Πάτροκλος Χρυσοστόμου: Κράτα τον λόγο σου

Με γνώμονα την ποιότητα και την ανθρώπινη προσέγγιση, αλλά και το φιλότιμο ως αρχή της, βάσει της κουλτούρας «κράτα τον λόγο σου», η εταιρεία εμπορίας τροφίμων και ζωοτροφών, Patroclos Chrysostomou, πορεύεται εδώ και 35 χρόνια βασιζόμενη στις οικογενειακές αξίες, με τις οποίες όλοι γνωρίζουν τους ιδρυτές της. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Πάτροκλος Χρυσοστόμου, μας ξεναγεί στην εταιρική ιστορία και πρακτική, έχοντας δίπλα τον υιό του Ρίκκο, έναν εκ των διαδόχων της επιχείρησης.
 
H εταιρεία ιδρύθηκε το 1984 από τον Πάτροκλο Χρυσοστόμου, τη σύζυγο του Φρόσω και τον αδερφό του Πέτρο. Ο Πάτροκλος εργαζόταν σε μια εταιρεία στη Λάρνακα, που αντιπροσώπευε, μεταξύ άλλων, τις ζωοτροφές Κύκνος. Όταν αποφάσισε να δημιουργήσει δική του επιχείρηση με τον αδελφό του Πέτρο, ο οποίος απολυόταν από τον στρατό εκείνο το διάστημα, ο ιδιοκτήτης της εταιρείας του ανακοίνωσε ότι θα σταματούσε την εισαγωγή ζωοτροφών. Αδράχνοντας την ευκαιρία, ο κ. Χρυσοστόμου του ζήτησε να τις αναλάβει ο ίδιος, μιας και επρόκειτο να κινηθεί στο εμπόριο με όσπρια, ζάχαρη και ξηρούς καρπούς. Όπως και έγινε. Επίσης, εκτός από εισαγωγές, τα δύο αδέλφια ανέλαβαν τη συσκευασία κυπριακών οσπρίων. Και καθώς η αρχή ήταν δύσκολη με τα συγκεκριμένα είδη, οι ζωοτροφές ήταν δώρο Θεού, σύμφωνα με τον κ. Χρυσοστόμου.

Διαβάστε ακόμα: Δείτε το Amara Hotel λίγο πριν ανοίξει

Διαβάστε ακόμα: Σ. Σπύρου: Πρόκληση η αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης

Ξεκινώντας, λοιπόν, το 1984, η εταιρεία δραστηριοποιήθηκε στους τομείς εισαγωγής και εμπορίας ζάχαρης, ρυζιών, οσπρίων, σησαμιού, ξηρών καρπών, αλεύρων, αποξηραμένων φρούτων και υπερτροφών. Επίσης, με ζωοτροφές από κυπριακούς μύλους ή με εισαγωγές από το εξωτερικό, αλλά και με χονδρικό εμπόριο σε καταναλωτικά αγαθά ευρείας κατανάλωσης (FMCGs).
 
Οι εισαγωγές
Η εταιρεία εισάγει ρύζι από Ουρουγουάη και Ελλάδα, σησάμι από Ινδία και Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα από την εταιρεία Χαΐτογλου, η οποία το αγοράζει από τη Νιγηρία και το καθαρίζει με διαφορετική τεχνοτροπία από τους Ινδούς, διατηρώντας τα περισσότερα αρώματά του. Επίσης, το 90% της ζάχαρης που διαθέτει στην κυπριακή αγορά το εισάγει από τη Γερμανία και το υπόλοιπο 10% από Αγγλία, Βέλγιο και Γαλλία. Από την Ινδία φέρνει ρύζι μπασμάτι και cashew nuts, από την Αμερική και την Ελλάδα διάφορους ξηρούς καρπούς, φασόλια από Αργεντινή και Αίγυπτο, φακές από τον Καναδά, κουκιά από την Αίγυπτο, φακές κόκκινες από την Αίγυπτο ή τον Καναδά, ρεβίθια από την Αμερική ή το Μεξικό και λουβί από την Καλιφόρνια.
 
