Ο ρόλος του SSM στο κλείσιμο του Συνεργατισμού

Καθοριστικές φαίνεται να ήταν οι παρεμβάσεις των εποπτικών αρχών και συγκεκριμένα του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού (SSM) για τις εξελίξεις στην Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα που τελικά οδήγησαν στην συμφωνία με την Ελληνική Τράπεζα. Η ετήσια έκθεση της Μονάδας Διαχείρισης της Συμμετοχής της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ιδιοκτησιακή Δομή Πιστωτικών Ιδρυμάτων καταγράφει όλες τις εποπτικές παρεμβάσεις οι οποίες κατά πρώτο οδήγησαν ουσιαστικά στην μη υλοποίηση της 1ης Φάσης του Πλαισίου Πολιτικής της κυβέρνησης, της μη παραχώρησης δηλαδή δωρεάν μετοχών του Συνεργατισμού, και κατά δεύτερο στην ανάγκη εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτική.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Έκθεση, στο στάδιο της διαβούλευσης του Πλαισίου Πολιτικής και πριν το Υπουργικό λάβει σχετική απόφαση στις 31/5/2017, υπήρξε ανταλλαή αριθμού επιστολών μεταξύ της διοικητού της Κεντρική Τράπεζας, της προέδρου του Εποπτικού Συμβουλίου του SSM και του υπουργού Οικονομικών, ενώ παράλληλα υπήρξε αριθμός τηλεφωνικών επικοινωνιών μεταξύ του υπουργού Οικονομικών και της προέδρου του Εποπτικού Συμβουλίου του SSM κατά τις οποίες συμφωνήθηκαν η υπογραφή συμφωνίας με Altamira, αναθεώρηση στόχων για MEX, υπογραφή συμφωνίας με Global Coordinator για προσέλκυση στρατηγικών επενδυτών μέσω εισαγωγής της ΣΚΤ σε οργανωμένη αγορά, παγοποίηση της διαδικασίας παραχώρησης δωρεάν μετοχών και επανεξέτασή της μετά την ανακεφαλαιοποίηση της ΣΚΤ, καθώς επίσης και επανεξέταση της κατάστασης της ΣΚΤ μετά το αποτέλεσμα της αύξησης κεφαλαίων.

Διαβάστε ακόμα: Κέντρα Υγείας απογεύματα και Σάββατα στη Λευκωσία

Αλλαγή στάσης μετά την παραίτηση Ταουσιάνη
Κι ενώ ακολουθείτο το όλο πλαίσιο συμφωνίας, η παραίτηση του Τάκη Ταουσιάνη για προσωπικούς λόγους από την προεδρία της Επιτροπείας της ΣΚΤ τον Οκτώβριο του 2017, όπως σημειώνεται στην Έκθεση, διαφοροποιήθηκε η στάση του SSM προς τη ΣΚΤ και συγκεκριμένα τον Νοεμβρίου 2017, επιδόθηκε επιστολή της προέδρου του Εποπτικού Συμβουλίου του SSM προς τον υπουργό Οικονομικών με την οποία σημείωνε ως θετικό στοιχείο την παγοποίηση της διαδικασίας παραχώρησης δωρεάν μετοχών, σημειώνοντας όμως τη θέση της όπως η αύξηση κεφαλαίου προχωρήσει με κλειστή διαδικασία και όχι ανοικτή όπως είχε συμφωνηθεί προηγουμένως.

Τις επόμενες μέρες ακολούθησε συνάντηση της Διεύθυνσης της ΣΚΤ με τον SSM κατά τη διάρκεια της οποίας οι επόπτες επανέλαβαν πως δεν επιθυμούσαν την αύξηση κεφαλαίων μέσω της διαδικασίας δημόσιας πρόσκλησης, αξιώνοντας μόνο ιδιωτική τοποθέτηση σε στρατηγικούς επενδυτές. Η επιχειρηματολογία που αναπτύχθηκε από την αντιπροσωπεία της ΣΚΤ για τη διαφάνεια και μεγιστοποίηση της αξίας της, μέσα από την υφιστάμενη διαδικασία η οποία είναι ανταγωνιστική και περιλαμβάνει και δημόσια πρόσκληση, δεν έγινε αποδεκτή.

Κατά την συνάντηση διαφάνηκε επίσης διαφορετική άποψη στις ερμηνείες των αποτελεσμάτων τόσο για τη βιώσιμη (sustainable) και πραγματική (οργανική- μέσω λύσεων) πρόοδο στη διαχείριση των ΜΕΧ με τις λύσεις που χρησιμοποιούνται, όσο και της μη ύπαρξης ουσιαστικών εργαλείων για την αντιμετώπιση των κακοπληρωτών, με άμεσο αντίκτυπο στα οικονομικά αποτελέσματα της ΣΚΤ ως προς τη δημιουργία και ανακατανομή των προνοιών.

