Cobalt: Από την άνοδο στην πτώση
07:28 - 19 Οκτωβρίου 2018
Άνοιξε τα φτερά της, ενάμιση χρόνο μετά το οριστικό λουκέτο στις Κυπριακές Αερογραμμές, με τον στόχο να αναπληρώσει το κενό που άφησε πίσω του ο κρατικός αερομεταφορέας, τόσο στις αερομεταφορές όσο και στη συνείδηση των Κύπριων επιβατών.
Δύο χρόνια και τέσσερις μήνες μετά την παρθενική της πτήση, η κυπριακή αεροπορική εταιρεία Cobalt Air, είδε τα φτερά της να τσακίζονται. Έσβησε τις μηχανές, κατέβασε το διακόπτη και ανέστειλε προσωρινά τη λειτουργία της, για να χάσει εν τέλει οριστικά την άδεια της από την Αρχή Αδειοδότησης Αεροπορικών Εταιρειών (ATLA).
Ένα τέλος άδοξο, για μια εταιρεία που είχε ξεκινήσει με τους καλύτερους οιωνούς και με μεγαλεπήβολα σχέδια, με λάνθασμένο όμως, όπως φάνηκε στο τέλος, επιχειρηματικό πλάνο.
Διαβάστε ακόμα: Προειδοποιεί για αύξηση προσφοράς ακινήτων η Κεντρική
Η Cobalt ξεκίνησε το πτητικό της πρόγραμμα το καλοκαίρι του 2016. Όπως δήλωναν λίγο καιρό πριν την έναρξη των εργασιών, τα τότε τα στελέχη της, είχε αποφασιστεί η ίδρυση και λειτουργία αεροπορικής εταιρείας τακτικών πτήσεων με βάση την Κύπρο, στη βάση συγκεκριμένου σκεπτικού. Ειδικότερα, μέτοχοι και διευθυντικά στελέχη είχαν επιλέξει τον τομέα των αερογραμμών με στόχους να καλυφθεί το κενό που είχαν αφήσει οι Κυπριακές Αερογραμμές και να εξασφαλιστεί η άδεια για πτήσεις προς όλη της Ευρώπη.
Ένα τέλος άδοξο, για μια εταιρεία που είχε ξεκινήσει με τους καλύτερους οιωνούς και με μεγαλεπήβολα σχέδια, με λάνθασμένο όμως, όπως φάνηκε στο τέλος, επιχειρηματικό πλάνο.
Διαβάστε ακόμα: Προειδοποιεί για αύξηση προσφοράς ακινήτων η Κεντρική
Η Cobalt ξεκίνησε το πτητικό της πρόγραμμα το καλοκαίρι του 2016. Όπως δήλωναν λίγο καιρό πριν την έναρξη των εργασιών, τα τότε τα στελέχη της, είχε αποφασιστεί η ίδρυση και λειτουργία αεροπορικής εταιρείας τακτικών πτήσεων με βάση την Κύπρο, στη βάση συγκεκριμένου σκεπτικού. Ειδικότερα, μέτοχοι και διευθυντικά στελέχη είχαν επιλέξει τον τομέα των αερογραμμών με στόχους να καλυφθεί το κενό που είχαν αφήσει οι Κυπριακές Αερογραμμές και να εξασφαλιστεί η άδεια για πτήσεις προς όλη της Ευρώπη.
