Το… θαύμα της Μάλτας στις δημόσιες συγκοινωνίες, οδηγός για την Κύπρο

Μάριος Ρούσσος  04/08/2021 06:31
Το… θαύμα της Μάλτας στις δημόσιες συγκοινωνίες, οδηγός για την Κύπρο

Το… θαύμα της Μάλτας στις δημόσιες συγκοινωνίες, οδηγός για την Κύπρο

Μάριος Ρούσσος  04/08/2021 06:31

Πολλές φορές η Κύπρος και η Μάλτα συναγωνίζονται σε διάφορους τομείς, κυρίως των κοινών χαρακτηριστικών τους και του τρόπου που λειτουργούν. Ο τομέας των δημόσιων συγκοινωνιών δεν θα μπορούσε να απουσιάζει, με την Κύπρο να είναι σε θέση να μάθει από το επιτυχημένο παράδειγμα της Μάλτας.

Η Μάλτα διαθέτει έναν πληθυσμό, κάτι περισσότερο από 490,000 κατοίκους, δηλαδή περίπου τον μισό της Κύπρου, και μέγεθος λίγο πιο μεγάλο από την Πάφο. Σε αυτό το μικρό νησί των 13.3 δις ευρώ σε ΑΕΠ (2019) και με τουρισμό 2.7 εκατ. επισκεπτών (2019), έγινε ένα μικρό θαύμα στον τομέα των μεταφορών.​

Όπως και η Κύπρος, η Μάλτα διέθετε κάποτε τρένο, τραμ και άλλων ειδών μεταφορικά μέσα, όμως την βασική μορφή των τοπικών μεταφορών την απέκτησε το 1977. Κάποια χρόνια αργότερα, και συγκεκριμένα το 2011, η τότε κυβέρνηση εξασφάλισε τις σχετικές άδειες από 330 διαφορετικούς διαχειριστές. Το 2015, η Malta Public Transport ήταν γεγονός, με την εταιρεία να αναλαμβάνει τις δημόσιες συγκοινωνίες. Πρόκειται για τον ίδιο όμιλο, που έχει αναλάβει μέσω κοινοπραξίας-την Cyprus Public Transport- τις δημόσιες μεταφορές στην Κύπρο. 

​​

​​Σήμερα, όταν λέμε δημόσιες συγκοινωνίες στην Μάλτα εννοούμε όχι μόνο τα λεωφορεία (κάθε μεγέθους), αλλά και τα ηλεκτρικά ποδήλατα, σκούτερ και πατίνια, τα ferry boat, τα οποία συνδέουν τη Valeta με το Gozo για παράδειγμα, και όλα κάτω από την ίδια πλατφόρμα.

Διαβάστε ακόμη: 

Το mayday για τον τουρισμό και το στίγμα πορείας που δίνουν οι πτήσεις

Invest Cyprus International Investment Awards

Σε ομιλία του προς τους δημοσιογράφους κατά την παρουσίαση της Malta Public Transport, ο Felipe Cosmen, πρόεδρος των Malta Lines, ανέφερε πως τα τελευταία χρόνια, οι δημόσιες μεταφορές στη Μάλτα έχουν δει πολλές αλλαγές και πολλές βελτιώσεις. Αυτές οι αλλαγές δεν έγιναν εν μία νυκτί, αλλά βάσει ενός στρατηγικού πλάνου που ακολούθησαν για να βελτιώσουν την υπηρεσία. «Με μικρά βήματα, η αυτοπεποίθηση του κοινού προς την υπηρεσία άρχισε να μεγαλώνει και οι αριθμοί των επιβατών αυξήθηκαν. Όπως και στην Κύπρο, οι δημόσιες συγκοινωνίες στη Μάλτα πέρασαν από μία περίοδο αστάθειας. Ωστόσο, μέσα σε λίγα χρόνια καταφέραμε να αντιστρέψουμε τα πράγματα, προσφέροντας στους επιβάτες μία αξιόπιστη υπηρεσία και κερδίζοντας την εμπιστοσύνη τους», υπέδειξε. 

