powered by cbn INB-DIGITAL-EDITIONS LOGO-PNG-108

Το λόμπι στην Κύπρο: Ιστορική αναδρομή

Τα τελευταία δυο χρόνια το λόμπι, ως εργαλείο διαφάνειας και πάταξης της διαφθοράς  συζητείται ευρέως. Όμως είναι άραγε το λόμπι στην Κύπρο, ένα νέο θέμα, ή απασχόλησε την κοινωνία και σε προηγούμενες εποχές! Γι’ αυτό το θέμα θα μιλήσουμε σήμερα, με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Μέρας κατά της Διαφθοράς, που γιορτάζεται στις 9 Δεκεμβρίου. Και αυτό διότι το λόμπι συμβάλλει στη διαφάνεια, στην πάταξη της διαφθοράς αλλά και στη λήψη καλύτερων αποφάσεων από την Κυβέρνηση.

Μέσα στα δημοκρατικά συστήματα όλοι έχουν δικαίωμα να εκλέγονται ή να διορίζονται για  να προωθούν λύσεις στα προβλήματα που απασχολούν την κοινωνία. Ταυτόχρονα το δημοκρατικό σύστημα επιτρέπει στους πολίτες,  στις μη-κυβερνητικές οργανώσεις και στις ομάδες πίεσης, να ελέγχουν  ότι παιρνονται οι ορθές αποφάσεις και ότι οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι και οι αξιωματούχοι που πληρώνονται από το κράτος, προωθούν νόμους και παίρνουν αποφάσεις,  που είναι για το κοινό καλό και όχι για να εξυπηρετήσουν συμφέροντα προσωπικά, συμφέροντα κομμάτων, ή συμφέροντα μερικών ατόμων με επιρροή. Δίδει επίσης το δικαίωμα στους πολίτες να επηρεάζουν με επιχειρήματα, τις αποφάσεις που παίρνονται, αν διαπιστώσουν ότι πλήττονται τα συμφέροντα και τα δικαιώματα τους.  Και ο μόνος  δημοκρατικός τρόπος που έχουν στη διάθεση τους οι πολίτες να επηρεάσουν και να αλλάξουν μια απόφαση που τους επηρεάζει, είναι το διαφανές λόμπι.

Γνωρίζουμε ότι οι πολίτες, διαχρονικά, προσπαθούσαν να επηρεάσουν τις αποφάσεις των κυβερνόντων, με ποικίλους τρόπους!. Γνωρίζουμε επίσης, πότε άρχισε να εμφανίζεται το επαγγελματικό λόμπι, παγκόσμια. Γι αυτό προτού αναφερθώ στην ιστορία του λόμπι στην Κύπρο θα κάνω μια σύντομη αναφορά στην εξέλιξη του, στο διεθνή χώρο, για λόγους σύγκρισης.

 Κάποιοι ερευνητές υποστηρίζουν ότι το δικαίωμα του λόμπι δίδεται για πρώτη φορά στην Αγγλία το 1215 μΧ, από τον βασιλιά Ιωάννη, που  έδωσε μέσω της Magna Carta, στους Άγγλους βαρόνους, το δικαίωμα να αντιδρούν και να ζητούν να αλλάξει μια απόφαση, όταν παραβιάζονται τα δικαιώματα που τους έδωσε η Magna Carta. Το δε επαγγελματικό λόμπι εμφανίζεται το 1930 όταν ο Commander Christopher Powell, ίδρυσε το πρώτο γραφείο για να προσφέρει επαγγελματικό λόμπι. Το γραφείο του λειτουργεί για χρόνια και ακόμα και  μετά τον 2ο παγκόσμιο πόλεμο. Το επάγγελμα του λόμπι καθιερώνεται στο Ηνωμένο βασίλειο, τη δεκαετία του 1970 με την λειτουργία και άλλων παρόμοιων γραφείων

Στις ΗΠΑ το δικαίωμα του λόμπι το δίδει στους πολίτες το σύνταγμα του1786. Το δε επαγγελματικό Lobby φαίνεται να εμφανίζεται το 1792. Ο πρώτος λομπίστας είναι ο William Hull που προσλήφθηκε από τους βετεράνους του στρατού στη Βιρτζίνια το 1792 για να τους βοηθήσει να πάρουν επιπλέον αποζημιώσεις. Το 1876 η Βουλή απαίτησε από τους λομπίστες να γραφτούν σε ειδικό κατάλογο και το 1900 οι  λομπίστες αρχίζουν να ιδρύουν τους δικούς τους συνδέσμους για να προστατεύσουν το επάγγελμα, που αντιμετωπίζετο αρνητικά, λόγω των διεφθαρμένων πρακτικών που χρησιμοποιούσαν οι πρώτοι λομπίστες. Το 1946 το Κογκρεσο ψηφίζει τον πρώτο νόμο για διαφάνεια στο lobby (Federal Regulation of Lobbying Act 1946). Σύμφωνα με αυτόν το νόμο όλοι μπορούσαν να επηρεάσουν τις αποφάσεις που παίρνονταν. Το 1995 ο νόμος αυτός αντικαθίσταται από το U.S. Lobbying Disclosure Act of 1995. Σύμφωνα με το νόμο, που υπογράφθηκε από τον Πρόεδρο Κλιντον το 1995, λομπίστας είναι αυτός  που αφιερώνει το 20% της εργασίας του στο λόμπι.

