Ποια χαρακτηριστικά θα πρέπει να διέπουν την κουλτούρα του ανθρώπινου δυναμικού και των ίδιων των επιχειρήσεων; Ποιες προϋποθέσεις καθιστούν μια εταιρεία best work place; Εκπρόσωποι των τμημάτων ανθρώπινου δυναμικού των Deloitte, EY, KPMG και PwC απαντούν στα δυο ερωτήματα και δίνουν τα δικά τους tips για ένα καλό εργασιακό περιβάλλον.
Είναι ξεκάθαρο, με βάση τα όσα λένε οι ειδικοί στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού, πως ένα καλό εργασιακό περιβάλλον κάνει τους υπαλλήλους μιας εταιρείας ή οργανισμού ακόμη πιο αποδοτικούς. Για να επιτευχθεί και να διατηρηθεί, απαιτείται η επένδυση σε πρακτικές και αρχές που έχουν ως γνώμονα τις ανάγκες του προσωπικού, ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας ή θέσης στην επιχείρηση. Ακολουθούν μερικά από τα βήματα, που πρέπει να ακολουθήσουν οι εταιρείες στην Κύπρο για να το εξασφαλίσουν.
ΚΕΙΜΕΝΟ ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
Η κουλτούρα
Ποια χαρακτηριστικά θα πρέπει να διέπουν την κουλτούρα του ανθρώπινου δυναμικού και των ίδιων των επιχειρήσεων;
Έλλη Σταύρου, HR director, Deloitte
«Η εταιρική κουλτούρα διαμορφώνεται μέσα από ένα συνδυασμό παραγόντων, όπως είναι ο τομέας δραστηριότητας, το μέγεθος της επιχείρησης, το στυλ ηγεσίας, οι διαδικασίες, οι πολιτικές και οι πεποιθήσεις της. Οι εταιρείες που ξεχωρίζουν και που επιτυγχάνουν να προσελκύουν και να εργοδοτούν ταλέντα, να ενισχύουν τα επίπεδα αφοσίωσης των πελατών τους και να διασφαλίζουν μια αειφόρο ανάπτυξη είναι αυτές που καλλιεργούν την κατάλληλη κουλτούρα μέσω ευελιξίας στον τρόπο διεκπεραίωσης των εργασιών, λήψεως αποφάσεων και προσαρμογής στα νέα δεδομένα.
Η υγιής κουλτούρα μπορεί να πραγματωθεί με διάφορους τρόπους, όπως:
Με την επένδυση στην καινοτομία, τη συνεχή ανάπτυξη και υιοθέτηση νέων ιδεών. Με την ανάληψη ευθυνών, την υπευθυνότητα, την επικέντρωση στους στόχους και στο αποτέλεσμα. Με τη συνεργασία και τη διαφάνεια στην επικοινωνία σε όλα τα επίπεδα ιεραρχίας. Όλο και περισσότεροι οργανισμοί στην Κύπρο υιοθετούν σήμερα ενέργειες για ανάπτυξη τέτοιων χαρακτηριστικών στην κουλτούρα τους. Την ίδια ώρα, όμως, χρήζει περαιτέρω βελτίωσης ο προ δράσεως στρατηγικός προγραμματισμός, ενώ απαραίτητη είναι και η κατάργηση του παραδοσιακού στυλ διοίκησης, με επικέντρωση στην αμφίδρομη επικοινωνία και την ενδυνάμωση των ανθρώπων».
Μαρία Καραντώνη, διοικητική σύμβουλος, KPMG
«Μια υγιής εταιρική κουλτούρα πρέπει να χαρακτηρίζεται από ανοικτή και αμφίδρομη επικοινωνία μεταξύ της διοίκησης και του προσωπικού, κατά την οποία να επικρατεί διαφάνεια και ειλικρίνεια. Ο σεβασμός στη διαφορετικότητα του κάθε ατόμου, στο πλαίσιο της ομαδικής εργασίας και όχι μόνο, καθώς και η συνεχής εκπαίδευση του προσωπικού υποβοηθούν στην ανάπτυξη των ταλέντων και κατ’ επέκταση στην επιτυχία της εταιρείας. Αδιαμφισβήτητα, μια κουλτούρα που προωθεί τη συνεχή και εποικοδομητική κριτική (feedback) δεν μπορεί παρά να συντείνει θετικά στην επίτευξη των στόχων και του οράματος της εταιρείας».
Χάρις Αναστασιάδου, ανώτερη διευθύντρια, Τμήμα ανθρώπινου δυναμικού, PwC
«Η κουλτούρα που διέπει το ανθρώπινο δυναμικό διαφέρει ανάλογα με την επιχείρηση, τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείται, τις αξίες και τις πρακτικές της. Αυτή επηρεάζει σημαντικά την απόδοση των εργαζομένων και κατ’ επέκταση την επιτυχία κάθε επιχείρησης. Γι’ αυτό τον λόγο θα πρέπει να στηρίζεται σε συγκεκριμένες σταθερές αξίες συμπεριφοράς και δράσεων».
