Οι «μοντέρνες σταχτοπούτες», οι «δούκισσες» και οι «γαλατοπούρεκκοι»
07:09 - 07 Μαρτίου 2018
Η τηλεόραση και το ραδιόφωνο παραμένουν σημαντικά για τους καταναλωτές, αν και σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας, την ώρα που τα social και τα digital media καταναλώνονται καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Διαβάστε ακόμα: e-Commerce: Οι τάσεις και οι προκλήσεις της κυπριακής αγοράς
Αυτά είναι μόνο μερικά από τα συμπεράσματα της πρώτης ολοκληρωμένης έρευνας αγοράς για το πώς οι Κύπριοι καταναλωτές «καταναλώνουν» τα media. Την έρευνα, την οποία διεξήγαγε η RAI Consultants, παρουσίασε η εταιρεία επικοινωνίας Partners Y&R.
«Δούκισσες» και «πόλα σέλα»
Σημαντικό εύρημα της έρευνας ήταν τα πέντε προφίλ Κυπρίων καταναλωτών, κατηγοριοποιημένα, για πρώτη φορά, με βάση, μεταξύ άλλων, των ψυχογραφικών χαρακτηριστικών τους, του τρόπου ζωής τους, των ενδιαφερόντων και των αξιών τους.
Ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού, που υπολογίζεται στο 19% είναι οι λεγόμενες «μοντέρνες σταχτοπούτες», δηλαδή γυναίκες μέσης κοινωνικής τάξης και παντρεμένες, ενώ πέραν του 20% καταλαμβάνουν οι «δούκισσες», δηλαδή γυναίκες ψηλότερης εισοδηματικής τάξης, ανώτατης μόρφωσης, ελεύθερες και με ιδιαίτερα φιλελεύθερες απόψεις,
Μία ακόμα κατηγορία είναι οι «γαλατοπούρεκκοι», δηλαδή άνδρες συνήθως ψηλότερης εισοδηματικής τάξης, ανώτατης μόρφωσης, οι οποίοι ενδιαφέρονται για τα brands και λιγότερο για τη μόδα, με το ποσοστό τους να ανέρχεται στο 16,8%.
Από την άλλη, το 13,7% καταλαμβάνουν οι άνδρες που ανήκουν στο «φουκού club, οι οποίοι συνήθως είναι χαμηλής εισοδηματικής τάξης, μέσης και ανώτερης εκπαίδευσης, βαθιά συντηρητικοί και κανένα ενδιαφέρον για τη μόδα, την καριέρα και το branding. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη ομάδα καταναλωτών συρρικνώνεται.
Το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς φαίνεται να έχουν όσοι καταναλωτές εντάσσονται στην κατηγορία «πόλα σέλα, με ποσοστό που φτάνει το 30,7%. Πρόκειται για άνδρες και γυναίκες μέσης κοινωνικής τάξης, μέσης και ανώτερης μόρφωσης, αλλά και η ομάδα που χαρακτηρίζει τον μέσο Κύπριο. Η συγκεκριμένη ομάδα φαίνεται να ενδιαφέρεται για τη μόδα, αισθάνεται αδικημένη από την κοινωνία λόγω των ευκαιριών που χάθηκαν ένεκα της οικονομικής κρίσης και ενδιαφέρεται αρκετά για την καριέρα.
Βράδυ τηλεόραση, digital media όλη μέρα
Αν και τα παραδοσιακά μέσα, δηλαδή η τηλεόραση και το ραδιόφωνο παραμένουν σημαντικά για τους καταναλωτές, εντούτοις εντυπωσιακή άνοδο σημειώνουν τα digital media, τα οποία αποκτούν σταδιακά μεγάλη δυναμική, δημιουργούν τάση και επηρεάζουν το μάρκετινγκ. Ωστόσο, σύμφωνα με την έρευνα, ο Τύπος και τα περιοδικά δεν εξαφανίζονται από το παιχνίδι του μάρκετινγκ, αλλά παίζουν σημαντικό ρόλο μέσα από την πλατφόρμα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Τονίζεται επίσης ότι ο Τύπος καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τη θεματολογία των social media.
Εξάλλου, ενώ οι καταναλωτές δείχνουν να προτιμούν την παρακολούθηση τηλεόρασης κυρίως το βράδυ και του ραδιοφώνου κυρίως το πρωί, εντούτοις τα social και τα digital media καταναλώνονται καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Μάλιστα, υπολογίζεται ότι κατά μέσο όρο όλες οι ηλικίες παρακολουθούν κάθε βράδυ περίπου δύο ώρες τηλεόραση, ενώ ακούνε ραδιόφωνο 25-30 λεπτά την ημέρα, συνήθως πρωινά ή απόγευμα.
Παράλληλα, ο digital Τύπος παραμένει αρκετά σημαντικός με τους καταναλωτές να αφιερώνουν τουλάχιστον 10 λεπτά την ημέρα.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, ο καταναλωτής κυρίως καταναλώνει τα παραδοσιακά μέσα (τηλεόραση, ραδιόφωνο), αλλά προσθέτει στην καθημερινότητά του και νέα μέσα.
Σε αναδυόμενη δύναμη και ανερχόμενο μέσο με υψηλή χρήση εξελίσσεται το Instagram, στο οποίο μπαίνουν κατά μέσο όρο 30 λεπτά την ημέρα όλες οι κοινωνικές τάξεις.
Η έρευνα κατέδειξε επίσης ότι οι περισσότεροι Κύπριοι γίνονται δέκτες ερεθισμάτων από πολλές μιντιακές πλατφόρμες ταυτόχρονα και ότι ο χρόνος κατανάλωσης μέσων έχει αυξηθεί σημαντικά.
Διαβάστε ακόμα: Δήμος Παραλιμνίου: Επιχειρεί τουριστική ανανέωση