Με τη πάροδο του χρόνου το επαγγελματικό λόμπι αρχίζει να αναγνωρίζεται ως ένα σημαντικό εργαλείο, απαραίτητο για τους πολιτικούς, διότι όπως αναφέρει και ο γερουσιαστής  Robert Byrd (D) of West Virginia σε ομιλία του το 1987, στο κογκρέσο, «το λόμπι υπήρχε και θα υπάρχει πάντοτε διότι χωρίς τους λομπίστες δεν θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν και να συμπληρώσουν το φόρτο εργασίας που έχουν». Όμως τόνισε ότι ταυτόχρονα θα πρέπει να γίνεται έλεγχος ώστε  οι λομπίστες να μην κάνουν κατάχρηση αυτού του ρόλου τους.

Στην Ευρώπη   το λόμπι εμφανίζεται πολύ αργότερα και αρχίζει να καθιερώνεται μετά το 1990, όταν μεταφέρεται η δύναμη των κρατών μελών στην ΕΕ.

 Το πρώτο βήμα για επαγγελματική ρύθμιση του λόμπι στην ΕΕ ήταν μια γραπτή ερώτηση από τον Alman Metten, το 1989 που ρωτούσε αν πρέπει να ρυθμιστεί το λόμπι. Το 1991 ανάθεσαν στον Marc Galle (chairman of the Committee on Regulation and Procedure) να παρουσιάσει προτάσεις σχετικά  με ένα κώδικα συμπεριφοράς των λομπιστών. Η πρόταση του συμπεριλάμβανε, μεταξύ άλλων, ένα κώδικα συμπεριφοράς, για να εμποδίζεται η κατάχρηση και ένα μητρώο μελών.(1)

Αρχικά η διαδικασία επιρροής, δηλαδή το λόμπι,  γίνεται από οργανισμούς δημοσίων σχέσεων και δημοσίων υποθέσεων καθώς και από δημοσιογράφους και δικηγόρους.

 Για σκοπούς διαφάνειας η ΕΕ αρχίζει να ρυθμίζει το  λόμπι το 2000. Ένα σημαντικό πρώτο βήμα είναι the European Transparency Initiative το 2005 και το 2011 προωθείται το πρώτο μητρώο των λομπιστών. Η εγγραφή στο μητρώο είναι απαραίτητη για να μπορούν να εισέλθουν στο κτίριο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Ο πρώτος κώδικας συμπεριφοράς ( Code of Conduct) αναπτύσσεται από ένα ανεπίσημο δίκτυο επαγγελματιών λομπιστών  το 1995, που ίδρυσε την EPACA το 2005. Σημαντικότερος στόχος της οργάνωσης είναι η εκπαίδευση των μελών της και  η προώθηση τους διαφανούς λόμπι.(3). Κωδικα συμπεριφοράς επεξεργάζεται και η πανευρωπαϊκή συνομοσπονδία CERP.

Σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του λόμπι στην ΕΕ διαδραματίζει The Treaty of Lisbon, που μπήκε σε εφαρμογή την 1η Δεκεμβρίου  2009 και έφερε μια νέα διάσταση στο Ευρωπαϊκό λόμπι. Μέσω των άρθρων της (Article 11(1) TEU, Article 11(2) TEU, Article 11(3) TEU, Article 11(4) TEU). προβλέπει σειρά ρυθμίσεων για τον τρόπο που πρέπει να διενεργείται το λόμπι στην ΕΕ.(2). Το λόμπι στην ΕΕ, ενδυναμώνεται ιδιαίτερα, όταν η έδρα της ΕΕ μεταφέρεται στις Βρυξέλλες και η διαδικασία επιρροής καθίσταται πιο περίπλοκη.

Σήμερα το European Ιnterest Representation, δηλαδή το λόμπι ή advocacy, όπως συχνά αναφέρεται, είναι ένα αναπόσπαστο και σημαντικό μέρος της λήψης αποφάσεων και χρησιμοποιείται από επιχειρηματίες και ομάδες πίεσης για προώθηση των συμφερόντων τους, αλλά και από τη κοινωνία των πολιτών για βελτίωση των νόμων και άλλων θεμάτων που επηρεάζουν τους πολίτες.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το 75 % των αποφάσεων της ΕΕ επηρεάζονται από λομπίστες και ομάδες πίεσης, διότι η ΕΕ ζητά την γνώμη τους για να προχωρήσει σε μεγάλες αποφάσεις. Όλες οι διαβουλεύσεις γίνονται φανερά  και με μεγάλη διαφάνεια, μεταξύ της ΕΕ, των  τοπικών κοινοβουλίων, των ΜΚΟ, των ειδικών ομάδων και των επαγγελματιών λομπιστών. Η ΕΕ δίδει μεγάλη σημασία σε αυτές τις διαφανείς διαβουλεύσεις, γι αυτό βελτιώνει συνέχεια τους κανονισμούς που ρυθμίζουν τη διαδικασία του λόμπι.

Το Λομπι στην Κύπρο

Στην Κύπρο όπως και σε άλλες χώρες οι πολίτες θα προσπαθούσαν, διαχρονικά, μέσα από τους κατά καιρούς αντιπροσώπους τους να επηρεάσουν αποφάσεις για να βελτιώσουν τη θέση τους και τα συμφέροντα τους, όμως δεν έχουμε αρκετά στοιχεία ακόμα για να τεκμηριώσουμε αυτήν την υπόθεση. Γνωρίζουμε όμως ότι την Οθωμανική εποχή ο Κύπριος Δραγομάνος πήγαινε στην Κωνσταντινούπολη για να συζητήσει θέματα με το Σουλτάνο ή τον Κυβερνήτη της Κύπρου.

