Λιανεμπόριο σε κρίση: Επηρεάστηκαν μέχρι και τα shopping malls

Τα δόντια της για τα καλά έδειξε στο λιανικό εμπόριο η πανδημία, με τον τομέα να είναι πλέον αντιμέτωπος με κάθετη πτώση σε κύκλο εργασιών και  τζίρο, συνεπεία της όλης αβεβαιότητας που επικρατεί.
Το ισχυρότερο πλήγμα δέχονται τα shopping malls, τα καταστήματα ένδυσης/υπόδυσης και τα είδη ηλεκτρονικών υπολογιστών και τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού, εν αντιθέσει με τα τρόφιμα που παραμένουν σταθερά και τον κλάδο DIY που γνωρίζει τους τελευταίους μήνες, μεγάλες δόξες.  
 
Διαβάστε ακόμα: Α. Νεοκλέους: Πλάνο για αύξηση της κερδοφορίας της Cyta
 
Μιλώντας στο InBusinessNews, o γγ του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου (ΠΑΣΥΛΙΕ) Μάριος Αντωνίου, περιέγραψε με τα μελανότερα χρώματα την εικόνα που επικρατεί στον τομέα, εκφράζοντας μάλιστα φόβους ότι τα χειρότερα για τους καταστηματάρχες θα έλθουν το 2021. Άφησε, μάλιστα, ανοιχτό το ενδεχόμενο να δούμε και λουκέτο σε καταστήματα.
 
Διαβάστε ακόμα: Λ. Χατζηνικολάου: Πως προσαρμοστήκαμε στην πανδημία
 
Μείωση επισκεψιμότητας στα εμπορικά κέντρα
Ο κ. Αντωνίου επικαλέστηκε στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας, βάσει των οποίων τον Αύγουστο του 2020 καταγράφηκε μείωση του όγκου εργασιών στο λιανεμπόριο της τάξης του 3,5%, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα της προηγούμενης χρονιάς. Ειδικότερα, στην ανάλυση των υποκατηγοριών φαίνεται ότι οι δύο πιο «χτυπημένες» από την πανδημία κατηγορίες του λιανεμπορίου είναι ο κλάδος της ένδυσης και υπόδησης που παρουσίασε μείωση της τάξης του 12,5% και ο κλάδος των ηλεκτρονικών υπολογιστών και τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού που κατέγραψε μείωση ύψους 18,5%.
Σε ότι αφορά τα εμπορικά κέντρα, ο κ. Αντωνίου τόνισε ότι καταγράφεται χαμηλή προσέλευση, ενώ από τον Οκτώβριο που άρχισαν οι μεγάλοι αριθμοί κρουσμάτων, η εικόνα άρχισε να γίνεται εντονότερη. Σημειώνεται πως η επισκεψιμότητα στα shopping malls είναι αλληλένδετη και με τις πωλήσεις. «Πλέον σε όλη την Κύπρο υπάρχει αβεβαιότητα, ο κόσμος είναι μαζεμένος, από τη μια δεν έχει όρεξη να ψωνίσει και από την άλλη η οικονομική αβεβαιότητα για το μέλλον ωθεί τους καταναλωτές να περιοριστούν στα είδη πρώτης ανάγκης», τόνισε ο κ. Αντωνίου.
 
Διαβάστε ακόμα: ΚΟΑΓ: 16 νέα διαμερίσματα στη Λευκωσία
 
Κερδίζει το DIY
Η μόνη κατηγορία που φαίνεται να «κερδίζει» από τον Μάιο κιόλας, σημειώνοντας αυξητικής τάση, είναι τα είδη DIY. Ενδεικτικά, σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία, τον Αύγουστο ο συγκεκριμένος τομέας κατάγραψε αύξηση της τάξης του 9%, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα της προηγούμενης χρονιάς. Εξηγώντας το φαινόμενο αυτό, ο κ. Αντωνίου ανέφερε ότι επειδή ο κόσμος περιορίστηκε στο σπίτι τόσο την περίοδο του lockdown όσο και μετέπειτα, ασχολήθηκε με μικρομαστορέματα.
Την ίδια ώρα, σταθερή παραμένει η ζήτηση σε τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης.
 
