Γ. Ιεροδιακόνου: Ανάσα δροσιάς για την αγορά μπύρας το 2021
06:31 - 30 Ιουνίου 2021
Με την πανδημία να έχει αφήσει το αποτύπωμα της στην αγορά της μπύρας, η σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα, με το άνοιγμα της εστίασης και του τουρισμού, δημιουργεί προσδοκίες για ανάκαμψη, τονίζει στο InBusinessNews o γενικός διευθυντής της Photos Photiades Breweries, μέλος του Ομίλου Φώτος Φωτιάδης, Γιώργος Ιεροδιακόνου.
Εξηγώντας ότι στόχος είναι να καλυφθεί το χαμένο έδαφος, προκειμένου να καταστεί εφικτή μελλοντικά η επάνοδος στα επίπεδα του 2019, ο κ. Ιεροδιακόνου επισημαίνει ότι οι καταναλωτές στρέφονται όλο και περισσότερο σε brands που αναγνωρίζουν και εμπιστεύονται.
Η επένδυση ύψους €2 εκατ. στο εμφιαλωτήριο, με την εγκατάσταση υπερσύγχρονης τεχνολογίας και νέας γενιάς συστημάτων έρχεται σε συνέχεια του επενδυτικού προγράμματος του 2019 ύψους €15 εκατ., και με την ολοκλήρωσή της, η Photos Photiades Breweries καθίσταται μία από τις πλέον σύγχρονες ζυθοποιίες στον κόσμο.
Παράλληλα, ο Γιώργος Ιεροδιακόνου αναφέρεται στις μειωμένες πωλήσεις που έφεραν τα συνεχόμενα lockdowns στην Ευρώπη, τα οποία έχουν πλήξει σημαντικά τους ευρωπαίους ζυθοποιούς, κυρίως όσους προμηθεύουν εστιατόρια και μπαρ.
Όπως αναφέρει, η πανδημία οδήγησε πολλούς παραγωγούς μπύρας να σκεφτούν εναλλακτικά και να αγκαλιάσουν καινοτόμες λύσεις, όπως για παράδειγμα η κατ’ οίκον διανομή προϊόντων και οι εναλλακτικές συσκευασίες.
Ποια τα δεδομένα στην αγορά μπύρας φέτος, έναν χρόνο και κάτι μετά το ξέσπασμα της πανδημίας; Αναμένετε ότι το 2021 θα είναι καλύτερο από το 2020;
Σύμφωνα με τις διασαφήσεις των δύο μεγάλων ζυθοποιείων της χώρας μας, παρατηρούμε μια αύξηση 17% στην παραγωγή μπύρας κατά τους πρώτους έξι μήνες σε σύγκριση με πέρσι, δηλαδή βλέπουμε μια αύξηση περίπου 15.000 εκατόλιτρα. Παράλληλα, παρατηρείται και μια αντίστοιχη ποσοστιαία αύξηση και στους όγκους των εισαγόμενων μπυρών.
Επίσης, διαπιστώνουμε ότι υπάρχει σημαντική ανακατανομή των πωλήσεων της μπύρας με ουσιαστική μείωση στην κρύα αγορά (εστιατόρια, ξενοδοχεία, μπαρ) και αύξηση στη ζεστή αγορά (υπεραγορές, κ.α.). Οι λόγοι είναι προφανείς. Το λουκέτο στην εστίαση, καθώς και οι περιορισμοί στον τουρισμό από τις παραδοσιακές τουριστικές αγορές, έχουν επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την κατανάλωση μπύρας, με τις συσκευασίες σε βαρέλι και φιάλη να παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη πτώση σε όγκους πωλήσεων, ενώ ταυτόχρονα βλέπουμε να ενισχύονται οι συσκευασίες που καταναλώνονται στο σπίτι.
