Powered by

Αεροδρόμιο Λευκωσίας: Η επιβατική κίνηση κατέγραφε συνεχόμενα ρεκόρ

Ο Διεθνής Αερολιμένας Λευκωσίας μέχρι τις 20 Ιουλίου 1974, ήταν ένα σύγχρονο Αεροδρόμιο για την εποχή του.


Κατά τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του εξυπηρετούσε καθημερινά εκατοντάδες ταξιδιώτες και σταδιακά εξελισσόταν σε διαμετακομιστικό κέντρο της περιοχής, ενώ αποτελούσε το μοναδικό εμπορικό Αεροδρόμιο της χώρας και εξυπηρετούσε ταξιδιώτες που επισκέπτονταν την Κύπρο, ή αναχωρούσαν από αυτήν, ως επί το πλείστων για τουριστικούς σκοπούς.


Το Αεροδρόμιο Λευκωσίας δημιουργήθηκε αρχικά για στρατιωτικούς σκοπούς το 1930. Ακολούθως και με το πέρας του Β ΄Παγκοσμίου πολέμου εισήχθησαν οι πρώτες εμπορικές υπηρεσίες, ενώ από το 1948 η Misrair, η BOAC, η Cyprus Airways και η MEA άρχισαν να παρέχουν τακτικές υπηρεσίες.

Ο σύγχρονος αερολιμένας εγκαινιάστηκε το Μάρτιο του 1968 δίνοντας σημαντική ώθηση στην ανάπτυξη του τουρισμού αλλά και στην οικονομία της χώρας.

Διαβάστε ακόμα: Διαλύεται η Μονάδα Διοικητικής Μεταρρύθμισης

Στο νέο τερματικό μπορούσαν να σταθμεύσουν μέχρι και 11 εμπορικά αεροσκάφη, ενώ ο Διεθνής Αερολιμένας Λευκωσίας μπορούσε να φιλοξενήσει μέχρι και 800 000 επιβάτες σε έναν χρόνο.

 


Αφίξεις – Αναχωρήσεις


Η άνοδος, η έκρηξη και το πάγωμα του χρόνου.


Το 1973 ο Διεθνής Αερολιμένας άγγιξε την πληρότητα του καθώς διακινήθηκαν από αυτό 785.564 επιβάτες.

Διαβάστε ακόμα: Οι Πλάτρες θα γίνουν η τουριστική πρωτεύουσα του Τροόδους


Στον πιο κάτω πίνακα βλέπουμε τον αλματώδη ρυθμό με τον οποίο αυξάνονταν οι αφίξεις και οι αναχωρήσεις από το Διεθνή Αερολιμένα Λευκωσίας. Είναι χαρακτηριστικό πως το έτος 1974 που το Αεροδρόμιο δεν είχε προλάβει να λειτουργήσει ούτε 7 μήνες είχε περισσότερες αφίξεις και αναχωρήσεις από το έτος 1970. Ενώ οι συνολικές αφίξεις και αναχωρήσεις του 1974 το κατατάσσουν ως το τέταρτο καλύτερο έτος σε αφίξεις και αναχωρήσεις της 10ετίας.

 

 


Η αλματώδης αύξηση των αφίξεων και αναχωρήσεων στο νησί μπορεί να διαφανεί και από τον παρακάτω πίνακα που αντλήσαμε από την Στατιστική Υπηρεσία. Αν και ο πίνακας αυτός είναι από το έτος 1956 – 1969 δείχνει ξεκάθαρα την ανοδική πορεία που είχαν οι αφίξεις και οι αναχωρήσεις από τον Διεθνή Αερολιμένα Λευκωσίας.

 


Συγκεκριμένα ενώ το 1956 είχαμε 23.336 αφίξεις, το 1969 εκτοξευθήκαν στις 142.819. Την ίδια αύξηση είχαμε και στις αναχωρήσεις καθώς το 1956 οι αναχωρήσεις στον Διεθνή Αερολιμένα Λευκωσίας έφτασαν 21.560 και το 1969 εκτοξεύθηκαν στις 143.332.

