Powered by

Παλιό Αεροδρόμιο Λάρνακας: Από το καμάρι της Μεσογείου στις παράγκες της Αλυκής

Ήταν 20 Ιουλίου 1974 όταν ο Αδάμος Μαρνέρος θα προσγείωνε για τελευταία φορά επιβατικό αεροσκάφος στην κυπριακή πρωτεύουσα. Η πτήση CY317,  Λονδίνο – Ρώμη - Λευκωσία, της Cyprus Airways θα μετέφερνε τους τελευταίους 10 επιβάτες που θα έφταναν στο Αεροδρόμιο Λευκωσίας. Λίγα λεπτά αργότερα θα εμφανίζονταν στον ορίζοντα οι πρώτοι αλεξιπτωτιστές του Αττίλα.

Στις μέρες που ακολουθήσαν το Αεροδρόμιο Λευκωσίας θα ζήσει τις τραγικές στιγμές της «Αποστολής Νίκης» αλλά και τη μάχη του αεροδρομίου, προτού παραδοθεί από τα ελληνικά χέρια στις Ειρηνευτικές Δυνάμεις.

Διαβάστε ακόμα: Το νέο δίδυμο στο τιμόνι της KPMG

Διαβάστε ακόμα: Γιατί οι Κύπριοι σερφάρουν στο διαδίκτυο

Το καμάρι της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής κράτησε μόνο  6 χρόνια. Κατά την διάρκεια της λειτουργίας του έδωσε σημαντική ώθηση στην ανάπτυξη του τουρισμού αλλά και της κυπριακής Οικονομίας. Ένα σύγχρονο αεροδρόμιο της εποχής του, που κατέστη συγκοινωνιακός κόμβος για την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής.
 

Από το καμάρι της Μεσογείου στις παράγκες της Αλυκής

Η απώλεια του Διεθνούς Αερολιμένα Λευκωσίας αλλά και του Λιμανιού της Αμμοχώστου απομόνωσε την Κύπρο. Η σκυτάλη για το νέο αεροδρόμιο δόθηκε στην πόλη της Λάρνακάς. Ο συγκοινωνιακός κόμβος της Κύπρου με τον έξω κόσμο θα γινόταν δίπλα από την Αλυκή της Λάρνακας, σε μια τοποθεσία όπου την δεκαετία του 1930 χρησιμοποιείτο ως μικρό αεροδρόμιο και στρατιωτική βάση από τους Βρετανούς αποικιοκράτες.
 

Εκεί σε πρόχειρα λυόμενα κτήρια που δεν θύμιζαν σε τίποτε το μεγαλείο του Αεροδρομίου Λευκωσίας θα άνοιγε τις πύλες του στις 8 Φεβρουαρίου 1975, το Διεθνές Αεροδρόμιο Λάρνακας. Μια αίθουσα αφίξεων, μια αναχωρήσεων και ένας διάδρομος προσγείωσης – απογείωσης μόλις 1300μ, που δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις για πτήσεις αεροσκαφών jet. Βραδινές πτήσεις ούτε λόγος καθώς δεν υπήρχε ο κατάλληλος φωτισμός.  

Οι πρώτες εταιρίες που χρησιμοποίησαν το αεροδρόμιο ήταν οι Κυπριακές Αερογραμμές με αεροσκάφη Viscount 800 τα οποία ενοικιάστηκαν από την British Midland και η Ολυμπιακή με αεροσκάφη NAMC YS-11.
 

Το Διεθνές Αεροδρόμιο Λάρνακας με το πέρασμα του χρόνου αναβαθμιζόταν συνεχώς. Οι λυόμενες εγκαταστάσεις έδωσαν την θέση τους σε σύγχρονα κτίρια. Το 1998 αυξανόμενη κίνηση τουρισμού στο νησί ανάγκασε τους αρμόδιους να προχωρήσουν στην επέκταση των κτιριακών εγκαταστάσεων. Οι αίθουσες αφίξεων και αναχωρήσεων μεγάλωσαν, δημιουργήθηκαν νέα γραφεία, επεκτάθηκε ο δίαυλος, ενώ τέθηκε σε λειτουργία ο καινούριος πύργος ελέγχου και ο πυροσβεστικός σταθμός. Ταυτόχρονα αναβαθμίστηκε το οδικό δίκτυο και συνδέθηκε με τους αυτοκινητόδρομους.

Όλες αυτές οι επεκτάσεις ήταν προσωρινές καθώς το 2009 ένα νέο σύγχρονο αεροδρόμιο θα οικοδομείτο Δυτικά του αεροδρομίου.  

Αφίξεις - Αναχωρήσεις

Το 1980 σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν διαδικτυακά στην σελίδα της Στατιστικής Υπηρεσίας στο Αεροδρόμιο Λάρνακας διακινήθηκαν 1.054.874 επιβάτες. Το 1990 η ταξιδιωτική κίνηση άγγιξε τους 3.839.748 επιβάτες, το 2000 έφτασαν τους 7.063.863 και το 2009 όπου ήταν και η τελευταία χρονιά λειτουργίας του παλιού αεροδρομίου οι επιβάτες που διακινήθηκαν σε αυτό έφτασαν τους 7.136.528.
 