Περισσότερες πληροφορίες για επηρεασμό αποφάσεων έχουμε την εποχή της Αγγλοκρατίας.  Μέσα από τα ιστορικά βιβλία βλέπουμε ότι οι εκπρόσωποι της Κύπρου συχνά ετοιμάζουν αιτήματα και συναντούν τους Άγγλους αξιωματούχους στο νησί για να επηρεάσουν κάποιες αποφάσεις ώστε να βελτιώσουν τη ζωή των Κυπρίων. Κατά καιρούς τους βλέπουμε να επισκέπτονται το Λονδίνο για να συζητήσουν σοβαρότερα θέματα, με τους εκεί αξιωματούχους. Όλες αυτές οι ενέργειες απαιτούν ειδική προετοιμασία και λόμπι. Επομένως στη Κύπρο το λόμπι χρησιμοποιείται όποτε χρειάζεται και θεωρείται ως ένα χρήσιμο εργαλείο.

Μετά την ίδρυση της Κυπριακής δημοκρατίας το λόμπι στην Κύπρο, είναι ένα συνηθισμένο και αποδεχτό φαινόμενο μεταξύ πολιτών και αξιωματούχων. Οι επαγγελματικές οργανώσεις, οι συντεχνίες,  αλλά και άτομα επιρροής συναντούν αξιωματούχους και προσπαθούν να υπερασπίσουν τα συμφέροντα τους, επηρεάζοντας τις αποφάσεις, με ποικίλους τρόπους. Η προσπάθεια επηρεασμού των κυβερνητικών αποφάσεων γίνεται συνήθως με αδιαφανή και μη επαγγελματικό τρόπο ακόμα και μέχρι το 2022.

Λόμπι χρησιμοποιεί και η κυβέρνηση μετά την τουρκική εισβολή για να προωθήσει τις θέσεις της Κύπρου στα ΗΕ και αλλού. Μετά την τουρκική εισβολή μάλιστα ιδρύθηκαν και αρκετοί σύνδεσμοι που συνδέθηκαν με ευρωπαϊκούς και παγκόσμιους συνδέσμους για σκοπούς διαφώτισης και ευαισθητοποίησης για το κυπριακό πρόβλημα.  Ένας από τους συνδέσμους αυτούς ήταν και ο Σύνδεσμος Δημοσίων Σχέσεων που έγινε μέλος της Confederation Εuropeene des relations Publiques(CERP), και λειτούργησε για μερικά χρόνια.

Παρά το γεγονός ότι το λόμπι χρησιμοποιείται ευρέως, τα μέτρα που προωθούνται για να επηρεάσουν αποφάσεις της κυβέρνησης δεν θεωρούνται λόμπι, διότι η λέξη αυτή είναι συνδεδεμένη με ενέργειες αδιαφανείς και διεφθαρμένες.

Το λόμπι αρχίζει να εμφανίζεται για πρώτη φορά ως επάγγελμα, στην Κύπρο, το 1993 μέσα από το Σύνδεσμο Δημοσίων Σχέσεων Κύπρου, ο οποίος μετά από μια μακροχρόνια αδράνεια, επαναδραστηριοποιείται και συμμετέχει και στις ετήσιες συναντήσεις της CERP.  

Σημαντικό ρόλο την εποχή αυτή στην προώθηση του διαφανούς λόμπι και της ετοιμασίας κώδικα συμπεριφοράς των λομπιστών, στην Ευρώπη, διαδραματίζει  η CERP και το Charter Institute of Public Relations στο ΗΒ. Πολύ σημαντικό ρόλο διαδραματίζει και  ο Άγγλος γκουρού του λόμπι Douglas Smith, που ετοιμάζει τον κώδικα συμπεριφοράς των μελών του Charter Institute of Public Relations και της Βρετανικής βουλής. 

Ως μέλος της CERP, ο κυπριακός σύνδεσμος  συμμετείχε, μέσω της Προέδρου του Μαίρης Πύργου, στις συζητήσεις για την ετοιμασία κώδικα συμπεριφοράς και τη ρύθμιση του Λόμπι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που και αυτή, μόλις άρχισε να το ρυθμίζει. Το 1995, μέσα από  αρθρογραφία και ανακοινώσεις του κυπριακού συνδέσμου γίνεται μια προσπάθεια για ενημέρωση των κυπρίων για το επαγγελματικό λόμπι.

5344407081541575 image

  

5344407157691960 image

Η Μαίρη Πύργου σε συνέδριο της CERP συζητά με το Πρόεδρο της Attilio Consoni θέματα που αφορούν τη προώθηση του Λόμπι

Η πρώτη προσπάθεια για προώθηση του επαγγελματικού λόμπι στην Κύπρο γίνεται από την Pyrgos congress to 1995, και ιδιαίτερα από την διευθύντρια της Μαίρη Πυργου η οποία ως Πρόεδρος του Κυπριακού συνδέσμου δημοσίων Σχέσεων συμμετείχε σε όλες τις συναντήσεις της  CERP από το 1994 μέχρι το 2000, που έδωσε την παραίτηση της, και είχε μάλιστα παρακολουθήσει και αρκετά εκπαιδευτικά σεμινάρια για λόμπι και δημόσιες υποθέσεις, που οργάνωναν το Charter Institute of Public Relations στο Λονδίνο και  το European Centre for Public Affairs  στο Πανεπιστήμιο Leuven στo Βέλγιο.

