ΥΠΕΣ: Ψάχνει νέα στέγη για μετακόμιση
07:08 - 02 Απριλίου 2018
Σε αναζήτηση νέου κτηρίου που θα στεγάσει τις υπηρεσίες του, τουλάχιστον για τα επόμενα πέντε χρόνια, βρίσκεται το Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο προχώρησε σε προκήρυξη σχετικού διαγωνισμού την προηγούμενη εβδομάδα.
Διαβάστε ακόμα: Πρωτιά της Κύπρου με €107 εκατ. στο Ορίζοντας 2020
Η παλαιότητα του υφιστάμενου κτηρίου (το κτήριο Αρχιγραμματείας χρονολογείται από το 1882) σε συνδυασμό με τα διάφορα προβλήματα που αυτό δημιουργεί αλλά και την έλλειψη χώρων, καθιστούν αναγκαία τη μετακίνηση του υπουργείου σε νέες κτηριακές εγκαταστάσεις, τουλάχιστον προσωρινά, μέχρι να υλοποιηθεί η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για μελλοντική ανέγερση ιδιόκτητου κτηρίου, στο οποίο θα συστεγαστούν όλες οι υπηρεσίες και τα τμήματα του ΥΠΕΣ.
Στο κτήριο που θα ενοικιαστεί, θα στεγαστούν οι υπηρεσίες που τώρα βρίσκονται στο παλιό κτήριο της Αρχιγραμματείας, τα γραφεία του Υπουργού και του Γενικού Διευθυντή (οι οποίοι από το 2016 στεγάζονται στο παλιό κτήριο του Υπουργείου Οικονομικών δίπλα στο κτήριο Αρχιγραμματείας) αλλά και οι τεχνικές υπηρεσίες του ΥΠΕΣ, οι οποίες τώρα στεγάζονται σε άλλο κτήριο επί της οδού Διαγόρου.
Τα χαρακτηριστικά
Σύμφωνα με το κείμενο της πρόσκλησης ενδιαφέροντος, το Υπουργείο Εσωτερικών αναζητεί προς ενοικίαση κτήριο, το οποίο να έχει κατασκευαστεί μεταγενέστερα του 2000, στους Δήμους Λευκωσίας, Αγλαντζιάς, Αγίου Δομετίου, Έγκωμης και Στροβόλου. Η συμφωνία μίσθωσης θα αφορά πέντε χρόνια, με δικαίωμα ανανέωσης για χρονικό διάστημα που θα καθοριστεί από το Υπουργείο Εσωτερικών.
Όπως τονίζεται, το κτήριο πρέπει να έχει ήδη ανεγερθεί ή θα πρέπει να είναι έτοιμο για παράδοση και χρήση εντός προθεσμίας έξι μηνών ή όπως αυτή θα καθορίζεται στο προσύμφωνο ενοικίασης.
Σε ότι αφορά τα χαρακτηριστικά, το κτήριο θα πρέπει να είναι συνολικού εμβαδού 4.600 τ.μ., με απόκλιση -3 % μέχρι +5 %, και μεταξύ άλλων να διαθέτει 205 χώρους στάθμευσης.
Ο διαχωρισμός των χώρων του κτηρίου θα πρέπει να γίνει σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, ενώ όπως διευκρινίζεται, οποιαδήποτε δαπάνη απαιτηθεί για το διαχωρισμό θα βαρύνει αποκλειστικά τον ιδιοκτήτη.
Σημειώνεται ότι η Επιτροπή Αξιολόγησης, προτού λάβει απόφαση για επιλογή κτηρίου, θα πραγματοποιήσει επιτόπιες επισκέψεις στα προσφερόμενα κτήρια, ούτως ώστε να εξετάσει την καταλληλότητά τους σύμφωνα με τις υπό αναφορά ανάγκες/απαιτήσεις του Υπουργείου Εσωτερικών.
