Βασίλης Ευγένιος: Έτσι θα ισχυροποιήσουμε τη θέση μας στην αγορά
07:53 - 07 Σεπτεμβρίου 2019
Σε αποκλειστική συνέντευξη του στο InBusinessNews, ο κ. Ευγένιος παραθέτει τις σημαντικότερες επιτυχίες της μέχρι σήμερα καριέρας του και μιλά για την φιλοσοφία που έχει υιοθετήσει στην επαγγελματική του σταδιοδρομία.
Ερ: Το βιογραφικό που σας συνοδεύει είναι πλούσιο. Μπορείτε να μας πείτε ποιες θεωρείτε ως τις σημαντικότερες επιτυχίες στην μέχρι σήμερα πορεία σας;
Θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό γιατί μου δόθηκε η δυνατότητα στα 32 έτη της επαγγελματικής μου πορείας να έχω εργαστεί σε όλους σχεδόν τους κλάδους των FMCG αλλά πολύ περισσότερο γιατί έχω συνεργαστεί με εξαιρετικούς επαγγελματίες και ανθρώπους, και αποκόμισα σημαντικές εμπειρίες και γνώσεις.
Μαζί με τους κατά καιρούς συνεργάτες μου, είχαμε σημαντικές επιτυχίες τόσο σε στρατηγικές επιλογές και καινοτομίες (άνοιγμα νέων κατηγοριών, νέα προϊόντα, νέος τρόπος προσέγγισης του καταναλωτή κ.τ.λ.), όσο και σε επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα (double digit growths, συστήματα, οργανωτικές δομές κ.τ.λ.).
Φυσικά είχαμε και αποτυχίες τις οποίες θα μου ήτανε πιο εύκολο να τις απαριθμήσω γιατί αυτές με οδήγησαν σαν άνθρωπο και επαγγελματία να αφήσω πίσω μου την έπαρση και να ωριμάσω.
Οι πιο σημαντικές μου επιτυχίες θεωρώ ότι είναι αυτές που εμπεριέχουν τον ανθρώπινο παράγοντα και πιο συγκεκριμένα:
Λίγο πριν την δημιουργία της σημερινής DIAGEO από την συγχώνευση της Grand Metropolitan και της U.D.G. και όντας Sales Director της METAXA που άνηκε στην Grand Met δέχτηκα την πρόταση να δημιουργήσω την BACARDI HELLAS εκ του μηδενός.
Φυσικά απευθύνθηκα στους συνεργάτες μου οι οποίοι είχανε ήδη δεχτεί πρόταση από την DIAGEO ενώ η BACARDI HELLAS δεν υπήρχε ούτε στα χαρτιά.
Το αποτέλεσμα ήτανε το 95% των συνεργατών μου σε όλα τα επίπεδα να με τιμήσουν με την εμπιστοσύνη τους βασιζόμενοι μόνο στον λόγο μου χωρίς κανένα συμβόλαιο στα χέρια τους και έτσι η BACARDI HELLAS είχε τον βασικό κορμό της πριν ακόμα δημιουργηθεί σαν Εταιρεία.
Για το δικό μου σύστημα αξιών το παραπάνω γεγονός μαζί με το γεγονός ότι οι συνεργάτες μου από όλα τα χρόνια της επαγγελματικής μου πορείας αυτήν την στιγμή στελεχώνουν ανώτερες και ανώτατες διοικητικές θέσεις σε μεγάλους Οργανισμούς στον ευρύτερο χώρο των επιχειρήσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, τα θεωρώ τις μεγαλύτερες επιτυχίες μου.
Ερ: Ποια είναι η φιλοσοφία που ακολουθείται στη δουλεία σας;
Ανατρέχοντας σε όλες τις επιτυχίες της καριέρας μου σε κάθε μια από αυτές βλέπω πάντα μια αποτελεσματική ‘’επαγγελματική παρέα’’ που ήξερε τι ήθελε, που πήγαινε και συμμεριζότανε ένα κοινό όραμα και πάνω απ’ όλα είχε θέση στην επιτυχία αλλά και στην αποτυχία.
Σκληρή δουλεία, απαιτητικότητα, πειθαρχημένη προσέγγιση και ταυτόχρονα επιβράβευση (όχι μόνο υλική), ευχαρίστηση, ικανοποίηση, αστεία και πειράγματα. Έτσι δημιουργούνται ακατάλυτοι δεσμοί που οδηγούν στην επιτυχία.
