Σάββας Περδίος: Δίνουμε νέα ταυτότητα στην τουριστική Κύπρο
06:30 - 26 Απριλίου 2022
Με μια νέα ταυτότητα ως τουριστικός προορισμός, η Κύπρος επαναπροσδιορίζει την θέση της στον τουριστικό χάρτη, θέτοντας ισχυρές βάσεις εμπλουτισμού και αναβάθμισης του τουριστικού της προϊόντος.
Απώτερος στόχος, να καταστεί ένας ολόχρονος, ποιοτικός προορισμός, αναδεικνύοντας νέες μορφές τουρισμού και προσελκύοντας τουρίστες από νέες αγορές.
Σε συνέντευξή του στο InBusinessNews, o Υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος εκφράζει την πεποίθησή του για μια καλή τουριστική σεζόν για το νησί μας, παρά τα προβλήματα που δημιουργεί ο πόλεμος στην Ουκρανία.
Όπως τονίζει, ο στόχος που τέθηκε όπως η φετινή τουριστική σεζόν είναι καλύτερη από την περσινή είναι εφικτός, εκφράζοντας συναφώς την εκτίμηση ότι θα υπάρξει αύξηση απ’ όλες τις αγορές, πλην βεβαίως εκείνων της Ρωσίας και της Ουκρανίας.
Διαβάστε ακόμα:
Οι απολαβές των CEOs μεγάλων εταιρειών
To νέο πρόσωπο του Hilton Nicosia μετά το lifting €11 εκατ. (pics)
Η τουριστική σεζόν έχει αρχίσει, αλλά όχι με τους καλύτερους οιωνούς λόγω των γνωστών γεγονότων στη Ουκρανία. Πώς θα αντιμετωπίσει την κρίση η Κύπρος;
Θα διαφωνήσω ότι η σεζόν δεν ξεκινά με τους καλύτερους οιωνούς. Το γεγονός ότι υπάρχει η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ναι είναι μια δύσκολη κατάσταση για εμάς. Ναι, έχουμε πει ευθέως ότι δεν αναπληρώνονται οι σχεδόν 800,000 αφίξεις από τη Ρωσία, όμως, ένα μέρος αυτών των αφίξεων θα μπορέσουμε να το ανακτήσουμε. Είτε από υφιστάμενες αγορές είτε από καινούργιες, τις οποίες εδώ και τρία χρόνια προσπαθούμε να ενισχύσουμε.
Γενικότερα απ’ όλες τις αγορές της Κύπρου, πλην της Ρωσίας και της Ουκρανίας, φέτος θα έχουμε αύξηση σε σχέση με το 2021. Θεωρώ ότι ο στόχος που θέσαμε να πάμε καλύτερα από πέρσι είναι εφικτός. Το 2021 είχαμε δύο εκατ. αφίξεις και ήταν ένα από τα καλύτερα αποτελέσματα σε ποσοστό σε σχέση με το 2019, από όλη την Ευρώπη και την Ανατολική Μεσόγειο, σχεδόν 50% των αφίξεων του 2019. Άρα, ο στόχος μας είναι να πάμε καλύτερα από πέρσι.
Απέδωσαν καρπούς τα ταξίδια
Πού βρίσκονται οι επαφές για προσέλκυση τουρισμού από νέες αγορές και είναι η εικόνα που έχετε από τις υφιστάμενες;
Πρέπει να πω ότι τους τελευταίους οκτώ μήνες επισκέφθηκα προσωπικά 20 χώρες. Τα μηνύματα που πήραμε είναι ότι όλες οι αγορές ανεξαιρέτως, εκτός από τη Ρωσία και την Ουκρανία, θα κινηθούν καλύτερα από πέρσι.
Κάποιες αγορές, μάλιστα, θα κινηθούν πολύ καλύτερα από το 2021. Για παράδειγμα, το Ηνωμένο Βασίλειο που είναι μία πάρα πολύ σημαντική αγορά, το Ισραήλ, η Ελβετία, οι σκανδιναβικές χώρες, η Πολωνία, όλες αυτές είναι υφιστάμενες και έχουμε καταφέρει να τις ενισχύσουμε.