Τα κυπριακά
Το brand name, Patroclos Chrystostomou, τοποθετείται σε σακουλάκια προϊόντων του ενός κιλού, που συσκευάζει η εταιρεία, η οποία διαθέτει και σάκους 25 κιλών, όπως έρχονται από τον εισαγωγέα.
«Πουλούμε ντόπια προϊόντα, όταν υπάρχουν, όπως, φασόλια και λουβάνα», επεσήμανε ο κ. Χρυσοστόμου. Και πρόσθεσε: «Δυστυχώς, όμως, υπερισχύουν τα εξωτερικά όσπρια. Κι αυτό γιατί το κόστος των κυπριακών είναι τεράστιο, λόγω του ποτίσματος και της χειρωνακτικής διαλογής, σε αντίθεση με άλλες χώρες, όπου η διαλογή είναι αυτόματη. Επιπλέον, η ανομβρία συμβάλλει στη μείωση της παραγωγής. Πέραν των οσπρίων, δυσεύρετο είναι και το κυπριακό σταφιδάκι. Σ’ ό,τι αφορά τα κυπριακά φασόλια, έχουν καταντήσει όπως η φάβα Σαντορίνης. Παράγονται 50 τόνοι και πωλούνται 500 με την ονομασία αυτή, την οποία της προσδίδουν, γιατί πουλά. Το ίδιο συμβαίνει και με τα φασόλια της Κύπρου, καθώς πολλοί είναι αυτοί που πλασάρουν τα εξωτερικά ως κυπριακά. Το μόνο που υπάρχει σε μεγάλη ποσότητα είναι το κυπριακό λουβί, για το οποίο δεν μπορεί κανείς να ξεγελάσει, γιατί έχει ξεχωριστό κοκκινωπό χρώμα».
 
Η φιλοσοφία

«Το δίπτυχο άριστη ποιότητα σε όσο το δυνατό καλύτερη τιμή αποτελεί τη φιλοσοφία μας», τόνισε ο Πάτροκλος Χρυσοστόμου. Και πρόσθεσε: «Το πεδίο των εργασιών μας έχει έντονο το στοιχείο του ανταγωνισμού, γι’ αυτό τον λόγο προσπαθούμε να διαφοροποιούμαστε προτάσσοντας τον ανθρώπινο παράγοντα στις συνεργασίες μας, την ποιότητα των προϊόντων σε συνάρτηση με την τιμή και την αμεσότητα στην εξυπηρέτηση. Ταυτόχρονα, έγνοια μας είναι η συνεχής αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και των μηχανημάτων μας». Επιπρόσθετα, οι ιδρυτές θεωρούν υποχρέωση να διαθέτουν πιστοποιητικό συμμόρφωσης συστήματος διαχείρισης της ασφάλειας των τροφίμων και συγκεκριμένα το ISO 22000: 2005 από την Κυπριακή Εταιρεία Πιστοποίησης, καθώς και όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά από τις υγειονομικές υπηρεσίες του κράτους είτε αυτά αφορούν στο ανθρώπινο δυναμικό είτε κτίρια ή αυτοκίνητα.
 
Η διαδοχή
Τ
ο 2006 ήταν η χρονιά που εντάχθηκε στην εταιρεία ο πρώτος γιος του Πάτροκλου, Σταύρος, αναλαμβάνοντας τις πωλήσεις και τη διανομή και τέσσερα χρόνια μετά ο δεύτερος γιος, ο Ρίκκος, παίρνοντας τα ηνία τους τομείς των αγορών και των οικονομικών.                                                    Υπό τη συνεχή επίβλεψη και καθοδήγηση των δύο ιδρυτών αποκτούν σταδιακά ολοένα και περισσότερες αρμοδιότητες, ενώ η μετάβαση από την πρώτη στη δεύτερη γενιά θα ολοκληρωθεί με τη δραστηριοποίηση και των παιδιών του Πέτρου και της Πετρούλας Χρυσοστόμου. Ο Σταύρος και ο Ρίκκος δούλευαν από τα μαθητικά τους χρόνια στην οικογενειακή επιχείρηση, κάτι που συνέβαλε στην καλύτερη και ομαλότερη αφομοίωση στην εταιρεία. «Δουλεύουμε με έναν πατέρα κι έναν θείο, οι οποίοι μας υπεραγαπούν, δεν κάνουν διακρίσεις και δεν έχουμε εντάσεις μεταξύ μας. Δέχονται να ακούσουν και δεχόμαστε να ακούσουμε. Συζητούμε τα πάντα, όμως η τελική απόφαση επαφίεται, συνήθως, στους δύο ιδρυτές», τόνισε ο Ρίκκος.
 
Η επιτυχία
Κανόνας απαράβατος είναι ότι η οικογένεια παραμένει αγαπημένη και ενωμένη τόσο κατά τη διάρκεια της εργασίας όσο και όταν κλείσουν οι πόρτες της εταιρείας κι όλοι επιστρέφουν στο σπίτι χωρίς να κουβαλάνε τα όσα τους είχαν απασχολήσει στη δουλειά. Δεν γίνεται, επίσης, καμία έκπτωση στην ανθρώπινη προσέγγιση των πελατών ή στην ποιότητα των προϊόντων που παρέχει. Όλα αυτά αποτελούν, σύμφωνα με τους ίδιους, το κλειδί για την επιτυχία της εταιρείας Patroclos Chrystostomou.                                                                  «Οι γονείς μας ανέβασαν τον πήχη ψηλά κι εκεί θέλουμε να τον κρατήσουμε. Στη Λάρνακα είναι γνωστοί πρώτα ως ηθικοί και ως άνθρωποι με λόγο και μετά ως έμποροι. Άρα, όπως καταλαβαίνετε, είναι μεγάλο το βάρος της ευθύνης που αναλαμβάνουμε, κατέληξε ο Ρίκκος.
 
