CPT: Αλλάζει... ταχύτητα στις δημόσιες συγκοινωνίες
07:10 - 26 Απριλίου 2021
Ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους στον τομέα των δημόσιων μεταφορών παγκοσμίως έχει επενδύσει στην Κύπρο και έχει στα σκαριά πλάνα για μεγαλύτερες επενδύσεις.
Η Malta Lines, σε την κοινοπραξία με την Kapnos Airport Shuttle Ltd (MLKP), θέτουν τον πήχη ψηλά στις δημόσιες συγκοινωνίες.
Ο πρόεδρος της Cyprus Public Transport (CPT) Felipe Cosmen, μίλησε στο InBusinessNews για την μέχρι στιγμής εμπειρία του στην Κύπρο, την επένδυση της εταιρείας στις μεταφορές, αλλά και τα σχέδια επέκτασης σε άλλους τομείς.
Διαβάστε ακόμα:
Μεγάλη οικιστική ανάπτυξη στην είσοδο της Λευκωσίας
Απόκτησε ακίνητο σε στυλ...Uber
O κ. Cosmen, προέρχεται από οικογένεια με μακρά παράδοση στον τομέα των μεταφορών, η οποία πάει πίσω στο 1728, ενώ ο ίδιος είναι η 13η γενιά, με την επιχείρηση να είχε ξεκινήσει στα βουνά της βόρειας Ισπανίας. Έκτοτε η εταιρεία επεκτάθηκε από ένα μικρό χωρίο σε ολόκληρη την Ισπανία, και για να φτάσει σήμερα να έχει παρουσία σε αρκετές αγορές παγκοσμίως.
Σε ποιες αγορές δραστηριοποιείστε και σε ποιους τομείς;
Αυτό που έχουμε κάνει είναι η επέκταση των δραστηριοτήτων μας τα τελευταία 300 χρόνια στις δημόσιες μεταφορές. Έχουμε παρουσία σε παγκόσμιες αγορές. Έχουμε μεγάλο μερίδιο στη Βρετανία στην εταιρεία National Express, και είμαστε οι μεγαλύτεροι επενδυτές στην εταιρεία. Οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι η κύρια μας δραστηριότητα, αλλά εκτός από τα λεωφορεία και τα πούλμαν, διαχειριζόμαστε ποδήλατα, πωλήσεις αυτοκινήτων, σκούτερ και άλλα διαφορετικά μέσα μεταφορών που μπορούν να ενοποιηθούν με τα λεωφορεία.
Στόχος μας είναι να αυξήσουμε την σύνδεση των διαφορετικών μέσων και να παρέχουμε στους πελάτες μας τον τρόπο να αλλάζει από σκούτερ σε λεωφορείο ή ακόμα και σε ταξί. Γιατί μπορεί να πάει κάποιος για ποτό, να μην νιώθει καλά και να πει δεν θέλω να πάρω το λεωφορείο ή να οδηγήσω, θα πάρω ταξί. Μέσω μιας εφαρμογής θα μπορεί να συνδεθεί στην εταιρεία ταξί.
Πέραν από τις δημόσιες συγκοινωνίες έχουμε επενδύσεις σε διαφορετικούς τομείς. Κατέχω θέσεις σε συμβούλια στην Ισπανία, για παράδειγμα εταιρείας σε πωλήσεις αυτοκινήτων. Έχουμε ένα μικρό μέρος σε επενδύσεις σε αλυσίδα ξενοδοχείων, την AC by Marriott. Είναι από τους μεγαλύτερους κατόχους αλυσίδων στον κόσμο, με 27 επωνυμίες ξενοδοχείων και από το 2010 έχουν τη δική μας επωνυμία – τα AC Hotel. Έχουμε συνεργαστεί, με στόχο την επέκταση αυτής της επωνυμίας παγκόσμια και τώρα έχουμε παρουσία σε 17 χώρες.
Επίσης, έχουμε επενδύσει σε γαλακτομικά προϊόντα στη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία στην Ισπανία. Και φυσικά έχουμε ένα κομμάτι επενδύσεις σε real estate, όχι όμως σε κατοικίες, αλλά περισσότερο σε βιομηχανικές ζώνες.
Η επένδυση στην Κύπρο
Με βάση τις επενδυτικές σας δραστηριότητες, τι είναι αυτό που σας ώθησε να επενδύσετε στην Κύπρο; Έχετε σχέδια για επενδύσεις εκτός των λεωφορείων;
Αρχικά έχουμε κάνει μια μεγάλη επένδυση με τον συνεργάτη μας, την Kapnos Airport Shuttle. Κατέχουν το 30% της εταιρείας, εμείς το 70%. Το συμβόλαιο προβλέπει μία επένδυση περίπου 60 εκατομμυρίων ευρώ, στην πραγματική οικονομία. Άρα τα χρήματα αυτά είναι εδώ, δεν φεύγουν προς άλλη χώρα. Έχουμε περίπου 600 υπαλλήλους. Τα λεωφορεία είναι το πρώτο βήμα που μας έφερε στη χώρα.