Τα στελέχη της εταιρείας εκτιμούσαν πως μια εταιρεία χαμηλού κόστους σε μια χώρα με τα χαρακτηριστικά της Κύπρου είχε πολλές δυνατότητες να πετύχει κερδοφόρο πορεία. Τα μεγαλεπήβολα σχέδια της εταιρείας είχαν αποτυπωθεί και μέσα από συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στο InBusinessNews τον Δεκέμβριο του 2016, ο Διευθυντής Εταιρικών Υποθέσεων της Cobalt Φιλόκυπρος Ρουσουνίδης. Όπως χαρακτηριστικά είχε δηλώσει, η εταιρεία φιλοδοξούσε να προσφέρει υπηρεσίες που όχι απλώς θα γέμιζαν το κενό που άφησαν οι Κυπριακές Αερογραμμές, αλλά και θα ενδυνάμωναν την εικόνα της Κύπρου ως προορισμού για όλο τον χρόνο και ως περιφερειακής αεροπορικής βάσης. «Τα δεδομένα δείχνουν ότι μπορούμε να επιτύχουμε πολλά. Και οι οποιεσδήποτε προσπάθειες μας δεν είναι μόνο προς όφελος της εταιρείας μας αλλά και προς όφελος ολόκληρης της Κύπρου, καθώς ως η μοναδική κυπριακή εταιρεία προβάλουμε την χώρα μας και στο εξωτερικό. Μπορούμε λοιπόν να φτιάξουμε μια αεροπορική εταιρεία η οποία θα εδραιώσει την χώρα μας ως διαμετακομιστικό σταθμό», δήλωνε τότε ο κ. Ρουσουνίδης. Μάλιστα, στους στόχους της εταιρεία ήταν η επέκταση πέρα από τα όρια της Ευρώπης, σε Κίνα,Ρωσία, Αμερική και Ινδία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από την αρχή, η εταιρεία δεν έκανε ποτέ αναφορά στους επενδυτές της. Όπως, πάντως διαφάνηκε εκ των υστέρων, στρατηγικός επενδυτής της ήταν η κινεζική εταιρεία επενδύσεων ΑVIC Joy Holding, η οποία μαζί με τους υπόλοιπους ξένους επενδυτές φαίνεται να είχαν επενδύσει στην Cobalt περισσότερα από €100 εκατ.
Διαβάστε ακόμα: WEF: 44η θέση για την Κύπρο στον δείκτη ανταγωνιστικότητας
Διαβάστε ακόμα: WEF: 44η θέση για την Κύπρο στον δείκτη ανταγωνιστικότητας
Η προβληματική αρχή
Η παρθενική πτήση της εταιρείας πραγματοποιήθηκε την 1η Ιουνίου 2016, εκτελώντας δρομολόγιο από τη Λάρνακα στην Αθήνα. Η cobalt ξεκίνησε το πτητικό της πρόγραμμα, με μόλις ένα αεροσκάφος και αρκετά προβλήματα, τα οποία, μεσούσης μια έντονης καλοκαιρινής περιόδου, προξενούσαν συχνές καθυστερήσεις και ξαφνικές αναπροσαρμογές των πτήσεων. Αποτέλεσμα ήταν τα έντονα παράπονα από πλευράς των επιβατών και τη δημιουργια ψιθύρων για την επάρκεια και της ασφάλεια του αερομεταφορεα.
Ωστόσο, παρά την κακή αρχή της, η εταιρεία άρχισε σιγά σιγά να βελτιώνεται να κερδίζει την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού.
Πτήσεις σε 23 προορισμούς
Σταδιακά οι πτήσεις και οι προορισμοί αυξάνονταν, έτσι ώστε μέχρι τον Ιούνιο του 2017 ήταν ήδη η δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Λάρνακας. Διέθετε έξι αεροσκάφη, τύπου Airbus A319 and A320’s, τα οποία ενοικίαζε από αμερικανικών και ιρλανδικών συμφερόντων εταιρεία GECAS.
Προσθέτοντας σταδιακά και νέους προορισμούς στο πτητικό της πρόγραμμα, είχε φτάσει να πραγματοποιεί πτήσεις σε 23 προορισμούς και 13 χώρες, σε Ευρώπη, Ρωσία και Μέση Ανατολή. 35% των πτήσεων της αφορούσε την Ελλάδα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Χανιά), ενώ πραγματοποιούσε πτήσεις σε προορισμούς όπως Λονδίνο, Στάνστεντ, Μάντσεστερ, Μπέρμιγχαμ, Παρίσι, Βρυξέλλες, Τελ-Αβίβ, Δουβλίνο, Γλασκώβη, Μαδρίτη, Τεχεράνη και Άμπου Ντάμπι.
