Η σπουδαιότητα της απόφασης για στρατηγική ανάπτυξη του Τροόδους

Αναλύοντας με μία πρώτη ματιά τα βασικά χαρακτηριστικά του τουρισμού της χώρας μας, εύκολα καταλήγει κανείς στο συμπέρασμα ότι παρά τα 45 και πλέον χρόνια ιστορίας που έχει διανύσει ο τουρισμός, παραμένει προσκολλημένος και εξαρτώμενος ακόμη από το δίπτυχο ήλιος και θάλασσα.

Το δεύτερο δεδομένο που ακούραστα προκύπτει, είναι ότι κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό που ανήλθε το 2017 στο 56.9%, οι ξένοι επισκέπτες προέρχονται από 2 χώρες. Το Η.Β (34.3%) και τη Ρωσία (22.6%).

Και τα 2 προαναφερθέντα στοιχεία έχουν απασχολήσει και θα απασχολούν πάντοτε τους εμπλεκόμενους στην τουριστική βιομηχανία, και όπως είναι φυσιολογικό αποτελούν και δύο από τα πολλά πορίσματα στα οποία κατέληξαν οι σύμβουλοι που εκπόνησαν την Εθνική Στρατηγική Τουρισμού.

Η απλή επεξήγηση για την επικράτηση του τουρισμού ηλίου και θάλασσας είναι ότι, ο τουρισμός ηλίου και θάλασσας που παρεμπιπτόντως αποτελεί το μεγαλύτερο τμήμα της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς, αναπτύχθηκε ραγδαίως στη χώρα μας λόγω των απαράμιλλης αξίας και ομορφιάς φυσικών ακτών της, αλλά και χάριν στο γεγονός ότι ήτανε και είναι η κύρια προτίμηση των κατοίκων της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης κατά τη διαδικασία επιλογής τουριστικού προορισμού, γεωγραφική περιοχή η οποία αποτελούσε και αποτελεί ισχυρή πηγή τουριστών για τη χώρα μας.

Οι προσπάθειες που έγιναν κατά καιρούς στη χώρα μας για απεμπλοκή από το συγκεκριμένο μοντέλο ήτανε αρκετές. Ωστόσο το συγκεκριμένο μοντέλο παρέμενε ανίκητο, και λόγω της ασύγκριτης ομορφιάς του, αλλά και λόγω του γεγονότος ότι δεν πετύχαμε την ποιοτική σε παγκόσμιο επίπεδο για σκοπούς ανταγωνιστικότητας, ανάπτυξη άλλων μοντέλων τουρισμού, με εξαίρεση κάποια πολύ συγκεκριμένα τμήματα.

Που έγκειται όμως η σπουδαιότητα της στρατηγικής ανάπτυξης του Τροόδους και του συνόλου των ορεινών περιοχών της χώρας μας;
 
Εάν συνεχίσουμε την ανάλυση των δεδομένων ως και η εισαγωγή του συγκεκριμένου άρθρου, επίσης αβίαστα καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι το Τρόοδος υστερούσε και υστερεί ακόμη σε ποσότητα, ίσως και σε ποιότητα κλινών, έχει μειωμένης έντασης υποστηρικτικές υποδομές και απουσιάζει και σε πολλές περιπτώσεις ένα στοιχείο που παρατέθηκε στην εθνική στρατηγική τουρισμού ως πλεονέκτημα της χώρας, και που αφορά την ύπαρξη συσσωρευμένης εμπειρίας στον τομέα της φιλοξενίας. Από την άλλη όμως αδιαμφισβήτητα, υπερτερεί στον παράγοντα αυθεντικότητα (authenticity) , παράγοντας που έχει παραμεληθεί στους πλείστους τουριστικούς προορισμούς ανά την υφήλιο, και που πλέον αποτελεί μάθημα διδασκαλίας στα ακαδημαϊκά ιδρύματα.

Εάν προσθέσουμε στα πιο πάνω δεδομένα, το αδιαμφισβήτητο δεδομένο ότι ο αριθμός επισκεπτών προς τη χώρα μας από τις σχετικά γειτονικές χώρες του Αραβικού κόλπου υπήρξε διαχρονικά και συγκριτικά μικρός, εύκολα καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η συγκεκριμένη απόφαση είναι στρατηγικά προσεγγίζοντας το θέμα εξαιρετικά ορθή.

Γιατί όμως η αναφορά στις χώρες του Αραβικού κόλπου και όχι στην βόρεια, κεντρική ή και ακόμη ανατολική ευρωπαϊκή επικράτεια;

Η απάντηση στο ερώτημα δεν είναι δύσκολη. Αν και οι Ευρωπαίοι ποσοτικά υπερτερούν μετά από μία πρώτη ανάλυση του outbound traffic, όπως επίσης και πληθυσμιακά, η απόλυτη πραγματικότητα είναι ότι για μικρές αποδράσεις τείνουν να αναζητούν τέτοιου είδους προορισμούς πλησίον του χώρου διαμονής τους, που υπάρχουν ως γνωστό και σε αφθονία, σε αντίθεση με τους κατοίκους του Αραβικού κόλπου που έχουν πολύ πιο λίγες επιλογές, και που παράλληλα επιδεικνύουν συνεχώς αυξητική διάθεση για τέτοιου είδους εξορμήσεις.
 
Βεβαίως και προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, θεωρούμε δεδομένο ότι και για τους Ευρωπαίους θα είναι μία νέα επιλογή, ιδιαίτερα γι’ αυτούς που αναζητούν εξορμήσεις σε rural destinations, ή ηπιότερες κλιματολογικές συνθήκες από τις υπάρχουσες στη χώρα τους.
 
