Φίλοι της Γης: Δεν έχει πείσει η μελέτη σκοπιμότητας του EastMed

Στις 26 Ιανουαρίου 2022 οι Φίλοι της Γης συμμετείχαν στην δημόσια διαβούλευση που διοργανώθηκε για την παρουσίαση της Μελέτης Σκοπιμότητας του έργου αγωγού φυσικού αερίου EastMed.

Η Μελέτη Σκοπιμότητας αφορούσε προκαταρτικά δεδομένα και φαίνεται να αφήνει διάφορα ερωτήματα για τις τεχνικές, περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές προδιαγραφές που καθιστούν το έργο βιώσιμο. Η μελέτη αναφέρει την προτεινόμενη διάρκεια ζωής του έργου βάσει του σχεδιασμού τα 50 έτη, με το χρονοδιάγραμμα για τη φάση κατασκευής και δοκιμαστικής λειτουργίας του έργου να είναι 36 μήνες με επιπλέον 5 μήνες για τον έλεγχο και την λειτουργία του έργου, φέρνοντας την αναμενόμενη λειτουργία του αγωγού στα μέσα του 2025. Χρονικά, το έργο δεν συμπίπτει με τους Ευρωπαϊκούς και εθνικούς στόχους για την μείωση της χρήσης και εκπομπών ορυκτών καυσίμων και όπως έχουν τα χρονοδιαγράμματα η έλευση φυσικού αερίου δεν θα μπορεί να συνδράμει στην επίτευξη των στόχων.

Η Μελέτη Σκοπιμότητας που έχει δημοσιοποιηθεί από την εταιρεία έργου IGI Poseidon, αναφέρει προκαταρτικά δεδομένα και στοιχεία που δεν έχουν ακόμα οριστικοποιηθεί όπως τα ακόλουθα:

• Η διαδικασία βελτιστοποίησης της διαδρομής των υποθαλάσσιων αγωγών εξακολουθεί να βρίσκεται υπό εξέλιξη και συνδέεται ιδιαίτερα με τα αποτελέσματα της Λεπτομερούς Θαλάσσιας Έρευνας (ΛΘΕ) και ορισμένων άλλων συνεχιζόμενων ερευνών κοντά στην ακτογραμμή και δραστηριοτήτων συμμετοχής. Η ΛΘΕ είναι υπό εξέλιξη και αναμένεται να εκπονηθεί σύντομα.

• Το μέγιστο βάθος των υποθαλάσσιων αγωγών βρίσκεται υπό εξέλιξη και αναμένεται να εκδοθούν εξιδεικευμένες έρευνες.

• Η τοποθεσία των εγκαταστάσεων και κατά συνέπεια η χερσαία διαδρομή δεν έχουν ακόμα οριστικοποιηθεί. Για παράδειγμα το υπό αξιολόγηση σημείο προσαιγιάλωσης που αναμένεται να χωροθετειθεί μεταξύ του λιμένα Βασιλικού και του λιμένα Ζυγίου, στην κοινότητα Ζυγίου της Επαρχίας Λάρνακας. Η τοποθεσία προσαιγιάλωσης εντοπίζεται 3.1 χλμ νοτιοανατολικά από το Μαρί και 1.3 χλμ νοτιοδυτικά των οικισμών του Ζυγίου. Σημειώνεται ότι η περιοχή είναι ήδη βεβαρυμένη με ΟΕΔΑ, κέντρο ενέργειας, βαριές βιομηχανίες και τα αντισταθμιστικά μέτρα που παρέχει η κυβέρνηση για τις επηρεαζόμενες κοινότητες δεν επαρκούν.

• Χωροθέτηση σταθμών συμπίεσης/μέτρησης στην περιοχή Βασιλικού βρίσκεται υπό διερεύνηση και διευκρινίζεται στην μελέτη ότι μια επιπλέον έκταση της τάξης των 130.000 m2 (εξαρτώμενη από το σχήμα του οικοπέδου) είναι απαραίτητη για το σταθμό συμπίεσης / μέτρησης

• Περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις αφορούν προκαταρτικά δεδομένα και αναμένεται η τελική Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων τον Απρίλιο του 2022 η οποία θα περιλαμβάνει τις πλήρεις επιπτώσεις και ολοκληρωμένα μέτρα μετριασμού. Η τελική μελέτη περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων αναμένεται να κατατεθεί στις αρμόδιες αρχές και ακολούθως να παρουσιαστεί στο κοινό για σκοπούς δημόσιας διαβούλευσης. Κατά τη διάρκεια της φάσης ΕΠΚΕ, θα προσδιοριστούν το ενοποιημένο αποτύπωμα των αγωγών και των χερσαίων εγκαταστάσεων.

