Κ. Καποδίστριας: Η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αργήσει

Η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αργήσει πολύ να έρθει, ιδιαίτερα στην Κύπρο, εκτιμά και τονίζει ο CEO της εταιρείας ανταλλακτικών αυτοκίνητων Chr. Kapodistrias & Sons, Κωνσταντίνος Καποδίστριας, υπογραμμίζοντας πως στη χώρα μας βρισκόμαστε ακόμη πολύ πίσω σε υποδομές για να έχουμε ηλεκτροκίνηση, ανεξάρτητα με τις οποιεσδήποτε εξαγγελίες.

Σε συνέντευξή του στο InBusinessNewsο κ. Καποδίστριας θέτει επίσης το ερώτημα κατά πόσο το δίκτυο ηλεκτρισμού μπορεί να ανταπεξέλθει των αναγκών σε περίπτωση που αυξηθούν τα ηλεκτρικά οχήματα στην Κύπρο, επισημαίνοντας περαιτέρω πως τα σχέδια που έχουν εξαγγελθεί αφορούν μόνο την οικονομική πτυχή της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.  

Διαβάστε ακόμα: 

Le Plaza Del Mar: Άφιξη First Boutique, κάλεσμα σε πολυτελή brands 

Σ. Ευαγγέλου: Τι καθορίζει τον οικογενειακό κληρονομικό προγραμματισμό

Σε αυτή την φάση, σημειώνει ο Κωνσταντίνος Καποδίστριας, το συμβατικό αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι η καλύτερη λύση, φτάνει να είναι καινούργιας τεχνολογίας με μειωμένες εκπομπές ρύπων.

Πώς αλλάζει η αγορά των ανταλλακτικών με την μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Να μην περιμένετε οποιαδήποτε αλλαγή στα επόμενα 10-15 χρόνια. Η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αργήσει πολύ να έρθει, ιδιαίτερα στην Κύπρο. Όμως για να απαντήσω στην ουσία της ερώτησής σας, ο κλάδος και η αγορά των ανταλλακτικών σίγουρα θα διαμορφωθεί εάν και όταν γίνει η μετάβαση προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα χρειάζονται άλλου τύπου ανταλλακτικά. Το σίγουρο είναι πάντως πως και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα χρειάζονται ανταλλακτικά, ωστόσο το automotive aftermarket του μέλλοντος θα είναι πολύ διαφορετικό από αυτό που ξέρουμε σήμερα.

Τι θα συμβουλεύατε τις εταιρείες που έχουν στόλους αυτοκινήτων και πραγματοποιούν αρκετά δρομολόγια; Ποια τα οφέλη για αυτές τις περιπτώσεις από την στροφή στα ηλεκτρικά οχήματα;

Θα συμβούλευα να περιμένουν. Είναι πολύ νωρίς ακόμα για τέτοια αλλαγή σε ολόκληρο στόλο οχημάτων. Στην Κύπρο είμαστε πολύ πίσω ακόμη σε υποδομές για να έχουμε ηλεκτροκίνηση, ανεξάρτητα με τις οποιεσδήποτε εξαγγελίες. Όσον αφορά το οικονομικό κομμάτι, οι εταιρείες με στόλους δεν θα έχουν κανένα απολύτως όφελος, μάλλον το αντίθετο.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμη πολύ ακριβά, έχουν ακόμη θέματα αυτονομίας των μπαταριών, χρόνου φόρτισης των μπαταριών, υπάρχει έλλειψη σε υποδομές και πολλά άλλα που θα πρέπει να γίνουν. Επιπρόσθετα, δεν έχουμε δει ακόμη πολλά ηλεκτρικά εμπορικά αυτοκίνητα σαν επιλογή. Επομένως, σε αυτή την φάση το συμβατικό αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι η καλύτερη λύση, φτάνει να είναι καινούργιας τεχνολογίας με μειωμένες εκπομπές ρύπων.

Απουσιάζουν οι υποδομές 

Από τη δική σας πλευρά πώς βλέπετε τα σχέδια που ανακοινώνονται για προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;

Τα σχέδια που έχω δει έχουν να κάνουν μόνο την οικονομική πτυχή της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, διότι σε αυτό το στάδιο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι γενικά πολύ ακριβά και ασύμφορα για το ευρύ κοινό. Μέχρι εκεί όμως. Δεν έχει γίνει ακόμα κάτι όσον αφορά τις υποδομές που πρέπει να υπάρχουν για να υποδεχτεί η Κύπρος την ηλεκτροκίνηση. Και θα πρέπει να γίνουν τεράστιες επενδύσεις σε υποδομές.

