Στα σκαριά τρένο στην περιοχή Σολιάς

Την αναβίωση της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής Σκουριώτισσας (μεταλλείων) – Ευρύχου και μάλιστα με προσθήκη τμήματος που θα φτάνει μέχρι και τη Γαλάτα, εισηγείται η ομάδα ερευνητών που ασχολούνται με την εκπόνηση της Εθνικής Στρατηγικής Ανάπτυξης Ορεινών Κοινοτήτων Τροόδους. 
 
Σύμφωνα με πληροφορίες του InBusinessNews, οι τεχνοκράτες του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας εκτιμούν ότι με ένα σχετικά χαμηλό κόστος, η παλιά αυτή γραμμή, η οποία τερματίστηκε το 1931 με απόφαση της τότε αποικιακής κυβέρνησης, θα μπορούσε να λειτουργήσει ξανά, προσφέροντας οφέλη στην ευρύτερη περιοχή της Σολέας, σε τουριστικό και εκπαιδευτικό τομέα αλλά και βελτιώνοντας τις συγκοινωνίες για τους κατοίκους των ορεινών αυτών περιοχών.
 
Διαβάστε ακόμα: Matalan: Κάθοδος στην Κύπρο μέσω Ermes Group
 
Η ομάδα μελέτης διαπίστωσε ότι η γη, στην οποία εκτεινόταν ο συρμός μέχρι το Μεταλλείο της Σκουριώτισσας εξακολουθεί να ανήκει στην Κυπριακή Δημοκρατία και συνεπώς δεν θα χρειάζονταν οποιαδήποτε επιπλέον κονδύλια και χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες για απαλλοτριώσεις. Οι εμπειρογνώμονες εισηγούνται την επαναλειτουργία του παλιού Σιδηροδρομικού Σταθμού Ευρύχου (σημερινό μουσείο σιδηροδρόμου) ως κεντρικού σταθμού της γραμμής.
 
Οι εισηγήσεις τους, περιλαμβάνουν ακόμα την κατασκευή, νέου, επιπλέον τμήματος, το οποίο θα φτάνει μέχρι τη Γαλάτα. Η γραμμή αυτή θα λειτουργήσει με κύρια στόχευση την προσέλκυση τουριστών την περαιτέρω ανάδειξη ιστορικών και αξιόλογων στοιχείων της περιοχής.
 
Διαβάστε ακόμα: Στα €2,45 δις ο τζίρος από τις πωλήσεις ακινήτων
 
Project περίπου €8 εκατ
Βάσει του σχεδιασμού και εφόσον πάρει και επίσημα το πράσινο φως, το έργο, το προκαταρκτικό συνολικό κόστος του οποίου εκτιμάται περίπου στα €8 εκατ, θα κατασκευαστεί σε δύο φάσεις.
 
Η πρώτη που αφορά στην αναβίωση της παλιάς γραμμής Ευρύχου – Σκουριώτισσας θα μπορεί να ολοκληρωθεί εντός δύο χρόνων, με το κόστος κατασκευής της να υπολογίζεται περίπου στα €3 με €3,5 εκατ. Για το δεύτερο κομμάτι, που αφορά στην επέκταση του συρμού μέχρι τη Γαλάτα, υπολογίζεται ότι κοστίσει περίπου €4 - €5 εκατ.
 
Οι καθηγητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας θεωρούν ότι το κόστος κατασκευής σιδηροδρομικών γραμμών είναι σχεδόν μηδενικό για το τμήμα Σκουριώτισσας – Ευρύχου, εφόσον θα χρησιμοποιηθεί η παλιά χάραξη, και ως εκ τούτου θα λειτουργήσει σε πρώτη φάση ενώ για το τμήμα Ευρύχου – Γαλάτας το κόστος αναμένεται να είναι συγκριτικά χαμηλό, λόγω των χαμηλών τιμών μεγεθών του έργου, που πάντως θα οριστικοποιηθούν μετά την μελέτη της όδευσής της. Το τμήμα αυτό θα κατασκευαστεί σε μεταγενέστερο στάδιο, μετά την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων λειτουργίας του πρώτου τμήματος και της συνεκτίμησής του με το κόστος κατασκευής και λειτουργίας.
 
Τονίζεται ότι για την υλοποίηση του όλου project, θα μπορούν να αντληθούν κονδύλια από τα ευρωπαϊκά ταμεία.
 