Αλλά τώρα, σαν οικογενειακός όμιλος, θέλουμε να επεκτείνουμε την επιχείρηση, θέλουμε να δούμε και άλλες δραστηριότητες. Εξετάζουμε τώρα κάποια αρχική πρόταση ξενοδόχων, που έχουν πληγεί από την κρίση του COVID-19. Μας προσέγγισαν μέσω δικηγόρων, είναι αρκετά εμπιστευτικά ακόμη, αλλά είμαστε πρόθυμοι να εξετάσουμε νέες συνεργασίες, για αγορά κυριαρχικού ποσοστού ξενοδοχείου και να λάβουν την οικονομική στήριξη ή να έρθουν νέες επωνυμίες στην αγορά. Μπορούμε να το πράξουμε μέσω της συνεργασίας μας με την Marriott.
Επίσης, έχουμε άλλες δραστηριότητες που αφορούν το λιανικό, όπως εταιρεία στεγνοκαθαριστηρίου. Έχουμε την μεγαλύτερη εταιρεία στην Ισπανία, την El Presto, με παρουσία σε 20 χώρες. Εξετάζουμε για να την φέρουμε στην Κύπρο. Αυτό θα γίνει ανοίγοντας καταστήματα και μέσω εφαρμογής θα παραδίδονται τα ρούχα στο σπίτι. Είναι νωρίς ακόμη, όλη η προσοχή μας είναι στραμμένη στα λεωφορεία.
Η «νέα κανονικότητα»
Ο τελευταίος χρόνος ήταν πολύ δύσκολος λόγω της πανδημίας. Πως επηρεάστηκαν οι δημόσιες συγκοινωνίες;
Ο ιός μας έφερε μία νέα πραγματικότητα. Το ονομάζουν «νέα κανονικότητα», αλλά είναι μία νέα πραγματικότητα που μας επέβαλε νέους περιορισμούς. Ένας είναι το όριο χωρητικότητας στα λεωφορεία. Σε κάποιες χώρες για να περιορίσουν τη διάδοση του κορωνοϊού, μείωσαν το όριο στα λεωφορεία. Αυτό ήταν μεγάλο πρόβλημα για εμάς, γιατί αύξησε την πίεση προς εμάς για να παρέχουμε μία καλή υπηρεσία. Αυξήθηκαν τα παράπονα των πελατών, επειδή όλοι θέλουν να φτάσουν στον προορισμό τους γρήγορα. Την ίδια ώρα, έπρεπε να κάνουμε μία μεγάλη επένδυση σε νέα συστήματα που αντιμετωπίζουν τον ιό.
Όλα μας τα λεωφορεία έχουν εξοπλιστεί με οικολογικά συστήματα εξαερισμού αέρα. Επίσης, παρέχουν όλες τις υγειονομικές λύσεις για τους. Ακόμα προσπαθούμε να μειώσουμε τις επαφές, προωθώντας την κάρτα ανέπαφων συναλλαγών, την Motion Card. Θέλω να έχω μια δική μου ιδέα για το πώς λειτουργούν τα πράγματα. Με αυτή την κάρτα, που είναι top up, αποφεύγεις τη χρήση των χαρτονομισμάτων και στο τέλος της ημέρας την εξάπλωση του ιού. Επενδύουμε αρκετά σε λύσεις βάσει των κανονισμών για την αντιμετώπιση του ιού. Ένα πλεονέκτημα που έχουμε ως μεγάλοι παίκτες σε διάφορες αγορές, είναι ότι έχουμε τη γνώση. Πριν από ένα χρόνο, οι αρχές της Κίνας σταμάτησαν τα λεωφορεία μας γιατί εντόπισαν τον ιό, οπότε γνωρίζαμε τι γινόταν και για αυτό επενδύσαμε πριν να κτυπήσει η πανδημία. Παραγγείλαμε λεωφορεία και τα παραδώσαμε εγκαίρως.
