Γιωρκάτζη: Οι τράπεζες θα περάσουν τα stress test

Τα πεπραγμένα του 2013 στους εκπροσώπους των ΜΜΕ παρουσίασε η νεοδιορισθείσα Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας, Χρυστάλλα Γιωρκάτζη. Στο περιθώριο της παρουσίασης η κα. Γιωρκάτζη εξέφρασε βεβαιότητα ότι οι τράπεζες θα περάσουν τα stress test, σημειώνοντας ότι κάνουν όλα όσα χρειάζεται και βρίσκονται σε καλό δρόμο.

Σύμφωνα με τη διοικήτρια της Κεντρικής Τράπεζας οι τράπεζες ήδη εργάζονται προς αυτήν την κατεύθυνση.
Αισιόδοξη νότα εξέπεμψε και για τη μείωση των επιτοκίων, σημειώνοντας πως μετά και τις τελευταίες αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, πρόκειται να αναλάβει πιο ενεργό ρόλο ώστε να δοθεί ώθηση στην οικονομία. Η διοικητής καθόρισε την όλη προσπάθεια περί τα τέλη του έτους, ουσιαστικά μετά τα τεστ αντοχής.

Παράλληλα, εξέφρασε αισιοδοξία πως σύντομα θα υπάρξει σημαντική μείωση του δανεισμού από τον ELA. Χαρακτηριστικά αναφέρθηκε στο ομόλογο του δημοσίου μέρος του οποίου θα χρησιμοποιηθεί για αποπληρωμή του ομολόγου που εκδόθηκε για στήριξη της Λαϊκής του 2012. Σύμφωνα με την κ. Γιωρκάτζη η συγκεκριμένη κίνηση θα συμβάλει στη μείωση του ELA κατά 450εκ. ευρώ.

 

Στην αρχική της τοποθέτηση η κα. Γιωρκάτζη ανέφερε: «Είναι με ιδιαίτερη χαρά και τιμή που σας καλωσορίζω στη σημερινή διάσκεψη Τύπου για την παρουσίαση της Ετήσιας Έκθεσης της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου για το 2013, κατά το οποίο στην ηγεσία της Τράπεζας βρισκόταν ο κ. Πανίκος Δημητριάδης. Σήμερα, ως η νέα Διοικητής της Τράπεζας θα παρουσιάσω εν συντομία τα πεπραγμένα της προηγούμενης χρονιάς αλλά, ταυτόχρονα, θα αναφερθώ στο παρόν και στις σημαντικές προκλήσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε στο μέλλον».
Παράλληλα, η επικεφαλής της ΚΤΚ τόνισε ότι το 2013 ήταν μια χρονιά κατά την οποίαν η χώρα μας βρέθηκε μπροστά σε πρωτοφανείς καταστάσεις, μια χρονιά τις συνέπειες της οποίας, όλοι θα θέλαμε γρήγορα να ξεπεράσουμε. «Το τραπεζικό μας σύστημα κλυδωνίστηκε συθέμελα, η εμπιστοσύνη του κοινού προς αυτό διαβρώθηκε, βιώσαμε τη μεγάλη μείωση των εισοδημάτων, τη συρρίκνωση των μικρών επιχειρήσεων, τη σημαντική αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, καθώς και την αύξηση της ανεργίας σε πρωτόγνωρα για την Κύπρο επίπεδα» τόνισε η Χρυστάλλα Γιωρκάτζιη.