Διαβάστε ακόμα: 

CPT: Αλλάζει... ταχύτητα στις δημόσιες συγκοινωνίες

Σημειώνεται ότι η παρουσίαση της περίπτωσης της Malta Public Transport έγινε στην παρουσία του Υπουργού Μεταφορών της Μάλτας Ian Borg, του CEO της CPT Julio Tironi, του General Manager της MPT Konrad Pulé, του Operations Director της ΜΡΤ και της CPT David Alvarez , του Commercial Director της ΜΡΤ Daniel Grech και άλλων.

Έτσι και έγινε. Για χάρη των αριθμών, να αναφέρουμε απλώς ότι στη Malta Public Transport εργάζονται πέραν των χίλιων οδηγών λεωφορείων, σε περισσότερα από 400 λεωφορεία, 100 μηχανικοί και 120 υποστηρικτικοί υπάλληλοι. Στο διάστημα από το 2015 μέχρι σήμερα, έχουν εξυπηρετήσει πάνω από 58 εκατ. επιβάτες. Σημαντικό να αναφερθεί ότι το ποσοστό των ανέπαφων πληρωμών μέσω της ειδικής κάρτας επιβάτη έχει φθάσει στο 89% από το απόλυτο μηδέν, ένεκα κιόλας των περιορισμών που επέβαλε η πανδημία του κορωνοϊού.​

Στο «μυαλό» και στην ασφάλεια

Όλα αυτά καταλήγουν και ελέγχονται από ένα σύγχρονο control room, όπου εκεί βρίσκεται ο εγκέφαλος της όλης επιχείρησης. Εκεί διασφαλίζεται η ασφάλεια και η αποδοτικότητα των υπηρεσιών και ταυτόχρονα υπάρχει ορατότητα όλου του δικτύου σε πραγματικό χρόνο. Ουσιαστικά, καταγράφεται και ελέγχεται σε πραγματικό χρόνο κάθε μία στάση από τις 200,000 που πραγματοποιούν τα λεωφορεία.  ​

Απ' εκεί, σε περίπτωση προβλήματος, υπάρχει η δυνατότητα της άμεσης ανταπόκρισης, αλλά και επικοινωνίας με τον οδηγό, για την επίλυση του ζητήματος που προέκυψε.

​Αξίζει να τονιστεί ότι μία ολόκληρη ομάδα μηχανικών εργάζεται, ώστε τα οχήματα να είναι ασφαλή, καθώς περνάνε από συστηματικούς ελέγχους των μηχανών, των φρένων και των συστημάτων τους. Την ίδια ώρα, οι οδηγοί εκπαιδεύονται μέσω των εξελιγμένων προγραμμάτων που προσφέρει η εταιρεία, και επιβραβεύονται για την ασφαλή οδήγηση τους. Μάλιστα, οι οδηγοί εξετάζονται μέσω ειδικού προσομοιωτή για τις ικανότητες τους, και με βάση διάφορα σενάρια όπως χιόνια, βροχή, κίνηση στους δρόμους και άλλα. 

Μεταφορές στο χέρι 

Κάποιος που θα χρησιμοποιήσει κάποιο μέσο του δικτύου θα το πράξει-και θα πληρώσει-μέσω της πλατφόρμας Tallinja. Πρόκειται για μία πλατφόρμα, η οποία συνδυάζει ειδικές προσωποποιημένες κάρτες αναλόγως των αναγκών του επιβάτη και της εφαρμογής στα κινητά τηλέφωνα.  ​

​Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν έχουν εκδοθεί 350,000 ειδικές κάρτες και καταγράφονται κάθε μήνα 135,000 μοναδικοί χρήστες. Το 2019, πωλήθηκαν 500,000 μη προσωποποιημένες κάρτες, συνδυάζοντας υπηρεσίες από 10 διαφορετικούς διαχειριστές και προσφέροντας ειδικές εκπτώσεις.​

Η εφαρμογή από μόνη της καταγράφει πάνω από 140,000 downloads, προσφέροντας σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες για τις διαδρομές, εργαλεία για τη δημιουργία ταξιδιού, κάρτες και κρατήσεις για on demand ταξίδια.