Στο Λονδίνο για δυνητικούς επενδυτές
Την περίοδο 28/11/2017 – 1/12/2017 πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις της ΣΚΤ στο Λονδίνο για εξέταση της πιθανότητας αύξησης κεφαλαίων εντός του 2018. Η αντιπροσωπεία συναντήθηκε με 13 θεσμικούς επενδυτές συμπεριλαμβανομένων και μεγάλων διεθνών επενδυτικών ταμείων, όπως η Fidelity, η EBRD, το Tosca Fund κτλ.

Τα μηνύματα από τις συναντήσεις ήταν ενθαρρυντικά αφού υπήρχε συνδυασμός ενδιαφέροντος για συμμετοχή είτε σε δημόσια πρόσκληση ή ιδιωτική τοποθέτηση. Σύμφωνα με την Έκθεση, υπήρχε γενικά ενδιαφέρον για ενημέρωση και ανάλυση, τόσο για το κομμάτι των ΜΕΧ (legacy business), με τη συνεργασία με την Altamira να αποτιμάται ιδιαίτερα θετικά για τους λόγους που και η ΣΚΤ την είχε επιδιώξει, όσο και για τις τραπεζικές εργασίες (good bank), με την όλη πρόοδο που έχει επιτευχθεί (νομική συγχώνευση, νέα προϊόντα, βελτιστοποίηση του δικτύου καταστημάτων), να αποτιμάται επίσης θετικά, αναγνωρίζοντας επιπρόσθετα την προοπτική που υπήρχε στο μέλλον, τόσο μεσοπρόθεσμα, όσο και μακροπρόθεσμα.

Η εικόνα που σχηματίστηκε, μέσα από αυτές τις συναντήσεις είναι πως υπήρξε ενδιαφέρον για ενημέρωση για τη συνολική επενδυτική παρουσίαση/ιστορία (equity story) της Τράπεζας μετά την ανακεφαλαιοποίηση, η οποία σε συνδυασμό με τη βελτίωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, δημιουργούσε προοπτικές για εξεύρεση επενδυτών.

Αναθεώρηση πλάνου
Μετά τις επαφές στο Λονδίνο και τις πληροφορίες για συνεδρία του Εποπτικού Συμβουλίου του SSM, μη αποκλειόμενης και της πιθανότητας άμεσης λήψης πρώιμων μέτρων παρέμβασης (early intervention measures), η Επιτροπεία της ΣΚΤ σε συνεργασία με το ΥΠΟΙΚ προέβη στη λήψη προληπτικών μέτρων. Συγκεκριμένα αποφάσισε την ετοιμασία αναθεωρημένου πενταετούς business and capital Plan (2017 – 2022) το οποίο θα περιλαμβάνει την αποδοχή των απαιτήσεων των εποπτών για την αύξηση της περιόδου εκποίησης στα 7 χρόνια και τη σταδιακή, μέσω του ΔΠΧΑ 9, υλοποίηση του Σταθερού Δείκτη Τιμών (Flat Price Index), την μεταφορά και επίσπευση των στόχων μείωσης των ΜΕΧ για την επόμενη πενταετία, την μεταφορά και επίσπευση των άλλων στόχων του Στρατηγικού Σχεδίου 2022. Επίσης, αποφασίστηκε όπως ετοιμαστεί νέα πρόταση της Citigroup για τη διαδικασία προσέλκυσης επενδυτών.
 
Μετά την παρέμβαση των εποπτικών αρχών, η ΣΚΤ αναθεώρησε την πρότασή της για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΣΚΤ (για ποσό τουλάχιστον €200 εκατ.) μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης από στρατηγικούς και θεσμικούς επενδυτές. Η διαδικασία αυτή αναμένετο να ολοκληρωθεί το δεύτερο τρίμηνο του 2018. Την ίδια ώρα, η ΣΚΤ απέσυρε το Ενημερωτικό Δελτίο στις 28 Νοεμβρίου 2017 μετά από εποπτικές παρεμβάσεις και τις εισηγήσεις της Citigroup.

Συνεδρία SSM για ΣΚΤ
Στις 14 Δεκεμβρίου 2017 το Εποπτικό Συμβούλιο του SSM συζήτησε το θέμα της ΣΚΤ αλλά δεν αποφασίστηκε η άμεση λήψη πρώιμων μέτρων παρέμβασης και αντί αυτού δόθηκε ένα χρονικό περιθώριο στην Τράπεζα μέχρι τον Ιούνιο του 2018 ώστε επιτύχει τους στόχους που είχαν τεθεί, συμπεριλαμβανομένου και της προσέλκυσης κεφαλαίων. Αποφασίστηκε, επίσης, όπως κλιμάκιο του διεξάγει επιτόπιο έλεγχο (On Site Inspection), με στόχο να επιβεβαιωθούν οι παραδοχές και τα υπόλοιπα δεδομένα της Τράπεζας. Έμφαση δόθηκε μεταξύ άλλων στην επιβεβαίωση των στοιχείων και δεδομένων της Τράπεζας όσον αφορά τις ΜΕΧ.