«Από τον Μάρτιο του 2013 η κυπριακή οικονομία βρίσκεται σε πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής μέσα στο πλαίσιο του Μνημονίου Συναντίληψης που συνομολογήθηκε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Στη βάση του προγράμματος προσαρμογής έχουν ήδη υλοποιηθεί αρκετά μέτρα τα οποία αφορούν τη δημοσιονομική πολιτική, την αναδιάρθρωση και εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος, καθώς και τη δομή της κυπριακής οικονομίας.  Μέχρι τώρα, η πορεία υλοποίησης του προγράμματος θεωρείται αρκετά επιτυχημένη, με τέσσερις συνεχείς αξιολογήσεις να είναι πολύ θετικές και να προδιαγράφουν μια ευοίωνη πορεία για την οικονομία και το κυπριακό τραπεζικό σύστημα.  Ταυτόχρονα, θα πρέπει, όμως να τονιστεί ότι, ο δρόμος είναι μακρύς, πολλές προκλήσεις εξακολουθούν να υφίστανται και δεν υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού» δήλωσε μεταξύ άλλων η κα. Γιωρκάτζιη.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις μακροοικονομικές εξελίξεις κατά το 2013, εκεί όπου  σημειώνεται ότι η επιδείνωση του πραγματικού Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) ήταν μικρότερη σε σχέση με την αρχική εκτίμηση της Τρόικας. Παράλληλα, τόνισε: «Συγκεκριμένα, ενώ αρχικά αναμενόταν μείωση του ΑΕΠ της τάξης του 8,7% σε πραγματικούς όρους, η μείωση περιορίστηκε τελικά στο 5,4%. Ταυτόχρονα, ιδιαίτερα θετική εξέλιξη αποτελεί το γεγονός ότι οι δημοσιονομικοί στόχοι που είχαν τεθεί για το 2013, όχι μόνο έχουν επιτευχθεί, αλλά έχουν υπερκαλυφθεί, αντικατοπτρίζοντας, μεταξύ άλλων, και τη συνετή υλοποίηση του κρατικού προϋπολογισμού. Ο πληθωρισμός με βάση τον Εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή περιορίστηκε κατά το 2013 στο 0,4%, ενώ η ανεργία έφθασε στο πρωτόγνωρο επίπεδο του 15,9% του εργατικού δυναμικού.  Σημειώνονται με ιδιαίτερη ανησυχία τα μεγαλύτερα ποσοστά ανεργίας στους νέους κάτω των 25 ετών, που κατέγραψαν αύξηση της τάξης του 40% το 2013 σε σύγκριση με το 2012, καθώς και το ποσοστό των μακροχρόνια ανέργων που έφθασε το 10,2% του εργατικού δυναμικού κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2013».

Παράλληλα, η Χρυστάλλα Γιωρκάτζιη τόνισε: «Ερχόμενη τώρα στις προοπτικές των οικονομικών εξελίξεων για το 2014, σημειώνω ότι η μείωση του ΑΕΠ κατά το πρώτο τρίμηνο ανήλθε, σε ετήσια βάση, στο 4,1%, σε αντίθεση με μείωση 5% που είχε καταγραφεί κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2013.  Με βάση την εξέλιξη αυτή, η πρόβλεψη της Τρόικας που έγινε στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης, για συνολική μείωση του ΑΕΠ κατά 4,2% κατά τη διάρκεια του 2014, φαίνεται να είναι μάλλον απαισιόδοξη».

Εξάλλου, αναφέρθηκε πως ο πληθωρισμός με βάση τον Εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή παραμένει σε αρνητικό έδαφος το 2014, ενώ οι τιμές μειώνονται με επιβράδυνση. Πιο συγκεκριμένα, ο πληθωρισμός κυμάνθηκε στο –0,1% τον Μάιο του 2014, σε σύγκριση με –0,4% τον Απρίλιο και οι κίνδυνοι αποπληθωρισμού για το σύνολο του έτους παραμένουν.
«Η ανεργία συνεχίζει να βρίσκεται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, αλλά υπάρχουν κάποιες ενδείξεις σταθεροποίησης.  Συγκεκριμένα, το πρώτο τρίμηνο του 2014 η ανεργία έφθασε στο 16% του εργατικού δυναμικού, σε σχέση με 16,2% το τέταρτο τρίμηνο του 2013» σημείωσε ακόμη η Διοικητής της ΚΤΚ.

«Το δημοσιονομικό ισοζύγιο το πρώτο τρίμηνο του 2014 κατέγραψε έλλειμμα της τάξης του 0,2% του ΑΕΠ, και παραμένει εντός των δημοσιονομικών στόχων του προγράμματος προσαρμογής. Σημειώνεται, επίσης, ότι ο προϋπολογισμός του 2014 στοχεύει σε πιο γρήγορη υλοποίηση μέρους της επιπρόσθετης δημοσιονομικής προσαρμογής που απαιτείται κατά τα έτη 2015-2018 σύμφωνα με το Μνημόνιο Συναντίληψης. Στόχος είναι να επιτευχθεί και να διατηρηθεί σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 4% του ΑΕΠ, έτσι ώστε το δημόσιο χρέος να οδηγηθεί σε μια σταθερά καθοδική και βιώσιμη πορεία» τόνισε η κα. Γιωρκάτζιη.
Όσον αφορά τον χρηματοπιστωτικό τομέα, η πρόοδος που επιτεύχθηκε είναι σημαντική και φαίνεται ότι έχει ήδη αρχίσει να καρποφορεί. Οι αποφάσεις του Eurogroup της 25ης Μαρτίου 2013, περιλάμβαναν μια σειρά μέτρων εξυγίανσης τα οποία έχουν εφαρμοστεί από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου,  υπό την ιδιότητά της ως Αρχή Εξυγίανσης, ήταν επίσης στοιχεία στα οποία αναφέρθηκε η κα. Γιωρκάτζιη.  