Μηχανές από τον ΟΣΕ

Αξίζει να σημειωθεί ότι για την διάθεση και λειτουργία μηχανής και βαγονιών έχει γίνει προκαταρτική επαφή και συμφωνία συνεργασίας με τον Οργανισμό Συγκοινωνιών Ελλάδας (ΟΣΕ). Συγκεκριμένα, η συμφωνία θα προβλέπει την παροχή, εκ μέρους του ΟΣΕ, τεχνογνωσίας και μέρους του εξοπλισμού (μηχανές, βαγόνια κτλ) δωρεάν.
 
Τα πλεονεκτήματα
Όπως μας επισημάνθηκε, η λειτουργία τουριστικής σιδηροδρομικής γραμμής Σκουριώτισσας – Ευρύχου – Γαλάτας παρουσιάζει σημαντικές δυνατότητες ενίσχυσης της κοινωνικοοικονομικής και τουριστικής ανάπτυξης της περιοχής, με πολλά θετικά στοιχεία. Και αυτό γιατί θα μπορεί να αξιοποιηθεί, μεταξύ άλλων:
  • Από ξένους και ντόπιους τουρίστες, οι οποίοι επιθυμούν να επισκεφθούν τα θρησκευτικά μνημεία της περιοχής Σολέας (μνημεία Unesco, κ.α), τους νερόμυλους κ.τ.λ.
  • Από ντόπιους που επιθυμούν να διακινηθούν εντός της περιοχής, χωρίς να χρησιμοποιήσουν αυτοκίνητο
  • Από όσους θα φοιτούν στο Γεωργικό Εκπαιδευτικό Κέντρου που σχεδιάζεται να λειτουργήσει στην περιοχή και στο εκπαιδευτικό κέντρο «Ατσάς».
 
Θετική η κυβέρνηση
Όπως πληροφορείται, εξάλλου το InBusinessNews, η κυβέρνηση φαίνεται να βλέπει θετικά τη δημιουργία του συγκεκριμένου έργου.
 
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ψήφιση από τη Βουλή, στο παρελθόν, του νόμου για τους συρμούς διευκολύνει της κατασκευή του έργου εντός των σύντομων αυτών χρονικών περιθωρίου, καθώς το μόνο που απαιτείται είναι η απόφαση από το Υπουργικό Συμβούλιο για τη δημιουργία Αρχής Ελέγχου του Σιδηροδρόμου.
 
Ο Κυπριακός Κυβερνητικός Σιδηρόδρομος είχε επεκταθεί προς την περιοχή Τροόδους με τερματικό σταθμό στην κοινότητα Ευρύχου και λειτούργησε τον Ιούνιο 1915 μέχρι τον Δεκέμβριο 1931. Η γραμμή Μόρφου – Ευρύχου ήταν το τρίτο τμήμα του σιδηρόδρομου, τα άλλα δύο τμήματα ήταν η γραμμή Αμμόχωστος – Λευκωσία και Λευκωσία – Μόρφου.
 
Ο γενικός τερματισμός της λειτουργίας του σιδηροδρόμου σε όλη την Κύπρο έγινε το 1951. Η ανάπτυξη του οδικού δικτύου καθώς και η έλλειψη κέρδους τον κατέστησαν οικονομικά ασύμφορο για την αποκιοκρατική Κυβέρνηση, η οποία έθεσε τέλος στη λειτουργία του.
 
 

Δειτε Επισης

Τα υβριδικά ψαλιδίζουν τα μερίδια αγοράς των βενζινοκίνητων-Οι κορυφαίες μάρκες του τριμήνου
Ειρήνη Χριστοδούλου: Με τιμά ιδιαίτερα αυτό το βραβείο, θα συνεχίσουμε την σκληρή δουλειά (vid)
ΚΝΕ: Χαιρετίζει την έγκριση του νόμου Net-Zero Industry από την Ευρωβουλή
Τα πρώτα στιγμιότυπα από τα 16α IΝ Business Awards(vid)
Πανίκος Νικολάου: Αυτό το βραβείο ανήκει στους 2722 συναδέλφους στην Τράπεζα Κύπρου (vid)
Άρτεμις Αντωνιάδου: Αναγνώριση της πορείας και της προσπάθειάς μου το βραβείο στα ΙΝ Business Awards (vid)
Η CNP Ασφαλιστική τίμησε την Παγκόσμια Ημέρα Ασφάλειας και Υγείας
Πάνω από τον μέσο όρο της Ε.Ε. η απασχόληση στην Κύπρο-Τρίτη σε υπερειδίκευση εργαζομένων
Σε αυξητική τάση η αδήλωτη και παράνομη εργασία-Η έκκληση Παναγιώτου στους εργοδότες και τα νέα μέτρα
Ανάγκη για τον τουριστικό τομέα-«Δεν μπορούμε χωρίς ξένα εργατικά χέρια και αυτό αποδεικνύεται από τους αριθμούς»