Άλλος ο αέρας στη μαρίνα Λεμεσού
07:31 - 10 Δεκεμβρίου 2018
Περπατώντας στη μαρίνα, αισθάνεσαι ότι είναι διάχυτος ο ευρωπαϊκός αέρας που αποπνέει το όλο έργο, το οποίο έχει συμβάλει τα μέγιστα στη μεταμόρφωση της εικόνας που σήμερα παρουσιάζει με περηφάνεια και αξιώσεις η Λεμεσός. Συνδυάζοντας το πολυτελές με το γραφικό, την επιχειρηματική με την οικιστική ανάπτυξη και όλες τις υπηρεσίες που απαιτεί η εξυπηρέτηση των σκαφών, προσφέρει ένα ιδιαίτερο τρόπο ζωής και αναψυχής. Το Limassol Marina έχει κοστίσει πέραν των €375 εκατ.
Σημείο αναφοράς χαρακτηρίζεται η Μαρίνα Λεμεσού τόσο από ντόπιους όσο κι από ξένους, με όλους να δηλώνουν ικανοποιημένοι από την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών. Το συγκεκριμένο αναπτυξιακό έργο, έκτασης 174.000 τ.μ., βρίσκεται σήμερα στον τέταρτο χρόνο λειτουργίας του. Αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις κυπριακών συμφερόντων και είναι ένα project που μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα κατάφερε να ξεχωρίσει για τη μοναδικότητά του.
«Η ποιότητα των υπηρεσιών και των εγκαταστάσεων που προσφέρονται και η διαφοροποίηση του προϊόντος έχει αγγίξει μια ακμάζουσα μάζα επενδυτών, κάτι που δεν είναι μόνο προσοδοφόρο για την πόλη της Λεμεσού, αλλά και για ολόκληρη την Κύπρο», αναφέρει o CEO του έργου Ανδρέας Χριστοδουλίδης.
Διαβάστε ακόμα: Νίκολσον: Μονόδρομος η επιτυχία για τον ΟΚΥπΥ
Διαβάστε ακόμα: Baker Tilly: Brand refresh με έμφαση στην ανάπτυξη
Κερδίζει στη μοναδικότητα
Η λειτουργία της μαρίνας ξεκίνησε στα μέσα του 2014: «Θυμάμαι διάφορα σχόλια από τους επισκέπτες μας, οι οποίοι περιδιαβαίνοντας διερωτώντο αν… εξακολουθούσαν όντως να βρίσκονται στην Κύπρο. Είναι κάτι πρωτόγνωρο για τα κυπριακά δεδομένα, παρόλο που αυτή τη στιγμή αρχίσαμε να το παίρνουμε ως δεδομένο».
Ο κ. Χριστοδουλίδης ασχολήθηκε στο παρελθόν ενεργά με τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία του Sheraton και της μαρίνας του, οπότε στο πλαίσιο αυτό, επισκέφθηκε διάφορα ξενοδοχεία και boat shows του εξωτερικού, όπως εκείνο του Μόντε Κάρλο, όπου βγαίνοντας στο μπαλκόνι του ξενοδοχείου ατένιζε τα σκάφη και τη μαρίνα: «Διερωτώμουν αν μπορεί ποτέ να γίνει κάτι τέτοιο στην Κύπρο. Με σιγουριά, αυτή τη στιγμή, λέω ότι η θέα από τη Μαρίνα Λεμεσού είναι, περίπου, η ίδια».
Σημείο αναφοράς χαρακτηρίζεται η Μαρίνα Λεμεσού τόσο από ντόπιους όσο κι από ξένους, με όλους να δηλώνουν ικανοποιημένοι από την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών. Το συγκεκριμένο αναπτυξιακό έργο, έκτασης 174.000 τ.μ., βρίσκεται σήμερα στον τέταρτο χρόνο λειτουργίας του. Αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις κυπριακών συμφερόντων και είναι ένα project που μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα κατάφερε να ξεχωρίσει για τη μοναδικότητά του.
«Η ποιότητα των υπηρεσιών και των εγκαταστάσεων που προσφέρονται και η διαφοροποίηση του προϊόντος έχει αγγίξει μια ακμάζουσα μάζα επενδυτών, κάτι που δεν είναι μόνο προσοδοφόρο για την πόλη της Λεμεσού, αλλά και για ολόκληρη την Κύπρο», αναφέρει o CEO του έργου Ανδρέας Χριστοδουλίδης.