Επίσης αναφερόμενη στις τράπεζες η Χρυστάλλη Γιωρκάτζιη τόνισε «Οι δραστηριότητες της Λαϊκής Τράπεζας και τα περιουσιακά της στοιχεία στην Κύπρο (με εξαίρεση τις επενδύσεις της σε θυγατρικές εξωτερικού), οι ασφαλισμένες καταθέσεις, καθώς και οι υποχρεώσεις της από την παροχή έκτακτης ρευστότητας, έχουν μεταφερθεί στην Τράπεζα Κύπρου. Η Τράπεζα Κύπρου, με την ολοκλήρωση της ανεξάρτητης αποτίμησης των στοιχείων του ισολογισμού της, ανακεφαλαιοποιήθηκε μέσω της μετατροπής σημαντικού μέρους των μη ασφαλισμένων καταθέσεων σε μετοχές και της πλήρους ουσιαστικά συνεισφοράς των μετόχων και των κατόχων αξιογράφων».

Τα επόμενα βήματα στον χρηματοπιστωτικό τομέα
Η Διοικητής της Κεντρικής ανέφερε ποια είναι τα βήματα που ακολουθούνται αναφορικά με τον χρηματοπιστωτικό τομέα.

«Η έκθεση της Ανεξάρτητης Επιτροπής για το Τραπεζικό Σύστημα, που διορίσθηκε από την Κεντρική Τράπεζα, αναλύει σε αρκετή λεπτομέρεια τους λόγους που οδήγησαν στην τραπεζική κρίση. Η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου προχώρησε ήδη στη λήψη δραστικών μέτρων για την αντιμετώπιση των αιτιών που οδήγησαν στην κρίση και την αποκατάσταση της βιωσιμότητας του τραπεζικού συστήματος.   Μετά την ανακεφαλαιοποίηση της Τράπεζας Κύπρου και παρά τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες που επικρατούσαν, ο Όμιλος της Ελληνικής Τράπεζας έχει επιτύχει την ενδυνάμωση της κεφαλαιακής του βάσης με την άντληση ιδιωτικών κεφαλαίων, ενώ η Συνεργατική Κεντρική Τράπεζα έχει ανακεφαλαιοποιηθεί από το κράτος, μέσω χρηματοδοτικής στήριξης που πήρε στο πλαίσιο του προγράμματος προσαρμογής.

Επιπρόσθετα, μια σειρά από σημαντικά βήματα έχουν πραγματοποιηθεί για την ενίσχυση του εποπτικού και ρυθμιστικού πλαισίου προκειμένου να τεθούν τα θεμέλια για έναν υγιή και σταθερό τραπεζικό τομέα τόσο σε μεσοπρόθεσμο όσο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα.  Ενδεικτικά αναφέρω την Οδηγία της Κεντρικής Τράπεζας για τις κεφαλαιακές απαιτήσεις των τραπεζών, τις τροποποιήσεις του περί Εργασιών Πιστωτικών Ιδρυμάτων Νόμου που αφορούν τον Πρόεδρο και τα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων και τους περιορισμούς στις πιστωτικές διευκολύνσεις των διευθυντών και ανεξάρτητων συμβούλων των τραπεζών, καθώς και την Οδηγία της Κεντρικής Τράπεζας σε σχέση με τις διαδικασίες αξιολόγησης των πελατών για χορήγηση νέων πιστωτικών διευκολύνσεων.
Επιπλέον, σημειώνω ότι τα περιοριστικά μέτρα που λήφθηκαν τον Μάρτιο του 2013, ως προς τη διακίνηση κεφαλαίων για προστασία της ρευστότητας των τραπεζών και διαφύλαξη της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, έχουν ήδη καταργηθεί σε σχέση με τη διακίνηση κεφαλαίων εντός της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η κατάργηση των υπολοίπων περιορισμών που αφορούν μεταφορές κεφαλαίων στο εξωτερικό αναμένεται να επιτευχθεί με την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στον τραπεζικό τομέα, όπως προβλέπεται στο σχετικό οδικό χάρτη που έχει συμφωνηθεί στο πρόγραμμα προσαρμογής».

