Ανοικτά θέματα έρχεται να εξετάσει η τρόικα
09:49 - 02 Νοεμβρίου 2015
Σημαντικός αριθμός καθυστερήσεων παρατηρείται στην υλοποίηση του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής, δύο μόλις αξιολογήσεις πριν την λήξη του προγράμματος στις 31 Μαρτίου του 2016.
Ενδεικτική ήταν και δήλωση υψηλόβαθμου αξιωματούχου της Κομισιόν στο ΚΥΠΕ ότι «διαπιστώνουμε μια επιβράδυνση στο ρυθμό των μεταρρυθμίσεων». Με την όγδοη και προτελευταία αξιολόγηση να αρχίζει την Τρίτη (3/11), ο πίνακας συμμόρφωσης της έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μετά το πέρας της έβδομης αξιολόγησης (συντάχθηκε τέλη Ιουλίου του 2015), καταδεικνύει ένα σημαντικό αριθμό καθυστερήσεων και μη συμμόρφωσης (non-compliance).
Στον τραπεζικό τομέα, σε εκκρεμότητα βρίσκεται ένα από τα πλέον σημαντικότερα εναπομείναντα ζητήματα του μνημονίου, η έγκριση του νομοσχεδίου για την πώληση δανείων. Σύμφωνα με το μνημόνιο, το νομοσχέδιο θα έπρεπε να είχε εγκριθεί από τη Βουλή μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου. Με βάση την ατζέντα της Επιτροπής Οικονομικών, το νομοσχέδιο θα τεθεί ενώπιον των μελών της Επιτροπής για τελική τοποθέτηση.
Μη συμμόρφωση διαπιστώνεται στη μεταφορά της ευρωπαϊκής οδηγίας για ανάκαμψη και εξυγίανση τραπεζών, καθώς και της οδηγίας για το σύστημα εγγύησης καταθέσεων. Η συζήτηση των δύο οδηγιών ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, καθυστέρησε λόγω της συζήτησης του προϋπολογισμού. Να σημειωθεί ότι η ΕΚΤ απέστειλε τον περασμένο Μάρτιο στις κυπριακές Αρχές επίσημη επιστολή ειδοποίησης για την μεταφορά των δύο οδηγιών στην εθνική νομοθεσία.
Μετά το πέρας της έβδομης αξιολόγησης σε εκκρεμότητα βρισκόταν και το νομοσχέδιο για την τιτλοποίηση περιουσιακών στοιχείων (πακετοποίηση δανείων). Με βάση το μνημόνιο, οι αρχές θα έπρεπε να ετοιμάσουν ένα νομοσχέδιο στη βάση του κοινοτικού δικαίου και των διεθνών βέλτιστων πρακτικών, το οποίο θα έπρεπε να είχε εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο μέχρι το τέλος Οκτωβρίου.
Μη συμμόρφωση παρατηρείται και στο θέμα της πρώην Λαϊκής, καθώς η Αρχή Εξυγίανσης θα έπρεπε να είχε ετοιμάσει ένα οδικό χάρτη για την ολοκλήρωση της διαδικασίας εκκαθάρισής της. Να σημειωθεί ότι ανοίγει ο δρόμος για την ανάληψη της διαχείρισης της πρώην Λαϊκής από τους πιστωτές της, καθώς η ΚΤΚ δεν φαίνεται να έχει αντίρρηση σε σχετική πρόταση νόμου που κατατέθηκε από τον ΣΥΚΑΛΑ.
Συνεχόμενες καθυστερήσεις παρουσιάζονται στο θέμα της εφαρμογής του ΓΕΣΥ, η οποία με βάση το έβδομο επικαιροποιημένο μνημόνιο μεταφέρεται (από τα μέσα του 2016) για το 2017, δηλαδή στην μετά το μνημόνιο εποχή.
Ωστόσο, μη συμμόρφωση παρατηρείται σε βασικούς σταθμούς υλοποίησης του σχεδίου. Με βάση το μνημόνιο, το νομοσχέδιο για την αυτονόμηση των δημόσιων νοσηλευτηρίων θα έπρεπε να είχε εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο μέχρι τον περασμένο Σεπτέμβριο, ενώ μέχρι την 7η αξιολόγηση, οι κυπριακές αρχές δεν παρέδωσαν στην Τρόικα τον οδικό χάρτη για την αυτονόμηση των νοσηλευτηρίων. Να σημειωθεί ότι το θέμα του ΓΕΣΥ βρισκόταν στον κατάλογο με τις μακροοικονομικές ανισοσκέλειες που εκδίδει η Κομισιόν κάθε χρόνο στο πλαίσιο του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Ως εκ τούτου, το θέμα θα παραμένει ανοικτό όταν επανέλθει η Κομισιόν με τη διαδικασία για την Κύπρο μετά το πέρας του μνημονίου.