Η  Pyrgos congress την εποχή αυτή στέλλει  επιστολές σε δήμους, επιχειρήσεις και επαγγελματικούς συνδέσμους για να τους ενημερώσει για τα οφέλη του διαφανούς λόμπι και να τους ενημερώσει ότι προσφέρει επαγγελματικές υπηρεσίες δημοσίων υποθέσεων, για καλύτερα αποτελέσματα. Οι προσπάθειες αυτές δεν αποδίδουν, διότι μέσα σε μια μικρή χώρα όπως η Κύπρος όπου όλοι γνωρίζουν και μπορούν εύκολα να πλησιάσουν τους αξιωματούχους, οι επιχειρηματίες και οι διάφορες ομάδες,  αισθάνονται ότι δεν χρειάζονται τη βοήθεια επαγγελματιών για να προωθήσουν τα συμφέροντα τους. Σε κάποιες περιπτώσεις, αν χρειαστεί, ζητούν τη βοήθεια δικηγόρων ή και δημοσιογράφων για να προωθήσουν τις θέσεις τους. Γενικά την εποχή αυτή όλοι προσπαθούν να λύσουν τα προβλήματα τους, με επαφές μέσω γνωστών, με δωροδοκίες και με αδιαφανείς συμφωνίες.

Το 1998, ο Σύνδεσμος Δημοσίων Σχέσεων Kύπρου,  κατόπιν επαφών της Προέδρου του  Μαίρης Πύργου,  διοργανώνει συνέδριο στην Κύπρο, σε συνεργασία με τον Charter Institute of Public Relations. Σκοπός του συνεδρίου ήταν να ενημερώσει τους Κύπριους πολίτες και τον επιχειρηματικό κόσμο για το σημαντικό ρόλο του διαφανούς, επαγγελματικού λόμπι και να ενισχυθεί η προσπάθεια για προώθηση του επαγγελματικού λόμπι για αλλαγή νομοθεσίας και κανονισμών . Παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται η κυπριακή κοινωνία δεν είναι έτοιμη να δεχθεί το σημαντικό αυτό εργαλείο και το λόμπι συνεχίζει να γίνεται με τον πιο αδιάφανή και μη επαγγελματικό τρόπο. Αρκετές μάλιστα φορές αγγίζει τη διαφθορά.

5344406833111459 image

 

5344406973941287 image

Στιγμιότυπα από τη συνάντηση της Μαίρης Πύργου με το διευθυντή του Charter Institute of Public Relations στο Λονδίνο όπου πήγε να συζητήσει τη διοργάνωση του συνεδρίου της Κύπρου και στιγμιότυπο από το συνέδριο που διοργανώθηκε στην Κύπρο στο 1998

Το 2011, ένα χρόνο μετά τη διάλυση της CERP, ιδρύεται στη Ρώμη η Public Affairs Community of  Europe(PACE 2011)  και η Μαίρη Πύργου, αν και είχε παραιτηθεί από το Σύνδεσμο, καλείται, λόγω της προηγουμένης συμμετοχής της στην CERP,   να είναι ιδρυτικό μέλος του Public Affairs Community of Europe(PACE 2011). Στην νέα ευρωπαϊκή οργάνωση συμμετέχουν σύνδεσμοι ευρωπαϊκών χωρών. Επειδή, δεν υπήρχε πλέον ο Σύνδεσμος  Δημοσίων Υποθέσεων, της ζητούν να εκπροσωπεί την Κύπρο  ως άτομο και παράλληλα να προσπαθεί να ιδρύσει νέο σύνδεσμο  Επαγγελματιών λομπιστών.

Κατά τη διάρκεια της ιδρυτική συνάντησης ένας ακαδημαϊκός, o Alberto Bitonti της ζητά να διεξάγει μια έρευνα και να ετοιμάσει άρθρο για το λόμπι στην Κύπρο για να συμπεριληφθεί σε ειδικό βιβλίο μαζί με παρόμοια άρθρα άλλων χωρών. Με μεγάλη δυσκολία ετοιμάσθηκε το άρθρο, αλλά στη συνέχεια, οι εκδότες ζήτησαν από όλους τους συγγραφείς να το ξαναγράψουν με καθορισμένο τρόπο. Λόγω φόρτου εργασίας, η Μαίρη Πύργου αρνήθηκε να το κάνει και τη συγγραφή του ανάλαβαν η Δρ Μ Καπαρδή  και η Χριστίνα Νεοφυτίδου (4).

5344406662240044 image

Στιγμιότυπο από την Ιδρυτική συνέλευση του Public Affairs Community of Europe(PACE 2011). στην Ρώμη

Από το 2011 μέχρι το 2017 η Μαίρη Πύργου που εκπροσωπεί την Κύπρο στο PACE καταβάλλει προσπάθειες για ίδρυση κυπριακού Συνδέσμου δημοσίων υποθέσεων για να γίνει μέλος του PACE,  αλλά δεν υπάρχει ενδιαφέρον.

