Ζοφερό το 2021 για το λιανικό εμπόριο

Δύσκολη προδιαγράφεται η επόμενη μέρα και πιο συγκεκριμένα η επόμενη χρονιά για το λιανικό εμπόριο, το οποίο μετά το lockdown προσπαθεί να επανέλθει στην κανονικότητα.

Μετά την επαναλειτουργία των εμπορικών καταστημάτων τον Μάιο και των εμπορικών κέντρων (malls) τον Ιούνιο, υπάρχουν αρκετές υποκατηγορίες, όπως ένδυση, υπόδηση και καταστήματα σουβενίρ, οι οποίες αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα ρευστότητας και τζίρου, έχοντας υποστεί μεγάλη μείωση του κύκλου εργασιών.

Πλήγμα σε Αμμόχωστο, Πάφο και Λεμεσό
Τις πληγές τους μετρούν τόσο η ελεύθερη Αμμόχωστος (Αγία Νάπα και Πρωταράς), όσο και η επαρχία Πάφου στο σύνολό της, σε μία χρονιά δύσκολη έως τραγική για την τουριστική βιομηχανία. 

Την ίδια ώρα, ο στιγματισμός της Λεμεσού με την αύξηση των κρουσμάτων εντός Ιουλίου, συνέβαλε στη σημαντική μείωση της επισκεψιμότητας στα εμπορικά κέντρα, η οποία συνεχίστηκε ολόκληρο τον Αύγουστο, αλλά και την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου. 

Συγκεκριμένα, ενώ τον φετινό Ιούνιο και τον Ιούλιο η επισκεψιμότητα στο mall της Λεμεσού κατέγραφε μείωση γύρω στο 12%-15%, τον Αύγουστο η επισκεψιμότητα υποχώρησε στο 38% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, επιφέροντας επιπτώσεις στον τζίρο των καταστημάτων.

Διαβάστε ακόμα:

Metropolis Mall: Αλλαγή σχεδίων με άνοιγμα τον Φεβρουάριο (photos)

Από €70.000 τα νέα οικιστικά ακίνητα της BidX1

 

Μείωσαν τις εξόδους και τα έξοδα
Μιλώντας στο InBusinessNews ο γενικός γραμματέας του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου ανέφερε ότι οι καταναλωτές περιόρισαν τις εξόδους τους, ενώ η αναβολή ή ματαίωση εκδηλώσεων, τελετών, γάμων, βαφτίσεων, πάρτι και συναθροίσεων είχε άμεσες αρνητικές επιπτώσεις στο λιανεμπόριο. 

Από την άλλη, αυτή την εβδομάδα αναμένεται να διαφανεί αν θα υπάρξει ώθηση και αύξηση της επισκεψιμότητας στα εμπορικά καταστήματα ενόψει της έναρξης της σχολικής χρονιάς, καθώς αρκετοί είναι οι καταναλωτές που προβαίνουν σε τέτοιου είδους αγορές την τελευταία στιγμή.

 

Οι δόσεις στις τράπεζες και τα σχέδια στήριξης
Τα σύννεφα πάνω από το λιανεμπόριο εκτιμάται ότι θα πυκνώσουν τον ερχόμενο Ιανουάριο, με την επόμενη μέρα να διαφαίνεται δύσκολη για επιχειρηματίες και εργαζόμενους. «Μπορεί αυτή την στιγμή η εικόνα ιδιαίτερα σε κάποιες πόλεις να είναι ζοφερή, αλλά επί του παρόντος βρίσκονται σε ισχύ από τη μία η αναστολή δόσεων για δάνεια και από την άλλη τα κυβερνητικά σχέδια στήριξης επιχειρήσεων και εργαζομένων, που κατ’ επέκταση στηρίζουν και την κατανάλωση», επεσήμανε σχετικά ο κ. Αντωνίου.

Εξήγησε, ωστόσο, ότι τον Ιανουάριο του 2021 τα πράγματα θα είναι ακόμα πιο δύσκολα, καθώς, νοουμένου ότι επαναρχίσει η καταβολή των δόσεων προς τις τράπεζες, τερματιστούν τα κυβερνητικά σχέδια και δεν υπάρξουν εξελίξεις όσον αφορά την εξεύρεση και παραλαβή εμβολίου, τότε η μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών και το πλήγμα στο λιανεμπόριο θα είναι αναπόφευκτα.

«Αν χαθεί το 2021, όπως χάθηκε το 2020 για τον τουρισμό, τότε θα έχουμε τραγικά αποτελέσματα, καθώς όλοι οι τομείς της οικονομίας και ιδιαίτερα το λιανικό εμπόριο συνδέονται άμεσα με τον τουρισμό», σημείωσε ο γενικός γραμματέας του ΠΑΣΥΛΕ, τονίζοντας ότι έχουν συσσωρευτεί υποχρεώσεις στις επιχειρήσεις, όπως λογαριασμοί και ενοίκια, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να υπολογιστούν οι συνέπειες που θα υπάρξουν στις αρχές της επόμενης χρονιάς.