Εποπτεία από την ΕΚΤ
Η κα. Γιωρκάτζιη αναφέρθηκε και στις εξελίξεις που προκύπτουν σε επίπεδο ευρωζώνης: «Δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ στις εξελίξεις που αφορούν τον ρόλο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην προληπτική εποπτεία των πιστωτικών ιδρυμάτων.   Η απόφαση για τη σύσταση του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού αποτελεί ορόσημο στην τραπεζική εποπτεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.   Η εφαρμογή του νέου εποπτικού πλαισίου βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη με την ανάληψη από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, από τις 4 Νοεμβρίου 2014, της άμεσης εποπτείας των τραπεζών που θεωρούνται σημαντικές, καθώς και της έμμεσης εποπτείας των υπολοίπων τραπεζών. Στην περίπτωση της Κύπρου, ως σημαντικές τράπεζες, με βάση τα τεθέντα κριτήρια, είναι η Τράπεζα Κύπρου, η Συνεργατική Κεντρική Τράπεζα, η Ελληνική Τράπεζα και η RCB.

Η ίδρυση του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού στοχεύει στην εποπτεία των τραπεζών κατά τρόπο συντονισμένο, ο οποίος ταυτόχρονα θα διασφαλίζει ίση μεταχείριση για όλες τις τράπεζες. Το γεγονός αυτό αναμένεται ότι θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη των καταθετών - και του κοινού ευρύτερα - έναντι του τραπεζικού τομέα.
Για τη λειτουργία του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού έχει συσταθεί Εποπτικό Συμβούλιο στο οποίο συμμετέχουν εκπρόσωποι των αρμόδιων εποπτικών αρχών, καθώς και εκπρόσωποι των κεντρικών τραπεζών της κάθε χώρας μέλους.

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα αναλάβει την εποπτεία των σημαντικών τραπεζών, μετά που αυτές θα αξιολογηθούν σε βάθος, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι είναι επαρκώς κεφαλαιοποιημένες. 

Η αξιολόγηση αυτή είναι γνωστή ως Συνολική Αξιολόγηση (Comprehensive Assessment) και περιλαμβάνει:
Πρώτον, αποτίμηση της αξίας του ισολογισμού της κάθε σημαντικής τράπεζας με ημερομηνία αναφοράς τις 31 Δεκεμβρίου 2013, με στόχο τον εντοπισμό προβληματικών στοιχείων ενεργητικού.  Η διαδικασία αυτή ονομάζεται Έλεγχος Ποιότητος Ενεργητικού (Asset Quality Review – AQR).  Στην ουσία πρόκειται για μια ακτινογραφία στους ισολογισμούς των τραπεζών κατά τις 31 Δεκεμβρίου 2013 και κύριος στόχος είναι να προσδιοριστεί κατά πόσον, κατά την ημερομηνία αυτή, οι προβλέψεις των τραπεζών για επισφάλειες ήταν επαρκείς.

Δεύτερον, η Συνολική αξιολόγηση περιλαμβάνει την Άσκηση Προσομοίωσης Ακραίων Καταστάσεων.  Είναι τα γνωστά τεστ αντοχής (stress tests) και τα οποία θα διεξαχθούν στη βάση δύο σεναρίων.  Το πρώτο είναι το βασικό σενάριο (baseline) και το δεύτερο είναι  το δυσμενές σενάριο (adverse) με ημερομηνία αναφοράς και πάλι τις 31 Δεκεμβρίου 2013.  Πρόκειται περί άσκησης που θα αξιολογήσει την κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών για τα επόμενα τρία χρόνια, δηλαδή για την περίοδο 2014 έως και 2016, αρχικά στη βάση καθορισμένων μακροοικονομικών συνθηκών (βασικό σενάριο) και κατά δεύτερον, στην υπόθεση μιας σοβαρής επιδείνωσης αυτών των μακροοικονομικών συνθηκών (δυσμενές σενάριο).  Στο τέλος της τριετίας, οι τράπεζες θα πρέπει να έχουν ελάχιστο δείκτη βασικών πρωτοβάθμιων κεφαλαίων (CET1) στο βασικό σενάριο 8% και στο δυσμενές σενάριο 5,5%.