Την ίδια ώρα μπαίνουν πλέον στο παιχνίδι και νέες αγορές όπως η Γαλλία, για την οποία θα έχουμε φέτος 20 πτήσεις την εβδομάδα, τη στιγμή που πριν από δύο χρόνια είχαμε μηδέν. Επίσης, βλέποντας τις αφίξεις του πρώτου τριμήνου φέτος, κυμαίνονται περίπου στο 70% του 2019, το οποίο είναι σημαντικό και επίσης είναι κατά πολύ υψηλότερο από το 2021. Δηλαδή, ήδη έχουμε αφίξεις μέχρι το τέλος Μαρτίου πολύ περισσότερες από την περίοδο του 2021. Γι’ αυτό και είπα στην αρχή ότι δεν συμφωνώ πως ξεκινούμε με κακούς οιωνούς. Αν το δούμε αριθμητικά, η σεζόν φέτος ξεκίνησε καλύτερα από πέρσι.
Οι τρεις στόχοι των επαφών
Ποιοι ήταν οι ακριβείς στόχοι των επαφών σας στο εξωτερικό;
Όπως προανέφερα, τους τελευταίους οκτώ μήνες επισκεφθήκαμε 20 χώρες. Οι στόχοι ήταν ουσιαστικά τρεις. Ο πρώτος ήταν να παρουσιάσουμε τη νέα ταυτότητα της τουριστικής Κύπρου. Μια ταυτότητα που ξεκίνησε να εφαρμόζεται από πέρσι το καλοκαίρι. Μαζί με αυτό, προβάλλουμε τα νέα προϊόντα τα οποία έχει δημιουργήσει η Κύπρος. Άρα, μία ενημέρωση για τη νέα τουριστική ταυτότητα της Κύπρου.
Δεύτερος στόχος ήταν η σύσφιξη των σχέσεων μας με συνεργάτες από υφιστάμενες αγορές, ώστε να μπορέσουν φέτος να μας ενισχύσουν περισσότερο από ό,τι καταφέραν να κάνουν το 2021. Κάτι το οποίο και θα γίνει.
Ο τρίτος στόχος ήταν να μπορέσουμε να κάνουμε ανοίγματα σε κάποιες καινούργιες αγορές τις οποίες αξιολογούμε εμείς ότι μπορούν να βοηθήσουν και βραχυπρόθεσμα, αλλά και μεσοπρόθεσμα. Δηλαδή, είναι τόσο του σήμερα και του μέλλοντος. Είναι πολύ σημαντικό να πω ότι δεν είναι αγορές που τώρα θυμηθήκαμε, διότι έγινε η εισβολή στην Ουκρανία. Είναι αγορές που εδώ και τρία χρόνια τις δουλεύει το Υφυπουργείο Τουρισμού, από κοινού με το Υπουργείο Μεταφορών και με την Hermes, διότι βρίσκονταν στους στρατηγικούς στόχους του Υφυπουργείου. Παράδειγμα η Γαλλία, όπως αναφέραμε.
Άλλο παράδειγμα είναι η Σαουδική Αραβία, την οποία επισκεφθήκαμε για πρώτη φορά πριν από τρία χρόνια και από την οποία αναμένουμε ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχουμε μέχρι και οκτώ πτήσεις την εβδομάδα. Πρόκειται επίσης για μια μεγάλη αγορά, των 40 εκατ., που έχει μεγάλη προοπτική. Κάνουν ανοίγματα, θέλουν να ταξιδέψουν και η Κύπρος είναι η πλησιέστερη γι’ αυτούς ευρωπαϊκή χώρα. Αυτό δείχνει τη δουλειά που κάνουμε εδώ και τρία χρόνια.
Χαίρομαι που παρ’ όλη τη δυσκολία της κατάστασης με τον πόλεμο στην Ουκρανία, φαίνεται ότι οι προσπάθειές μας αποδίδουν καρπούς σε μία πολύ σημαντική στιγμή για τον τουρισμό μας. Χρειαζόμαστε αυτές τις ανάσες.