Διεργασίες για ιδιόκτητο ΥΠΕΣ
Υπενθυμίζεται ότι βάσει απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου στις 4/10/2017, το υπουργείο Εσωτερικών θα μεταστεγαστεί αρχικά σε κτήριο με μίσθωση, «μέχρι να ολοκληρωθεί η εξέταση/αξιολόγηση της πρότασης για ανέγερση ιδιόκτητου κτιρίου, μη αποκλειομένης και της επαναχωροθέτησής του Υπουργείου Εσωτερικών εκτός κέντρου της Λευκωσίας». Σύμφωνα με πληροφορίες, ταυτόχρονια με την προκήρυξη, το Υπουργείο Εσωτερικών ξεκινά διεργασίες για εξεύρεση κρατικού τεμαχίου, στο οποίο θα ανεγερθεί ιδιόκτητο υπουργείο. Για το θέμα ήδη πραγματοποιούντι συναντήσεις μεταξύ των εμπλεκόμενων υπηρεσιών. Αξίζει να σημειωθεί ότι υπό συζήτηση θα τεθεί και το κατά πόσον στο κτήριο που θα ανεγερθεί, θα στεγαστούν όλες οι υπηρεσίες του ΥΠΕΣ, οι οποίες βρίσκονται διάσπαρτες σε εφτά διαφορετικά κτήρια στη Λευκωσία. Ωστόσο, για το συγκεκριμένο θέμα δεν έχει ληφθεί όποιαδήποτε απόφαση.
Διαβάστε ακόμα: Τα πολυτελή αυτοκίνητα στους δρόμους της Κύπρου
Κτήριο με προβλήματα
Η ανάγκη για μεταστέγαση του ΥΠΕΣ προέκυψε εξαιτίας των πολλών προβλημάτων που παρουσιάζει το κτήριο της Αρχιγραμματείας, όπου στεγάζεται το Υπουργείο υπενθυμίζεται ότι λόγω αυτών ακριβώς το προβλημάτων, υπουργός και Γενικός διευθυντής μετακόμισαν τον Ιούλιο του 2016 προσωρινά στο παλιό κτήριο του Υπουργείου Οικονομικών, που είναι ακριβώς δίπλα από το κτήριο Αρχιγραμματείας.
Σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις του ΥΠΕΣ, Κωνσταντίνου Πετρίδη, το κτήριο της Αρχιγραμματείας, το οποίο χρονολογείται από το 1882, είναι μη λειτουργικό για γραφειακούς χώρους, λόγω ιδιομορφίας του κτηρίου, με αποτέλεσμα να μειώνεται η παραγωγικότητα και να αυξάνεται η γραφειοκρατία. Πρόκειται, τόνισε, για ενεργοβόρο κτήριο με αναλογία περίπου 32 τ. μ. ανά λειτουργό σε αντίθεση με 22 τ. μ. ανά λειτουργό που αναλογούν σε μοντέρνους γραφειακούς χώρους.
Ο κ. Πετρίδης είχε σημειώσει ότι οι συνθήκες εργασίας δεν αρμόζουν σε Υπουργείο (πχ. Χώροι υγιεινής εκτός κτηρίου), και ειδικά δεν υποβοηθούν στην καλύτερη εξυπηρέτηση του Πολίτη. Υπάρχουν επίσης, στατικά προβλήματα λόγω διάβρωσης των θεμελίων (παρουσία ρωγμών και διαφορική καθίζηση στο δυτικό άκρο της δυτικής πτέρυγας). Εξάλλου, η ύπαρξη λυόμενων κατασκευών με στέγες από αμίαντο, οι οποίες έχουν φθαρεί, έχουν ως αποτέλεσμα να εγείρονται θέματα υγείας του προσωπικού. Εξάλλου, το κτήριο παρουσιάζει και προβλήματα με πλημμύρες.
Αρχιγραμματεία για πολιτιστικές χρήσεις
Σε ότι αφορά λοιπόν το μέλλον του κτηρίου Αρχιγραμματείας, αυτό θα αποφασιστεί από το υπουργείο Παιδείας, στο οποίο και θα παραχωρηθεί. Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργικού Συμβουλίου, ο υπουργός Παιδείας θα υποβάλει ολοκληρωμένη πρόταση για την αξιοποίηση του εν λόγω κτηρίου για πολιτιστικές χρήσεις. Τονίζεται ότι το παλιό αυτό κτήριο θα ανακαινιστεί.