Ενισχύεται το νομικό πλαίσιο για Εναλλακτικές Επενδύσεις
07:11 - 23 Ιανουαρίου 2018
Ακόμη ένα βήμα προς τα εμπρός σε ό,τι αφορά τον τομέα εγγραφής, λειτουργίας και διαχείρισης επενδυτικών ταμείων στην Κύπρο μπορεί να χαρακτηριστεί η κατάθεση στη Βουλή από το Υπουργείο Οικονομικών του νομοσχεδίου για τους Οργανισμούς Εναλλακτικών Επενδύσεων. Η υπερψήφιση του εν λόγω νομοσχεδίου αναμένεται να αποτελέσει ακόμη ένα εφόδιο τόσο για τον CIPA όσο και για CIFA στην προσέλκυση επενδυτικών ταμείων στην Κύπρο δεδομένου ότι αρκετοί διαχειριστές θα αναγκαστούν να αποχωρήσουν από το Λονδίνο ενόψει του Brexit καθώς εντείνονται οι πιέσεις από ευρωπαϊκές χώρες ώστε να μην γίνεται αποδεχτή η διαχείριση του χαρτοφυλακίου επενδυτικών ταμείων από διαχειριστές που δεν διαθέτουν παρουσία σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα.
Διαβάστε ακόμα: Έρχεται η Νουί με τα… δώρα
Με το εν λόγω νομοσχέδιο για Οργανισμούς Εναλλακτικών Επενδύσεων έχουν ενσωματωθεί πρόσθετες πρόνοιες ώστε να μπορούν τα επενδυτικά ταμεία να εγγράφονται με σύντομη διαδικασία, εάν η εγγραφή γίνεται από εξουσιοδοτημένους διαχειριστές ταμείων κάτι το οποίο θα βοηθήσει στην διεκπεραίωση εγγραφής κάτι το οποίο αποτελεί ένα από τα κύρια θέματα που απασχολεί έναν διαχειριστή ο οποίος εξετάζει προτού μεταφερθεί σε μια χώρα.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, Οργανισμός Εναλλακτικών Επενδύσεων (ΟΕΕ) επιτρέπεται να συσταθεί, λαμβάνοντας οποιαδήποτε από τις ακόλουθες μορφές:
(α) ως αμοιβαίο κεφάλαιο, ή
(β) ως εταιρεία επενδύσεων, η οποία εγγράφεται δυνάμει του περί Εταιρειών Νόμου είτε ως εταιρεία περιορισμένης ευθύνης με μετοχές, ή ως εταιρεία επενδύσεων μεταβλητού κεφαλαίου, ή
(γ) ως ετερόρρυθμος συνεταιρισμός, με ή χωρίς ξεχωριστή νομική προσωπικότητα, ο οποίος εγγράφεται δυνάμει του περί Ομορρύθμων και Ετερορρύθμων Συνεταιρισμών και Εμπορικών Επωνυμιών Νόμου.
