powered by cbn INB-DIGITAL-EDITIONS LOGO-PNG-108
powered byΧρηματοοικονομικά

Το κόβει για νέα σχέδια προστασίας πρώτης κατοικίας ο Μάκης Κεραυνός-Τα δύο σημαντικά εμπόδια

«Η επαναποδοχή αιτήσεων στο σχέδιο ενοίκιο έναντι δόσης (ΣΕΕΔ) ή η εισαγωγή ενός νέου κρατικού σχεδίου στο παρόν στάδιο δεν κρίνεται δόκιμη και αναμένεται να έχει χαμηλό βαθμό επιτυχίας», υπογραμμίζει, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Οικονομικών, Μάκης Κεραυνός, σε απάντησή του σε σχετικό ερώτημα του βουλευτή της ΕΔΕΚ, Ανδρέα Αποστόλου, κάνοντας αναφορά σε δύο σημαντικά -όπως τα χαρακτηρίζει- εμπόδια σε ένα νέο σχέδιο για μη εξυπηρετούμενα δάνεια.

Ειδικότερα ο βουλευτής με ερώτημά του καλούσε τον υπουργό Οικονομικών να ενημερώσει τη Βουλή αν προγραμματίζεται η επαναφορά του σχεδίου «Ενοίκιο έναντι Δόσης» και αν ναι, εάν θα υπάρξουν αλλαγές, με στόχο την αύξηση των δικαιούχων.

Επίσης, ο κ. Αποστόλου ζητούσε ενημέρωση και για το κατά πόσον υπάρχει η πολιτική βούληση για την εφαρμογή κάποιου άλλου σχεδίου, με στόχο την προστασία της πρώτης κατοικίας όλων όσων δεν κατέστη δυνατό να ενταχθούν στα σχέδια «Εστία» και «Ενοίκιο έναντι Δόσης».

Η απάντηση Κεραυνού

Απαντώντας στον βουλευτή της ΕΔΕΚ, ο υπουργός Οικονομικών αναφέρει ότι «το σχέδιο Ενοίκιο έναντι Δόσης ήταν διαθέσιμο στο κοινό για αιτήσεις μεταξύ 3/12/2023-6/9/2024 και 3-31/10/2024».

Καθ’ όλη τη διάρκεια αποδοχής αιτήσεων, προσθέτει, διεξήχθη διαφημιστική εκστρατεία, ενώ έγιναν πολλές εμφανίσεις λειτουργών στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Λειτούργησε επίσης τηλεφωνικό κέντρο στην ΚΕΔΙΠΕΣ για απαντήσεις και καθοδήγηση ενδιαφερομένων.

Σημειώνει ακόμη ότι μετά την επαναποδοχή αιτήσεων τον Οκτώβριο 2024 λήφθηκαν αντιδράσεις τόσο από τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εξαγοράς Πιστώσεων όσο και από τον Σύνδεσμο Τραπεζών.

«Μέχρι στιγμής κάποιες αιτήσεις που παραλήφθηκαν τον Οκτώβριο 2024 δεν έγιναν αποδεκτές από πιστωτές για επεξεργασία εντός του Σχεδίου», συνεχίζει.

Υπό το πρίσμα των πιο πάνω, ο κ. Κεραυνός ξεκαθαρίζει ότι «η επαναποδοχή αιτήσεων στο ΣΕΕΔ ή η εισαγωγή ενός νέου κρατικού σχεδίου στο παρόν στάδιο δεν κρίνεται δόκιμη και αναμένεται να έχει χαμηλό βαθμό επιτυχίας».

Παράλληλα ο υπουργός Οικονομικών υπενθυμίζει πως το Υπουργείο Οικονομικών έχει εκπονήσει τέσσερα σχέδια για επίλυση των στεγαστικών μη εξυπηρετούμενων δανείων: Τα δύο κύρια ήταν το «Εστία» (2019) και το «Ενοίκιο έναντι Δόσης» (2023), ενώ συμπληρωματικά εισήχθηκαν και τα Σχέδια «Οικία» (2021) και το Σχέδιο Ρύθμισης Δανείων του Κεντρικού Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών (2019).

Σύμφωνα με τον κ. Κεραυνό, το πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων στην Κύπρο ξεκίνησε να αναδεικνύεται το 2014, αλλά αυτό ήταν το σημείο καταγραφής επίσημων στατιστικών.

«Πολλά δάνεια ήταν μη εξυπηρετούμενα πολύ πριν το 2014, και κάποια μάλιστα κατέστησαν μη εξυπηρετούμενα λίγο μετά την παραχώρησή τους, δηλαδή ‘από τη γέννησή τους’», υπογραμμίζει σχετικά.