Τέτοιες ‘’επαγγελματικές παρέες’’ απαιτούν ισχυρές προσωπικότητες με υψηλά εργασιακά standards και ικανότητες.
Η απόδοση τους στο μέγιστο, ακριβώς για τα παραπάνω χαρακτηριστικά απαιτεί:
- Lead from the Front
- Accountability
- Responsibility
- Open Candid Communication
- Integrity
Αυτά τα τέσσερα στοιχεία αποτελούν τη φιλοσοφία που ακολουθώ στην εργασία μου, αλλά και στην προσωπική μου ζωή.
Ερ: Που επικεντρωθήκαν οι προσπάθειες σας, αυτούς τους πρώτους μήνες στον όμιλο;
Είναι αλήθεια ότι έχουνε περάσει ήδη πέντε μήνες από την ανάληψη των καθηκόντων μου, πέντε μήνες γεμάτοι και πολύ ενδιαφέροντες. Η δραστηριότητα μου αυτό το πρώτο διάστημα επικεντρώθηκε κατ’ αρχήν στην μάθηση/ γνωριμία της αγοράς, των εταιρειών και των ανθρώπων. Φυσικά και στην καθημερινότητα της διαχείρισης και της υλοποίησης των εταιρικών στόχων. Επιπλέον στην υλοποίηση κάποιων πολύ σημαντικών project όπως η αναβάθμιση των συστημάτων μας και το New Business Development στο σύνολό του.
Ερ: Ποια τα πλάνα και οι στόχοι σας ως CEO FMCG Imports, Logistics and Distribution της CTC;
Τα πλάνα για το FMCG UNIT στο οποίο έχω αναλάβει την ευθύνη θα μπορούσα να τα συνοψίσω ως εξής:
- Διατήρηση και Ισχυροποίηση περαιτέρω της ηγετικής θέσης μας στα προϊόντα και τις κατηγορίες που ήδη επιχειρούμε.
- Εισαγωγή και ανάπτυξη νέων προϊόντων και κατηγοριών που αντικατοπτρίζουν τις αναδυόμενες καταναλωτικές τάσεις και ανάγκες όσων αφορά την διατροφή, την ευεξία, την περιποίηση και την υγιεινή προσέγγιση της καθημερινής απόλαυσης.
- Ενδυνάμωση και επαναπροσδιορισμός της στρατηγικής μας κατεύθυνσης ούτως ώστε όχι μόνον να βελτιώσουμε την επιχειρησιακή μας αποτελεσματικότητα αλλά να δημιουργήσουμε και να υλοποιήσουμε μια δέσμη ενεργειών και δράσεων που θα κάνουν την διαφορά.
- Επέκταση των δραστηριοτήτων μας σαν FMCG Unit εκτός κυπριακών γεωγραφικών ορίων, κεφαλαιοποιώντας την γνώση μας, την εμπειρία μας και τις ικανότητες του πολύτιμου κεφαλαίου που είναι το ανθρώπινο δυναμικό μας.
Θα μου επιτρέψετέ να κάνω αναφορά σε αυτό το σημείο στο υψηλής ποιότητας ανθρώπινο δυναμικό του CTC FMCG Unit τόσο σε ικανότητες και γνώσεις του αντικειμένου όσο και σε προσωπικότητα/ χαρακτήρα. Αυτό το σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σκοπεύουμε να το διατηρήσουμε αλλά και να το ενδυναμώσουμε γιατί αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο των τεσσάρων προαναφερόμενων βασικών κατευθύνσεων.
Οι προοπτικές και οι προκλήσεις των εταιρειών της CTC
Ερ: Οι εξαγορές (CHRIKAR, Foodpax και Upfield) που έκανε η θυγατρική της CTC η οποία ασχολείται με τα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, Argosy, αναμένονταν να αυξήσουν τον τζίρο της εταιρείας κατά 75% τα επόμενα χρόνια. Ποια τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα των επενδύσεων αυτών;
Η αύξηση του τζίρου στο ποσοστό που αναφέρεται δεν αφορά μόνο αυτές τις δύο εξαγορές αλλά και νέες μελλοντικές συνεργασίες. Όσον αφορά τα αποτελέσματα μέχρι τώρα είμαστε ελαφρά πίσω από τα αναμενόμενα και αυτό κύρια λόγω του ότι μας πήρε περισσότερο χρόνο από αυτόν που περιμέναμε η ένταξη και αφομοίωση των δύο οργανισμών αυτών αλλά και η αντίληψη των ιδιαιτεροτήτων των νέων αγορών/ κατηγοριών.
