Οι ποδηλατόδρομοι που αλλάζουν τη Λευκωσία

Την κατασκευή ποδηλατικής υποδομής που συνδέει τα Πανεπιστήμια της Λευκωσίας με το κέντρο της πόλης προωθεί το Τμήμα Δημοσίων Έργων, στο πλαίσιο της περαιτέρω ανάπτυξης του δικτύου ποδηλατοδρόμων και γενικότερα της προώθησης της ποδηλασίας, με στόχο παράλληλα την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού χάους στην πρωτεύουσα. 

Διαβάστε ακόμα: 4 νέοι μάρτυρες ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής

Το μεγάλο έργο αφορά την ποδηλατική υποδομή για τη σύνδεση των Πανεπιστημίων του πολεοδομικού συγκροτήματος Λευκωσίας με το κέντρο της πόλης και υλοποιείται σε πέντε φάσεις, με την πρώτη φάση να έχει ήδη υλοποιηθεί. 

Με την ολοκλήρωση της επένδυσης €5,1 εκατ. θα κατασκευαστούν συνολικά 15,1 χιλιόμετρα ποδηλατικών υποδομών, συμπεριλαμβανομένων ποδηλατολωρίδων, κοινής χρήσης πεζών και ποδηλάτων και κοινής χρήσης οχημάτων και ποδηλάτων.

Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020». 

Διαβάστε ακόμα: Πώς διαμορφώθηκαν τα μερίδια αγοράς μελών ΧΑΚ

Οι πέντε φάσεις
Η πρώτη φάση, η οποία ολοκληρώθηκε, με αφετηρία το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, εντάσσεται εντός των δημοτικών ορίων του Δήμου Έγκωμης και αφορά στην κατασκευή της ποδηλατικής υποδομής πλάτους 3 μέτρων στον χώρο πρασίνου μεταξύ της Λεωφόρου Γρίβα Διγενή και του υπηρεσιακού δρόμου, όπως επίσης και στην κεντρική νησίδα της οδού Αγίου Προκοπίου με προέκταση στην υφιστάμενη ποδηλατική υποδομή πίσω από το Μετόχι του Κύκκου (Πανεπιστήμιο Λευκωσίας - Μετόχι Κύκκου).

Η ποδηλατική υποδομή της πρώτης φάσης εκτείνεται σε περίπου 2,6 χιλιόμετρα.

Η συνολική δαπάνη για τη φάση α’, η οποία αποπερατώθηκε εντός 36 εβδομάδων (9/5/2016-13/1/2017), ανήλθε στα €0,5 εκατ.

Διαβάστε ακόμα: Το έργο που θα μειώσει την κίνηση μέχρι 23% στη Λευκωσία

Η ποδηλατική υποδομή της πρώτης φάσης εκτείνεται σε περίπου 2,6 χιλιόμετρα.

Σε συνέχεια της φάσης α’, η φάση β' ξεκινά από την οδό Ιωνά Νικολάου μέχρι την πλατεία Σολωμού και εντάσσεται εντός των δημοτικών ορίων του Δήμου Έγκωμης και Δήμου Λευκωσίας αντίστοιχα. 

Το συνολικό μήκος της υποδομής της συγκεκριμένης φάσης είναι περίπου 3,7 χιλιόμετρα και το μεγαλύτερο μήκος της διαδρομής θα είναι πάνω στο υφιστάμενο οδόστρωμα. Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο του έργου θα εγκατασταθούν φώτα τροχαίας χαμηλής κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, ενώ  θα κατασκευαστεί πεζογέφυρα πάνω από τον Πεδιαίο ποταμό. Η προκήρυξη και η υλοποίηση της συγκεκριμένης φάσης υπολογίζεται να γίνει εντός του 2019.

Μεταξύ άλλων, η φάση β’ περιλαμβάνει την περιοχή του Γυμνασίου Έγκωμης, την οδό Γλάδστωνος, τη λεωφόρο Μουσείου πλησίον της Βουλής και την περιοχή δημοτικού κήπου.

Ένα τμήμα της φάσης β' στην οδό Γλάδστωνος, όπως είναι σήμερα και πως θα διαμορφωθεί με την ολοκλήρωση του έργου.

Η τρίτη φάση συνδέει την πλατεία Σολωμού με το Πανεπιστήμιο Frederick με μήκος περίπου 3,3 χιλιόμετρα, ενώ η τέταρτη φάση αφορά την ποδηλατική υποδομή του σκεπαστού οχετού του ποταμού Κοτσίρκα και της οδού Αγίου Ιλαρίωνος καθώς και παρεμφερείς εργασίες με μήκος περίπου 3,9 χιλιόμετρα.

Η πέμπτη φάση αφορά την ποδηλατική υποδομή στον Δήμο Αγλαντζιάς, όπου θα κατασκευαστεί ποδηλατόδρομος διπλής κατεύθυνσης, στην οδό Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ', μήκους 1,6 χλμ, ο οποίος θα συνεχίζει ως ποδηλατοδιαδρομή, δηλαδή κοινή χρήση οχήματος – ποδηλάτου, μέχρι την οδό Αθαλάσσας.   