Ένα χρόνο μετά, έχετε άλλες «προειδοποιήσεις» από άλλες αγορές; Ποιες είναι οι τάσεις;
Ο κόσμος χρειάζεται τα λεωφορεία για να μεταβεί στη δουλειά. Ειδικά όταν δεν υπάρχουν εναλλακτικές. Αν έχεις αυτοκίνητο ή άλλο όχημα, ίσως να φοβάσαι να χρησιμοποιήσεις λεωφορείο λόγω της πανδημίας. Στο Λονδίνο, οι αριθμοί δείχνουν το υπόγειο μετρό και τα λεωφορεία, ανακάμπτουν πιο γρήγορα από άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Νομίζω όμως ότι η τάση των δραστηριοτήτων μας είναι πάνω-κάτω 10% τώρα. Οι διαδρομές μεγάλων αποστάσεων έχουν σταματήσει. Είμαι πολύ αισιόδοξος όμως ότι η Κύπρος έχει μια μεγάλη ευκαιρία αυτό το καλοκαίρι, γιατί οι εμβολιασμοί προχωρούν πολύ γρήγορα και η σεζόν θα είναι πολύ καλή, αλλά θα είναι μικρή.
Το παράδειγμα της Μάλτας
Θεωρείτε ότι οι δημόσιες μεταφορές στην Κύπρο βασίζονται μόνο στον τουρισμό ή και στους ντόπιους; Άλλαξε αυτό με την πανδημία;
Μπορώ να σας δώσω το παράδειγμα της Μάλτας γιατί είναι πιο κοντά με την Κύπρο. Αυτό που βλέπουμε είναι κάτι μεικτό. Αν έρθουν τουρίστες τους παρέχουν τις υπηρεσίες, αλλά προτεραιότητα τους είναι αυτοί που χρησιμοποιούν τα λεωφορεία κάθε μέρα. Στόχος μας είναι να πείσουμε όλους εσάς που ζείτε εδώ μόνιμα, να μας δοκιμάσετε τουλάχιστον μια φορά, και μετά να αποφασίσετε ότι «μία φορά την εβδομάδα θα πηγαίνω στο κέντρο με το λεωφορείο». Να αποκτήσετε την άποψη ότι είναι βολικό, φτηνό και δοκιμασμένο. Σιγά-σιγά, θέλουμε να πείσουμε τους πάντες να χρησιμοποιούν τα λεωφορεία. Πιστεύω ότι έτσι θα μειωθούν οι εκπομπές δραματικά εάν κάνουμε μια μικρή κίνηση, έστω μία φορά την εβδομάδα. Εάν πείσουμε τους πολίτες από άλλες πόλεις να έρχονται με λεωφορείο, μία φορά την εβδομάδα στη Λευκωσία, έστω το 1%, ο αντίκτυπος στο περιβάλλον θα είναι μεγάλος και στις συγκοινωνίες. Θα μπορούμε και εμείς να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας πιο άμεσα και θα είμαστε πιο ανταγωνιστικοί. Πρέπει να πείσουμε διαφορετικές ομάδες πληθυσμού. Για παράδειγμα τώρα στοχεύουμε σε νέους και ηλικιωμένους, επειδή δεν έχουν όχημα.
Προτεραιότητα η πρόσβαση
Τι πιστεύετε ότι πρέπει να αλλάξει στις συγκοινωνίες στην Κύπρο;
Τα ευρωπαϊκά κονδύλια και προγράμματα προωθούν τις πράσινες συγκοινωνίες. Επίσης, οι λωρίδες λεωφορείων, θα είναι προς όφελος των λεωφορείων και των ταξί. Μας δίνουν πλεονέκτημα. Δεν είναι μόνο η επένδυση στο δρόμο και τις δομές. Είναι επίσης και η υλοποίηση. Έχουμε π.χ. την εφαρμογή Pame App, που δίνει πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο. Μπορείς να δεις που είναι το λεωφορείο ανά πάσα στιγμή. Τον επόμενο χρόνο θα έρθουν κι άλλες τεχνολογίες. Εάν δίνουμε την ευκαιρία να προγραμματίζονται οι πολίτες θα μπορέσουμε να βελτιώσουμε τις συγκοινωνίες. Για τους ηλικιωμένους έχουμε τηλεφωνικό κέντρο. Η κυβέρνηση μπορεί να προωθήσει διαφορετικά οφέλη. Επίσης, όλος μας ο στόλος είναι πλήρως εξοπλισμένος για ΑμΕΑ. Για εμάς είναι προτεραιότητα η πρόσβαση.
Θέλουμε να αυξήσουμε την αποδοτικότητα του δικτύου, θα ξεκινήσουμε ένα νέο δίκτυο με την κυβέρνηση. Συζητούμε τις τελικές λεπτομέρειες με τους μέτοχους και θα ανακοινωθεί το καλοκαίρι. Θα είναι σε διαφορετικά στάδια και η ιδέα θα είναι πιο γρήγορες διαδρομές από το Α στο Β, χωρίς πολλές στάσεις και προωθώντας παράλληλα την ανέπαφη. Μικρές λεπτομέρειες που θα κάνουν τη διαφορά.