Το μέλλον είναι ηλεκτρικό και πράσινο

Στα βασικά σημεία της παρουσίασης, αυτό που τονίστηκε είναι πως το μέλλον των δημόσιων συγκοινωνιών είναι πιο πράσινο, χρησιμοποιώντας ηλεκτρικά λεωφορεία, αλλά και μικρά αυτόνομα οχήματα, τα οποία βρίσκονται σε δοκιμαστικό στάδιο μέχρι στιγμής. ​

​Πέραν της εφαρμογής στα κινητά τηλέφωνα, η εταιρεία αναζητεί τρόπους για να εξελίξει το δίκτυο και να εντάξει περισσότερη τεχνολογία στις υπηρεσίες της. Για παράδειγμα, τα λεωφορεία νέας γενιάς, προσφέρουν δωρεάν διαδίκτυο μέσω του δικτύου 5G, ικανοποιώντας τις ανάγκες των πελατών τους.

Και τώρα Κύπρος...

Ο όμιλος βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τις αρμόδιες αρχές της Κύπρου τον τελευταίο 1,5 χρόνο για την ανάπτυξη ενός νέου πλάνου των δημόσιων συγκοινωνιών για την χώρα μας. Τα όσα εισήγαγαν  στη Μάλτα, φιλοδοξούν να εφαρμόσουν και στην Κύπρο, με νέες διαδρομές, τεχνολογίες και υπηρεσίες στις επαρχίες όπου δραστηριοποιείται η Cyprus Public Transport.

«Η άριστη σχέση που έχουμε με την κυβέρνηση ως κύριο μέτοχο, μας επέτρεψε να βελτιώσουμε τις δημόσιες συγκοινωνίες και θα συνεχίσουμε να τις βελτιώνουμε. Θέλουμε να επαναλάβουμε αυτήν τη συνεργασία και στην Κύπρο. Ως διεθνής βασικός παίκτης στις δημόσιες συγκοινωνίες, μπορούμε να μοιραστούμε τις βέλτιστες πρακτικές μας από διαφορετικές δράσεις όπου έχουμε δει εντυπωσιακή ανάπτυξη, όπως στη Μάλτα. Ανυπομονούμε να επικεντρωθούμε το ίδιο και στην Κύπρο. Όπως μπορείτε να δείτε στη Λευκωσία και τη Λάρνακα, εργαζόμαστε σκληρά για την βελτίωση των δημόσιων συγκοινωνιών, προκειμένου να ενθαρρυνθεί περισσότερος κόσμος να τις χρησιμοποιήσει», υπογράμμισε ο κ. Cosmen. 

«Έχουμε ξεκινήσει», πρόσθεσε, «να δουλεύουμε στον ίδιο δρόμο στην Κύπρο. Πολλά από τα χαρακτηριστικά που θα δείτε στη Μάλτα έχουν ήδη εφαρμοστεί στην Κύπρο. Επειδή είναι ένα νέο έργο, είμαστε σε θέση να λανσάρουμε νεότερη τεχνολογία, για παράδειγμα το δωρεάν δίκτυο wifi 5G, που θα είναι το πρώτο στην Ευρώπη. Σας ενθαρρύνω να επιμείνετε απαιτώντας το καλύτερο από εμάς και τους υπόλοιπους ενδιαφερόμενους, ώστε η Κύπρος να έχει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες δημόσιων συγκοινωνιών, όπως πολλές άλλες ευρωπαϊκές πόλεις».

Κατά το επόμενο διάστημα αναμένονται να ανακοινωθούν νέες διαδρομές και νέο δίκτυο που θα προσφέρει ποιοτικότερες υπηρεσίες και μέσα δημόσιων μεταφορών.

RELATED ARTICLES

Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
Πίσω στην αρχή της σελίδας