Παράλληλα, εξωτερικά διαχειριζόμενος ΟΕΕ ή εξωτερικά διαχειριζόμενος ΟΕΕΠΑΠ επιτρέπεται να καταστεί εσωτερικά διαχειριζόμενος ΟΕΕ ή εσωτερικά διαχειριζόμενος ΟΕΕΠΑΠ, αντίστοιχα, εφόσον υποβάλει σχετική αίτηση και ικανοποιήσει τις προϋποθέσεις των σχετικών άρθρων του παρόντος Νόμου για εσωτερικά διαχειριζόμενους ΟΕΕ ή εσωτερικά διαχειριζόμενος ΟΕΕΠΑΠ, κατά περίπτωση, και εφόσον εκδοθεί και κοινοποιηθεί άδεια από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Διαχείριση του ΟΕΕ
Η διαχείριση ΟΕΕ περιλαμβάνει (α) τις ακόλουθες ελάχιστες λειτουργίες διαχείρισης επενδύσεων:
(i) διαχείριση χαρτοφυλακίων, και
(ii) διαχείριση κινδύνων∙
(β) οποιεσδήποτε από τις ακόλουθες επιπρόσθετες λειτουργίες διαχείρισης:
(i) αναφορικά με τη διοίκηση:
(Α) υπηρεσίες για την αντιμετώπιση ζητημάτων νομικής φύσης και υπηρεσίες λογιστικής διαχείρισης του ΟΕΕ,
(Β) υπηρεσίες παροχής πληροφοριών προς πελάτες,
(Γ) αποτίμηση του χαρτοφυλακίου του ΟΕΕ και καθορισμός της αξίας των μεριδίων του, συμπεριλαμβανομένων τυχόν φορολογικών ζητημάτων,
(Δ) έλεγχος της τήρησης του εκάστοτε ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου,
(Ε) τήρηση μητρώου μεριδιούχων,
(ΣΤ) διανομή εσόδων του ΟΕΕ,
(Ζ) εκδόσεις και εξαγορές μεριδίων ΟΕΕ,
(Η) διεκπεραίωση συμβατικών υποχρεώσεων, συμπεριλαμβανομένης της αποστολής πιστοποιητικών,
(Θ) τήρηση αρχείου,
(ii) διάθεση,
(iii) δραστηριότητες σχετικές με τα περιουσιακά στοιχεία του ΟΕΕ, δηλαδή υπηρεσίες απαραίτητες για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων πίστης του εξωτερικού διαχειριστή, διαχείριση εγκαταστάσεων, δραστηριότητες διαχείρισης ακινήτων, παροχή συμβουλών σε επιχειρήσεις σχετικά με τη διάρθρωση των κεφαλαίων, με τη βιομηχανική στρατηγική και με σχετικά θέματα, συμβουλών και υπηρεσιών σχετικά με τις συγχωνεύσεις και την αγορά επιχειρήσεων και άλλες υπηρεσίες που συνδέονται με τη διαχείριση του ΟΕΕ και των εταιρειών και άλλων περιουσιακών στοιχείων στα οποία έχει επενδύσει.
Με το εν λόγω νομοσχέδιο για Οργανισμούς Εναλλακτικών Επενδύσεων έχουν ενσωματωθεί πρόσθετες πρόνοιες ώστε να μπορούν τα επενδυτικά ταμεία να εγγράφονται με σύντομη διαδικασία, εάν η εγγραφή γίνεται από εξουσιοδοτημένους διαχειριστές ταμείων κάτι το οποίο θα βοηθήσει στην διεκπεραίωση εγγραφής κάτι το οποίο αποτελεί ένα από τα κύρια θέματα που απασχολεί έναν διαχειριστή ο οποίος εξετάζει προτού μεταφερθεί σε μια χώρα.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, Οργανισμός Εναλλακτικών Επενδύσεων (ΟΕΕ) επιτρέπεται να συσταθεί, λαμβάνοντας οποιαδήποτε από τις ακόλουθες μορφές:
(α) ως αμοιβαίο κεφάλαιο, ή
(β) ως εταιρεία επενδύσεων, η οποία εγγράφεται δυνάμει του περί Εταιρειών Νόμου είτε ως εταιρεία περιορισμένης ευθύνης με μετοχές, ή ως εταιρεία επενδύσεων μεταβλητού κεφαλαίου, ή
(γ) ως ετερόρρυθμος συνεταιρισμός, με ή χωρίς ξεχωριστή νομική προσωπικότητα, ο οποίος εγγράφεται δυνάμει του περί Ομορρύθμων και Ετερορρύθμων Συνεταιρισμών και Εμπορικών Επωνυμιών Νόμου.