Διαβάστε ακόμα: Νίκολσον: Μονόδρομος η επιτυχία για τον ΟΚΥπΥ
Διαβάστε ακόμα: Baker Tilly: Brand refresh με έμφαση στην ανάπτυξη
Κερδίζει στη μοναδικότητα
Η λειτουργία της μαρίνας ξεκίνησε στα μέσα του 2014: «Θυμάμαι διάφορα σχόλια από τους επισκέπτες μας, οι οποίοι περιδιαβαίνοντας διερωτώντο αν… εξακολουθούσαν όντως να βρίσκονται στην Κύπρο. Είναι κάτι πρωτόγνωρο για τα κυπριακά δεδομένα, παρόλο που αυτή τη στιγμή αρχίσαμε να το παίρνουμε ως δεδομένο».
Ο κ. Χριστοδουλίδης ασχολήθηκε στο παρελθόν ενεργά με τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία του Sheraton και της μαρίνας του, οπότε στο πλαίσιο αυτό, επισκέφθηκε διάφορα ξενοδοχεία και boat shows του εξωτερικού, όπως εκείνο του Μόντε Κάρλο, όπου βγαίνοντας στο μπαλκόνι του ξενοδοχείου ατένιζε τα σκάφη και τη μαρίνα: «Διερωτώμουν αν μπορεί ποτέ να γίνει κάτι τέτοιο στην Κύπρο. Με σιγουριά, αυτή τη στιγμή, λέω ότι η θέα από τη Μαρίνα Λεμεσού είναι, περίπου, η ίδια».
Όπως λέει, είναι πολλοί αυτοί που θέλουν να επενδύσουν στην Κύπρο και ειδικά σε μεγάλα projects όπως αυτό: «Δεν είναι τυχαίο που το 2013, εν καιρώ οικονομικής κρίσης, από τον Μάρτιο που έγινε το bail in - bail out, μέχρι το τέλος του χρόνου, είχαμε €24 εκατ. πωλήσεις. Ήταν το μόνο έργο, το οποίο πωλούσε τότε, αλλά και μετά, τις χρονιές 2014 - 2017 διαθέσαμε το μεγαλύτερο, σχεδόν, κομμάτι του».
Η προτίμηση των επενδυτών ήταν φανερή και απέδωσε, καθώς γνώριζαν ότι επέλεγαν ένα ολοκληρωμένο έργο, με στοιχεία του το κάνουν μοναδικό στο είδος του για την Κύπρο και την γύρω περιοχή: «Το οικιστικό προϊόν προσφέρει μαγευτική θέα στη μαρίνα και την ακτογραμμή της Λεμεσού, ιδιωτικό θαλάσσιο χώρο ή θέση ελλιμενισμού για σκάφη μήκους μέχρι 60 μέτρων, άριστες παροχές κι εγκαταστάσεις, που το καθιστούν το πρώτο έργο του είδους του στην Κύπρο, αλλά και μοναδικό στην ευρωπαϊκή Μεσόγειο. Η μοναδικότητα του αυτή έχει, επίσης, καταφέρει να κινήσει το ενδιαφέρον σε παγκόσμιο επίπεδο, λόγω της προνομιακής τοποθεσίας, της άψογης κατασκευής, της αξίας του προϊόντος και της εκτεταμένης εμπειρίας των εταιρειών που το δημιούργησαν, το διαχειρίζονται ή συνεργάζονται με αυτό».