 

Αφίξεις καλοκαιρινών μηνών

 

Διαβάστε ακομα: Πολυκλινική Υγεία: Κέντρο μαστού μέχρι το τέλος του χρόνου

Καλοκαίρι 1971

Από το 1971 ο Τουρισμός στην Κύπρο αρχίζει να αναπτύσσεται ραγδαία. Σε αυτήν την εξέλιξη σημαντικό ρόλο παίζουν οι πόλεις της Αμμοχώστου και της Κερύνειας όπου με την ανάπτυξη τους γίνονται από τους ελκυστικότερους προορισμούς Παγκοσμίως. Αυτό διαφαίνεται ξεκάθαρα από τις αφίξεις και τις αναχωρήσεις που γίνονται από τον Διεθνή Αερολιμένα Λευκωσίας.

1971 Αφίξεις Αναχωρήσεις
Ιούνιος 18.952 16.330
Ιούλιος 30.501 21.209
Αύγουστος 29.744 32.596
Σεπτέμβρης 22.209 29.482

Καλοκαίρι 1973


To 1973 ήταν η καλύτερη χρονιά για τον κυπριακό τουρισμό και σε συνάρτηση αυτού ο Διεθνής Αερολιμένας Λευκωσίας είχε την μεγαλύτερη κίνηση από ποτέ.

Συγκεκριμένα οι αφίξεις και αναχωρήσεις για το έτος αυτό έφτασαν συνολικά τις 785.564, με το αεροδρόμιο Λευκωσίας να πιάνει ταβάνι καθώς η πληρότητα του για ένα χρόνο ήταν 800.000 χιλιάδες επισκέπτες.


Σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, αντιλαμβάνεται κανείς πως τα επόμενα χρόνια αν δεν μας προλάμβανε η τουρκική εισβολή, το Αεροδρόμιο Λευκωσίας θα χρειαζόταν αναπόφευκτα επέκταση ώστε να καλυφτούν οι ανάγκες

1973 Αφίξεις Αναχωρήσεις
Απρίλιος – Ιούνιος 116.869 109.521
Ιούλιος 54.127 42.439
Αύγουστος 52.682 55.926

 

Καλοκαίρι 1974

Το 1974 όπως είπαμε και πιο πάνω είναι το 4ο καλύτερο έτος της δεκαετίας 1964 -1974 σε αφίξεις και αναχωρήσεις. Αν αναλογιστούμε πως ο Μάϊος είχε εξαιρετική κίνηση σε αφίξεις και αναχωρήσεις τότε το 1974 θα είχαμε σίγουρα ρεκόρ καλοκαιρινής περιόδου αλλά και χρονιάς.


Εξάλλου στον πιο κάτω πίνακα φαίνεται ξεκάθαρα ο φόβος που κυρίευσε τους ταξιδιώτες που έβλεπαν την πολιτική αστάθεια στο νησί. Βλέπουμε πως ο Μάϊος που είναι μήνας της άνοιξης είχε 33 483 αφίξεις και ο Ιούνιος που είναι μήνας καλοκαιριού είχε 27 362 κάτι που σε φυσιολογικές συνθήκες είναι παράδοξο.

1974 Αφίξεις Αναχωρήσεις
Μάϊος 33.483 37.457
Ιούνιος 27.362 26.704
Ιούλιος 19.015 15.295
Αύγουστος 42 -

 

 

Εθνικότητες επισκεπτών στον Διεθνή Αερολιμένα Λευκωσίας


Ο μεγαλύτερος αιμοδότης του Κυπριακού Τουρισμού κατά τα χρόνια πριν την Τουρκική εισβολή ήταν η Μεγάλη Βρετανία, λόγω κυρίως των δεσμών που ανέπτυξαν οι Βρετανοί με το νησί την περίοδο της Αποικιοκρατίας.


