Μαρία Κουρούπη: Το 2019 χρονιά εδραίωσης στις υψηλές αποδόσεις

Τα τελευταία χρόνια, ο τουρισμός στην Κύπρο γνώρισε μεγάλη άνθιση, σε πλήρη αντιδιαστολή με την οξεία οικονομική κρίση που βίωσε η χώρα μας. Η τουριστική βιομηχανία ήταν επί της ουσίας ο κλάδος που πιο αποφασιστικά από οποιονδήποτε άλλο ώθησε την οικονομία μας προς την εξωστρέφεια και την επιτυχή μετάβαση από τη λιτότητα στην ανάπτυξη.

Ως Hermes Airports συμβάλαμε σημαντικά σε αυτή την εξέλιξη, με την αύξηση της αεροπορικής συνδεσιμότητας του νησιού, μιας και αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την ανάπτυξη του τουρισμού. Ενδεικτικά, να πούμε ότι η αύξηση της επιβατικής κίνησης από το 2013 μέχρι το 2018 έχει ξεπεράσει το 55%, με τους απόλυτους αριθμούς να αυξάνονται από τα 7 εκατομμύρια επιβάτες στα 10,94 εκατ. το 2018. Σήμερα, στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου δραστηριοποιούνται πέραν των 70 αεροπορικών εταιρειών που συνδέουν την Κύπρο με 120 προορισμούς σε 40 χώρες.
 
Διαβάστε ακόμα: Τα σπίτια που βγαίνουν στο σφυρί τον Ιανουάριο
 

Πρόκειται για ένα πλουραλιστικό πτητικό πρόγραμμα, με τη δραστηριοποιηση διαφορετικών μοντέλων αεροπορικών εταιρειών, το οποίο στοχεύουμε να εμπλουτίζουμε διαρκώς με έμφαση σε αγορές με τουριστικό ενδιαφέρον, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη ότι υπάρχουν κενά που πρέπει να καλυφθούν ώστε η Κύπρος ως νησί να είναι επαρκώς συνδεδεμένη. Με τις μακρόχρονες συμφωνίες ανάπτυξης που διατηρούμε με διάφορες αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες προτιμούν τη δραστηριοποιήση σε ολοχρονη βάση, καταφέραμε να επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο, κάτι που αποτελεί στρατηγικό στόχο όλων των εμπλεκομένων στην τουριστική βιομηχανία. Είναι σημαντικό να καταγράψουμε ότι τη χρονιά που πέρασε γύρω στο 50% της αύξησης που καταγράφηκε στην επιβατική κίνηση ήταν μεταξύ της περιόδου Νοεμβρίου – Μαΐου, δηλαδή εκτός περιόδου αιχμής.

Για το 2019, η επιβατική κίνηση στα δύο αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου αναμένουμε να σταθεροποιηθεί γυρω στα 11 εκατομμύρια, επιβεβαιώνοντας τη σημαντική πρόοδο που έχει γίνει μέχρι σήμερα και δίχως να αποκλείεται περαιτέρω αύξηση, εφόσον καταγραφούν θετικές εξελίξεις στην προσέλκυση κι άλλων αεροπορικών εταιρειών, τις οποίες δρομολογούμε.

Πέραν του έμμεσου οφέλους που η αύξηση της επιβατικής κίνησης συνεπάγεται για την ευρύτερη τουριστική βιομηχανία, η Hermes συμβάλλει και άμεσα στα κρατικά έσοδα με συνεισφορές μέχρι σήμερα που ξεπερνούν τα €450 εκατομμύρια, και ενώ το κράτος δεν έχει δαπανήσει σεντ για την κατασκευή των δύο σύγχρονων αεροδρομίων μας.
 
Διαβάστε ακόμα: FamilyChef: Κάνει το μαγείρεμα παιχνίδι

Έμφαση στην καινοτομία
Στα δέκα χρόνια λειτουργίας τους, τα νέα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου έχουν αποσπάσει σημαντικές διακρίσεις, που επιβραβεύουν την προσήλωσή μας στην καινοτομία, την αριστεία και τη διαρκή αναβάθμιση της επιβατικής εμπειρίας. Αμφότερα τα αεροδρόμια έχουν τιμηθεί ως τα καλύτερα προσβάσιμα αεροδρόμια στην Ευρώπη από την ACI Ευρώπης. Ειδικά στο αεροδρόμιο Λάρνακας, εγκαινιάσαμε πρόσφατα το πρώτο παγκύπρια δημόσιο αποδυτήριο ειδικά εξοπλισμένο για άτομα με αναπηρίες (Changing Room), ενώ προσεχώς θα λανσάρουμε και τη νέα ιστοσελίδα μας, που είναι προσβάσιμη και σε άτομα με οπτική και ακουστική αναπηρία. Ακόμη, το 2018 λειτουργήσαμε οχτώ νέα check-in counters και 74 διαδραστικά περίπτερα διαβατηριακού ελέγχου («BorderXpress») καθιστώντας πιο απλή και γρήγορη τη διαδικασία υποδοχής και ελέγχου των επιβατών, με ένα σύστημα που πλέον, μετά την Hermes, ενδιαφέρονται να εφαρμόσουν και μερικά από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια του κόσμου. Στα σχέδιά μας για το 2019 ξεχωρίζει η δημιουργία φωτοβολταϊκών πάρκων στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου, με τα οποία θα καλύπτονται οι ενεργειακές ανάγκες του αεροδρομίου Λάρνακας και της Πάφου κατά 25% και 30% αντίστοιχα.
 