Διαβάστε ακόμη:
13α ΙΝ Βusiness Awards: Απόψε η μεγάλη γιορτή του επιχειρείν
Ο τουρισμός από την σκοπιά των policy makers
Με την πανδημία να έχει αφήσει το αποτύπωμα της στην αγορά της μπύρας, η σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα, και κυρίως το άνοιγμα της εστίασης και του τουρισμού, δημιουργεί προσδοκίες για ανάκαμψη και μάλιστα σε μια εποχή του χρόνου που παραδοσιακά η μπύρα πρωταγωνιστεί. Ως εταιρεία έχουμε κάνει προγραμματισμό ότι το 2021 θα είναι σαφώς καλύτερο στην ολότητα του σε σχέση με πέρσι, αλλά θα υστερεί των οικονομικών δεδομένων του 2019. Το ζητούμενο είναι πόσο βελτιωμένη θα είναι η αγορά εν σχέση με το 2020 και πόσο από το χαμένο έδαφος θα καλύψουμε για να φτάσουμε στα επίπεδα του 2019. Βασικός μας στόχος, παραμένει να αναπτυσσόμαστε και να προσαρμοζόμαστε έγκαιρα στις νέες συνθήκες στην αγορά καθ’ όλη τη χρονιά, διατηρώντας τη θετική πορεία που ακολουθούμε όλα αυτά τα χρόνια.
«Εκδημοκρατισμός» των premium brands
Πώς κινείται η εγχώρια κατανάλωση; Ποιες τάσεις/προτιμήσεις διαπιστώνετε στους καταναλωτές;
Όπως έχω αναφέρει και πιο πάνω, η πανδημία και οι συνεχόμενοι περιορισμοί έχουν αναδείξει νέες καταναλωτικές συνήθειες με ενδεικτική την αύξηση της κατανάλωσης ποτού στο σπίτι και τη μεγάλη ζήτηση για υπηρεσίες παράδοσης κατ’ οίκον. Παράλληλα, παρατηρούμε δύο τάσεις, με τους καταναλωτές να στρέφονται όλο και περισσότερο σε brands που αναγνωρίζουν και εμπιστεύονται, και ταυτόχρονα μία τάση «εκδημοκρατισμού» των premium brands, το οποίο αποδίδεται στο γεγονός ότι, έστω και στο σπίτι, οι καταναλωτές θέλουν να απολαμβάνουν προϊόντα αναγνωρισμένα για την υψηλή ποιότητα τους.
Επένδυση €2 εκατ. στον ψηφιακό μετασχηματισμό
Πώς αντιμετωπίζετε τις επιπτώσεις της πανδημίας;
Οι πρόσφατες εξελίξεις μάς προβληματίζουν. Ωστόσο παραμένουμε αισιόδοξοι και θεωρούμε ότι η επαναλειτουργία της εστίασης και του τουρισμού, έστω και με το προβληματικό ξεκίνημα στην αρχή της καλοκαιρινής σεζόν, συνδυαστικά με τον εμβολιασμό του πληθυσμού, θα επιφέρει με σταθερά βήματα την ισορροπία στην αγορά. Δεν σταματάμε να επενδύουμε και να αναπτυσσόμαστε, μετατρέποντας κάθε δυσκολία σε ευκαιρία.
Με αδιάκοπη προσήλωση στην υψηλή ποιότητα και την αριστεία, ολοκληρώσαμε πρόσφατα επενδύσεις στο εμφιαλωτήριό μας, με την εγκατάσταση υπερσύγχρονης τεχνολογίας και νέας γενιάς συστημάτων.
Οι επενδύσεις αυτές συμβάλλουν στην ενίσχυση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της Photos Photiades Breweries, καθώς και στον συνεχιζόμενο ψηφιακό μετασχηματισμό της. Η επένδυση αυτή ύψους €2 εκατ. έρχεται σε συνέχεια του επενδυτικού προγράμματος του 2019 ύψους €15 εκατ. και με την ολοκλήρωσή της, η Photos Photiades Breweries καθίσταται μία από τις πλέον σύγχρονες ζυθοποιίες στον κόσμο, έτοιμη να επιτύχει τους στόχους της για μια βιώσιμη αναπτυξιακή πορεία.
Επιπλέον, συνεχίζουμε να ενισχύουμε την γκάμα των προϊόντων μας, όπως για παράδειγμα την μπύρα ΛΕΩΝ, την οποία έχουμε εμπλουτίσει με λυκίσκο κυπριακής εσοδείας, ο οποίος για πρώτη φορά καλλιεργείται στην Κύπρο μέσω της τεχνογνωσίας του Οινοποιείου Κυπερούντας. Αλλά και την παρουσίαση νέων προϊόντων, όπως την Carlsberg 0.0, η οποία αποτελεί μια δροσιστική και υγιεινή επιλογή που ξεπερνά τις καθιερωμένες στιγμές κατανάλωσης της μπύρας με αλκοόλ, συντροφεύοντας τους καταναλωτές σε νέες περιστάσεις οποιαδήποτε ώρα της ημέρας - μεσημεριανό στη δουλειά, στο επαγγελματικό ραντεβού, στην παραλία, μετά το γυμναστήριο, με το υγιεινό και χαμηλό σε θερμίδες γεύμα τους, σε στιγμές χαλάρωσης.