Επενδυτές 30 εθνικοτήτων
Οι αγοραστές των ακινήτων προέρχονται από 30 διαφορετικές εθνικότητες και χώρες, όπως, Βενεζουέλα, Ιαπωνία, Γερμανία, Αγγλία, Ισραήλ, Λίβανο, Σαουδική Αραβία και Ντουμπάι, ενώ συμπεριλαμβάνονται και πολλοί Κύπριοι: «Το προϊόν είναι επιτυχημένο, έτσι δελεάζει ευρύ δημογραφικό κοινό, που απολαμβάνει να είναι μέρος μιας ευρείας ανάπτυξης σε μια superyacht μαρίνα στην καρδιά μιας ακμάζουσας πόλης. Πολλοί από τους αγοραστές χρησιμοποιούν τα διαμερίσματα ή τις επαύλεις ως δεύτερο τους σπίτι κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, ενώ ένας μεγάλος αριθμός των κατοίκων ζουν μόνιμα στη μαρίνα. Υπάρχουν, επίσης, άτομα που έρχονται μόνο το καλοκαίρι, τα Χριστούγεννα ή το Πάσχα, οπότε η εταιρεία εκτελεί χρέη property management, αφού καλείται να ενοικιάζει τα ακίνητα σε τρίτους». Το έργο προσελκύει, επίσης, ιδιοκτήτες σκαφών που ζουν στη Λεμεσό ή σε κοντινές πόλεις, αλλά και επισκέπτες από τη Μέση Ανατολή, τη Ρωσία και τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Σε καθημερινή βάση, επισκέπτονται τη μαρίνα χιλιάδες ντόπιοι και τουρίστες, οι οποίοι απολαμβάνουν τις διάφορες επιλογές για φαγητό, ψώνια και πολιτιστικές δραστηριότητες.
Άλλης κλάσεως διαμονή
Από τις 74 συνολικά ετοιμοπαράδοτες επαύλεις, οι 62 έχουν πωληθεί και παραδοθεί στους ιδιοκτήτες τους, ενώ υπάρχουν ακόμα 12 διαθέσιμες στο συγκρότημα Island Villas, μεγέθους 239 - 686 τ.μ. Οι τιμές τους κυμαίνονται από €3.6 εκατ. μέχρι €14.9 εκατ.
Το έργο περιλαμβάνει, επίσης, 211 πολυτελή διαμερίσματα, εκ των οποίων τα ολοκληρωμένα έχουν ήδη πωληθεί. Η τελευταία φάση του συγκροτήματος Castle Residences αποτελείται από διαμερίσματα δύο, τριών και τεσσάρων υπνοδωματίων, με τις τιμές τους να κυμαίνονται από τα €2 εκατ. μέχρι τα 5.8 εκατ. Το συγκρότημα αυτό αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2020 και οι πωλήσεις ανέρχονται ήδη γύρω στο 70%. Αποτελείται από 61 συνολικά κατοικίες, ενώ υπάρχουν ακόμα διαθέσιμα 19 διαμερίσματα. Την ίδια ώρα, τα 29 διαμερίσματα του συγκροτήματος Nireas Residences, στην είσοδο της μαρίνας, έχουν πωληθεί από τους πρώτους τέσσερις μήνες που βγήκαν στην αγορά: «Στο διάστημα μεταξύ 2015 - 2018 έχουμε πουλήσει πολύ περισσότερες επαύλεις και διαμερίσματα απ’ όσα υπολογίζαμε. Όλα τα έργα στη Λεμεσό είναι στο… θα ξεκινήσουν, ενώ αντίθετα το δικό μας ολοκληρώνεται όπως ακριβώς το σχεδιάσαμε και το ονειρευτήκαμε, με real estate, σκάφη, εστιατόρια, καφετέριες, φαρμακείο, σπα και γυμναστήριο, συνεπώς τηρούμε τις υποσχέσεις μας».
Σ’ ότι αφορά στο commercial κομμάτι, κάθε μέρα του Σαββατοκύριακου ή κατά τις αργίες 5.000 με 6.000 άτομα επισκέπτονται τη μαρίνα, ενώ το πάρκινγκ γεμίζει δύο με τρεις φορές την ημέρα. Επίσης, τα μισά από τα εστιατόρια και οι καφετέριες είναι franchise. «Πιστεύω ότι έχουμε καταφέρει να κάνουμε ένα καλό mix των retail shops και των χώρων εστίασης, ώστε να μπορεί να μας επισκεφθεί όλος ο κόσμος».
Υπηρεσίες επιπέδου για σκάφη
Η Μαρίνα Λεμεσού προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και διευκολύνσεις για 650 σκάφη μήκους οκτώ έως και 110 μέτρων. Σήμερα ελλιμενίζονται πέραν του 60% των σκαφών αναψυχής που φτάνουν στην Κύπρο. Μάλιστα, κάποια βρίσκονται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στάθμευσης ρυμουλκούμενων, κατά τους χειμερινούς μήνες, με χρήση θέσης ελλιμενισμού το καλοκαίρι: «Τα πρώτη σκάφη έφτασαν περί τα τέλη του 2013 με αρχές του 2014 κι ευελπιστούμε ότι στα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια η μαρίνα θα έχει γεμίσει».