Γνωρίζεται πολύ καλά ότι στα M&As το πιο σημαντικό ζήτημα είναι η αφομοίωση και η αντίληψη αλλιώς η επένδυση σου και το εγχείρημα κινδυνεύουν να μην αποδώσουν. Τα πράγματα είναι ανάγκη να γίνονται σε αυτές τις περιπτώσεις ‘’γρήγορα αλλά όχι πρόχειρα’’.
Ερ: Η απόφαση της Philip Morris International (PMI) να αλλάξει επιχειρηματικό μοντέλο, στρεφόμενη σε προϊόντα όπως το IQOS πως επηρεάζει την εταιρεία διανομής των εν λόγω ειδών καπνού, Cassandra Trading και τις προοπτικές της;
Η επαναστατικά καινοτόμα στρατηγική της P.M.I. να βαδίσει ακόμα πιο μακριά υπό την ηγέτιδα εταιρεία τσιγάρων και να χτίσει το μέλλον της στα Smoke – Free Products είναι ένα Leadership case - study που θα διδάσκεται στα πανεπιστήμια, στο όχι και πολύ μακρινό μέλλον, σαν το απόλυτο παράδειγμα κατανόησης σε βάθος των αναδυόμενων αναγκών όχι μόνο του καταναλωτή/ καπνιστή αλλά της κοινωνίας και του περιβάλλοντος.
Φυσικά αυτή η στρατηγική κατεύθυνσή επηρεάζει και την Cassandra, με πολύ θετικό τρόπο, καθώς συμμετέχουμε σε μια επαναστατική καινοτομία που απαιτεί νέους τρόπους προσέγγισης του καταναλωτή, τεράστιες επενδύσεις, σε συνεργασία με έναν στρατηγικό εταίρο που η συνεργασία μας χρονολογείται από το 1953.
Το δυναμικό της Cassandra έχει τετραπλασιαστεί μέσα σε 12 μήνες και τα αποτελέσματα είναι σε όλους τους τομείς εξαιρετικά.
Το IQOS έχει αποκτήσει μερίδιο 9,0% στην αγορά Tobacco (στοιχεία RAI) και μαζί με τα τσιγάρα και τον στριφτό καπνό (RYO) κατέχουμε την πρώτη θέση σε μερίδιο αγοράς στο σύνολο του Tobacco στην κυπριακή αγορά (στοιχεία RAI). Οι προοπτικές για την Cassandra είναι μονόδρομος ‘’Grow or Grow’’.
Ερ: Όσον αφορά την Artview, η οποία εμπορεύεται τα προϊόντα καλλυντικών και αρωμάτων πολυτελείας Dior, ποια είναι τα σχέδια σας;
H Artview είναι ένα ‘’μικρό διαμάντι’’, με μια εξαιρετική ομάδα που γνωρίζει το Business σε βάθος και βάζει πολύ ‘’ψυχή’’ και ‘’μεράκι’’ σε αυτό που κάνει.
Στόχος μας είναι στην επόμενη 3ετία να αυξήσουμε περαιτέρω το μερίδιο της Dior στην αγορά των Luxury Cosmetics αλλά να ενδυναμώσουμε το χαρτοφυλάκιο μας με νέες συνεργασίες αυστηρά επιλεγμένες που θα ταίριαζαν στο profile της Artview, εκμεταλλευόμενοι την πολύ ποιοτική ομάδα που έχουμε.
Το εγχείρημα δεν είναι εύκολο γιατί σχεδόν όλα τα δυνητικά προϊόντα που θα θέλαμε να είχαμε στο χαρτοφυλάκιο μας διανέμονται ήδη από αξιόλογους Οργανισμούς στην Κυπριακή αγορά που τους σεβόμαστε και τους εκτιμούμε άρα λοιπόν, θα στραφούμε σε νέα, καινοτόμα προϊόντα που θα πρέπει να τα καθιερώσουμε και να τα χτίσουμε σε έναν κατά τεκμήριο απαιτητικό καταναλωτή που είναι το γυναικείο κοινό.