Τα lockdowns έπληξαν τους ευρωπαίους ζυθοποιούς
Η Photos Photiades Breweries, ως ενεργό μέλος της Ένωσης Ζυθοποιών Ευρώπης, πώς βλέπετε να έχει επηρεαστεί η αγορά μπύρας σε ευρωπαϊκό επίπεδο;
Έχουμε παρατηρήσει γενική πτώση σε όλη την Ευρώπη, με μια σταδιακή εποχιακή ανάκαμψη ανάλογα με τους περιορισμούς κάθε χώρας. Οι μειωμένες πωλήσεις που έφεραν τα συνεχόμενα lockdowns έχουν πλήξει σημαντικά τους ζυθοποιούς, κυρίως μάλιστα όσους προμηθεύουν εστιατόρια και μπαρ που ήταν κλειστά για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Επιπλέον, παρατηρούμε, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε τοπικό επίπεδο, ότι υπάρχει πλέον δυσκολία στην εφοδιαστική αλυσίδα, με το κόστος των πρώτων υλών να σημειώνει ραγδαία αύξηση. Υπάρχει μεγάλη δυσκολία ιδιαίτερα στην προμήθεια και διασφάλιση υλικών- πρώτων υλών και συσκευασίας, λόγω των αρνητικών επιπτώσεων της πανδημίας στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα κατά τους προηγούμενους 18 μήνες και κατ’ επέκταση της μεγάλης δυσκολίας που παρατηρείται και σήμερα στην επανεκκίνηση και ομαλοποίηση των διεργασιών της.
Τουρισμός και εμβόλια για επάνοδο στο 2019
Σε ποιο βαθμό θα συμβάλει η χαλάρωση ή απελευθέρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών, καθώς και οι αθλητικές διοργανώσεις στην κατανάλωση μπύρας;
Με την επαναλειτουργία της εστίασης και των επιχειρήσεων φιλοξενίας, καθώς επίσης και με τη διοργάνωση τέτοιων εκδηλώσεων σε συνδυασμό με τον εμβολιασμό μεγάλου μέρους του κυπριακού πληθυσμού, παρά τις προκλήσεις, ευελπιστούμε ότι αυτοί οι παράγοντες θα συμβάλουν σημαντικά στην ενίσχυση της αγοράς. Αναμένουμε ότι θα επανέλθουμε στους ρυθμούς του 2019 και θα καλύψουμε λίγο από το χαμένο έδαφος του πρώτου εξαμήνου του 2021.
Με ποια μέτρα/ενέργειες αντιμετωπίζουν οι ευρωπαίοι ζυθοποιοί τις επιπτώσεις της πανδημίας στην αγορά μπύρας;
Η πανδημία οδήγησε πολλούς παραγωγούς μπύρας να σκεφτούν εναλλακτικά και να αγκαλιάσουν καινοτόμες λύσεις, όπως για παράδειγμα η κατ’ οίκον διανομή προϊόντων και οι εναλλακτικές συσκευασίες. Εστιάζοντας στην έρευνα και την καινοτομία, οι επιχειρήσεις επιδιώκουν, αφενός να συνεχίσουν να αναπτύσσουν τα προϊόντα τους με πιο βιώσιμες μεθόδους και σύμφωνα με τα ζητούμενα της κυκλικής οικονομίας, και αφετέρου να προσφέρουν στους καταναλωτές πρωτοπόρες διατροφικές επιλογές με προστιθέμενη αξία και μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Μπροστά στις σύγχρονες προκλήσεις, η ζυθοποιία στην Ευρώπη, εξακολουθεί να παραμένει ένας δυναμικός, ανταγωνιστικός και εξωστρεφής κλάδος, ο οποίος συμβάλει σημαντικά στην αναπτυξιακή της πορεία.