Σε εκκρεμότητα βρίσκεται και το θέμα του νομοσχεδίου για τη λειτουργία των Δημόσιων Οργανισμών και Κρατικών Επιχειρήσεων, το γνωστό ΔΟΚΕ. Το θέμα βρίσκεται ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών από την αρχή του χρόνου, χωρίς όμως να πάρει το δρόμο για την Ολομέλεια, λόγω πιέσεων των συνδικαλιστικών οργανώσεων, ενώ θα έπρεπε να είχε εγκριθεί μέχρι το τέλος Ιουνίου.
Μη συμμόρφωση παρατηρείται και στο θέμα του φόρου ακίνητης ιδιοκτησίας για το οποίο, όπως αναφέρεται στην έκθεση της Κομισιόν, όλα τα χρονοδιαγράμματα έχουν χαθεί και η εφαρμογή του μετατέθηκε για το 2016. Το νομοσχέδιο είχε εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο τον περασμένο Ιούνιο και κατατέθηκε στη Βουλή, η οποία καθυστέρησε τη συζήτηση του νομοσχεδίου. «Αυτό καταδεικνύει υψηλό ρίσκο στην υλοποίηση της μεταρρύθμισης», αναφέρεται στην έκθεση. Μη συμμόρφωση παρατηρείται επίσης και στο θέμα της νομοθεσίας που καθορίζει τη συχνότητα της υποχρεωτικής επικαιροποίησης των αξιών των ακινήτων στη βάση των διεθνών βέλτιστων πρακτικών.
Μη συμμόρφωση καταγράφεται και στο θέμα της μεταρρύθμισης και ενοποίησης των επιδομάτων αναπηρίας. Στην έκθεση της Κομισιόν μετά το πέρας της έβδομης αξιολόγησης, καταγράφεται ότι έγιναν συζητήσεις με τους εμπλεκόμενους φορείς.
Εκτός στόχων βρίσκεται και η βελτίωση της διοικητικής ικανότητας των Δημόσιων Υπηρεσιών Απασχόλησης. Η Κομισιόν αναφέρει ότι έχει καθυστερήσει η προκήρυξη διαγωνισμού για πρόσληψη πρόσθετου προσωπικού, προσθέτοντας ωστόσο ότι βραχυπρόθεσμα έχουν ληφθεί κάποια μέτρα ενίσχυσης της διοικητικής ικανότητας των υπηρεσιών, αλλά αυτά δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες.
Μη συμμόρφωση καταγράφεται ακόμη στο θέμα του τουρισμού και ειδικότερα της αναζωογόνησης της ανταγωνιστικότητας ενός από τους σημαντικότερους τομείς της οικονομίας. Με βάση το μνημόνιο οι κυπριακές αρχές θα έπρεπε μέχρι το τέλος Ιουνίου να επιλέξουν σύμβουλο για την ετοιμασία μιας εθνικής τουριστικής στρατηγικής.
Στον τομέα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν έχουν υλοποιηθεί οι συστάσεις μελέτης για το εύρος της ενοποίησης και διαχείρισης της συλλογής του δημοτικού και κοινοτικού τέλους ακινήτων. Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο της φορολογικής μεταρρύθμισης του περασμένου Ιουλίου, το Υπουργείο Οικονομικών κατάργησε το δημοτικό και κοινοτικό τέλος και το ΥΠΟΙΚ θα καταβάλλει €15 εκατομμύρια στους Δήμους και Κοινότητες, μέχρι τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Τέλος, μη συμμόρφωση καταγράφεται και στο θέμα του θεσμικού πλαισίου για τη διαχείριση των πόρων υδρογονανθράκων, ένα θέμα που συνδέεται και με το νόμο ομπρέλα που διέπει τη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών (FRBSL). Σύμφωνα με την Κομισιόν, ο νόμος του ταμείου υδρογονανθράκων θα έπρεπε θα κατατεθεί στη Βουλή μέχρι το Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους, αλλά ο νόμος – σύμφωνα με την έκθεση – βρίσκεται στο στάδιο της νομικής επεξεργασίας, ενώ ο νόμος που θα καθορίζει τις εισροές και εκροές του ταμείου βρίσκεται στο στάδιο της συγγραφής, με στόχο να κατατεθεί στη Βουλή μέχρι τα τέλη του χρόνου.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