Σκουριασμένο στο χρόνο αναζητά επενδυτή

Έχουν περάσει σχεδόν δέκα χρόνια από τότε που το παλιό Διεθνές Αεροδρόμιο Λάρνακας έκλεισε τις πύλες του. Από τότε ακούστηκαν πολλά για το μέλλον του. Οι επενδυτές δεν ήρθαν ποτέ και από τότε το άλλοτε σύγχρονο αεροδρόμιο σκουριάζει στο χρόνο.

Σημειώνεται, ωστόσο, ότι σύμφωνα με πληροφορίες από την Hermes Airports, ήδη κάποιοι επιμέρους χώροι χρησιμοποιούνται ως γραφεία από εταιρείες. Ταυτόχρονα η Skylink χρησιμοποιεί το παλιό αεροδρόμιο για τις αφίξεις αρχηγών κρατών, ενώ γίνονται προσπάθειες για εξεύρεση επενδυτή, ο οποίος θα αξιοποιήσει συνολικά το αεροδρόμιο.
 
 

Η άγνωστη μάχη

Το 1978 η Κύπρος έφτασε στα πρόθυρα πολέμου με την Αίγυπτο με αφορμή τη δολοφονία του Γιουσούφ ελ Σεμπάι από δύο Άραβες στις 18 Φεβρουαρίου, στο ξενοδοχείο Χίλτον, όπου φιλοξενείτο η 6η Σύνοδος του Κινήματος.

Οι δράστες Σαρί Μοχάμ και  Ζαγιέτ Άλι μετά από διαπραγματεύσεις άφησαν ελευθέρους τους ομήρους πλην 15 Αράβων και πέντε μελών της Οργάνωσης για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης. Εν συνεχεία, απαίτησαν τη μεταφορά τους στο αεροδρόμιο της Λάρνακας, προκειμένου να πετάξουν από εκεί είτε για τη Λιβύη είτε για την Υεμένη.
 

Το αίτημα τους να γίνεται δεκτό και το αεροπλάνο κατευθύνθηκε πρώτα στη Λιβυή, πέταξε πάνω από την Κρήτη και τη Σαουδική Αραβία και προσγειώθηκε για ανεφοδιασμό στο αεροδρόμιο του Τζιμπουτί. Λόγω άρνησης των χωρών της περιοχής να δεχτούν τους τρομοκράτες με τους ομήρους, το αεροπλάνο επέστρεψε και προσγειώθηκε στη Λάρνακα.

Τότε στο αεροδρόμιο κάνει την εμφάνισή του ένα C-130 της αιγυπτιακής Πολεμικής Αεροπορίας και οι Αρχές παραχωρούν άδεια προσγείωσης, επειδή μετέφερε εκπρόσωπο της αιγυπτιακής κυβέρνησης. Στο αεροπλάνο όμως υπήρχαν Αιγύπτιοι κομάντος, οι οποίοι επιχείρησαν να επιτεθούν κατά του αεροπλάνου των Κυπριακών Αερογραμμών.

Η Εθνική Φρουρά αντέδρασε και το αεροδρόμιο μετατράπηκε σε πεδίο μάχης. Αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 15 Αιγύπτιοι καταδρομείς και ένας κύπριος υπάλληλος του αεροδρομίου, καθώς επίσης να τραυματιστούν 16 Αιγύπτιοι και 7 εθνοφρουροί.

Δειτε Επισης

Minthis Resort: Πασχαλινή πολυτέλεια σε έναν παράδεισο εκλεπτυσμένης απόλαυσης
Κώστας Κουμής: Επιβεβαιώνεται η μεγάλη συνεισφορά του αθλητικού τουρισμού στην τουριστική οικονομία
Στο 50% οι πληρότητες στα ξενοδοχεία το Πάσχα-Ετοιμάζονται για δύσκολη χρονιά οι ξενοδόχοι
WIZZ Experiences: Νέα πρόσθετη υπηρεσία για τους επιβάτες της Wizz Air
Στα €1,4 δισ. οι δαπάνες για ταξίδια Κυπρίων στο εξωτερικό το 2022
Ψηφίζουν εξωτερικό για τις πασχαλινές διακοπές τους οι Κύπριοι-Για 48ωρα οι κρατήσεις στο εσωτερικό
Ρεκόρ στις αφίξεις τουριστών κατέγραψε το πρώτο τρίμηνο η Πορτογαλία
ΕΤΑΠ Λευκωσίας: Διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στο GreenHost Project
Απογειώθηκαν τα ταξίδια των Κυπρίων-Πού αποδίδεται η αύξηση και οι δημοφιλέστεροι προορισμοί
Λαμπερό reopening για το The Retail Village στο Nammos Limassol του Parklane Resort & Spa (pics)