Παράλληλα, εξωτερικά διαχειριζόμενος ΟΕΕ ή εξωτερικά διαχειριζόμενος ΟΕΕΠΑΠ επιτρέπεται να καταστεί εσωτερικά διαχειριζόμενος ΟΕΕ ή εσωτερικά διαχειριζόμενος ΟΕΕΠΑΠ, αντίστοιχα, εφόσον υποβάλει σχετική αίτηση και ικανοποιήσει τις προϋποθέσεις των σχετικών άρθρων του παρόντος Νόμου για εσωτερικά διαχειριζόμενους ΟΕΕ ή εσωτερικά διαχειριζόμενος ΟΕΕΠΑΠ, κατά περίπτωση, και εφόσον εκδοθεί και κοινοποιηθεί άδεια από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Διαχείριση του ΟΕΕ
Η διαχείριση ΟΕΕ περιλαμβάνει (α) τις ακόλουθες ελάχιστες λειτουργίες διαχείρισης επενδύσεων:
(i) διαχείριση χαρτοφυλακίων, και
(ii) διαχείριση κινδύνων∙
(β) οποιεσδήποτε από τις ακόλουθες επιπρόσθετες λειτουργίες διαχείρισης:
(i) αναφορικά με τη διοίκηση:
(Α) υπηρεσίες για την αντιμετώπιση ζητημάτων νομικής φύσης και υπηρεσίες λογιστικής διαχείρισης του ΟΕΕ,
(Β) υπηρεσίες παροχής πληροφοριών προς πελάτες,
(Γ) αποτίμηση του χαρτοφυλακίου του ΟΕΕ και καθορισμός της αξίας των μεριδίων του, συμπεριλαμβανομένων τυχόν φορολογικών ζητημάτων,
(Δ) έλεγχος της τήρησης του εκάστοτε ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου,
(Ε) τήρηση μητρώου μεριδιούχων,
(ΣΤ) διανομή εσόδων του ΟΕΕ,
(Ζ) εκδόσεις και εξαγορές μεριδίων ΟΕΕ,
(Η) διεκπεραίωση συμβατικών υποχρεώσεων, συμπεριλαμβανομένης της αποστολής πιστοποιητικών,
(Θ) τήρηση αρχείου,
(ii) διάθεση,
(iii) δραστηριότητες σχετικές με τα περιουσιακά στοιχεία του ΟΕΕ, δηλαδή υπηρεσίες απαραίτητες για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων πίστης του εξωτερικού διαχειριστή, διαχείριση εγκαταστάσεων, δραστηριότητες διαχείρισης ακινήτων, παροχή συμβουλών σε επιχειρήσεις σχετικά με τη διάρθρωση των κεφαλαίων, με τη βιομηχανική στρατηγική και με σχετικά θέματα, συμβουλών και υπηρεσιών σχετικά με τις συγχωνεύσεις και την αγορά επιχειρήσεων και άλλες υπηρεσίες που συνδέονται με τη διαχείριση του ΟΕΕ και των εταιρειών και άλλων περιουσιακών στοιχείων στα οποία έχει επενδύσει.
Ο ΟΕΕ είναι (α) είτε εσωτερικά διαχειριζόμενος ΟΕΕ, οπότε δεν ορίζει εξωτερικό διαχειριστή εφόσον έχει λάβει τη μορφή εταιρείας επενδύσεων ή ετερόρρυθμου συνεταιρισμού με ξεχωριστή νομική προσωπικότητα
(β) είτε εξωτερικά διαχειριζόμενος ΟΕΕ, οπότε ορίζει για τη διαχείριση των επενδύσεών του εξωτερικό διαχειριστή ο οποίος είναι αδειοδοτημένος
ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΟΕΕ ΑΠΟ ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΟΕΕ, με τη μορφή εταιρείας επενδύσεων που λειτουργούν σε άλλο κράτος, επιτρέπεται να συνεχίσουν τη λειτουργία τους στη Δημοκρατία ως ΟΕΕ, ενώ παράλληλα ΟΕΕ με τη μορφή εταιρείας επενδύσεων που λειτουργούν στη Δημοκρατία, επιτρέπεται να συνεχίσουν τη λειτουργία τους σε άλλο κράτος ως οργανισμοί συλλογικών επενδύσεων, υπαγόμενοι στη νομοθεσία αυτού του κράτους.
Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς δύναται να καθορίζει με οδηγία της λεπτομέρειες σε σχέση με τη διαδικασία για τη μεταφορά εγγεγραμμένου γραφείου προς τη Δημοκρατία, ή τη διαδικασία για τη μεταφορά εγγεγραμμένου γραφείου από τη Δημοκρατία.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Οι ΟΕΕ καθώς και οι ΟΕΕΠΑΠ που έχουν συσταθεί και λειτουργούν σύμφωνα με το νομοσχέδιο και τα πρόσωπα που αποκτούν μερίδια των ανωτέρω ΟΕΕ, υπόκεινται στις διατάξεις του περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμου και του περί Εκτάκτου Εισφοράς για την Άμυνα της Δημοκρατίας Νόμου.
Η σύσταση ΟΕΕ και ΟΕΕΠΑΠ και η διάθεση, εξαγορά, εξόφληση και μεταβίβαση μεριδίων τους απαλλάσσονται από το τέλος χαρτοσήμου που προβλέπεται στον περί Χαρτοσήμων Νόμο.
Ενίσχυση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος
(β) είτε εξωτερικά διαχειριζόμενος ΟΕΕ, οπότε ορίζει για τη διαχείριση των επενδύσεών του εξωτερικό διαχειριστή ο οποίος είναι αδειοδοτημένος
ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΟΕΕ ΑΠΟ ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΟΕΕ, με τη μορφή εταιρείας επενδύσεων που λειτουργούν σε άλλο κράτος, επιτρέπεται να συνεχίσουν τη λειτουργία τους στη Δημοκρατία ως ΟΕΕ, ενώ παράλληλα ΟΕΕ με τη μορφή εταιρείας επενδύσεων που λειτουργούν στη Δημοκρατία, επιτρέπεται να συνεχίσουν τη λειτουργία τους σε άλλο κράτος ως οργανισμοί συλλογικών επενδύσεων, υπαγόμενοι στη νομοθεσία αυτού του κράτους.
Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς δύναται να καθορίζει με οδηγία της λεπτομέρειες σε σχέση με τη διαδικασία για τη μεταφορά εγγεγραμμένου γραφείου προς τη Δημοκρατία, ή τη διαδικασία για τη μεταφορά εγγεγραμμένου γραφείου από τη Δημοκρατία.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Οι ΟΕΕ καθώς και οι ΟΕΕΠΑΠ που έχουν συσταθεί και λειτουργούν σύμφωνα με το νομοσχέδιο και τα πρόσωπα που αποκτούν μερίδια των ανωτέρω ΟΕΕ, υπόκεινται στις διατάξεις του περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμου και του περί Εκτάκτου Εισφοράς για την Άμυνα της Δημοκρατίας Νόμου.
Η σύσταση ΟΕΕ και ΟΕΕΠΑΠ και η διάθεση, εξαγορά, εξόφληση και μεταβίβαση μεριδίων τους απαλλάσσονται από το τέλος χαρτοσήμου που προβλέπεται στον περί Χαρτοσήμων Νόμο.
Ενίσχυση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος
Με την ψήφιση του νομοσχεδίου ενισχύεται το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Κύπρου με αυτό που διαθέτουν σήμερα χώρες όπως Ιρλανδία και Λουξεμβούργο που παρακολουθούν με άγρυπνο μάτι για να προσελκύσουν διαχειριστές ταμείων από το Λονδίνο στη χώρα τους.
Παράλληλα, ενισχύεται το νομικό πλαίσιο της Κύπρου και παραχωρούν εφόδια σε CIPA και CIFA για να πραγματοποιήσουν εκστρατείες στο εξωτερικό σε μια προσπάθεια να προσελκυστούν διαχειριστές ταμείων που ενδεχομένων αποφασίσουν να αποχωρήσουν από το Λονδίνο.
Διαβάστε ακόμα: Το Business Plan του Χρίστου Χρίστου
Διαβάστε ακόμα: Το Business Plan του Χρίστου Χρίστου