Αυτή η πολύ συγκεκριμένη προτίμηση των κατοίκων του Αραβικού κόλπου, απεφασίσθη όπως αξιοποιηθεί από τους Βρετανούς, οι οποίοι στο πλαίσιο μίας νέας εκστρατείας για αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού στη Μεγάλη Βρετανία, λάνσαραν μία νέα εκστρατεία με την επωνυμία ‘The experience England Initiative’, η οποία αφορά κατά πρώτο λόγο τις τρεις μεγαλύτερες πόλεις της Αγγλίας, δηλαδή το Λονδίνο, το Μπέρμιγχαμ και το Μάντσεστερ και σκοπεύει στην ενθάρρυνση τουριστών όπως επισκέπτονται την ενδοχώρα ή όποια άλλη γεωγραφική περιοχή εντός του Η.Β. επιθυμούν.

Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία εμπνεύστηκε από το πόρισμα μίας έρευνας των London & Partners, σύμφωνα με το οποίο, ο βαθμός ικανοποίησης των επισκεπτών αυξάνεται κατακόρυφα όταν οι τουρίστες επισκέπτες επισκέπτονται την ενδοχώρα.

Έτσι καταρτίσθηκε η συγκεκριμένη εκστρατεία, η οποία χαρακτηρίζεται από ‘Open Jaw Ticketing Service’, δηλαδή δίνει την ευχέρεια στους επισκέπτες όπως αφιχθούν στο Η.Β. σ’ ένα από τα αεροδρόμια των τριών προαναφερόμενων πόλεων και να αναχωρήσουν από κάποιο άλλο.

Ως αγορές στόχοι, τέθηκαν εκτός από τις χώρες του Αραβικού κόλπου, η Κίνα και η Ινδία, οι ταχύτερα αναπτυσσόμενες πηγές τουρισμού του πλανήτη δηλαδή.
 
Ποια όμως η σχέση της συγκεκριμένης εκστρατείας με την προσπάθεια για αναζωογόνηση του Τροόδους;

Η πλειοψηφία των τουριστών που καταφθάνουν στη χώρα μας, αφικνούνται την περίοδο Απριλίου – Οκτωβρίου, 85.6% το 2017 και διαμένουν στη μεγάλη τους πλειοψηφία στις παραλιακές περιοχές.

Κάποιοι εξ αυτών αναζητούν εκδρομές σ’ άλλα μέρη της νήσου, οι οποίες περιορίζονται σε επισκέψεις σε μικρό αριθμών μνημείων και αξιοθέατων, και χωρίς απαραιτήτως να συνοδεύονται από άριστες υποδομές, άρα έχουμε θέμα με το υπάρχον προσφερόμενο προϊόν.
 
Η συγκεκριμένη λοιπόν πρωτοβουλία για ανάπλαση του Τροόδους δύναται να λειτουργήσει ως υπόσχεση για την:

Α. διάχυση τουριστών στις ορεινές περιοχές της χώρας

Β. τον εμπλουτισμό της τουριστικής εμπειρίας

Γ. βελτίωση των υποδομών στις ορεινές περιοχές της χώρας

Δ. την προσέλκυση με επιπρόσθετα κίνητρα γεωγραφικών αγορών, που μέχρι σήμερα είτε δεν καταφέραμε ή είτε δεν επιδιώξαμε να προσεγγίσουμε.

Ε. Την κατανομή των επισκεπτών καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, ως και ο στόχος της εθνικής στρατηγικής τουρισμού.
 
Βεβαίως αυτή η προσπάθεια δεν σημαίνει ότι στις παραλιακές και στις αστικές περιοχές της χώρας όλα βαίνουν καλώς, και εκεί δεν απαιτούνται πρωτοποριακές προσεγγίσεις για περαιτέρω ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας τους.

Το σημαντικό είναι ότι έχουμε αναγνωρίσει ως πολιτεία την ανάγκη για εκσυγχρονισμό και συνεχή βελτίωση του τουριστικού προϊόντος σε όλους τους τομείς και σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές της χώρας, συμβαδίζοντας έτσι με την παγκόσμια τάση που συστήνει σημασία στον παράγοντα ποιότητα και στην καλλιέργεια πνεύματος συλλογικότητας. Στο τέλος της ημέρας ο τουρίστας κρίνει και αξιολογεί την συνολική του εμπειρία ως επισκέπτης.


Κώστας Κουμής
Αντιπρόεδρος Δ.Σ. ΚΟΤ

 

Δειτε Επισης

Το μούδιασμα στην αγορά ακινήτων, η προοπτική και οι προκλήσεις
Εναλλακτικές επενδύσεις και διασπορά χαρτοφυλακίου
H τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει ριζικά το μέλλον του λιανικού εμπορίου
Μετατροπή των προκλήσεων σε ευκαιρίες στην εποχή των αποσυνδεδεμένων πληρωμών
Το Metaverse και το ψηφιακό μάρκετινγκ
Η σημασία της εφαρμογής της εταιρικής διακυβέρνησης και κοινωνικής ευθύνης σε μία εταιρεία
Η χρηματοοικονομική επιμόρφωση ασφαλής δρόμος για οικονομική ευημερία
Η πορεία προς την ενεργειακή αναβάθμιση του κυπριακού real estate
Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις και η συνεισφορά τους στον στόχο για βιώσιμη ανάπτυξη
Νέα Οδηγία της Ε.Ε. προστατεύει φυσικά και νομικά πρόσωπα από προδήλως αβάσιμες ή καταχρηστικές δικαστικές διαδικασίες