Διενεργούσε περίπου 13 με 15 πτήσεις ημερησίως, και μαζί της πετούσαν 2,5 και 3 χιλιάδες επιβάτες την ημέρα, από και προς την Κύπρο. Μέχρι το τέλος του χρόνου, με την Cobalt αναμενόταν να πετάξουν 120 χιλιάδες επιβάτες. Η εταιρεία απασχολούσε περίπου 300 άτομα προσωπικό.
Η πτώση
Τον τελευταίο καιρό οι ψίθυροι για οικονομικά προβλήματα της Cobalt είχαν αρχίσει να ενισχύονται. Πρώτο σημάδι ότι κάτι δεν πήγαινε καλά, αποτέλεσε η ξαφνική απόφαση του CEO της εταιρείας Andrew Madar να αποχωρήσει στις αρχές του καλοκαιριού, για λόγους που δεν έγιναν ποτέ γνωστοί. Ο ίδιος αναπληρώθηκε, προσωρινά όπως είχε τότε επισήμως αναφερθεί, από τον Flight Operation Director της εταιρείας, Πέτρο Σουππουρή, χωρίς όμως ποτέ να κινηθούν διαδικασίες για πρόσληψη νέου CEO.
Τις τελευταίες ημέρες, έγινε γνωστό ότι οι Κινέζοι επενδυτές, οι οποίοι κατέχουν το 49% της Cobalt και ήταν επίσημοι εγγυητές της προς το κράτος για οικονομική στήριξη μέχρι το τέλος του 2019, αποφάσισαν να μην καταβάλουν επιπρόσθετα κεφάλαια για κάλυψη των αναγκών της εταιρείας. Οι λόγοι για την κίνηση τους αυτή δεν έγιναν ποτέ γνωστοί.
Οι τελευταίες προσπάθειες
Μπροστά στο διαφαινόμενο λουκέτο, τα στελέχη της εταιρείας άρχισαν να διενεργούν έναν πραγματικό αγώνα δρόμου για εξεύρεση κεφαλαίων. Άφηναν μάλιστα να διαρρεύσει στον τύπο ότι βρίσκονταν πολύ κοντά σε συμφωνία με Ευρωπαίο επενδυτή, ο οποίος θα διέσωζε την εταιρεία, χωρίς όμως να δίνουν περισσότερες πληροφορίες για το προφίλ του. Οι προσπάθειες της εταιρείας έπεσαν στο κενό, είτε γιατί οι διαβουλεύσεις δεν ευδοκίμησαν, είτε γιατί τα απαιτούμενα χρήματα δεν κατατέθηκαν ποτέ στο λογαριασμό της Cobalt.
Επόμενη, απέλπιδα, κίνηση της εταιρείας, ήταν να αποταθεί στο Υπουργείο Οικονομικών ζητώντας την έγκριση κρατικού κονδυλίου ύψους €2,5 εκατ ως αποζημίωση για το τουρκικό εμπάργκο. Αιτημα, το οποίο απορρίφθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο την Τρίτη το απόγευμα.
Υπό αυτά τα δεδομένα, η εταιρεία δεν είχε εναλλακτική λύση εκτός από την αναστολή των εργασιών της. Το βράδυ της Τετάρτης, αιφνιδίως ανακοίνωσε την επ’ αόριστον αναστολή των εργασιών της, αρχής γενομένης από τα μεσάνυχτα της 17ης Οκτωβρίου. Η τελευταία πτήση της από το Χίθροου, προσγειώθηκε στη Λάρνακα στις 00:10 στις 18 Οκτωβρίου 2018.