Ανοιχτό το ενδεχόμενο …λουκέτων
Ερωτηθείς για το πως βλέπει την εικόνα του λιανικού εμπορίου το επόμενο διάστημα, ο κ. Αντωνίου παρουσιάστηκε ιδιαίτερα ανήσυχος, τονίζοντας ότι τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. «Ανησυχούμε πολύ ότι θα χάσουμε τις αγορές των Χριστουγέννων που είναι διπλοί οι τζίροι, γενικά το 2021 θα είναι πολύ δύσκολο για το λιανεμπόριο, δεν θα θυμίζει καμία προηγούμενη χρονιά», σημείωσε.
Σε ερώτηση μας για το αν φοβούνται λουκέτα σε επιχειρηματίες του κλάδου τους, ο κ. Αντωνίου απάντησε πως όλα βρίσκονται στην εξίσωση. «Ανησυχούμε αρκετά γιατί τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας ακόμα δεν τις είδαμε. Μέχρι το τέλος Οκτωβρίου είχαμε τα σχέδια στήριξης της κυβέρνησης, όμως τα δύσκολα θα είναι μέσα στο 2021», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Απαισιόδοξος παρουσιάστηκε ακόμα και στο ενδεχόμενο αυξημένων πωλήσεων κατά το Black Friday. «Δεν θα έχει καμία σχέση με τις προηγούμενες χρονιές το φετινό Black Friday, έχουμε να κάνουμε με τη ψυχολογία και την ανασφάλεια του κόσμου που δεν θα πάει στα καταστήματα για να αγοράσει κάτι που τον ενδιαφέρει», υπογράμμισε.
 
Ανθεί και το home delivery
Σε ότι αφορά την ανάπτυξη υπηρεσιών home delivery από τα μέλη του ΠΑΣΥΛΙΕ, ο κ. Αντωνίου ανέφερε πως κάποιες εταιρείες, στην πλειοψηφία τους υπεραγορές, μπαίνουν στη διαδικασία συνεργασίας με πλατφόρμες που παρέχουν τέτοιες υπηρεσίες.
 
Αντιστοίχως, οι εταιρείες που πουλούν μαύρες συσκευές και είδη τεχνολογίας έχουν αναπτυγμένα συστήματα διαδικτυακών πωλήσεων, τα οποία μπορούν να εκμεταλλευθούν αυτή την περίοδο.
 
Το θέμα όμως είναι να υπάρχει και διάθεση από τον καταναλωτή, ο οποίος υπό τις παρούσες περιστάσεις παρουσιάζεται πολύ συγκρατημένος. Και ειδικά, στα περισσότερα είδη της κατηγορίας του λιανεμπορίου, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να υπάρχει.
 

Δειτε Επισης

Ξ. Κονομής: Η πορεία προς το Net Zero, οι προκλήσεις για τις επιχειρήσεις και ο στόχος του 8ου Business Leaders Summit
Οι πρώτες μέρες λειτουργίας και πώς κινήθηκαν επισκεψιμότητα και πωλήσεις στο νέο Jumbo στην Λευκωσία
Α. Παπαθωμάς: Πόσα μπήκαν στο ταμείο από τις μετοχές της Τρ. Κύπρου και το ύψος των συνολικών εισπράξεων
Γύρισαν την πλάτη και στην πρόταση των εργοδοτών οι συντεχνίες-Τσιμέντο η αδιαλλαξία των εργαζομένων στο σκυρόδεμα
Philippe Bone: Μεγαλόπνοα σχέδια για την Accor στην Κύπρο-Σχεδιάζει τουλάχιστον 40 ξενοδοχεία με δέκα έργα ήδη σε εξέλιξη
«Η Κυβέρνηση θα συνεχίσει να εφαρμόζει πειθαρχημένη οικονομική πολιτική-Στόχος η συνέχιση των αναβαθμίσεων»
Ικανοποίηση Μάκη Κεραυνού για την διπλή αναβάθμιση από Moody’s-«Αποτέλεσμα συνετούς πολιτικής»
Ν. Χριστοδουλίδης: Ανοίγει τον δρόμο για σημαντικές προοπτικές και πιο δυναμική ανάπτυξη η νέα αναβάθμιση(vid)
Διπλή αναβάθμιση και σε επενδυτική βαθμίδα Α από Moody's μετά από 13 χρόνια η Κύπρος-Τι αντανακλά η αξιολόγηση
Προβληματική η εναλλαξιμότητα του διοικητικού και γραμματειακού προσωπικού στο δημόσιο-Αναζητούνται λύσεις