Η προσπάθεια για ίδρυση συνδέσμου, που είχε μεταξύ άλλων και στόχο την αναβάθμιση της Κύπρου σε ότι αφορά της διαφθορά,  διήρκεσε έξι χρόνια, διότι ακόμα και άτομα που ασχολούντο επαγγελματικά με το  λόμπι δεν ενδιαφέρονταν να συμμετέχουν στην ίδρυση συνδέσμου για λόμπι, διότι δεν ήταν διατεθειμένοι να ακολουθήσουν τον αυστηρό  κώδικα συμπεριφοράς, αλλά και διότι δεν ήθελα να συμμετέχουν σε ένα σύνδεσμο για λόμπι, διότι το λόμπι συνδεόταν ακόμα, με τη διαφθορά.

Λόγω έλλειψης συνδέσμου το ρόλο της ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της κυπριακής κοινωνίας, για τη σημασία του λόμπι στη λήψη αποτελεσματικότερων αποφάσεων από την Κυβέρνηση, από το 2011 μέχρι το 2017  αναλαμβάνει το Ίδρυμα ΦΗΜΟΝΟΗ. Την περίοδο αυτή, η Πρόεδρος του ιδρύματος συναντά Υπουργούς και άλλους αξιωματούχους και προσπαθεί να προωθήσει νομοθεσία για την ρύθμιση του λόμπι. Συμμετέχει επίσης  σε όλες τις προσπάθειες για την πάταξη της διαφθοράς  και εκπροσωπεί την Κύπρο στις ετήσιες συναντήσεις του PACE

5344406358568418 image

  

5344406423768294 image

 

5344406502957308 image

Η Μαίρη Πύργου εκπροσωπεί την Κύπρο στις ετήσιες συναντήσεις του συνδέσμου Στις ετήσιες γενικές συνελεύσεις του Παρισιού, Βερολίνου, Βιέννης, Κουκουρέστι

Το 2016, λόγω των υποθέσεων διαφθοράς που άρχισαν να βγαίνουν στην επιφάνεια, οι μη-κυβερνητικές οργανώσεις, η ΕΕ και η GRECO που ιδρύεται to 1999, πιέζουν για λήψη μέτρων κατά της διαφθοράς. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης ανταποκρινόμενο στις πιέσεις, ετοιμάζει 3 νομοσχέδια για να πάταξη τη διαφθοράς. Ένα νομοσχέδιο για τη δημιουργία Αρχής κατά της διαφθοράς , ένα νομοσχέδιο για προστασία πληροφοριοδοτών και ένα νομοσχέδιο για το διαφανές λόμπι.

5344406251022737 image

Ο Υπουργός Δικαιοσύνης Ιωνάς Νικολάου ενημερώνει τους αξιωματούχους και την κοινωνία των πολιτών, για τα 3 νομοσχέδια που ετοίμασε το Υπουργείο και έστειλε στη Βουλή.

Τα νομοσχέδια παρουσιάζονται σε ειδική εκδήλωση και μετά από διαβούλευση με κρατικούς παράγοντες και  μη-κυβερνητικές οργανώσεις τροποποιούνται και στέλλονται στη Βουλή, για συζήτηση και ψήφιση. Εκεί παραμένουν για 4 χρόνια.

Το 2017 μετά από αρκετές προσπάθειες 7 επαγγελματίες αποφάσισαν να ιδρύσουν σύνδεσμο επαγγελματιών λομπιστών και συμβούλων δημοσίων υποθέσεων, (Lobbyists and Public Affairs Professionals).

5344405983977072 image

  

5344406098350733 image

Ιδρυτικά Μέλη του LPAP και η Πρόσκληση για την ίδρυση του συνδέσμου

Ο Σύνδεσμος επαγγελματιών λομπιστών δημόσιων υποθέσεων (Lobbyists and Public Affairs Professionals) ιδρύθηκε το 2017. Ιδρυτικά μέλη  του συνδέσμου είναι Μαίρη Πύργου, Δημήτρης Βάκης, Κυριάκος Ιορδάνους, Θωμάς Καζάκος, Μελίνα Πύργου,  Κούλια Βάκη.

Οι σημαντικότεροι σκοποί του συνδέσμου είναι

-Να αναπτύσσει και να προωθεί το επάγγελμα των Δημοσίων Υποθέσεων-Lobbing στην Κύπρο προσδιορίζοντας τα ποιοτικά πρότυπα και κοινώς διεθνώς αποδέκτες πρακτικές αξίες και κώδικα ηθικής συμπεριφοράς των μελών

-Να ενεργεί ως επαφή με την Κυβέρνηση και την διοίκηση (εκτελεστική και νομοθετική εξουσία) σχετικά με τη ρύθμιση νόμων και κανονισμών που αφορούν το επάγγελμα των δημοσίων υποθέσεων

-Να παρέχει μέσω αναγνωρισμένων εκπαιδευτών εκπαίδευση και κατάρτιση σε θέματα δημοσίων υποθέσεων και να υποστηρίζει την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ μελών του

-Να ενημερώνει και να βελτιώνει την αντίληψη σχετικά με τις Δημόσιες υποθέσεις σαν εργαλείο διαχείρισης . Ταυτόχρονα να βελτιώσει τη φήμη τους στο περιβάλλον εργασίας, στα μέσα επικοινωνίας και μεταξύ του κοινού

-Να αναδείξει στην κεντρική κυπριακή κυβέρνηση και τη διοίκηση τη σημασία και το όφελος των αξιόπιστων και ευυπόληπτων δημόσιων υποθέσεων και το ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν στη σύνταξη νομοθεσίας και στην ανάπτυξη και εφαρμογή λογικών νόμων και κανονισμών καθώς και πολιτικών που επηρεάζουν το επάγγελμα