Από τον πλευρά του, ο Πρόεδρος της Cobalt, Γρηγόρης Διάκος, δήλωνε μέχρι χθες ότι στόχος είναι η εξεύρεση επενδυτών για την αναγέννηση της εταιρείας. Βεβαίως, η απόφαση της Αρχής Αδειοδότησης Αεροπορικών Εταιρειών (ATLA) για οριστική ανάκληση των εργασιών της Cobalt βάζει φρένο σε οποιεσδήποτε τέτοιες προσπάθειες της εταιρείας. Εξάλλου, σε δηλώσεις του ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέκος Μιχαηλίδης τόνισε ότι ετήσιες ζημιές της εταιρείας έφταναν τα €30 εκατ. «Μέχρι σήμερα οι μέτοχοι από την Κίνα, έχουν επενδύσει περίπου 100 εκατ. Και οι ζημιές συνεχίζουν οι ίδιες, ούτε ελαττώνονται ούτε τίποτε. Άρα τί προοπτική υπάρχει», ανέφερε σχετικά στο ΚΥΠΕ ο κ. Μιχαηλίδης.
Η παρθενική πτήση της εταιρείας πραγματοποιήθηκε την 1η Ιουνίου 2016, εκτελώντας δρομολόγιο από τη Λάρνακα στην Αθήνα. Η cobalt ξεκίνησε το πτητικό της πρόγραμμα, με μόλις ένα αεροσκάφος και αρκετά προβλήματα, τα οποία, μεσούσης μια έντονης καλοκαιρινής περιόδου, προξενούσαν συχνές καθυστερήσεις και ξαφνικές αναπροσαρμογές των πτήσεων. Αποτέλεσμα ήταν τα έντονα παράπονα από πλευράς των επιβατών και τη δημιουργια ψιθύρων για την επάρκεια και της ασφάλεια του αερομεταφορεα.
Ωστόσο, παρά την κακή αρχή της, η εταιρεία άρχισε σιγά σιγά να βελτιώνεται να κερδίζει την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού.
Πτήσεις σε 23 προορισμούς
Σταδιακά οι πτήσεις και οι προορισμοί αυξάνονταν, έτσι ώστε μέχρι τον Ιούνιο του 2017 ήταν ήδη η δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Λάρνακας. Διέθετε έξι αεροσκάφη, τύπου Airbus A319 and A320’s, τα οποία ενοικίαζε από αμερικανικών και ιρλανδικών συμφερόντων εταιρεία GECAS.
Προσθέτοντας σταδιακά και νέους προορισμούς στο πτητικό της πρόγραμμα, είχε φτάσει να πραγματοποιεί πτήσεις σε 23 προορισμούς και 13 χώρες, σε Ευρώπη, Ρωσία και Μέση Ανατολή. 35% των πτήσεων της αφορούσε την Ελλάδα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Χανιά), ενώ πραγματοποιούσε πτήσεις σε προορισμούς όπως Λονδίνο, Στάνστεντ, Μάντσεστερ, Μπέρμιγχαμ, Παρίσι, Βρυξέλλες, Τελ-Αβίβ, Δουβλίνο, Γλασκώβη, Μαδρίτη, Τεχεράνη και Άμπου Ντάμπι.
Διενεργούσε περίπου 13 με 15 πτήσεις ημερησίως, και μαζί της πετούσαν 2,5 και 3 χιλιάδες επιβάτες την ημέρα, από και προς την Κύπρο. Μέχρι το τέλος του χρόνου, με την Cobalt αναμενόταν να πετάξουν 120 χιλιάδες επιβάτες. Η εταιρεία απασχολούσε περίπου 300 άτομα προσωπικό.