Δύο νέα είδη για ποδηλάτες

Μέχρι στιγμής το πιο διαδεδομένο είδος ποδηλατικών υποδομών είναι ο ποδηλατόδρομος.


Εντούτοις, στη β’ φάση του έργου κατασκευής ποδηλατικής υποδομής που συνδέει τα Πανεπιστήμια της Λευκωσίας με το κέντρο της πόλης, η πρωτεύουσα θα έχει και τα άλλα δύο είδη, δηλαδή την ποδηλατολωρίδα και τον ποδηλατοδιάδρομο.

Η ποδηλατολωρίδα
Ποδηλατολωρίδα είναι η λωρίδα εδάφους που βρίσκεται κατά μήκος οδοστρώματος οποιουδήποτε δρόμου και μπορεί να είναι μονής ή διπλής κατεύθυνσης, η οποία προορίζεται αποκλειστικά για την κυκλοφορία ποδηλατών και φέρει ειδική σήμανση.

Ο ποδηλατοδιάδρομος
Ποδηλατοδιάδρομος σημαίνει λωρίδα εδά-φους που βρίσκεται κατά μήκος οδοστρώματος οποιουδήποτε δρόμου, η οποία δυνατόν να αποτελεί ή να μην αποτελεί μέρος ή προέκταση ποδηλατολωρίδας, η οποία προορίζεται για να παρέχει τη δυνατότητα κοινής χρήσης της από ποδηλάτες και οδηγούς μηχανοκίνητων οχημάτων, φέροντας και πάλι ειδική σήμανση.

Έργα που έγιναν με ποδηλατοδρόμους
Σημειώνεται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη καμπάνια ενημέρωσης  του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνών και Έργων για τον περί Ρύθμισης της Διακίνησης Ποδηλάτων Νόμο του 2018, η οποία ξεκίνησε στις 15 Σεπτεμβρίου 2018 και αναμένεται να έχει διάρκεια ενός έτους.

Πέραν του έργου ποδηλατικής υποδομής που θα συνδέει τα Πανεπιστήμια με το κέντρο της Λευκωσίας, το πρόγραμμα για την υλοποίηση ποδηλατοδρόμων του Τμήματος Δημοσίων Έργων είναι εκτεταμένο. 

Μάλιστα, πρόσφατα έχουν ολοκληρωθεί αρκετά έργα που περιλαμβάνουν και ποδηλατόδρομο, όπως η Λεωφόρος Αγλαντζιάς και ο χώρος διαμόρφωσης της Αρχιγραμματείας στη Λευκωσία.

Όσον αφορά τις υπόλοιπες πόλεις, στη Λεμεσό έχει ολοκληρωθεί το οδικό δίκτυο του κάθετου δρόμου που ενώνει το Λιμάνι με τον Αυτοκινητόδρομο Λεμεσού- Πάφου, στη Λάρνακα η Λεωφόρος Πιαλέ Πασιά, στην Πάφο η Λεωφόρος Τάφοι των Βασιλέων και στην Αμμόχωστο η Λεωφόρος Περνέρα.

Υπό εξέλιξη ή έργα που αναμένεται να ξεκινήσουν σύντομα και περιλαμβάνουν ποδηλατόδρομο είναι η οδός Εθνικής Φρουράς στη Λευκωσία, ο παράλληλος δρόμος Λιμανιού Λεμεσού, ο Βόρειος Παρακαμπτήριος στην Πάφο, καθώς και η Λεωφόρος 1ης Απριλίου και ο συνδετήριος δρόμος των Δήμων Σωτήρας- Δερύνειας στην ελεύθερη περιοχή Αμμοχώστου.

Δειτε Επισης

Έργο €2.1 εκατ. για προσβασιμότητα ποδηλατών, πεζών και ΑμεΑ στα αστικά κέντρα της Λεμεσού
Κραυγή απόγνωσης από τους σκυροποιούς...Πλήττεται από την απεργία στο σκυρόδεμα η λατομική βιομηχανία
Σε πλήρη εξέλιξη η ολοκληρωμένη στεγαστική πολιτική-Ενθαρρυντικό το ενδιάφερον των developers για το Build to Rent
65% πληρότητα για το Neocleous Tower-Το νέο επιχειρηματικό κέντρο της Λεμεσού
Μ. Αντώνιου: Αυξάνονται καθημερινά οι πιέσεις στην οικονομία λόγω της απεργίας στον κλάδο σκυροδέματος
Οι ντόπιοι αγοραστές κάλυψαν την… τρύπα που δημιούργησε η μείωση των πωλήσεων ακινήτων σε ξένους
Land of Tomorrow: H γέφυρα που ενώνει τη Λάρνακα και το μέλλον
Ανένδοτες οι συντεχνίες στο σκυρόδεμα... Ο όρος που θέτουν για να τερματίσουν την απεργία
Γύρισαν την πλάτη και στην πρόταση των εργοδοτών οι συντεχνίες-Τσιμέντο η αδιαλλαξία των εργαζομένων στο σκυρόδεμα
Ζυγίζουν την πρόταση των εργοδοτών και παίρνουν τις αποφάσεις τους οι συντεχνίες στο έτοιμο σκυρόδεμα