Αμέσως μετά την έγκριση του καταστατικού, ο σύνδεσμος καλεί  δημοσιογραφική διάσκεψή για να ανακοινώσει την ίδρυση του, αλλά τα μέσα ενημέρωσης δεν δείχνουν ενδιαφέρον. Η απροθυμία που επικρατεί για την προώθηση του συνδέσμου και του λόμπι, δεν απογοητεύει τα ιδρυτικά μέλη. Με επιστολές και συναντήσεις ενημερώνουν τα  κόμματα, την Κυβέρνηση και αξιωματούχους. Στέλλουν ανακοινώσεις στα ΜΜΕ και κατόπιν αρκετών προσπαθειών προσκαλούνται στο ΡΙΚ για να ενημερώσουν τους πολίτες για το διαφανές λόμπι, αλλά και γιατί είναι σημαντικό για την πάταξη της διαφθοράς. Ταυτόχρονα ο Σύνδεσμος πιέζει για ψήφιση νόμου που να ρυθμίζει το λόμπι, στέλλει σχετικές εισηγήσεις για το τι πρέπει να περιλαμβάνει, συμμετέχει σε διαβουλεύσεις και προσπαθεί να γράψει μέλη στο νεοσύστατο σύνδεσμο.

5344405762547373 image

  

5344405853003812 image

Το 2017, στην 7η Συνέλευση του PACE στην Αθήνα, η  Μαίρη Πύργου ενημερώνει τους συνέδρους ότι  η Κύπρος θα εκπροσωπείται, πλέον επίσημα από το Σύνδεσμο LPAP και ζητά να διοργανωθεί η 8η Συνάντηση των Ευρωπαϊκών Συνδέσμων Λομπιστών στην Κύπρο για να ενισχύσει τις προσπάθειες του LPAP στην ευαισθητοποίηση και στην προώθηση νόμου για ρύθμιση του  λόμπι στην Κύπρο.  Η πρόταση γίνεται αποδεχτή. Η διοργάνωση της Συνέλευσης ανακοινώνεται το Μάϊο του 2017, και αμέσως αρχίζει η ετοιμασία της.

5344405505305863 image

  

5344405598850179 image

Στιγμιότυπα από τη 8η Συνάντηση των Ευρωπαϊκών Συνδέσμων Λομπιστών του που πραγματοποιήθηκε στη Κύπρο το 2018

Το 2018 ο Σύνδεσμος οργανώνεται εσωτερικά, ετοιμάζει κώδικες συμπεριφοράς, δελτίο εγγραφής μελών και συνεχίζει, χωρίς επιτυχία την προσπάθεια για να γράψει νέα μέλη. Δυστυχώς δεν υπάρχει ανταπόκριση. Καλείται επίσης να συμμετέχει στην επιτροπή νομικών της Βουλής, που τελικά, κατόπιν πίεσης από ΜΚΟ και GRECO αποφάσισε να φέρει το νομοσχέδιο για συζήτηση. Η αντιμετώπιση του νομοσχεδίου σε αυτή τη πρώτη συνάντηση ήταν απογοητευτική. Σχεδόν όλοι οι βουλευτές ήταν εναντίον. Κανένας δεν ήθελε το νομοσχέδιο ακόμα και ο Πρόεδρος της Βουλής παρουσιάσθηκε για να δηλώσει ότι ήταν εναντίον!

Παρά τις δυσκολίες ο Σύνδεσμος συνεχίζει τις προετοιμασίες για την 8η Συνέλευση του PACE στην Κύπρο  Η Συνέλευση πραγματοποιείται την 1-2 Ιουνίου 2018 και έχει στόχο να ενημερώσει το κυπριακό κοινό για το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει το λόμπι στην αποτελεσματικότερη λήψη αποφάσεων. Κατόπιν πρόσκληση μας, o  Υπουργός Δικαιοσύνης έστειλε εκπρόσωπο του για να απευθύνει χαιρετισμό στην έναρξη  της συνάντησης. Στη συνάντηση παρευρέθηκαν επίσης εκπρόσωπος της ΕΕ, που μας ενημέρωσε για τις εξελίξεις του λόμπι στην ΕΕ, η transparency International και άλλοι Επαγγελματικοί Ευρωπαϊκοί σύνδεσμοι.

Τα αποτελέσματα της συνάντησης στάλθηκαν στα ΜΜΕ και ο Σύνδεσμος προσκλήθηκε να μιλήσει στην τηλεόραση και στο  ράδιο.

 Κατά τη διάρκεια της ευρωπαϊκής συνάντησης, έγινε αναδιοργάνωση του PACE, εγκρίθηκε νέο καταστατικό και αποφασίσθηκε ότι οι σύνδεσμοι-μέλη πρέπει να πληρώνουν ετήσια συνδρομή 1000 ευρώ. Ο όρος αυτός ήταν αδύνατο να υλοποιηθεί από τον Κυπριακό σύνδεσμο και έκτοτε παραμένουμε εκτός του ευρωπαϊκού συνδέσμου, λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων .

