Στις 3/3/2020 η ακρόαση στο Ανώτατο των αναφορών για εκποιήσεις και καταχρηστικές ρήτρες
15:13 - 24 Σεπτεμβρίου 2019

Στις 3 Μαρτίου 2020 θα συνέλθει εκ νέου η Ολομέλεια του Ανωτάτου Δικαστηρίου για να εξετάσει το ζήτημα των τριών αναφορών του Προέδρου της Δημοκρατίας για τις τρεις νομοθεσίες που ψήφισε η Βουλή των Αντιπροσώπων για τις εκποιήσεις και τις καταχρηστικές ρήτρες. 
Οι δικηγόροι των δύο πλευρών Προέδρου της Δημοκρατίας και Βουλής των Αντιπροσώπων για τις τρεις αναφορές παρουσιάστηκαν σήμερα το μεσημέρι ενώπιον της Ολομέλειας του σώματος για οδηγίες.
Αποφασίστηκε όπως δοθεί χρόνος 60 ημερών σε κάθε πλευρά για την καταχώρηση γραπτών αγορεύσεων και 40 ακόμη ημερών στην πλευρά της Νομικής Υπηρεσίας για απαντητική αγόρευση στην επιχειρηματολογία που θα αναπτύξει ο δικηγόρος της Βουλής.
Οι τρεις αναφορές ορίστηκαν για ακρόαση στις 3 Μαρτίου 2020, στις 1200.
Εκ μέρους της Νομικής Υπηρεσίας εμφανίστηκαν ο Δημήτρης Λυσάνδρου και η Αλεξία Καλησπέρα. Εκ μέρους της Βουλής των Αντιπροσώπων εμφανίστηκε ο Ανδρέας Αγγελίδης.

Οι δικηγόροι των δύο πλευρών Προέδρου της Δημοκρατίας και Βουλής των Αντιπροσώπων για τις τρεις αναφορές παρουσιάστηκαν σήμερα το μεσημέρι ενώπιον της Ολομέλειας του σώματος για οδηγίες.
Αποφασίστηκε όπως δοθεί χρόνος 60 ημερών σε κάθε πλευρά για την καταχώρηση γραπτών αγορεύσεων και 40 ακόμη ημερών στην πλευρά της Νομικής Υπηρεσίας για απαντητική αγόρευση στην επιχειρηματολογία που θα αναπτύξει ο δικηγόρος της Βουλής.
Οι τρεις αναφορές ορίστηκαν για ακρόαση στις 3 Μαρτίου 2020, στις 1200.
Εκ μέρους της Νομικής Υπηρεσίας εμφανίστηκαν ο Δημήτρης Λυσάνδρου και η Αλεξία Καλησπέρα. Εκ μέρους της Βουλής των Αντιπροσώπων εμφανίστηκε ο Ανδρέας Αγγελίδης.
Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη πρόταση νόμου για τις μεταβιβάσεις και υποθηκεύσεις που αφορά τις εκποιήσεις ακινήτων κατατέθηκε από το ΔΗΚΟ και ψηφίστηκε σε νόμο με 26 ψήφους υπέρ, 23 εναντίον και 1 αποχή, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος από την Ολομέλεια της Βουλής στις 2/8/2019.
Η νομοθεσία παρέχει τη δυνατότητα προσφυγής (έφεση για παραμερισμό σκοπούμενης της ειδοποίησης σκοπούμενης πώλησης ενυπόθηκου ακινήτου) δανειοληπτών με μη εξυπηρετούμενα δάνεια στον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο Παύλο Ιωάννου για εξέταση παραπόνων τους κατά τραπεζών που αφορούν μεταξύ άλλων υπερχρεώσεις και παραβίαση του κώδικα δεοντολογίας της Κεντρικής Τράπεζας. Αν ο Επίτροπος διαπιστώνει παραβίαση εκ μέρους της Τράπεζας του κώδικα ο δανειολήπτης θα δικαιούται να προσφύγει στο δικαστήριο το οποίο θα εκδίδει αυθημερόν διάταγμα για αναστολή της εκποίησης της ενυπόθηκης κατοικίας του ή της επαγγελματικής του στέγης.
Επίσης περιλαμβάνει πρόσθετο λόγο προσφυγής την περίπτωση που πιστωτικό ίδρυμα αρνήθηκε να προσέλθει ή δεν προσήλθε σε διαδικασία αναδιάρθρωσης δανείου.
Η δεύτερη νομοθεσία προβλέπει την προσωρινή αναστολή των διαδικασιών έναρξης και/ή συνέχισης διαδικασιών εκποίησης ακινήτων που αποτελούν κύρια κατοικία προς ικανοποίηση δανειακής διευκόλυνσης προς οφειλέτη ο οποίος δυνητικά αποτελεί επιλέξιμο δανειολήπτη προς ένταξη στο σχέδιο «Εστία».
Με το νόμο διασφαλίζεται ότι ουδεμία διαδικασία εκποίησης κύριας κατοικίας πρόκειται να αρχίσει και/ή να συνεχιστεί στο διάστημα από την έναρξη της ισχύος του νόμου και μέχρι την 1η Οκτωβρίου 2019, ώστε με την έναρξη εφαρμογής του εν λόγω σχεδίου και την υποβολή αιτήσεων να διασαφηνιστεί πέραν πάσης αμφιβολίας ποιοι θα είναι οι επιλέξιμοι προς ένταξη σε αυτό αιτητές.
Η τρίτη νομοθεσία αφορά στις καταχρηστικές ρήτρες σε επιχειρηματικές συμβάσεις που συνάπτονται από πολύ μικρές επιχειρήσεις.
Ομόφωνα η Ολομέλεια της Βουλής έκανε μερικώς αποδεχτή την αναπομπή του νόμου αφού τροποποίησε το κείμενο στο προοίμιο του νόμου.
Στο προοίμιο παρατίθενται επιχειρήματα για τον περιορισμό στο δικαίωμα του συμβάλλεσθαι που επιβάλλει ο νόμος, προσδιορίζεται ο σκοπός του περιορισμού, η πιεστική κοινωνική ανάγκη την οποία ο νόμος θα εξυπηρετήσει και το σκεπτικό για το οποίο ο περιορισμός είναι ανάλογος με την ανάγκη που επιχειρεί να εξυπηρετήσει.
Στην έκθεση της Επιτροπής αναφέρεται ότι στο κείμενο που προστέθηκε τεκμηριώνεται και δικαιολογείται η ανάγκη προστασίας των πολύ μικρών επιχειρήσεων σε επιχειρηματικές συμβάσεις.
Στην έκθεση της Επιτροπής Εμπορίου αναφέρεται ακόμα ότι η ρύθμιση αφορά μόνο νέες συμβάσεις και δεν εφαρμόζεται στις υφιστάμενες και προστατεύει μόνο τις πολύ μικρές επιχειρήσεις.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