Καμπανάκι για τις μακροοικονομικές ανισορροπίες
07:29 - 23 Νοεμβρίου 2018
Ανακοινώθηκε και επίσημα από την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία ο πίνακας των δεικτών για τις μακροοικονομικές ανισορροπίες των οικονομιών των κρατών μελών της ΕΕ που αποτελεί μέρος του κανονισμού Six-Pack για την οικονομική διακυβέρνηση. Ο πίνακας αποτελεσμάτων παρέχει στατιστική υποστήριξη για την ετήσια έκθεση μηχανισμού προειδοποίησης που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά την έναρξη του ευρωπαϊκού εξαμήνου 2019.
Η έκθεση μηχανισμού προειδοποίησης προσδιορίζει τα κράτη μέλη για τα οποία απαιτούνται εις βάθος αναλύσεις βάσει οικονομικής ανάγνωσης των δεικτών του πίνακα αποτελεσμάτων. Ο Πίνακας αποτελεσμάτων αποτελείται από δεκατέσσερις δείκτες που σχετίζονται με τον έγκαιρο εντοπισμό υφιστάμενων ή αναδυόμενων μακροοικονομικών ανισορροπιών σε επίπεδο κρατών μελών.
Σε ό,τι αφορά την Κύπρο και τους δείκτες παρατηρείται ότι στον τομέα εξωτερικών ανισορροπιών και ανταγωνιστικότητα, ο δείκτης Διεθνής Επενδυτική Θέσης της Κύπρου βρίσκεται στο -121,5% του ΑΕΠ ενώ το όριο τίθεται στο -35%.
Διαβάστε ακόμα: Olympia Sports Resort: Το απόλυτο θέρετρο αναψυχής και αθλητισμού
Διαβάστε ακόμα: Goldman Sachs: Επενδύει σε κυπριακή πλατφόρμα ανώτερης εκπαίδευσης
Ο δείκτης Πραγματική Συναλλαγματική Ισοτιμία που καταδεικνύει την ανταγωνιστικότητας των τιμών ή του κόστους μιας χώρας σε σχέση με τους κυριότερους ανταγωνιστές της στις διεθνείς αγορές, για την Κύπρο βρίσκεται στο -6,6% ενώ το όριο για τις χώρες της ευρωζώνης θα πρέπει να κυμαίνεται μεταξύ -5% με 5%.
Ο δείκτης Ενοποιημένου Ιδιωτικού Χρέους ανέρχεται στο 316,3% του ΑΕΠ, ενώ θα έπρεπε να είναι κάτω από το 133% του ΑΕΠ.
Ο δείκτης του Μεικτού Δημόσιου Χρέους ανέρχεται στο 96,1%, ενώ με βάση τους κανονισμούς θα έπρεπε να βρίσκεται κάτω από το 60% του ΑΕΠ.
Παράλληλα, ο δείκτης ανεργίας ανέρχεται στο 13,0% ενώ θα έπρεπε να ήταν κάτω από το 10%.
Την ίδια ώρα, η Κομισιόν ανακοίνωσε επίσης ότι η Κύπρος συμπεριλαμβάνεται σε 12 κράτη μέλη για τα οποία θα ακολουθήσει μια "εις βάθος αξιολόγηση" το 2019. Πρόκειται για "τις ίδιες χώρες που έχουν εντοπιστεί με ανισορροπίες στον προηγούμενο γύρο της διαδικασίας των μακροοικονομικών ανισορροπιών", αναφέρει η Κομισιόν, δηλαδή, Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρος, Γαλλία, Γερμανία, Ιρλανδία, Ιταλία, Κάτω Χώρες, Πορτογαλία, Σλοβενία, Ισπανία και Σουηδία. Οι εκθέσεις για τις χώρες αποτελούν μέρος της "Έκθεσης Μηχανισμού Ειδοποίησης", ενός ολοκληρωμένου εργαλείου του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, το οποίο αποσκοπεί στην πρόληψη ή την αντιμετώπιση ανισορροπιών που εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία των οικονομιών των κρατών μελών, της ζώνης του ευρώ ή της ΕΕ ως σύνολο, αναφέρει η Κομισιόν.