Προοπτικές ανάπτυξης αεροπορικών συνδέσεων
Τη χρονιά που πέρασε είχαμε την ξαφνική αναστολή λειτουργίας της Cobalt. Μεγάλο ποσοστό των πτήσεών της έχει ήδη καλυφθεί από άλλες εταιρείες και πιστεύουμε ότι η αυξηση των τιμών που παρατηρείται θα είναι παροδική, αφού θα λειτουργήσουν οι κανόνες της ελεύθερης αγοράς. Παρόλα αυτά θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο πόλεμος τιμών που παρατηρήθηκε το προηγούμενο διάστημα δεν ωφέλησε καμμιά εταιρεία και αυτό θα οδηγήσει στο να είναι πιο προσεκτικές και τεκμηριωμένες οι οποιεσδήποτε μελλοντικές επεκτάσεις δρομολογίων. Ως Hermes, εργαζόμαστε αδιάκοπα και μεθοδικά για την ένταξη και νέων εταιρειών και δρομολογίων στο πτητικό πρόγραμμα των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου, με στόχο ένα ακόμα πιο πλούσιο και πιο ισορροπημένο πρόγραμμα δωδεκάμηνης βάσης, προσφέροντας μεταξύ άλλων έξι σχέδια οικονομικών κινήτρων σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες που πληρούν τα απαιτούμενα κριτήρια.

Θεωρούμε πως αυτό που κυρίως έχει σημασία είναι η δυνατότητα δρομολόγησης πτήσεων με αρχή, δηλαδή βάση την Κύπρο, αναλόγως των τουριστικών και άλλων αναγκών της χώρας μας, και ανεξαρτήτως της επίσημης έδρας της εταιρείας. Αυτό θα πρέπει να γίνει με ορθολογικό προγραμματισμό και σωστούς υπολογισμούς, λαμβάνοντας υπόψη τις πολλές σύνθετες παραμέτρους και ιδιαιτερότητες τόσο της αεροπορικής βιομηχανίας, όσο και της μικρής και αναλόγως μακρινής κυπριακής αγοράς. Προκειμένου να αναπτυχθεί επιτυχώς μια αερογραμμή με βάση την Κύπρο, χρειάζεται καταρχάς να διασφαλίσει τον βέλτιστο συνδυασμό μακρινών προορισμών (3-5 ώρες πτήσης) με κοντινούς, ώστε να μεγιστοποιείται η χρήση του αεροσκάφους ανά μέρα. Είναι επίσης αναγκαίο να εξασφαλίσει a priori την ανάλογη προβολή κάθε νέου δρομολογίου με δράσεις marketing σε συνεργασία με άλλους φορείς του τουρισμού, δεδομένου ότι το 70% των επιβατών της Κύπρου είναι εισερχόμενοι και από αυτούς το 80% είναι τουρίστες. Εξίσου καθοριστικό είναι να ακολουθεί εξαρχής σύγχρονους τρόπους διανομής εισιτηρίων, συμπεριλαμβανομένης ασφαλώς και ιστοσελίδας. Μια εταιρεία με προοπτικές επιτυχίας πρέπει να έχει ξεκάθαρη στρατηγική, ιδανικά ενός υβριδικού μοντέλου που θα διατηρεί χαμηλό το λειτουργικό κόστος, επιχειρώντας ταυτόχρονα συνεργασίες με άλλες εταιρείες τύπου code share ή interlining, προκειμένου να μπορεί σταδιακά να αναπτύξει το δίκτυό της.

Έχοντας πλέον εδραιώσει τις βέλτιστες πρακτικές στα αεροδρόμιά μας και όντας ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες στη μεγάλη ανάπτυξη του τουριστικού ρεύματος τα τελευταία χρόνια στην πατρίδα μας, αναμένουμε το 2019 να είναι η χρονιά που θα εδραιώσει την επιβατική κίνηση στις μεγάλες αποδόσεις και θα αποτελέσει το εφαλτήριο για ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.

Της Μαρίας Κουρούπη
Ανώτερη Διευθύντρια Επικοινωνίας & Αεροπορικής Ανάπτυξης της Hermes Airports

Δειτε Επισης

Εβδομαδιαίες απώλειες κατέγραψε το ΧΑΚ
Μέτρο ενίσχυσης με ετήσιο προϋπολογισμό €1.400.000 για ζημιές από θεομηνίες στην γεωργία
Με κόστος 1,2 εκατ. «ανασχηματίζει» με ηλεκτρικά τον στόλο οχημάτων του Υπουργικού η Κυβέρνηση
Το αναθεωρημένο νομοσχέδιο για το FDI screening και η δυστοκία της Κύπρου για συμμόρφωση
Κέρδη 1,51% κατέγραψε το ΧΑΚ
«Go Live» για την παράλληλη διαπραγμάτευση κυπριακών ομολόγων ΕΜΤΝ
Προσέλκυση νέων επενδυτών...«Κεφάλαιο κίνησης σε επιχειρήσεις, θα ενσωματωθούν και συγκεκριμένα κίνητρα»
Περιμένει παραγωγική συζήτηση με τα κόμματα για τις πολλαπλές συντάξεις ο Κεραυνός...«Αυτό νομίζω ότι είναι ανέκδοτο να το λέμε»
Ικανοποίηση Κεραυνού για Fiscal Monitor του ΔΝΤ-«Επαναβεβαιώνεται η πολύ καλή πορεία της οικονομίας μας»
ΔΝΤ: Η Κύπρος θα «πιάσει» νωρίτερα το όριο 60% στον δείκτη δημόσιου χρέους