Φεύγουν τα… εμπόδια
Η κατάργηση του flightpass πόσο αναμένετε να βοηθήσει στην προσπάθεια για μια καλή τουριστική σεζόν;
Είναι πολύ σημαντικό πλεονέκτημα το γεγονός ότι επιτέλους μπορέσαμε να αφαιρέσουμε την προϋπόθεση για το flightpass. Επίσης, δεν υπάρχει πλέον κατηγοριοποίηση χωρών, είτε είσαι εμβολιασμένος/νοσήσει πρόσφατα είτε όχι. Εάν είσαι, έρχεσαι χωρίς τεστ, αν δεν είσαι κάνεις το τεστ πριν από την πτήση και έρχεσαι στην Κύπρο. Άρα, είναι πιο εύκολο το πρωτόκολλο εισόδου.
Εμείς έχουμε ήδη ενημερώσει τους εταίρους μας στο εξωτερικό και θεωρώ είναι κάτι το οποίο θα βοηθήσει φέτος, παρόλο που κάποιες χώρες προηγηθήκαν στις δικές τους ανακοινώσεις. Η Ελλάδα το ανακοίνωσε αρχές Μαρτίου, αλλά έστω και τώρα είναι κάτι που θα μας βοηθήσει.
Η ποιότητα και ο ανταγωνισμός
Τα ξενοδοχεία έχουν ήδη ζεστάνει τις μηχανές τους. Παρά τα εμπόδια που είχαν παρουσιαστεί, η φιλοξενία θα είναι σε ψηλά επίπεδα φέτος;
Είναι σημαντικό το ερώτημα. Αν οι διαδικασίες τρέξουν γρήγορα για την ενίσχυση του έμψυχου δυναμικού και προσωπικό από άλλες χώρες, τότε ναι, πιστεύω θα βοηθήσει πάρα πολύ την κατάσταση σε ό,τι αφορά την παροχή ψηλής ποιότητας υπηρεσιών από εμάς. Είμαστε σε μια κρίσιμη καμπή, ξεκίνησαν οι πληρότητες να ανεβαίνουν και θεωρώ πως ό,τι είναι να γίνει, πρέπει να γίνει τώρα.
Σχετικά με τον ανταγωνισμό στην περιοχή μας, μπορούμε να τον αντιμετωπίσουμε; Έχουμε «σκληρούς» παίκτες στην περιοχή, όπως είναι το Ισραήλ, η Ελλάδα και η Τουρκία…
Θεωρώ ότι μπορούμε να ανταγωνιστούμε ως Κύπρος, αλλά ο μόνος τρόπος είναι η ποιότητα. Είναι μονόδρομος. Εμείς ως Υφυπουργείο δεν θέλουμε να ασχολούμαστε με το γεγονός ότι η Τουρκία και η Αίγυπτος, ρίχνουν συνεχώς τις τιμές. Δεν θέλουμε να ανταγωνιζόμαστε πάνω στις τιμές, θέλουμε να είναι πιο καλές οι υπηρεσίες μας για να δικαιολογούμε τις πιο ψηλές τιμές, που ναι, όντως υπάρχουν στην Κύπρο.
Αυτοσκοπός μας δεν είναι να ρίχνουμε τις τιμές, οι οποίες θα μας ρίξουν την ποιότητα. Ο αυτοσκοπός μας είναι συνεχώς να βελτιώνεται η ποιότητά μας με τρόπο που να αντιστοιχεί στις τιμές που πληρώνει κάποιος όταν θα έρθει διακοπές στην Κύπρο. Δίνοντας έμφαση στην ποιότητα, διαφοροποιούμαστε σε σχέση με αυτούς τους φθηνούς προορισμούς. Συνάμα, μπορούμε να ανταγωνιστούμε με κάποιους προορισμούς, οι οποίοι είναι ανώτεροι από εμάς ποιοτικά, όπως για παράδειγμα η Ελλάδα, η Γαλλία, η Ισπανία.