5344405414538647 image

 

Συνάντηση υψηλού επιπέδου για συζήτηση του θέματος της διαφθοράς

Το 2019, σε μια προσπάθεια ευαισθητοποίησης για την πάταξη της διαφθοράς, ο LPAP συνδιοργανώνει με το ίδρυμα ΦΗΜΟΝΟΗ συνάντηση όλων των ενδιαφερομένων σε θέματα διαφθοράς και τους ζητά να προτείνουν συγκεκριμένες εισηγήσεις για την πάταξη της. Οι 30 προσκεκλημένοι μας, Πρόεδρος Βουλής, Γενικός εισαγγελέας, Γενικός ελεγκτής, πολιτικά κόμματα, υπουργεία, αστυνομία, επαγγελματικοί και μη-κυβερνητικοί σύνδεσμοι, εξέφρασαν τις απόψεις τους αλλά από τη συζήτηση που ακολούθησε διαφάνηκε ότι χρειαζόταν μεγάλη ενημέρωση σχετικά με το θέμα της διαφθοράς.

5344405101356806 image

  

5344405204669802 image

  

5344405262937999 image

 

Συναντήσεις με κόμματα για προώθηση μέτρων κατά της διαφθοράς

Η επιδημία του covid, διέκοψε τη δράση του συνδέσμου. Το 2021 επαναρχίζει τις συναντήσεις  με τα πολιτικά κόμματα για να τα ενημερώσει για το λόμπι και να ζητήσει να ψηφίσουν τους 3 νόμους, που πρότεινε το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Λόγω των προβλημάτων διαφθοράς αλλά και της πίεσης από την GRECO αρχίζει μια εντατική συζήτηση των τριών νομοσχέδιων και ο Σύνδεσμος είναι παρόν σε όλες τις συζητήσεις που γίνονται στην Επιτροπή Νομικών της Βουλής , αλλά και στην Επιτροπή θεσμών.

Μετά από πολλές συναντήσεις  και ατέλειωτες συζητήσεις, το 2022 η Βουλή ψηφίζει 3 νόμους για πάταξη της διαφθοράς.

- Τον περί της Διαφάνειας στις Διαδικασίες Λήψης Δημόσιων Αποφάσεων και Συναφών Θεμάτων Νόμος του 2022 (20(I)/2022)

 -Τον περί της Σύστασης και Λειτουργίας της Ανεξάρτητης Αρχής κατά της Διαφθοράς Νόμος του 2022 (19(I)/2022)

 -Τον περί της Προστασίας Προσώπων που Αναφέρουν Παραβάσεις του Ενωσιακού και Εθνικού Δικαίου (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024 εκδίδεται με δημοσίευση στην Επίσημη Εφημερίδα της Κυπριακής Δημοκρατίας σύμφωνα με το Άρθρο 52 του Συντάγματος.

Ο “περί της Διαφάνειας στις Διαδικασίες Λήψης Δημόσιων Αποφάσεων και Συναφών Θεμάτων Νόμος του 2022 (20(I)/2022)” ρυθμίζει τη διαδικασία λόμπι και προβλέπει όπως η Αρχή κατά της Διαφθοράς είναι υπεύθυνη για την εφαρμογή του νόμου και των προνοιών του. Σύμφωνα με το νόμο η Αρχή πρέπει επίσης να ετοιμάσει κώδικα συμπεριφοράς για τα άτομα που επιθυμούν να εμπλακούν σε λόμπι, και μητρώο λομπιστών.

Στις 6 Απριλίου 2023 η Βουλή ψηφίζει τους Κανονισμούς για τη διαφάνεια στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και Συναφών Θεμάτων του 2023 (S.I. 118/2023),” που επεξηγούν το Μητρώο και τις διαδικασίες συλλογής, επεξεργασίας, χρήσης, αποκάλυψης, πρόσβασης, διατήρησης και διαγραφής προσωπικών πληροφοριών και δεδομένων για τους σκοπούς της εφαρμογής της νομοθεσίας που ρυθμίζει το λόμπι στην Κύπρο.

Στις 27 Νοεμβρίου 2023 η Αρχή κατά της διαφθοράς αρχίζει να δέχεται αιτήσεις για εγγραφή λομπιστών στο μητρώο εγγραφής.

Στις 7 Φεβρουαρίου 2024, η Αρχή με ανακοίνωση της δήλωσε ότι από την 1η Μαρτίου 2024 θα αρχίσει η πλήρης εφαρμογή όλων των διατάξεων του νόμου, σχετικά με τις υποχρεώσεις των αξιωματούχων και των λομπιστών. Επειδή ο νόμος για τη διαδικασία του λόμπι είναι αρκετά περίπλοκος η Αρχή ετοίμασε επίσης ειδικό έντυπο που επεξηγεί με ένα πιο απλό τρόπο τις υποχρεώσεις των ατόμων που εμπλέκονται σε λόμπι.

Παρά το γεγονός ότι ο νόμος για τη διαδικασία του λόμπι έχει πλέον εφαρμοστεί, και  παρά το γεγονός ότι έχουν γίνει προσπάθειες για επεξήγηση των κανονισμών, οι 257 λομπίστες που έχουν γραφτεί στο μητρώο της Αρχής κατά της Διαφθορας, καθώς και οι αξιωματούχοι, ακόμα προσπαθούν να καταλάβουν τις πρόνοιες του νόμου και ιδιαίτερα πως να καταγράφουν τις επαφές τους και τι να συμπεριλαμβάνουν στις αναφορές τους.

Τo 2025 κλείνουν 30 χρόνια από την εποχή που εμφανίσθηκε το επαγγελματικό  λόμπι στην Κύπρο.  Για χρόνια το λόμπι στην Κύπρο γινόταν με αδιαφανή τρόπο,  διότι δεν υπήρχαν νόμοι και κανονισμοί και οι λομπίστες δεν ήταν υποχρεωμένοι να δίδουν αναφορά για τις συναντήσεις, τις συνομιλίες τους με τους κρατικούς αξιωματούχους και για ποια θέματα προσπαθούσαν να τους επηρεάσουν.

