powered by cbn INB-DIGITAL-EDITIONS LOGO-PNG-108

ΣΕΜΗΟ: Απαντά στις δηλώσεις που έκανε ο Βαφεάδης στο InBusiness News για τα «γκρίζα» οχήματα – «Στόχος μας η ασφάλεια όλων των οδηγών»

Ανακοίνωση αναφορικά με τις πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργού Μεταφορών, Αλέξη Βαφεάδη, στο InBusinessNews, για τα «γκρίζα» οχήματα, εξέδωσε ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων και Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΕΜΗΟ), ο οποίος-μεταξύ άλλων-τονίζει πως «στόχος μας παραμένει ένας: η προστασία της ζωής και της ασφάλειας όλων των οδηγών και συμπολιτών μας».

Αυτούσια η ανακοίνωση του ΣΕΜΗΟ:

  1. Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων και Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΕΜΗΟ), μέλος ΟΕΒ, θεωρεί αναγκαίο να τοποθετηθεί δημόσια σε σχέση με τις δηλώσεις του Υπουργού Μεταφορών, όπως παρουσιάστηκαν στο άρθρο του «In Business News» στις 04.12.2025.
  2. Ο ΣΕΜΗΟ τονίζει την παραδοχή του Υπουργού ότι η ανεξέλεγκτη εισαγωγή μεταχειρισμένων οχημάτων από τρίτες χώρες -χωρίς ευρωπαϊκή έγκριση τύπου- πραγματοποιείται στην Κύπρο σε πολύ μεγαλύτερη έκταση σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

    Το φαινόμενο αυτό έχει επισημανθεί επανειλημμένα από τον ΣΕΜΗΟ και ότι αποτελεί μοναδική περίπτωση στην Ευρώπη, καθώς συνιστά σοβαρή απόκλιση από τις πρόνοιες του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 858/2020 (στο εξής ο «Κανονισμός»).

    Σημειώνεται ότι τα όσα κατ’ επανάληψη επισήμαινε ο ΣΕΜΗΟ σχετικά με τη μη εφαρμογή του Κανονισμού, επιβεβαιώθηκαν και από τα ευρήματα της Έκθεσης της Ερευνητικής Επιτροπής ημερομηνίας 11.07.2025, η οποία διαπιστώνει ρητά ότι, παρά την έναρξη ισχύος του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/858 από τον Σεπτέμβριο του 2020, η Κυπριακή Δημοκρατία δεν προχώρησε ούτε τότε, ούτε μέχρι σήμερα στην υιοθέτηση των απαιτούμενων εφαρμοστικών διατάξεων.

  3. Παράλληλα, ο ΣΕΜΗΟ σημειώνει τη δήλωση του Υπουργού ότι, υπάρχει σημαντικό κενό όσον αφορά την ευθύνη των οικονομικών φορέων που εισάγουν μεταχειρισμένα οχήματα από τρίτες χώρες, ειδικά σε θέματα ενημέρωσης και διαχείρισης ανακλήσεων.

    Στην πράξη, οι καταναλωτές που αγοράζουν τέτοια οχήματα δεν λαμβάνουν καμία επίσημη ενημέρωση για υφιστάμενες ανακλήσεις από τους «γκρίζους» εισαγωγείς, ενώ παράλληλα δεν τυγχάνει εφαρμογή η σχετική νομοθεσία που καθορίζει τις ευθύνες τους.

  4. Ο ΣΕΜΗΟ συμφωνεί με τη θέση του Υπουργού ότι η ευθύνη για τις ανακλήσεις βαραίνει τον οργανισμό που ζητά την ευρωπαϊκή έγκριση τύπου και υπογραμμίζει ότι αυτή η ευθύνη περιλαμβάνει τόσο την ενημέρωση των κατόχων όσο και τη διευθέτηση ή αντικατάσταση των επηρεαζόμενων εξαρτημάτων, όταν αυτό απαιτείται.
  5. Περαιτέρω, ο ΣΕΜΗΟ επισημαίνει ότι οι δηλώσεις του Υπουργού αναφορικά με «αναβάθμιση, με πολύ πιο απαιτητικά κριτήρια απόκτησης του NIVA που εισάγονται από τρίτες χώρες» και περί «παράνομες οι εισαγωγές σε μεγάλη κλίμακα, προσωπικά δεν το έχω διαπιστώσει πουθενά διαβάζοντας τον κανονισμό» δεν ανταποκρίνονται σε όσα προβλέπει ο Κανονισμός.

    Ο συγκεκριμένος Κανονισμός εφαρμόζεται άμεσα σε όλα τα κράτη μέλη και ορίζει ξεκάθαρα ότι μπορούν να επιτρέπουν στη χώρα τους μόνο οχήματα και εξαρτήματα που συμμορφώνονται πλήρως με τις ευρωπαϊκές τεχνικές προδιαγραφές.

  6. Ο Κανονισμός δεν αφήνει κανένα περιθώριο για επιλογή «αυστηρότερων» ή «χαλαρότερων» προτύπων. Αντίθετα, απαιτεί ενιαία και υποχρεωτική εφαρμογή των κανόνων του σε όλες τις περιπτώσεις. Ακόμη και όταν προβλέπονται εναλλακτικές τεχνικές απαιτήσεις, αυτές πρέπει να προσφέρουν ισοδύναμο επίπεδο ασφάλειας και όχι απλώς διαφορετικά ή χαλαρότερα κριτήρια.
  7. Η πρωτοφανές πρακτική έκδοση και συστηματική χρήση των πιστοποιητικών NIVA στην Κύπρο για εμπορικές εισαγωγές μεταχειρισμένων οχημάτων αποτελεί κατάχρηση της διαδικασίας και παραβίαση του Κανονισμού.

    Η διαδικασία αυτή, η οποία προορίζεται αποκλειστικά για «μεμονωμένα» οχήματα, αντιστρέφει τον σκοπό του Κανονισμού που είναι η διασφάλιση ενιαίων κανόνων και υψηλού επιπέδου ασφάλειας στην ευρωπαϊκή αγορά.

    Το σημαντικότερο όμως είναι ότι αφήνει εκτεθειμένους τους οδηγούς και τους πολίτες της Κύπρου σε αυξημένους κινδύνους — από μη ολοκληρωμένες ανακλήσεις έως και σοβαρά ζητήματα οδικής ασφάλειας.

  8. Ο ΣΕΜΗΟ δεν έχει ποτέ υποστηρίξει ή επιδιώξει τον περιορισμό του Κύπριου πολίτη στην αγορά μεταχειρισμένου ή καινούριου οχήματος. Αντίθετα, ζητά την πλήρη και σωστή εφαρμογή των προνοιών του Κανονισμού, ώστε κάθε όχημα που εισάγεται στην Κύπρο να έχει τα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφάλειας και εκπομπών ρύπων.

    Στόχος μας παραμένει ένας: η προστασία της ζωής και της ασφάλειας όλων των οδηγών και συμπολιτών μας.

Ροή Ειδήσεων

Hellenic Bank Χορηγός Ροής INB
ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
;