Η πτώση
Τον τελευταίο καιρό οι ψίθυροι για οικονομικά προβλήματα της Cobalt είχαν αρχίσει να ενισχύονται. Πρώτο σημάδι ότι κάτι δεν πήγαινε καλά, αποτέλεσε η ξαφνική απόφαση του CEO της εταιρείας Andrew Madar να αποχωρήσει στις αρχές του καλοκαιριού, για λόγους που δεν έγιναν ποτέ γνωστοί. Ο ίδιος αναπληρώθηκε, προσωρινά όπως είχε τότε επισήμως αναφερθεί, από τον Flight Operation Director της εταιρείας, Πέτρο Σουππουρή, χωρίς όμως ποτέ να κινηθούν διαδικασίες για πρόσληψη νέου CEO.
Τις τελευταίες ημέρες, έγινε γνωστό ότι οι Κινέζοι επενδυτές, οι οποίοι κατέχουν το 49% της Cobalt και ήταν επίσημοι εγγυητές της προς το κράτος για οικονομική στήριξη μέχρι το τέλος του 2019, αποφάσισαν να μην καταβάλουν επιπρόσθετα κεφάλαια για κάλυψη των αναγκών της εταιρείας. Οι λόγοι για την κίνηση τους αυτή δεν έγιναν ποτέ γνωστοί.
Οι τελευταίες προσπάθειες
Μπροστά στο διαφαινόμενο λουκέτο, τα στελέχη της εταιρείας άρχισαν να διενεργούν έναν πραγματικό αγώνα δρόμου για εξεύρεση κεφαλαίων. Άφηναν μάλιστα να διαρρεύσει στον τύπο ότι βρίσκονταν πολύ κοντά σε συμφωνία με Ευρωπαίο επενδυτή, ο οποίος θα διέσωζε την εταιρεία, χωρίς όμως να δίνουν περισσότερες πληροφορίες για το προφίλ του. Οι προσπάθειες της εταιρείας έπεσαν στο κενό, είτε γιατί οι διαβουλεύσεις δεν ευδοκίμησαν, είτε γιατί τα απαιτούμενα χρήματα δεν κατατέθηκαν ποτέ στο λογαριασμό της Cobalt.
Επόμενη, απέλπιδα, κίνηση της εταιρείας, ήταν να αποταθεί στο Υπουργείο Οικονομικών ζητώντας την έγκριση κρατικού κονδυλίου ύψους €2,5 εκατ ως αποζημίωση για το τουρκικό εμπάργκο. Αιτημα, το οποίο απορρίφθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο την Τρίτη το απόγευμα.
Υπό αυτά τα δεδομένα, η εταιρεία δεν είχε εναλλακτική λύση εκτός από την αναστολή των εργασιών της. Το βράδυ της Τετάρτης, αιφνιδίως ανακοίνωσε την επ’ αόριστον αναστολή των εργασιών της, αρχής γενομένης από τα μεσάνυχτα της 17ης Οκτωβρίου. Η τελευταία πτήση της από το Χίθροου, προσγειώθηκε στη Λάρνακα στις 00:10 στις 18 Οκτωβρίου 2018.
Από τον πλευρά του, ο Πρόεδρος της Cobalt, Γρηγόρης Διάκος, δήλωνε μέχρι χθες ότι στόχος είναι η εξεύρεση επενδυτών για την αναγέννηση της εταιρείας. Βεβαίως, η απόφαση της Αρχής Αδειοδότησης Αεροπορικών Εταιρειών (ATLA) για οριστική ανάκληση των εργασιών της Cobalt βάζει φρένο σε οποιεσδήποτε τέτοιες προσπάθειες της εταιρείας. Εξάλλου, σε δηλώσεις του ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέκος Μιχαηλίδης τόνισε ότι ετήσιες ζημιές της εταιρείας έφταναν τα €30 εκατ. «Μέχρι σήμερα οι μέτοχοι από την Κίνα, έχουν επενδύσει περίπου 100 εκατ. Και οι ζημιές συνεχίζουν οι ίδιες, ούτε ελαττώνονται ούτε τίποτε. Άρα τί προοπτική υπάρχει», ανέφερε σχετικά στο ΚΥΠΕ ο κ. Μιχαηλίδης.