Το ισχυρότερο χαρτί είναι η διαφοροποίηση του προϊόντος μέσω των ειδικών μορφών τουρισμού και μέσω των label του Υφυπουργείου, ώστε να έχουμε τουρισμό ολόχρονα. Γι’ αυτό δουλεύουμε τόσο πολύ στην ενίσχυση τους. Αυτά είναι προϊόντα που μπορούν να μας φέρουν κόσμο και το χειμώνα, και θα μας βοηθήσουν να αλλάξουμε την εικόνα του τι εστί Κύπρος τουριστικά. Κάνοντας αυτό, θα μας συγκρίνει κανείς με ανταγωνιστές όπως είναι τα νησιά της Ελλάδας.
Αυτά είναι καλοκαιρινός προορισμός εξολοκλήρου. Εμείς με τον τρόπο που τοποθετούμαστε πλέον, δείχνουμε ξεκάθαρα ότι είμαστε ολόχρονος προορισμός. Ευτυχώς για εμάς δεν υπάρχουν άλλα νησιά στη Μεσόγειο-πλην ίσως της Κρήτης-που μπορούν να καυχηθούν ότι έχουν προϊόν 12 μήνες το χρόνο.
Ο εγχώριος τουρισμός
Μιλήσατε για τη νέα ταυτότητα. Έχουμε το Heartland of Legends από τη μία, εργαστήρια στα χωριά από την άλλη, το rebranding κα. Είδαμε ότι είχαν απήχηση. Ποια θα είναι η συνέχεια αυτών των δράσεων;
Το Heartland of Legends είναι ένα project που ξεκινήσαμε πέρσι. Για εμάς θα είναι ένα οργανικό project, δεν θα είναι στάσιμο, και κάθε χρόνο θα προστίθεται νέες εμπειρίες, θα πληθαίνουν τα σημεία επαφής με τον επισκέπτη.
Κάθε νέο εργαστήρι που θα επιχορηγούμε, εντάσσεται πλέον στο Heartland of Legends. Φέτος επιχορηγούμε σχεδόν 4,000 εργαστήρια χειροτεχνίας, οινογαστρονομίας κ.α. Έχει πάρα πολύ επισκεψιμότητα.
Θα συνεχίσει αυτή η στήριξη από εμάς προς τις κοινότητες για παροχή αυθεντικών εμπειριών, ενώ την ίδια ώρα θα εγκριθεί σύντομα από το Υπουργικό Συμβούλιο και ένα πρόγραμμα μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, το οποίο θα ενισχύει οικονομικά τις κοινότητες, ώστε να φτιάξουν συγκεκριμένους χώρους για παροχή αυθεντικών εμπειριών. Άρα και τούτο θα βοηθήσει στον εμπλουτισμό του Heartland of Legends. Προχωράμε και στο κομμάτι της ψηφιοποίησης αυτών των εμπειριών, δηλαδή ένα πρόγραμμα loyalty, το οποίο θα ενισχύει την επισκεψιμότητα.
Και για τους κατοίκους της Κύπρου; Γιατί να κάνει κάποιος εσωτερικό τουρισμό;
Η Κύπρος έχει πάρα πολλές εμπειρίες να προσφέρει. Έχουμε πάρα πολλά πράγματα να ανακαλύψουμε, τα οποία ούτε φανταζόμαστε ότι υπάρχουν. Το ότι η γεωμορφία του εδάφους μας είναι τέτοια, σημαίνει ότι μπορούν να αποκομίσουν πολλές αυθεντικές εμπειρίες σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.
Δεν χρειάζεσαι δύο ώρες να πας από χωριό σε χωριό για παράδειγμα. Μπορείς σε μια μέρα να κάνεις πέντε-έξι διαφορετικά πράγματα, τα οποία μπορεί να μην έχουν καμία σχέση μεταξύ τους.
Άρα, αυτό είναι το βασικό προτέρημα που θέλουμε να προβάλουμε για την Κύπρο, και αυτό κάνουμε στο εξωτερικό και βεβαίως εγχώρια. Ότι για το μέγεθος της χώρας, το πόσα πράγματα μπορεί κάποιος να κάνει είναι ένας τεράστιος ο αριθμός. Είναι σημαντικός ο εγχώριος τουρισμός, ως αγορά και πηγή εσόδων για τον τουρισμό.