Συνεπώς, εκκρεμούν πολλά ζητήματα που θα καθοριστούν το επόμενο διάστημα και δυνατόν να συνεπάγονται σοβαρότερες συνέπειες

Αναφορικά με την ενσωμάτωση και μεταφορά υδρογόνου, η μελέτη αναφέρει ότι η εταιρεία διεξάγει τεχνικές μελέτες και εκτιμήσεις με στόχο των προσδιορισμό απαιτήσεων ώστε να διασφαλιστεί η ασφαλής και βελτιστοποιημένη μεταφορά υδρογόνου. Η εν λόγω δραστηριότητα βρίσκεται υπό εξέλιξη, συνεπώς δεν υπάρχει τελικό πόρισμα από την εταιρεία εάν το έργο μπορεί να υποστηρίξει τεχνολογίες μεταφοράς υδρογόνου.

Η οικονομική βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα του έργου δεν αφορούσαν αντικείμενο της μελέτης σκοπιμότητας, συνεπώς δεν αναφέρονται και δεν είναι διαθέσιμα στο κοινό καθώς θεωρούνται εμπιστευτικά δεδομένα.

Η Νατάσα Ιωάννου, λειτουργός των Φίλων της Γης Κύπρου, δήλωσε: «Τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα των μελετών δεν έχουν πείσει ότι το έργο είναι βιώσιμο, αφού έχουμε μπροστά μας μόνο προκαταρτικά δεδομένα και εκτιμήσεις. Το έργο EastMed δεν είναι ωφέλιμο για την Κύπρο, και λαμβάνοντας υπόψη τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης και κατασκευής του έργου, βλέπουμε ότι η αξία του έργου έχει ήδη χαθεί. Το μέλλον είναι η καθαρή ενέργεια και όχι τα ορυκτά καύσιμα. Δεν χρειαζόμαστε μεγαλεπήβολα έργα και αγωγούς. Οι αρμόδιες αρχές πρέπει να αδράξουν την ευκαιρία να δώσουν έμφαση στις επενδύσεις που αφορούν την ανάπτυξη και αποθήκευση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας έτσι ώστε η Κύπρος να γίνει ένα προοδευτικό, καινοτόμο ενεργειακό κράτος στην Ανατολική Μεσόγειο.»

Περισσότερα για την μελέτη που έχει δημοσιευτεί στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://igi-poseidon.com/downloads/index.html 

Δειτε Επισης

Ανακατατάξεις στο Δ.Σ. της Petrolina-Με εκτελεστικά καθήκοντα ο Χρ. Λευκαρίτης, νέο εκτελεστικό μέλος η Α. Λευκαρίτη
Συνεχίζεται η διολίσθηση του αργού πετρελαίου
Αποκαλυπτήρια για EKO Energy-Και επίσημα στην προμήθεια πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας
Hλεκτροκίνηση: Μετά το 2035 θα εξοικονομούνται καθημερινά περίπου 12 εκ. βαρέλια πετρελαίου
Σχέδιο ενεργειακής αναβάθμισης μεγάλων επιχειρήσεων ύψους €17 εκατομμυρίων-Όλες οι πληροφορίες
BlackRock: Η μετάβαση στην πράσινη ενέργεια χρειάζεται επενδύσεις $4 τρις ετησίως
Γ. Παπαναστασίου: Στόχος χαμηλού κόστους ρεύμα για ανταγωνιστικότερη βιομηχανία
Γ. Παπαναστασίου για Great Sea Interconnector: Όχι επιβάρυνση του καταναλωτή πριν τη λειτουργία του καλωδίου
ΙΚυ: Οι δυνατότητες της ηλιακής και αιολικής ενέργειας στην Αν. Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή έως το 2050
Η ευρωπαϊκή ζήτηση για LNG θα κορυφωθεί το 2024