Με μια ματιά
• Οι κυριότεροι πελάτες της εταιρείας είναι βιομηχανίες, ζαχαροπλαστεία, αρτοποιεία, υπεραγορές, συνοικιακά παντοπωλεία και ψησταριές.
• Τα προϊόντα της πωλούνται, επίσης, χονδρικώς και λιανικώς στο κατάστημα που διατηρεί στη Λεοντίου Μαχαιρά 40 στη Λάρνακα. Η οικογένεια προσπάθησε να δημιουργήσει ένα μοντέρνο παλαιοπωλείο, με παλιά ξύλινα ράφια και σέσουλες, όπου τα είδη διατίθενται μόνο χύμα, καθώς στόχος δεν είναι να πουλά συσκευασμένα όσπρια, κάτι που θα σήμαινε ότι ανταγωνίζεται τους πελάτες της.
• Συμπεριλαμβανομένων των ιδρυτών, εργοδοτούνται 16 άτομα. Τα επτά από αυτά είναι της οικογένειας, το ένα είναι εκεί από το 1992 και με εξαίρεση δύο υπαλλήλους που προσλήφθηκαν το 2018, τα υπόλοιπα μέλη του προσωπικού έχουν υπηρεσία πέραν των τεσσάρων χρόνων.
• Ο ετήσιος της τζίρος αγγίζει τα €4 εκατ.
• Το best selling product είναι η ζάχαρη σε συσκευασία των 25 κιλών.
 
«Ο λόος του αδρώπου»
Το φιλότιμο και «ο λόος του αδρώπου» ανέκαθεν ήταν και παραμένουν στοιχεία που καθορίζουν σημαντικά την καθημερινή πρακτική της εταιρείας: «Είμαστε μια εταιρεία που πιστεύει στην ανθρωπιστική προσέγγιση. Κρατάμε μακροχρόνιες φιλίες και συνεργασίες. Με τους προμηθευτές των ζωοτροφών συνεργαζόμαστε από το 1984, οι προμηθευτές μας από το εξωτερικό είναι οι ίδιοι από τον καιρό που κάνουμε εισαγωγές. Οι πελάτες μας είναι όλοι μακροχρόνιοι, δεν είναι ευκαιριακοί. Αποκτήσαμε φιλίες και οικειότητα και μπορούμε να συζητούμε τα πάντα μαζί τους. Κάνουμε συμφωνίες πρώτα απ’ όλα βασισμένες στην ανθρωπιά και τη φιλία και μετά στα αμοιβαία συμφέροντα».
 
*Το ρεπορτάζ δημοσιεύθηκε στο τεύχος Ιουνίου του περιοδικού IN Business

Δειτε Επισης

«Go Live» για την παράλληλη διαπραγμάτευση κυπριακών ομολόγων ΕΜΤΝ
Προσέλκυση νέων επενδυτών...«Κεφάλαιο κίνησης σε επιχειρήσεις, θα ενσωματωθούν και συγκεκριμένα κίνητρα»
Ικανοποίηση Κεραυνού για Fiscal Monitor του ΔΝΤ-«Επαναβεβαιώνεται η πολύ καλή πορεία της οικονομίας μας»
16α ΙΝ Business Awards: Ανακοινώνονται την ερχόμενη εβδομάδα οι βραβευθέντες
Ξάνθος Σαρρής: Η αναγέννηση της ΕΥΡΗΚΑ
«Μάχη» αδειοδότησης για τα δύο νέα malls στη Λεμεσό-Οι διαδικασίες που τρέχουν και ποια τα δεδομένα
Τα αιτήματα της Kition, το ξεκάθαρο μήνυμα Βαφεάδη και τι διαμηνύει η Ελεγκτική Υπηρεσία
ΔΝΤ: Η Κύπρος θα «πιάσει» νωρίτερα το όριο 60% στον δείκτη δημόσιου χρέους
Mall of Cyprus: Μέρισμα €7,5 εκατ. από τα κέρδη 2022 και 2023
Columbia Technology και Sita δημιουργούν την SmartSea-Θα παρέχει λύσεις ναυτιλιακής τεχνολογίας