Όαση τα μαστορέματα και οι συσκευές
Αν ορισμένοι τομείς του λιανεμπορίου βγήκαν κερδισμένοι από την πανδημία, αυτοί είναι ο τομέας του DIY, των ειδών μαστορέματος και των ηλεκτρικών συσκευών. Η ενασχόληση των καταναλωτών με τη διακόσμηση του εσωτερικού του σπιτιού τους και τον κήπο τους συνέβαλε στην αύξηση του κύκλου εργασιών του DIY ακόμα και σε καλύτερα επίπεδα προ της πανδημίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, αφενός ο όγκος και αφετέρου η αξία των πωλήσεων (δείκτης όγκου κύκλου εργασιών και δείκτης αξίας κύκλου εργασιών) στην κατηγορία «ηλεκτρικές οικιακές συσκευές, έπιπλα, φωτιστικά, οικοδομικά υλικά, κ.ά.» σημείωσαν τον Ιούνιο του 2020 αυξήσεις από 12,7% έως 14,3% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.

Αρνητικό πρόσημο στο λιανεμπόριο 
Όσοι είχαν προβλέψει ότι ο τομέας της κατανάλωσης τροφίμων θα μείνει ανεπηρέαστος από τον κορωνοϊό, φαίνεται να έπεσαν έξω.

Για πρώτη φορά έπειτα από επτά περίπου χρόνια καταγράφηκε αρνητικό πρόσημο τον φετινό Ιούνιο στο λιανικό εμπόριο τροφίμων, ποτών και καπνού σε μη ειδικευμένα καταστήματα, όπως επίσης και στην κατηγορία «τρόφιμα, ποτά και καπνός», με βάση τα τελευταία στοιχεία της Στατιστικής υπηρεσίας.

Συγκεκριμένα, παρατηρήθηκε υποχώρηση τόσο του δείκτη όγκου κύκλου εργασιών όσο και του δείκτη αξίας κύκλου εργασιών από 2,1% έως 3,5%.

Την ίδια ώρα η τεράστια άνοδος στη χρήση πλαστικού χρήματος δεν φαίνεται να μεταφράζεται σε αύξηση του όγκου πωλήσεων και του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων.

«Πρακτικά, αν και οι καταναλωτές άφησαν κατά μέρους τα μετρητά και επέλεξαν τις κάρτες για τις συναλλαγές τους, εντούτοις δεν σημαίνει αυτομάτως ότι η αξία αυτών των συναλλαγών είναι αντίστοιχα μεγάλη», εξήγησε στο InBusinessNews ο Μάριος Αντωνίου.

Ευλαβική προσοχή στη χρήση μάσκας
Ερωτηθείς αν υπήρξαν οποιαδήποτε προβλήματα όσον αφορά την υποχρεωτική χρήση μάσκας εντός των εμπορικών καταστημάτων, ο κ. Αντωνίου ανέφερε ότι από την πρώτη μέρα εφαρμογής του μέτρου οι καταναλωτές το εφάρμοσαν ευλαβικά, ανταποκρινόμενοι στις απαιτήσεις της νομοθεσίας.

Παρόλο που, όπως είπε, μπορεί η χρήση μάσκας να επηρεάζει σε κάποιο βαθμό την ψυχολογία των καταναλωτών και η αναλογία ένα άτομο ανά οκτώ τ.μ. να δημιουργούν σε κάποιες περιπτώσεις ουρές έξω από τα μικρά καταστήματα, εντούτοις διευκρίνισε ότι δεν θα πρέπει να γίνονται εκπτώσεις όσον αφορά την εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων.

Δειτε Επισης

Τα προβλήματα στην εμπορία και προώθηση των κυπριακών κρασιών στην ντόπια και ξένη αγορά
Skybags: Ποιοτική μόδα που στοιχίζει λιγότερα
Κατά παρέκκλιση και στο Υπουργικό τα δύο νέα malls στη Λεμεσό-Το κυκλοφοριακό χάος και οι νέοι κυκλικοί κόμβοι
Τα Beauty Line τιμούν την Ημέρα Γης με την εκστρατεία «Φτιάχνουμε μαζί έναν κόσμο ομορφότερο»
Μ. Παναγίδης: Επιβεβλημένη η τροποποίηση του κανονισμού της Ε.Ε. για την προστασία των καταναλωτών
Υπηρεσία Καταναλωτή: Στο 11,7% η διαφορά ακριβότερου από φθηνότερο καλάθι προϊόντων
Μια συλλογή από premium mixers εισέρχεται δυναμικά στην κυπριακή αγορά
Ενέργεια χωρίς ζάχαρη με τα νέα προϊόντα Monster Energy Ζero Sugar
Ανεξαρτησίας: Ο μονόδρομος, ο δύσκολος στόχος για πεζόδρομο και ο ανταγωνισμός από τα malls
Ξάνθος Σαρρής: Η αναγέννηση της ΕΥΡΗΚΑ