Σε ό,τι αφορά την Κύπρο, στην έκθεση της “Alert Mechanism Report 2018” η Κομισιόν επισημαίνει πως τον Φεβρουάριο του 2017, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Κύπρος αντιμετωπίζει υπερβολικές μακροοικονομικές ανισορροπίες, ιδίως με τη συμμετοχή μεγάλων αποθεμάτων ιδιωτικού, δημόσιου και εξωτερικού χρέους και το υψηλό μερίδιο των μη εξυπηρετούμενων δανείων στο τραπεζικό σύστημα. Στον ενημερωμένο πίνακα αποτελεσμάτων, παραμένουν ορισμένοι δείκτες πέρα από το ενδεικτικό όριο, δηλαδή η καθαρή διεθνής επενδυτική θέση (NIIP), η πραγματική συναλλαγματική ισοτιμία (REER), το χρέος του ιδιωτικού τομέα, το δημόσιο χρέος καθώς και το ποσοστό ανεργίας και η μεταβολή στο ποσοστό απασχόλησης.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών διευρύνθηκε σημαντικά το 2016 και το αρνητικό NIIP παραμένει σημαντικό. Οι σωρευμένες απώλειες στα μερίδια αγοράς των εξαγωγών μειώθηκαν από τα κέρδη το 2016. Η ανταγωνιστικότητα βελτιώθηκε, με σημαντική υποτίμηση της REER, αντανακλώντας τον αρνητικό πληθωρισμό που εμφανίστηκε μέχρι το 2016 και περιείχε μισθούς που αντιστάθμιζαν την χαμηλή αύξηση της παραγωγικότητας. Το επίπεδο του ιδιωτικού χρέους είναι από τα υψηλότερα στην ΕΕ, τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις επιχειρήσεις, ενώ η διαδικασία απομόχλευσης είναι αργή. Συγκεκριμένα, η αποταμίευση των νοικοκυριών είναι αρνητική.
Το αποπληθωριστικό περιβάλλον μέχρι το τέλος του 2016, μείωσε το περιθώριο για παθητική απομόχλευση, μια τάση που πρέπει να αντιστραφεί καθώς ο πληθωρισμός προβλέπεται να αυξηθεί. Οι πραγματικές τιμές των κατοικιών είναι σταθερές. Το πολύ υψηλό επίπεδο των μη εξυπηρετούμενων δανείων εμποδίζει την αποκατάσταση μιας υγιούς ροής πιστώσεων στην οικονομία, η οποία απαιτείται για την υποστήριξη της δυνητικής ανάπτυξης μεσοπρόθεσμα. Η ανεργία μειώνεται αλλά παραμένει υψηλή, ιδίως όσον αφορά τη μακροχρόνια ανεργία και την ανεργία των νέων.
Συνολικά, η οικονομική ανάγνωση υπογραμμίζει ζητήματα που αφορούν την εξωτερική βιωσιμότητα, το δημόσιο και το ιδιωτικό χρέος, τις ευπάθειες στον χρηματοπιστωτικό τομέα και την προσαρμογή στην αγορά εργασίας. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή θεωρεί χρήσιμο, λαμβάνοντας επίσης υπόψη τον εντοπισμό υπερβολικής ανισορροπίας το Φεβρουάριο, να εξετάσει περαιτέρω την εμμονή των μακροοικονομικών κινδύνων και να παρακολουθήσει την πρόοδο στην εξάλειψη των υπερβολικών ανισορροπιών.
Η έκθεση μηχανισμού προειδοποίησης προσδιορίζει τα κράτη μέλη για τα οποία απαιτούνται εις βάθος αναλύσεις βάσει οικονομικής ανάγνωσης των δεικτών του πίνακα αποτελεσμάτων. Ο Πίνακας αποτελεσμάτων αποτελείται από δεκατέσσερις δείκτες που σχετίζονται με τον έγκαιρο εντοπισμό υφιστάμενων ή αναδυόμενων μακροοικονομικών ανισορροπιών σε επίπεδο κρατών μελών.
Σε ό,τι αφορά την Κύπρο και τους δείκτες παρατηρείται ότι στον τομέα εξωτερικών ανισορροπιών και ανταγωνιστικότητα, ο δείκτης Διεθνής Επενδυτική Θέσης της Κύπρου βρίσκεται στο -121,5% του ΑΕΠ ενώ το όριο τίθεται στο -35%.
Διαβάστε ακόμα: Olympia Sports Resort: Το απόλυτο θέρετρο αναψυχής και αθλητισμού
Διαβάστε ακόμα: Goldman Sachs: Επενδύει σε κυπριακή πλατφόρμα ανώτερης εκπαίδευσης
Ο δείκτης Πραγματική Συναλλαγματική Ισοτιμία που καταδεικνύει την ανταγωνιστικότητας των τιμών ή του κόστους μιας χώρας σε σχέση με τους κυριότερους ανταγωνιστές της στις διεθνείς αγορές, για την Κύπρο βρίσκεται στο -6,6% ενώ το όριο για τις χώρες της ευρωζώνης θα πρέπει να κυμαίνεται μεταξύ -5% με 5%.
Ο δείκτης Ενοποιημένου Ιδιωτικού Χρέους ανέρχεται στο 316,3% του ΑΕΠ, ενώ θα έπρεπε να είναι κάτω από το 133% του ΑΕΠ.
Ο δείκτης του Μεικτού Δημόσιου Χρέους ανέρχεται στο 96,1%, ενώ με βάση τους κανονισμούς θα έπρεπε να βρίσκεται κάτω από το 60% του ΑΕΠ.