Η Κυβέρνηση, οι αρμόδιοι φορείς, υπουργεία και ΚΟΤ πρέπει να προωθήσουν τον τομέα και να διαφημίσουν τον ναυτικό τουρισμό της Κύπρου, επισημαίνει ο κ. Χριστοδουλίδης. Πρέπει, όμως, να παρθεί η σχετική πολιτική απόφαση, ώστε οι υπηρεσίες και οι διευκολύνσεις προς τα super yachts να είναι ανάλογες με εκείνες άλλων χωρών της Μεσογείου, όπως η Μάλτα, η Ελλάδα, η Ιταλία κι η Ισπανία.
Τα ενοίκια για τα σκάφη στη Μαρίνα Λεμεσού στοιχίζουν πιο ακριβά από άλλες μαρίνες, προσφέρουν, όμως, αρκετά διαφορετική εξυπηρέτηση και πολλές διευκολύνσεις: «Ασφάλεια, βοήθεια στον πελάτη ό,τι ώρα τη χρειαστεί, διαρκή ανεφοδιασμό από τον σταθμό καυσίμων και υπηρεσία bucky. Το price list για τα ενοίκια ξεκινά από οκτώ και φθάνει μέχρι τα 100+ μέτρα. Το νερό, το ρεύμα κι οι τηλεπικοινωνίες δεν περιλαμβάνονται στην τιμή αυτή. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι είμαστε η πρώτη μαρίνα που περιλαμβάνει fiber to the boat. Δηλαδή, υπάρχει διακλάδωση οπτικών ινών, παρέχοντας κάθε εξυπηρέτηση σ’ ότι αφορά τηλεόραση, τηλεφωνία και ίντερνετ».
Σημείο αναφοράς για τη Μεσόγειο
Η Μαρίνα Λεμεσού αποτελεί ήδη σημείο αναφοράς για την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και πόλο έλξης για την πόλη της Λεμεσού: «Είναι ένα έργο που ενισχύει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα της κυπριακής οικονομίας, αναβαθμίζει την υποδομή στον τομέα της θαλάσσιας αναψυχής, βελτιώνει την εικόνα της Κύπρου στο εξωτερικό, εμπλουτίζει το τουριστικό προϊόν, προσελκύοντας περισσότερους τουρίστες υψηλής εισοδηματικής τάξης, αναβαθμίζει την περιοχή του ιστορικού κέντρου της πόλης και αποτελεί το έναυσμα για επενδύσεις στην ευρύτερη περιοχή. Είναι ένα πρωτοποριακό και μεγαλεπήβολο έργο, το οποίο εξακολουθεί να ανοίγει νέες προοπτικές, όχι μόνο για τη Λεμεσό, αλλά για την Κύπρο ολόκληρη».
Για να δοθούν οι άδειες, σύμφωνα με τον κ. Χριστοδουλίδη, υπήρχε ο περιορισμός του να μη χαλάσει ο παλιός χαρακτήρας της πόλης. Έτσι, προτού προχωρήσει στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, ο master planner του έργου πέρασε αρκετό χρόνο στη Λεμεσό, περπατώντας από τη μαρίνα μέχρι το παλιό παντοπωλείο, την οδό Αγίου Ανδρέου και την περιοχή του Κάστρου, ώστε να μεταφέρει τον αρχιτεκτονικό χαρακτήρα της πόλης μέσα στο έργο. Περιορισμοί υπάρχουν, επίσης, στα εστιατόρια της μαρίνας, βάσει της στρατηγικής που αφορά στην εστίαση.
Οι εταιρείες του έργου
Οι επιχειρηματικοί οργανισμοί που μετέχουν στη Limassol Marina είναι οι εταιρείες Cybarco, Φραγκούδη & Στεφάνου, Ιωάννου & Παρασκευαΐδης, J&P-Αvax S.A, Aθηνά A.Τ.E, LMDC Services και Stamoland Properties, όλες με διεθνή αναγνώριση και με μεγάλη εμπειρία στον σχεδιασμό και την κατασκευή χερσαίων και λιμενικών έργων, στην ανάπτυξη γης και τη διαχείριση μαρίνων.
Το όραμα για τη δημιουργία ενός τέτοιου έργου υπήρχε από το 1985, όταν οι οικογένειες Παρασκευαϊδη και Λανίτη μιλούσαν για μια μεγάλη μαρίνα στην περιοχή της Λεμεσού.