Όταν αναφέρεστε σε υποδομές, τι ακριβώς εννοείτε;

Κοιτάξτε, πρώτα από όλα είναι οξύμωρο να συζητούμε για ηλεκτρικά αυτοκίνητα ενώ η παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος στην χώρα μας γίνεται με καύση μαζούτ και diesel. Δηλαδή, μετακυλούμε την ρύπανση στους ηλεκτροπαραγωγικούς σταθμούς. Φανταστείτε σήμερα, για χάρη συζήτησης, με ένα μαγικό ραβδί, να κάναμε αμέσως το 1/3 των οχημάτων της Κύπρου ηλεκτρικά. Η ζήτηση για ηλεκτρικό ρεύμα, κυρίως τις βραδινές ώρες θα ήταν τεράστια. Δηλαδή οι ηλεκτροπαραγωγικοί σταθμοί της ΑΗΚ θα δούλευαν ασταμάτητα καίγοντας μαζούτ και diesel για να ανταπεξέλθουν με την ζήτηση.

Το ερώτημα είναι εάν η ΑΗΚ είναι σε θέση να ανταπεξέλθει. Το αμφιβάλλω, εάν αναλογιστεί κανείς τι συμβαίνει τα καλοκαίρια με τα κλιματιστικά. Και ερωτώ: Το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος της ΑΗΚ αντέχει αυτό το φορτίο; Σίγουρα όχι. Στην Γερμανία έτυχε να παθαίνουν ολάκερα χωριά blackout για αυτό τον λόγο. Επιπρόσθετα, η μαζική απόσυρση μπαταριών και των τοξικών ουσιών που περιέχουν είναι ένα ζήτημα που παγκοσμίως δεν έχει λυθεί ακόμη, πόσο μάλλον στην Κύπρο. Προσθέστε σε αυτά το εξαιρετικά περιορισμένο δίκτυο φόρτισης στην Κύπρο και θα αντιληφθείτε ότι έχουμε πολλή δρόμο ακόμη να διανύσουμε. Και δεν είναι μόνο αυτά.

Αυτή η ώρα δεν έχει έρθει

Τι χρειάζεται η αγορά της Κύπρου για να κάνει το επόμενο βήμα σε πιο πράσινους τρόπους μετακίνησης;

Να φροντίζει η κυβέρνηση να φτιάξει τις υποδομές και τις προϋποθέσεις προτού προβεί σε εξαγγελίες. Σε τέτοιες περιπτώσεις, η κινητήριος δύναμη για αλλαγή και εφαρμογή πιο «πράσινης» πολιτικής πρέπει να είναι το ίδιο το κράτος. Να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις εκείνες που θα κάνουν τους πράσινους τρόπους μετακίνησης πιο ευνοϊκούς για την τσέπη των καταναλωτών. Ο κόσμος βλέπει το προσωπικό και οικονομικό του συμφέρον και πολύ καλά κάνει. Όταν θα έρθει εκείνη η ώρα που θα συμφέρει στον καταναλωτή να έχει ηλεκτρικό αυτοκίνητο, θα το πράξει. Προς το παρόν, αυτή η ώρα δεν έχει έρθει.

Παρακολουθούμε τις εξελίξεις

Ποιες οι δράσεις της εταιρείας ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ στο κομμάτι των ηλεκτρικών οχημάτων;

Σε αυτό το στάδιο παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις και ως εταιρεία θα προσαρμοστούμε ανάλογα όσο εξελίσσεται η ηλεκτροκίνηση στην Κύπρο. Το σίγουρο είναι πως ο ρόλος της εταιρείας ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ στο μελλοντικό automotive aftermarket της Κύπρου θα παραμείνει πρωταγωνιστικός. Χάρη στη συμμετοχή μας στον οργανισμό TEMOT International, είμαστε σε θέση να παρακολουθούμε τις εξελίξεις και τάσεις σε πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο καθώς διαμορφώνονται.

Αρκετοί από τους σημερινούς μας συνεργάτες, κολοσσοί της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, είναι αυτοί που συμμετέχουν και κατασκευάζουν συστήματα και εξαρτήματα για τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Εταιρείες κολοσσοί όπως η Bosch, η Schaeffler, η ZF, η Rheinmetall/Motorservice, η Mahle, και πολλές άλλες, είναι αυτές που κατασκευάζουν τα συστήματα των αυτοκινήτων του μέλλοντος. Η Bosch για παράδειγμα, εξελίσσει ειδικά για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του ομίλου Volkswagen το CVT4EV, ένα αυτόματο κιβώτιο συνεχούς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης. Αυτές οι εταιρείες λοιπόν, όπως και πολλές άλλες, είναι οι σημερινοί προμηθευτές και συνεργάτες της εταιρείας μας και με αυτούς θα πορευτούμε και στο μέλλον.

Ο ανταγωνισμός στην Κύπρο έχει γίνει πιο έντονος λόγω των «πράσινων» τάσεων;

Ακόμη δεν έχουμε παρατηρήσει τέτοια φαινόμενα διότι είναι αρκετά νωρίς, όμως αναμένω ότι θα συμβεί στο μέλλον. Ο ανταγωνισμός θα γίνει πιο έντονος. Στο πρώτο στάδιο που θα ξεκινήσει αυτός ο ανταγωνισμός, οι σωστές και επαγγελματικές εταιρείες που θα ακολουθούν «πράσινη» πολιτική και έχουν κριτήρια ESG (Environmental, Social, Governance), στοιχεία τα οποία θα επιφέρουν σοβαρό κόστος στις υπεύθυνες επιχειρήσεις, ενδεχομένως θα έχουν να ανταγωνιστούν εταιρείες του κλάδου τους που δεν θα τηρούν τέτοια κριτήρια για δικό τους οικονομικό όφελος. Να είστε σίγουροι πως θα παρατηρήσουμε τέτοια φαινόμενα ανταγωνισμού.