Οι πρόσθετες κεφαλαιακές ανάγκες που τυχόν θα προκύψουν από την άσκηση αυτή της Συνολικής Αξιολόγησης, θα πρέπει να καλυφθούν σε ότι αφορά το βασικό σενάριο, εντός έξι μηνών από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και σε ότι αφορά το δυσμενές σενάριο εντός εννέα μηνών.

Σε ότι αφορά την Άσκηση Προσομοίωσης Ακραίων Καταστάσεων η άσκηση διεξάγεται σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών.

Τα αποτελέσματα του Ελέγχου Ποιότητας Ενεργητικού των τραπεζών και της Άσκησης Προσομοίωσης Ακραίων Καταστάσεων, αναμένεται να ανακοινωθούν περί τα τέλη Οκτωβρίου 2014.

Στη συνέχεια, θα αναφερθώ στις σημαντικές προκλήσεις που παρουσιάζονται στην οικονομία της ευρωζώνης και που οδήγησαν στην πολύ πρόσφατη απόφαση του  Διοικητικού Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας για λήψη σειράς μέτρων πρόσθετης χαλάρωσης της ενιαίας νομισματικής πολιτικής του Ευρωσυστήματος.
Παρά τις ενδείξεις ότι η οικονομία της ευρωζώνης καταγράφει σταδιακή ανάκαμψη, η οικονομική δραστηριότητα παραμένει υποτονική, η ανεργία είναι σε ιδιαίτερα ψηλά επίπεδα, ενώ ο αριθμός αύξησης των πιστώσεων προς τον ιδιωτικό τομέα συνεχίζει να είναι αρνητικός.  Επιπλέον, η απαιτούμενη απομόχλευση του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα αναμένεται να συνεχίσει να επιδρά αρνητικά στην οικονομική μεγέθυνση.  Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας αποβλέπει, κατά κύριο λόγο, στη στήριξη και ανάκαμψη της οικονομίας, και επιπλέον, στην αντιμετώπιση του κινδύνου αποπληθωρισμού με σταδιακή αποκατάσταση των ρυθμών πληθωρισμού σε επίπεδα πολύ κοντά αλλά κάτω από το 2%, ως ο στόχος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.

Συγκεκριμένα, το Διοικητικό Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας αποφάσισε στις 5 Ιουνίου 2014 τα ακόλουθα πέντε κύρια μέτρα:

1. Τα βασικά επιτόκια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, από τις
11 Ιουνίου 2014, έχουν διαμορφωθεί σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.
Το επιτόκιο για πράξεις κύριας αναχρηματοδότησης καθορίστηκε στο 0,15%, ενώ το επιτόκιο διευκόλυνσης αποδοχής καταθέσεων καθορίστηκε αρνητικό στο –0,10%.

Για πρώτη φορά από τη θέσπιση του ευρώ το 1999, το επιτόκιο διευκόλυνσης αποδοχής καταθέσεων έχει καταστεί αρνητικό, δηλαδή, θα επιβάλλεται αρνητικό επιτόκιο επί των καταθέσεων που διατηρούν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα με τις Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες και, μεταξύ άλλων, επί των αποθεματικών που τηρούν πέραν των  υποχρεωτικών.  Σημειώνεται ότι, το αρνητικό επιτόκιο δεν επηρεάζει άμεσα τις καταθέσεις των πελατών των τραπεζών.  Επιπλέον, αρνητικό επιτόκιο θα επιβάλλεται και επί των καταθέσεων, πέραν ενός ποσού, που διατηρεί η Κυβέρνηση με την Κεντρική Τράπεζα.

2. Τη διενέργεια σειράς στοχευμένων πράξεων πιο μακροπρόθεσμης αναχρηματοδότησης (γνωστά ως TLTROs) με διάρκεια μέχρι το Σεπτέμβριο 2018, με σκοπό να ενισχυθούν οι τραπεζικές χορηγήσεις προς το μη χρηματοπιστωτικό ιδιωτικό τομέα της ζώνης του ευρώ.  Με το μέτρο αυτό θα δοθεί η δυνατότητα στις τράπεζες να χορηγούν ως επιπλέον δάνεια, με χαμηλό επιτόκιο, ένα ποσοστό (7%) των όλων δανειακών χαρτοφυλακίων τους.

Το αρχικά δυνητικό ποσό δανείων από τις πράξεις αυτές εκτιμάται σε επίπεδο ευρωζώνης σε περίπου 400 δισ. ευρώ.  Η αξιοποίηση αυτού του μέτρου εναπόκειται σε κάθε χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, στη βάση των δικών του δεδομένων και αναλόγως, φυσικά, και της ζήτησης δανείων από τον ιδιωτικό τομέα, για χρηματοδότηση νέων βιώσιμων έργων και δραστηριοτήτων.