Κουλτούρα και τεχνολογία
Πώς αλλάζει η κουλτούρα και ο τρόπος σκέψης;
Χρειάζεται χρόνος και επεξήγηση για να αλλάξει. Το πιο πιθανόν οι νέοι να είναι οι πρώτοι που θα υιοθετήσουν τη χρήση συγκοινωνιών. Μόλις ο κόσμος αντιληφθεί ότι είναι πιο γρήγορο, τότε αυτό θα έχει αντίκτυπο. Πρέπει να βάλουν κάτω τις λύσεις και σιγά σιγά θα υιοθετηθούν. Δεν είναι μόνο στην Κύπρο, το ίδιο είναι και στην Ισπανία, Μάλτα και Η.Β. Η αλλαγή θα πάρει χρόνο. Μπορεί να μην το χρησιμοποιήσουν αλλά θα είναι εκεί. Ακούγεται φιλόδοξο αλλά αν γίνουν υπολογισμοί με το να έχει κάποιος όχημα, είναι πιο φτηνό.
Ποιος ο ρόλος της τεχνολογίας στις συγκοινωνίες;
Σε διαφορετικές αγορές δοκιμάζουμε 8-9 διαφορετικές επωνυμίες ηλεκτρικών λεωφορείων. Πρόσφατα λανσάραμε λεωφορεία υδρογόνου στην Ισπανία. Στην Κίνα τα ηλεκτρικά λεωφορεία είναι καθημερινότητα και είναι πιο προηγμένα. Εκεί έχουμε και ηλεκτρικά ταξί και ο στόλος μας είναι εντελώς ηλεκτρικός. Η τεχνολογία είναι διαθέσιμη και η χρέωση για αυτά δεν είναι περιοριστική. Για αγορές όπως Κύπρο, Μάλτα και Μαρόκο, έχουμε περιορισμούς λόγω του ηλεκτρικού δικτύου. Για να φορτιστούν τη νύχτα 200 λεωφορεία, χρειάζεται πολύ ενέργεια. Σταδιακά θα φτάσουμε και εκεί. Κατά τον τρίτο χρόνο μας θα προσφέρουμε πράσινα λεωφορεία. Η μετάβαση όμως από ντίζελ σε πράσινα καύσιμα εντός δύο χρόνων δεν είναι ρεαλιστικό. Δεν είναι μόνο να έρθει νέα τεχνολογία και λεωφορεία, είναι και η επένδυση.
Ο ανταγωνισμός και τα πλάνα
Πώς αξιολογείτε τον ανταγωνισμό στην Κύπρο;
Στην αρχή χρειάστηκε να παλέψουμε, αλλά τώρα έχουμε αρκετούς φίλους, που μπορούμε να συζητήσουμε για διάφορα προς όφελος των μεταφορών και του κοινού, της κυβέρνησης και φυσικά των εταιρειών. Η προτεραιότητα μας είναι η ασφάλεια. Θέλουμε να αλλάξουμε την συμπεριφορά των οδηγών μας και του προσωπικού, για να αυξήσουμε την ποιότητα μας. Έχουμε το δικό μας συνεργείο.
Έχετε πλάνα για άλλες πόλεις;
Δεν ξέρουμε ακόμη. Έχουμε κάνει μια προσφορά για InterCity και αναμένουμε να ξεκινήσει σύντομα. Φιλοδοξία μας είναι να αυξήσουμε την παρουσία μας, και σε άλλες δραστηριότητες. Θα συμμετέχουμε ενδεχομένως και σε άλλους διαγωνισμούς όταν προκηρυχθούν. Το νέο σχέδιο κινητικότητας για τη Λευκωσία, πιστεύω ότι είναι καλό από την πλευρά των πολιτών. Θα βελτιωθούν οι πεζόδρομοι, για να περπατούν περισσότερο, ενώ την ίδια ώρα θα βελτιωθούν οι λωρίδες λεωφορείων και θα δοθεί ώθηση. Αλλά αγαπάμε να οδηγάμε, οπότε χρειάζεται να συζητήσουμε περισσότερο με τις αρχές. Θα είμαστε περιορισμένοι σε ηλεκτρικά λεωφορεία. Πολλές αλλαγές θα έρθουν πολύ πιο γρήγορα απ' ότι πιστεύουμε.
Ποια είναι γενικότερα τα μελλοντικά σας πλάνα και οι προβλέψεις σε μια μετά-covid εποχή;
Φυσικά για τα επόμενα έτη είναι η υλοποίηση του νέου δικτύου στη Λευκωσία, είναι προτεραιότητα. Και το νέο σύστημα στη Λάρνακα με μικρές διαφοροποιήσεις σε διαδρομές και ωράρια. Επίσης, να αρχίσουμε τη λειτουργία του InterCity το συντομότερο. Θέλουμε να ξανανακαλύψουμε τις δημόσιες συγκοινωνίες για όλους.