Τα ‘έξυπνα πλοία’ αλλάζουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία
12:37 - 05 Δεκεμβρίου 2017

Καθώς η διαστημική τεχνολογία αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς η χρήση της μπορεί να επεκταθεί και στη Γη και να περιλάβει πολλούς τομείς, όπως η ναυτιλία. Ο τομέας αυτός ενδιαφέρει την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος (ΕΣΑ) η οποία θέλει να διερευνήσει τη χρήση της διαστημικής τεχνολογίας για ελεγχόμενη από μακριά, αυτόματη πλοήγηση.

Ο Γενικός Διευθυντής της ΕΣΑ Γιάν Βόρνερ υπέγραψε με την εταιρεία Rolls-Royce σχετικό Μνημόνιο στο οποίο οι δύο πλευρές συμφωνούν να διερευνήσουν τον τρόπο με τον οποίο η διαστημική τεχνολογία μπορεί να αξιοποιηθεί για την ανάπτυξη αυτόνομων πλοίων.
Εκτιμάται ότι η αυτόνομη πλοήγηση θα μειώσει τον κίνδυνο του ανθρώπινου λάθους που αποτελεί και την κύρια αιτία ατυχημάτων στη θάλασσα, και θα επιτρέψει στα πληρώματα να επικεντρωθούν σε άλλα πιο σημαντικά καθήκοντα.
Οι δύο πλευρές θα μελετήσουν τις εφαρμογές διάφορων διαστημικών τεχνολογιών στην αυτόνομη ναυτιλία, όπως η πλοήγηση μέσω δορυφόρου, η χρήση δεδομένων γεωσκόπησης και οι υπηρεσίες ‘satcom’ για βελτιωμένη συνδεσιμότητα στο πλοίο.
Κατά τον Γενικό Διευθυντή της ΕΣΑ, οι διαστημικές τεχνολογίες προσφέρουν απτά οφέλη για τους πολίτες της Ευρώπης.
«Συνεργασίες, όπως αυτή με τη Rolls-Royce, αξιοποιούν τις λύσεις - που αναπτύχθηκαν αρχικά για τις προκλήσεις του διαστημικού περιβάλλοντος - και τις φέρνουν κάτω στη Γη", είπε.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη η νορβηγική εταιρεία Yara ανακοίνωσε ότι τα ηλεκτρικά πλοία της, Yara Birkeland, θα πλοηγούνται μόνα τους με τη χρήση GPS, ραντάρ, σόναρ, καμερών και αισθητήρων.
Θα πρόκειται για πλοία χωρίς εκπομπές ρύπων, για μεταφορά κοντέινερ. Αρχικά θα λειτουργούν επανδρωμένα, ενώ το 2019 αναμένεται να γίνουν τηλεχειριζόμενα. Το 2020 θα αλλάξει τα δεδομένα στον τομέα αυτό καθώς οι κατασκευαστές του ευελπιστούν ότι θα καταστούν πλήρως αυτόνομα το 2020.
Ωστόσο δεν είναι λίγοι οι οποίοι θεωρούν ότι τα οφέλη από την αυτόνομη ναυτιλία έχουν υπερεκτιμηθεί και εκφράζουν ανησυχίες για την απώλεια θέσεων εργασίας και τον κίνδυνο από απειλές στον κυβερνοχώρο.
Αναφέρουν επίσης, ότι τα αυτοματοποιημένα συστήματα προγραμματίζονται από ανθρώπους που είναι σε θέση να κάνουν λάθη, ενώ θεωρούν ότι οι συνέπειες από ένα ατύχημα με αυτόνομο πλοίο θα είναι ίσως πολύ χειρότερες, αν δεν υπάρχει ανθρώπινη παρέμβαση για μετριασμό τους.

Ο Γενικός Διευθυντής της ΕΣΑ Γιάν Βόρνερ υπέγραψε με την εταιρεία Rolls-Royce σχετικό Μνημόνιο στο οποίο οι δύο πλευρές συμφωνούν να διερευνήσουν τον τρόπο με τον οποίο η διαστημική τεχνολογία μπορεί να αξιοποιηθεί για την ανάπτυξη αυτόνομων πλοίων.
Εκτιμάται ότι η αυτόνομη πλοήγηση θα μειώσει τον κίνδυνο του ανθρώπινου λάθους που αποτελεί και την κύρια αιτία ατυχημάτων στη θάλασσα, και θα επιτρέψει στα πληρώματα να επικεντρωθούν σε άλλα πιο σημαντικά καθήκοντα.
Οι δύο πλευρές θα μελετήσουν τις εφαρμογές διάφορων διαστημικών τεχνολογιών στην αυτόνομη ναυτιλία, όπως η πλοήγηση μέσω δορυφόρου, η χρήση δεδομένων γεωσκόπησης και οι υπηρεσίες ‘satcom’ για βελτιωμένη συνδεσιμότητα στο πλοίο.
Κατά τον Γενικό Διευθυντή της ΕΣΑ, οι διαστημικές τεχνολογίες προσφέρουν απτά οφέλη για τους πολίτες της Ευρώπης.
«Συνεργασίες, όπως αυτή με τη Rolls-Royce, αξιοποιούν τις λύσεις - που αναπτύχθηκαν αρχικά για τις προκλήσεις του διαστημικού περιβάλλοντος - και τις φέρνουν κάτω στη Γη", είπε.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη η νορβηγική εταιρεία Yara ανακοίνωσε ότι τα ηλεκτρικά πλοία της, Yara Birkeland, θα πλοηγούνται μόνα τους με τη χρήση GPS, ραντάρ, σόναρ, καμερών και αισθητήρων.
Θα πρόκειται για πλοία χωρίς εκπομπές ρύπων, για μεταφορά κοντέινερ. Αρχικά θα λειτουργούν επανδρωμένα, ενώ το 2019 αναμένεται να γίνουν τηλεχειριζόμενα. Το 2020 θα αλλάξει τα δεδομένα στον τομέα αυτό καθώς οι κατασκευαστές του ευελπιστούν ότι θα καταστούν πλήρως αυτόνομα το 2020.
Ωστόσο δεν είναι λίγοι οι οποίοι θεωρούν ότι τα οφέλη από την αυτόνομη ναυτιλία έχουν υπερεκτιμηθεί και εκφράζουν ανησυχίες για την απώλεια θέσεων εργασίας και τον κίνδυνο από απειλές στον κυβερνοχώρο.
Αναφέρουν επίσης, ότι τα αυτοματοποιημένα συστήματα προγραμματίζονται από ανθρώπους που είναι σε θέση να κάνουν λάθη, ενώ θεωρούν ότι οι συνέπειες από ένα ατύχημα με αυτόνομο πλοίο θα είναι ίσως πολύ χειρότερες, αν δεν υπάρχει ανθρώπινη παρέμβαση για μετριασμό τους.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