Η πανδημία και η αγορά αυτοκινήτου 

Η πανδημία έχει αλλάξει τις ανάγκες στην αγορά αυτοκινήτου; Ποια τα κύρια ζητήματα που προέκυψαν;

Στην Κύπρο δεν έχει διαπιστωθεί πως η πανδημία άλλαξε τις ανάγκες στην αγορά αυτοκινήτου. Αυτό έχει συμβεί στην Ευρώπη και άλλες χώρες, όπου ο κόσμος χρησιμοποιεί τα μέσα μαζικής μεταφοράς, μετρό, λεωφορεία κλπ, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούν περισσότερο το προσωπικό τους όχημα λόγω καλύτερης υγιεινής και ασφάλειας. Στην Κύπρο αυτό δεν ισχύει. Αυτό που η πανδημία επέφερε και θα επιφέρει στον τομέα μας είναι ακριβότερες τιμές και κάποιες καθυστερήσεις στις παραλαβές εμπορευμάτων. Λόγω αύξησης τιμών στις πρώτες ύλες και στα κόστη μεταφοράς, όλοι οι προμηθευτές εξέδωσαν νέους τιμοκαταλόγους με ακριβότερες τιμές με μέσο όρο το 5%. Αν προσθέσουμε σε αυτό και τα υπερβολικά αυξημένα ναύλα, αντιλαμβάνεστε πως θα έχουμε αυξημένες τιμές στον κλάδο των ανταλλακτικών που θα κυμαίνονται μεταξύ του 10% και 15%.

Ποιες τάσεις βλέπετε σε Κύπρο και από το εξωτερικό, που θα καθορίσουν την αγορά αυτοκινήτου και ανταλλακτικών το 2022;

Το 2022 ουσιαστικά θα είναι μια συνέχεια του τι είχαμε μέχρι σήμερα, όσον αφορά τάσεις και εξελίξεις. Αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση, τονίζω πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κύπρο είναι πάρα πολύ λίγα σε αριθμό (λιγότερο του 0,5%) και ούτε αναμένεται να αυξηθούν ιδιαίτερα μέσα στα επόμενα χρόνια, ανεξάρτητα με το τι εξαγγελίες γίνονται. Το συμβατικό αυτοκίνητο, θα υπάρχει για πολλά χρόνια ακόμα στην Κύπρο όπως το ξέραμε μέχρι σήμερα.

Επίσης, λόγω της αναστάτωσης που προκλήθηκε στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από το Ηνωμένο Βασίλειο εξ’ αιτίας του Brexit, πιστεύω πως μέσα στο 2022 θα αυξηθούν τα ποσοστά πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων στην Κύπρο. Υπάρχουν βέβαια μεγάλες καθυστερήσεις στην παραγωγή καινούργιων αυτοκινήτων διότι, λόγω της πανδημίας, η έλλειψη ημιαγωγών (μικροτσίπ) φρέναρε τον ρυθμό παραγωγής καινούργιων οχημάτων. Αυτό θα κάνει και αρκετούς καταναλωτές να κρατήσουν ακόμη περισσότερο τα παλιά τους αυτοκίνητα, τα οποία βεβαίως θα χρειάζονται συντήρηση.

Δειτε Επισης

Ξάνθος Σαρρής: Η αναγέννηση της ΕΥΡΗΚΑ
«Μάχη» αδειοδότησης για τα δύο νέα malls στη Λεμεσό-Οι διαδικασίες που τρέχουν και ποια τα δεδομένα
Mall of Cyprus: Μέρισμα €7,5 εκατ. από τα κέρδη 2022 και 2023
Λιανεμπόριο: Το δυσβάστακτο κόστος των καυσίμων για τις επιχειρήσεις και η εξίσωση της ακρίβειας
Η Visa ανακοινώνει τον νικητή του διαγωνισμού της για ένα 100% ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Νέος μέτοχος σε Mall of Cyprus και Mall of Engomi η Pareto-Μειώνεται το ποσοστό συμμετοχής της Atterbury Europe
Οι μάρκες αυτοκινήτων που προτίμησαν οι αγοραστές το πρώτο τρίμηνο
Δυσφορία αγελαδοτρόφων με δημοσιεύματα για το χαλλούμι-«Δυναμιτίζουν το πολύ καλό κλίμα»
Lordos United Public: Κέρδος €1,773,000 από αναγκαστική απαλλοτρίωση γης σε συμφωνία με τον Δήμο Λεμεσού
Φάρμακα: Ο... βασιλιάς των κυπριακών εξαγωγών-Σε ποιους προορισμούς φτάνουν