Παράλληλα, ο δείκτης ανεργίας ανέρχεται στο 13,0% ενώ θα έπρεπε να ήταν κάτω από το 10%.
Την ίδια ώρα, η Κομισιόν ανακοίνωσε επίσης ότι η Κύπρος συμπεριλαμβάνεται σε 12 κράτη μέλη για τα οποία θα ακολουθήσει μια "εις βάθος αξιολόγηση" το 2019. Πρόκειται για "τις ίδιες χώρες που έχουν εντοπιστεί με ανισορροπίες στον προηγούμενο γύρο της διαδικασίας των μακροοικονομικών ανισορροπιών", αναφέρει η Κομισιόν, δηλαδή, Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρος, Γαλλία, Γερμανία, Ιρλανδία, Ιταλία, Κάτω Χώρες, Πορτογαλία, Σλοβενία, Ισπανία και Σουηδία. Οι εκθέσεις για τις χώρες αποτελούν μέρος της "Έκθεσης Μηχανισμού Ειδοποίησης", ενός ολοκληρωμένου εργαλείου του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, το οποίο αποσκοπεί στην πρόληψη ή την αντιμετώπιση ανισορροπιών που εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία των οικονομιών των κρατών μελών, της ζώνης του ευρώ ή της ΕΕ ως σύνολο, αναφέρει η Κομισιόν.
Σε ό,τι αφορά την Κύπρο, στην έκθεση της “Alert Mechanism Report 2018” η Κομισιόν επισημαίνει πως τον Φεβρουάριο του 2017, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Κύπρος αντιμετωπίζει υπερβολικές μακροοικονομικές ανισορροπίες, ιδίως με τη συμμετοχή μεγάλων αποθεμάτων ιδιωτικού, δημόσιου και εξωτερικού χρέους και το υψηλό μερίδιο των μη εξυπηρετούμενων δανείων στο τραπεζικό σύστημα. Στον ενημερωμένο πίνακα αποτελεσμάτων, παραμένουν ορισμένοι δείκτες πέρα από το ενδεικτικό όριο, δηλαδή η καθαρή διεθνής επενδυτική θέση (NIIP), η πραγματική συναλλαγματική ισοτιμία (REER), το χρέος του ιδιωτικού τομέα, το δημόσιο χρέος καθώς και το ποσοστό ανεργίας και η μεταβολή στο ποσοστό απασχόλησης.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών διευρύνθηκε σημαντικά το 2016 και το αρνητικό NIIP παραμένει σημαντικό. Οι σωρευμένες απώλειες στα μερίδια αγοράς των εξαγωγών μειώθηκαν από τα κέρδη το 2016. Η ανταγωνιστικότητα βελτιώθηκε, με σημαντική υποτίμηση της REER, αντανακλώντας τον αρνητικό πληθωρισμό που εμφανίστηκε μέχρι το 2016 και περιείχε μισθούς που αντιστάθμιζαν την χαμηλή αύξηση της παραγωγικότητας. Το επίπεδο του ιδιωτικού χρέους είναι από τα υψηλότερα στην ΕΕ, τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις επιχειρήσεις, ενώ η διαδικασία απομόχλευσης είναι αργή. Συγκεκριμένα, η αποταμίευση των νοικοκυριών είναι αρνητική.
Το αποπληθωριστικό περιβάλλον μέχρι το τέλος του 2016, μείωσε το περιθώριο για παθητική απομόχλευση, μια τάση που πρέπει να αντιστραφεί καθώς ο πληθωρισμός προβλέπεται να αυξηθεί. Οι πραγματικές τιμές των κατοικιών είναι σταθερές. Το πολύ υψηλό επίπεδο των μη εξυπηρετούμενων δανείων εμποδίζει την αποκατάσταση μιας υγιούς ροής πιστώσεων στην οικονομία, η οποία απαιτείται για την υποστήριξη της δυνητικής ανάπτυξης μεσοπρόθεσμα. Η ανεργία μειώνεται αλλά παραμένει υψηλή, ιδίως όσον αφορά τη μακροχρόνια ανεργία και την ανεργία των νέων.
Συνολικά, η οικονομική ανάγνωση υπογραμμίζει ζητήματα που αφορούν την εξωτερική βιωσιμότητα, το δημόσιο και το ιδιωτικό χρέος, τις ευπάθειες στον χρηματοπιστωτικό τομέα και την προσαρμογή στην αγορά εργασίας. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή θεωρεί χρήσιμο, λαμβάνοντας επίσης υπόψη τον εντοπισμό υπερβολικής ανισορροπίας το Φεβρουάριο, να εξετάσει περαιτέρω την εμμονή των μακροοικονομικών κινδύνων και να παρακολουθήσει την πρόοδο στην εξάλειψη των υπερβολικών ανισορροπιών.