Δεν είναι τυχαίο ότι το Υφυπουργείο έχει εντάξει τον εγχώριο τουρισμό στα στρατηγικά του πλάνα μέχρι το 2030, πριν καν ξεκινήσει η πανδημία. Ήταν για εμάς μία από τις αγορές-στόχους και η πανδημία μας έχει βοηθήσει να βγούμε σε αυτή την αγορά. Μέρα με την μέρα βλέπω με ικανοποίηση ότι οι ντόπιοι θέλουν να ανακαλύψουν τη χώρα. Δεν σημαίνει ότι κάποιος θα επιλέξει την Κύπρο να πάει διακοπές το καλοκαίρι αντί να πάει Γαλλία, Ελλάδα ή Φιλανδία. Δεν είναι αυτός ο σκοπός. Ο σκοπός είναι τους ντόπιους που ζούνε εδώ και ζούνε 52 σαββατοκύριακα το χρόνο, 10,15,20 σαββατοκύριακα να μπορούμε να τους πείσουμε να βγουν από το σπίτι και να εξερευνήσουν τη χώρα και να δαπανήσουν στο τουριστικό προϊόν της Κύπρου.
Σχεδιασμοί και για χειμώνα
Κλείνοντας ένα μήνυμα για το καλοκαίρι και ίσως για το χειμώνα αν μπορούμε να το πούμε από τώρα…
Ως Υφυπουργείο, τους τελευταίους οκτώ μήνες κάναμε ένα μαραθώνιο ταξιδιών σε 20 χώρες, με υπεράνθρωπες προσπάθειες για να προβάλλουμε τη χώρα μας στο εξωτερικό και για να προετοιμάσουμε όσον το δυνατόν καλύτερα τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν.
Θεωρούμε ότι ως Υφυπουργείο ό,τι μπορούσαμε να κάνουμε, το κάναμε. Σε συγκεκριμένες χώρες πήγαμε και δύο φορές, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία, ακόμη και η Ρωσία, διότι είχαμε προετοιμασία να κάνουμε, άσχετο αν υπήρχε το ενδεχόμενο πολέμου. Οι προσπάθειες μας συνεχίζονται με διαφήμιση, με τα σχέδια συνεργασιών που έχουμε με αεροπορικές εταιρείες και οργανωτές ταξιδιών. Αυτά τρέχουν και δεν θα σταματήσουν κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής σεζόν.
Την ίδια ώρα, το βλέμμα μας και τα επόμενά μας ταξίδια είναι ήδη στο χειμώνα. Δεν μπορώ να πω από τώρα πως θα πάει ο χειμώνας, γιατί αν υπάρξει έξαρση της πανδημίας, θα μας στοιχίσει. Όμως εκείνο που είναι σημαντικό να πούμε, είναι ότι σήμερα έχουμε ξεκινήσει να προετοιμαζόμαστε, παρόλο που οι υπόλοιποι φορείς του τουρισμού ασχολούνται σήμερα με την καλοκαιρινή σεζόν και καλά κάνουν. Αυτή είναι η δουλειά τους σήμερα, να εξυπηρετήσουν τους πελάτες μας που θα έρθουν το καλοκαίρι, και δουλειά δική μας είναι να βλέπουμε λίγο πιο μπροστά για το χειμώνα.
Έχουμε πολύ σημαντικά προϊόντα τα οποία θα λανσαριστούν επίσημα και στο εξωτερικό για τον φετινό χειμώνα, π.χ. τα χριστουγεννιάτικα χωριά. Θα γίνει τεράστια προβολή γύρω από αυτά. Θα τρέξουν από τις 26 Νοεμβρίου μέχρι περίπου τις 10 Ιανουαρίου. Πιστεύουμε ότι θα μπορέσουν να ενισχύσουν το χειμερινό τουρισμό, αλλά περισσότερα είναι καλύτερα να πούμε σε μεταγενέστερο στάδιο αφού δεν έχουμε φύγει ακόμη από την πανδημία.