Ο νόμος που ψηφίσθηκε το 2022 και οι κανονισμοί που προβλέπει άρχισαν να ρυθμίζουν το λόμπι στην Κύπρο. Όμως παραμένουν ακόμα να γίνουν πολλά.

5344404794243167 image

  

5344404888531292 image

Ο Σύνδεσμος συνεργάζεται με την Αρχή κατά της Διαφθοράς για να προωθήσει το διαφανές λόμπι και να συμβάλει στην  στην πάταξη της διαφθοράς

Ο Κυπριακός Σύνδεσμος λομπιστών Λομπιστών και Συμβούλων Δημοσίων Υποθέσεων έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη ετοιμασία του νόμου και συμμετέχει ενεργά στην ενημέρωση των πολιτών για τις πρόνοιες του, μέσω ενημερωτικών σεμιναρίων και συζητήσεων. Παρακολουθεί επίσης τις προκλήσεις που πρέπει να υπερπηδηθούν και προτείνει εισηγήσεις για πιθανές αλλαγές που θα διευκόλυναν και θα απλοποιούσαν τη διαδικασία του λόμπι.

Στόχος του τώρα είναι η ενημέρωση για τα ωφέλη του διαφανούς και ποιοτικού λόμπι, η βελτίωση της εικόνας του επαγγέλματος, και η διοργάνωση ενημερωτικών και εκπαιδευτικων σεμιναρίων για τα μέλη του, ώστε να μπορούν να προσφέρουν  ποιοτικό λόμπι, ετοιμάζοντας καλά σχεδιασμένα προγράμματα δημοσιών υποθέσεων και εισηγήσεις βασισμένες σε έρευνα, σε στατιστικά στοιχεία, σε ανάλυση  και αξιολόγηση.

Σήμερα 30 χρόνια από την εμφάνιση του επαγγελματικου λόμπι στην Κύπρο, το λόμπι έχει ρυθμιστεί νομικά στην Κύπρο και  οι πρόνοιες του νόμου άρχισαν να εφαρμόζονται. Υπάρχουν ακόμα δυσκολίες αλλα το θέμα προχωρεί.

Ο Σύνδεσμος μας χαιρετίζει αυτήν τη θετική εξέλιξη και νοιώθει μεγάλη ικανοποίηση που συνέβαλε, και συνεχίζει να συμβάλλει στην προσπάθεια, για διαφανή λόμπι και  πάταξη της διαφθοράς.

…………………………………

1,(https://sciendo-parsed.s3.eu-central-1.amazonaws.com/647274dc215d2f6c89dc89d8/10.2478_picbe-2020-0108.pdf?X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Content-Sha256=UNSIGNED-PAYLOAD&X-Amz-Credential=AKIA6AP2G7AKOUXAVR44%2F20251105%2Feu-central-1%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-Date=20251105T112040Z&X-Amz-Expires=3600&X-Amz-Signature=93a68b2c0d5c97f76f2300779977f29afaf73598d4591ad2f7b2a9fd75a2977a&X-Amz-SignedHeaders=host&x-amz-checksum-mode=ENABLED&x-id=GetObject)

2. This article regulates the details of participative democracy within the EU in the following sections: horizontal civil dialogue (Article 11(1) TEU), vertical civil dialogue (Article 11(2) TEU), the Commission's existing consultation practices (Article 11(3) TEU), and the new European Citizens' Initiative (Article 11(4) TEU).

3.https://www.google.com/search?q=%CF%80%CE%BF%CF%84%CE%B5+%CE%B9%CE%B4%CF%81%CF%8D%CE%B8%CE%B7%CE%BA%CE%B5+%CE%B7+EPACA&client=firefox-b-d&sca_esv=497cb87f152d986c&channel=entpr&sxsrf=AE3TifOYZBtFJG2UPfpV0O44c9xNl-XVhA%3A1762344089845&ei=mTwLabmqM_qKxc8P1OaZwQo&ved=0ahUKEwj52smr-9qQAxV6RfEDHVRzJqgQ4dUDCBE&oq=%CF%80%CE%BF%CF%84%CE%B5+%CE%B9%CE%B4%CF%81%CF%8D%CE%B8%CE%B7%CE%BA%CE%B5+%CE%B7+EPACA&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiIs-Azr_PhM61IM65zrTPgc-NzrjOt866zrUgzrcgRVBBQ0EyBRAAGO8FMgUQABjvBTIFEAAY7wUyCBAAGIAEGKIEMgUQABjvBUiVeVDwCFiVUnABeACQAQCYAfkBoAHkG6oBBjAuMjEuMbgBDMgBAPgBAZgCFqAC7RvCAgoQABiwAxjWBBhHwgINEAAYgAQYsAMYQxiKBcICCBAAGKIEGIkFmAMAiAYBkAYEkgcGMS4yMC4xoAfYUbIHBjAuMjAuMbgH6BvCBwYwLjEuMjHIB0o&sclient=gws-wiz-serp

4. file:///C:/Users/35799/Downloads/Public_Affairs_in_Europe-1.pdf

Πρόεδρος του Συνδέσμου  Lobbyists and Public Affairs Professionals

Πρόεδρος ιδρύματος ΦΗΜΟΝΟΗ

 

Ροή Ειδήσεων

Hellenic Bank Χορηγός Ροής INB
ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
;