Μετά την πάροδο τόσων ετών, συμπληρώνει, έχουν τεθεί σημαντικοί πόροι τόσο από τους πιστωτές όσο και από το κράτος για επίτευξη συναινετικών λύσεων.

Τα «αγκάθια»…

Ως προς το ενδεχόμενο εφαρμογής άλλου σχεδίου για προστασία της πρώτης κατοικίας, ο κ. Κεραυνός υποδεικνύει πως το Υπουργείο Οικονομικών εντοπίζει δύο σημαντικά εμπόδια σε ένα νέο σχέδιο για μη εξυπηρετούμενα δάνεια:

Πρώτον, εξηγεί, απαιτείται η συνεργασία πιστωτών:

«Τα κρατικά σχέδια για μη εξυπηρετούμενα δάνεια απαιτούν την εθελοντική συμμετοχή των πιστωτών. Οι χορηγίες για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια δεν είναι όπως οι συνήθεις κρατικές χορηγίες οι οποίες διέπονται εντός του πλαισίου της σχέσης κράτους-πολίτη.

Στα σχέδια για ΜΕΔ το κράτος επεμβαίνει ανάμεσα στη σχέση πιστωτή-δανειολήπτη, έτσι για την επιτυχία των σχεδίων θα πρέπει να συμμετέχουν οι πιστωτές η κάθε μία για το δικό της χαρτοφυλάκιο.

Οι δανειακές συμβάσεις έχουν υπογραφεί μεταξύ πιστωτών-δανειοληπτών και το ιδιοκτησιακό δικαίωμα των πιστωτών μέσω της υποθήκης στο ακίνητο προστατεύεται ιδιαίτερα στην Κύπρο, στο ίδιο το Σύνταγμα.

Εδώ τίθεται το ερώτημα πώς ένα κρατικό σχέδιο θα εφαρμοστεί σε περίπτωση που κάποιος μεγάλος πιστωτής αρνηθεί να συμμετάσχει σε αυτό», αναφέρει.

Δεύτερον, συνεχίζει ο υπουργός Οικονομικών, απαιτείται έγκριση από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:

«Όπως και για τα προηγούμενα σχέδια απαιτείται η έγκριση από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, μία διαδικασία που μπορεί να διαρκέσει αρκετούς μήνες. Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού θα εξετάσει κατά πόσο οι πιστωτές εντός του κυβερνητικού σχεδίου θα εισπράξουν περισσότερα από ό,τι εκτός του σχεδίου. Η διαφορά των δύο αποτελεί την κρατική ενίσχυση προς τις επιχειρήσεις», επισημαίνει περαιτέρω.

Πέραν των πιο πάνω, στην απάντησή του ο υπουργός Οικονομικών τονίζει πως «οι τράπεζες έχουν προβεί σε πολύ ψηλές προβλέψεις στο δανειακό χαρτοφυλάκιο για τα συγκεκριμένα δάνεια, δηλαδή έχουν ήδη εγγράψει τις ζημιές επειδή αναμένουν ότι δεν θα τα εισπράξουν».

Βάσει των προβλέψεων αυτών, υποδεικνύει, τα δάνεια πωλήθηκαν στις εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων.

«Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να δοθεί σχέδιο στο οποίο οι πιστωτές να εισπράξουν λιγότερα ή ίσα με το ποσό που θα ανακτήσουν μακροχρόνια. Αυτό εξυπακούεται ότι τελικά οι δανειολήπτες θα καταβάλουν πολύ λίγα για το δάνειό τους», συμπληρώνει. Όμως, προσθέτει, «το να δίνει ένα μεταγενέστερο κρατικό σχέδιο καλύτερους όρους από ένα προγενέστερο σχέδιο δεν είναι ούτε δίκαιο ούτε οικονομικά ορθολογιστικό γιατί (α) δημιουργείται η εντύπωση στο κοινό να περιμένει πάντοτε κάποιο (καλύτερο) μελλοντικό σχέδιο και αφετέρου (β) είναι άδικο για όσους προσήλθαν στα πρώτα σχέδια με δυσμενέστερους για αυτούς όρους».

«Γενικότερα είναι πολύ δύσκολο να επιχειρηματολογήσει το Υπουργείο Οικονομικών ότι ένα νέο σχέδιο είναι επαχθές προς τους πιστωτές», καταλήγει ο υπουργός Οικονομικών.

;