3. Την εντατικοποίηση της προεργασίας για τη διενέργεια οριστικών αγορών αξιογράφων που προέρχονται από τιτλοποίηση (Asset-Backed Securities – ABS) και που αφορούν δάνεια προς τον ιδιωτικό τομέα, με στόχο τη διευκόλυνση νέων ροών πιστώσεων προς την οικονομία.

Ένα τέτοιο πρόγραμμα αναμένεται να βοηθήσει τόσο τη δευτερογενή αγορά όσο και την πρωτογενή αγορά στην ευρωζώνη. Η παρουσία του Ευρωσυστήματος ως νέου μεγάλου επενδυτή στην αγορά εκτιμάται ότι θα ενεργήσει ως κίνητρο για ενίσχυση των τραπεζικών χορηγήσεων σε συγκεκριμένους τομείς της οικονομίας, καθώς οι τράπεζες θα μπορούν να τιτλοποιήσουν τις εν λόγω χορηγήσεις και εν συνεχεία να αντλήσουν ρευστότητα από το Ευρωσύστημα βάζοντας ως ενέχυρο τους εν λόγω τίτλους.

4. Τη συνέχιση διενέργειας πράξεων αναχρηματοδότησης ως δημοπρασίες σταθερού επιτοκίου με πλήρη κατανομή για όσο διάστημα κρίνεται απαραίτητο και τουλάχιστον μέχρι τον Δεκέμβριο του 2016.

Αυτό σημαίνει ότι οι τράπεζες διασφαλίζουν την ύπαρξη μίας σταθερής και φθηνής πηγής χρηματοδότησης τουλάχιστον για τα επόμενα δυόμιση χρόνια, κάτι που αναμένεται ότι θα επιδράσει θετικά στο πλάνο χρηματοδότησης των πιστωτικών ιδρυμάτων.  Τα πιστωτικά ιδρύματα θα μπορούν να δανείζονται από το Ευρωσύστημα όποιο ποσό επιθυμούν στο εκάστοτε ισχύον επιτόκιο για πράξεις κύριας αναχρηματοδότησης.  Το επιτόκιο αυτό σήμερα ευρίσκεται στο 0,15%.

5. Την αναστολή της απορρόφησης της ρευστότητας που έχει χορηγηθεί στο πλαίσιο του Προγράμματος για τις Αγορές Τίτλων (Securities Markets Programme – SMP), δεδομένου ότι ο κίνδυνος που αντιμετωπίζει σήμερα η ευρωζώνη αφορά τον αποπληθωρισμό και όχι τον πληθωρισμό.

Αυτό το μέτρο επιφέρει αύξηση της πλεονάζουσας ρευστότητας κατά 163 δισ. ευρώ περίπου στο τραπεζικό σύστημα της ευρωζώνης και κατ’ επέκταση αναμένεται ότι θα αποτελεί επιπρόσθετο κίνητρο για τις επηρεαζόμενες τράπεζες προς εξεύρεση εναλλακτικών τρόπων αξιοποίησης του ποσού αυτού.

 

Δειτε Επισης

Πτώση, μετά από το τριήμερο ανοδικό σερί, παρουσίασε το ΧΑΚ
ΚΟΕ: Στο 2,6% το 2024 και στο 3,3% το 2025 ο ρυθμός ανάπτυξης
Ζημιές καταγράφει την Πέμπτη το ΧΑΚ
Ρεκόρ συμμετοχών στον Γύρο της Πάφου 2024 (video)
Παρουσίαση κοινοβουλευτικού έργου του ευρωβουλευτή του ΕΛΚ Λουκά Φουρλά
Έτσι θα λειτουργήσουν τα Κέντρα Εξυπηρέτησης του Πολίτη τη Μεγάλη Πέμπτη
Το παζλ της απασχόλησης στο Δημόσιο-Οι μόνιμοι, οι αορίστου και ορισμένου χρόνου και πόσοι οι ωρομίσθιοι
Οι νέοι κανόνες που ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για καταπολέμηση του ξεπλύματος
Επ. Θεσμών: 6+1 προτάσεις νόμου για πολλαπλές συντάξεις-όριο συνταξιοδότησης κρατικών αξιωματούχων
Σε αναμονή για κατεπείγουσα εξέταση του προϋπολογισμού του ΤΕΠΑΚ η Βουλή