Για παράδειγμα τον Ιούλιο του 1971 η Ευρώπη ήταν η ήπειρος με τις περισσότερες αφίξεις, 18.795. Από αυτούς οι 13.116 επισκέπτες προέρχονταν από την Μ. Βρετανία. Τον ίδιο μήνα, η δεύτερη χώρα σε επισκέπτες ήταν Ελλάδα με 1.847 επισκέπτες, ενώ οι Τούρκοι επισκέπτες για τον μήνα αυτό έφτασαν τους 66.


Σύμφωνα με την Στατιστική Υπηρεσία μετά την Μεγάλη Βρετανία, η Ελλάδα, ο Λίβανος και το Ισραήλ είχαν τους περισσότερους επισκέπτες στο νησί διαχρονικά πριν από την εισβολή του 1974.


Σκοπός επίσκεψης


Μέχρι τον Ιούλιο του 1974 οι πλείστοι επισκέπτες έρχονταν στην Κύπρο για παραθεριστικούς σκοπούς.


Τον Ιούλιο του 1971 οι αφίξεις στο Αεροδρόμιο Λευκωσίας έφτασαν τις 30.501. Από αυτές οι 26.551 ήταν τουρίστες και οι υπόλοιποι 253 ήταν οικογένειες των Βρετανών στρατιωτών. Οι 25.711 ήρθαν στην Κύπρο για σκοπούς τουρισμού, οι 839 για επαγγελματικούς σκοπούς και ένας για διάφορους σκοπούς.


Τα στοιχεία των αφίξεων του Αεροδρομίου φανερώνουν πως η Κύπρος πριν το 1974, ενώ είχε όλες τις υποδομές και υπηρεσίες για ένα παραθεριστή, είχε μηδενικά στοιχεία στις άλλες κατηγορίες προσέλκυσης επισκεπτών.


Το Αεροδρόμιο Λευκωσίας σε συνάρτηση με την ανάπτυξη των πόλεων της Κερύνειας και της Αμμοχώστου, απογείωσαν τον τουρισμό και γενικότερα την οικονομία της χώρας πριν από την εισβολή.


Τα γεγονότα του 1974 σταμάτησαν την ξέφρενη πορεία του Αεροδρομίου Λευκωσίας, που από τότε παραδόθηκε στην φθορά του χρόνου.

Πληροφορίες: Στατιστική Υπηρεσία Υπουργείου Οικονομικών 

Δειτε Επισης

Ημερήσιες και εβδομαδιαίες ζημιές στο ΧΑΚ
Μειώθηκε ο χρόνος έκδοσης απόφασης από την Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών το 2024
Ακραία γεγονότα, απρόβλεπτες εξελίξεις και κρίσεις-Οι asset managers σε αναζήτηση ανθεκτικών χαρτοφυλακίων
Μαρία Παναγιώτου: Καίριος ο ρόλος των γυναικών της υπαίθρου για την ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας (video)
Α. Αναστασιάδη: Οι διεθνείς τάσεις στις συντάξεις και η σημασία κατανόησης των διαφορών
Στέλιος Πέτρου: Απαραίτητη και ζωτικής σημασίας για ένα αξιοπρεπές μέλλον των εργαζομένων η σύνταξη
Η επάρκεια του κυπριακού συνταξιοδοτικού συστήματος-Οι ανάγκες και οι προοπτικές για μια πιο βιώσιμη πολιτική
Αντιμετώπιση cyberattack και προετοιμασία για το DORA-Zωτικής σημασία η αναγνώριση των κυβερνοκινδύνων που απειλούν τα συνταξιοδοτικά σχέδια
Παναγιώτης Αντωνόπουλος: Τα συστατικά επιτυχίας στη διαχείριση συντάξεων
Δημόσιο χρέος: Οι αποπληρωμές ομολόγων και δανείων ξεπέρασαν το €1 δις το δεύτερο τρίμηνο