Αναθεώρηση σχεδιασμών
Στις 19 Μαρτίου 2018 η ΣΚΤ προχώρησε στην ανακοίνωση του διορισμού της Citigroup Global Markets Ltd (Citi) ως τον αποκλειστικό χρηματοοικονομικό της σύμβουλο στη διαδικασία προσδιορισμού ενδιαφέροντος για επένδυση είτε στον πλήρως αδειοδοτημένο τραπεζικό οργανισμό, ή στο σύνολο ή μέρος των περιουσιακών στοιχείων και υποχρεώσεων της ΣΚΤ.

Στις 28 Μαρτίου το Υπουργικό αποφάσισε την αύξηση του μέγιστου επιπέδου ρευστών διαθεσίμων στο επίπεδο που απαιτείται για κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της ΣΚΤ για τους επόμενους 9 μήνες, από €1 δις σε €3,5 δις. Για την εξασφάλιση του επιπρόσθετου ποσού €2,5 δις, το Υπουργικό αποφάσισε την πραγματοποίηση νέου δανεισμού της Κυβέρνησης ύψους μέχρι €2,5 δις και κατάθεσης στη ΣΚΤ.

Όπως σημειώνεται στην Έκθεση, με το πιο πάνω σενάριο, πέραν της επικοινωνιακής στήριξης της ΣΚΤ:

(α) εξασφαλίζονταν ουσιαστικά, κάτω από οποιονδήποτε σενάριο, όλες οι επιλέξιμες καταθέσεις της ΣΚΤ, ανεξαρτήτως εάν αυτές ήταν κάτω ή πάνω από €100 χιλιάδες ενώ μειωνόταν αισθητά ο κίνδυνος για τις μη επιλέξιμες καταθέσεις,

(β) παραχωρείτο άμεση ρευστότητα στη ΣΚΤ της τάξης των €150 εκατ. αυξάνοντας τους εσωτερικούς δείκτες ρευστότητας από το 24% στο 40% περίπου,

(γ) υποβοηθείτο η διαδικασία προσέλκυσης στρατηγικών επενδυτών σε οποιονδήποτε από τα υπό εξέταση σενάρια.

(δ) εξασφαλιζόταν σε μεγάλο βαθμό ότι η ΚΔ θα μπορούσε να προχωρήσει υπό προϋποθέσεις η δημιουργία Κρατικού Φορέα Διαχείρισης Περιουσιακών Στοιχείων (ο οποίος θα διαχειρίζεται σε πρώτη φάση τα ΜΕΧ και τα περιουσιακά στοιχεία της ΣΚΤ), με άμεσο αντίκτυπο τη μείωση των ΜΕΧ του συστήματος κατά 30%.

Δειτε Επισης

Λουίς ντε Γκίντος (ΕΚΤ): Νέες μειώσεις στα επιτόκια εάν διατηρηθούν οι προβλέψεις για τον πληθωρισμό
ING: Αυτές είναι οι εκτιμήσεις για τις μειώσεις των επιτοκίων το 2025 σε ΕΚΤ και Τράπεζα της Αγγλίας
Νάγκελ: Η ΕΚΤ δεν πρέπει να μειώσει τα επιτόκια πολύ γρήγορα
Παρουσιάστηκε ο οδικός χάρτης για επανασύσταση του συνεργατισμού-«Ωρίμασαν οι συνθήκες»
Μηχανές ΑΤΜ της«Astrobank» σε Λιοπέτρι, Αυγόρου και Άχνα έξω από τα κτήρια των Κοινοτικών Συμβουλίων
Κεντρική Τράπεζα: Σημαντική πρόοδος στην στρατηγική για χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό στην Κύπρο
Η ψηφιακή ανθεκτικότητα στο επίκεντρο: Προετοιμασία για τη συμμόρφωση με τον κανονισμό DORA (video)
Συμφωνία σταθμός…Deal με Demetra-Logicom και πλώρη για το 100% της Ελληνικής Τράπεζας η Eurobank
Ξ. Κονομής: Η πορεία προς το Net Zero, οι προκλήσεις για τις επιχειρήσεις και ο στόχος του 8ου Business Leaders Summit
Α. Παπαθωμάς: Πόσα μπήκαν στο ταμείο από τις μετοχές της Τρ. Κύπρου και το ύψος των συνολικών εισπράξεων