Μαρία Σεργίου, associate director talent team EY Cyprus
«Καθώς το ευρύτερο περιβάλλον του επιχειρείν στην Κύπρο, σε πολλές περιπτώσεις, περνά τη μεταβατική φάση μεταμόρφωσης από τις μικρές ή οικογενειακές επιχειρήσεις στις μεγαλύτερες, πολυμετοχικές ή ακόμη και πολυεθνικές, είναι απόλυτα λογικό και αναμενόμενο ο κρίσιμος τομέας της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού να μην έχει βρει ακόμη απόλυτα τον ρόλο που του αναλογεί και του αξίζει. Το ενθαρρυντικό, όμως, είναι ότι ολοένα και περισσότερες εταιρείες αντιλαμβάνονται τη θέση - κλειδί την οποία κατέχει ο παράγοντας άνθρωπος και επενδύουν στη συνεχή εκπαίδευση κι επιμόρφωση, στην παροχή κινήτρων και τη διαμόρφωση μιας σωστής δομής σε ένα ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον. Σ’ αυτή την εξέλιξη έχει βοηθήσει τα τελευταία χρόνια σημαντικά και η στελέχωση των επιχειρήσεων με ειδικά εκπαιδευμένα άτομα στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού, τα οποία διαθέτουν την ανάλογη τεχνογνωσία».
Βest work places
Ποιες προϋποθέσεις καθιστούν μια εταιρεία best work place;
Έλλη Σταύρου, HR director, Deloitte
«Εργοδότες προτίμησης είναι οι εταιρείες που υιοθετούν πρακτικές, οι οποίες ικανοποιούν τις ανάγκες των διαφόρων γενεών προσωπικού, όπως πρωτοβουλίες που προωθούν την υγεία και την ευεξία του προσωπικού ή ενέργειες που ενισχύουν τα επίπεδα διατήρησης, την παραγωγικότητα και τα οικονομικά αποτελέσματα. Εφαρμόζουν πρακτικές συμφιλίωσης επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, καθώς και εναλλακτικές μεθόδους επιβράβευσης, όπως για παράδειγμα, on-the-spot αναγνώριση και ευέλικτα προγράμματα επιλογής ωφελημάτων σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε στελέχους. Επενδύουν σε πρακτικές ενσωμάτωσης διαφόρων κατηγοριών προσωπικού και στην ανάπτυξη ποικιλομορφίας σε διάφορα δημογραφικά χαρακτηριστικά, όπως και σε προγράμματα ανάπτυξης ηγετικών ικανοτήτων σε όλα τα ιεραρχικά επίπεδα».
Μαρία Καραντώνη, διοικητική σύμβουλος, KPMG
«Για να μπορέσει μια εταιρεία να χαρακτηριστεί best work place πρέπει να πληροί μια πληθώρα προϋποθέσεων, που διασφαλίζουν ένα ιδανικό εργασιακό περιβάλλον. Πέρα από ξεκάθαρους στόχους και όραμα, τα οποία πρέπει να διαθέτει, είναι ανάγκη να επενδύει στο ανθρώπινο δυναμικό της, παρέχοντας ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης και ανέλιξης, αλλά και πρόσβαση σε ποικίλες και πολυάριθμες πηγές πληροφοριών. Είναι, επίσης, απαραίτητο το δίκαιο σύστημα αξιολόγησης που προωθεί την ανάδειξη των ταλέντων και τη βελτίωση των ικανοτήτων του προσωπικού. Στη διαρκή προσπάθεια για εξασφάλιση ενός άρτιου εργασιακού περιβάλλοντος, η επιχείρηση θα πρέπει να επενδύει όχι μόνο στη συνεχή βελτίωση της σωματικής και ψυχικής υγείας του προσωπικού της, αλλά και στην παροχή διαφόρων ωφελημάτων, όπως ταμείο προνοίας, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και ευέλικτα ωράρια. Λαμβάνοντας υπόψη τις αλλαγές στο οικονομικό περιβάλλον, μια εταιρεία θα πρέπει επίσης να επενδύει στην τεχνολογία και την εφαρμογή καινοτόμων ιδεών, επιδεικνύοντας παράλληλα ένα πλούσιο έργο εταιρικής κοινωνικής ευθύνης».
Χάρις Αναστασιάδου, ανώτερη διευθύντρια, τμήμα ανθρώπινου δυναμικού, PwC
«Οι προϋποθέσεις που εξασφαλίζουν ένα ιδανικό εργασιακό περιβάλλον είναι πολλές, όμως βασίζονται στον διαχρονικό στόχο χτισίματος εμπιστοσύνης στην κοινωνία, καθώς και στην ικανότητα επίλυσης προβλημάτων. Για την επίτευξη αυτού του στόχου πρέπει οι επιχειρήσεις να επικεντρώνονται στη δημιουργία αξίας για τους ανθρώπους και τους πελάτες τους, στη συνεχή ανάπτυξη των εργαζομένων, στην προώθηση της διαφορετικότητας και της ευελιξίας στον τρόπο εργασίας, στην ειλικρινή επικοινωνία σε όλα τα επίπεδα και στην αναγνώριση της εργασίας του κάθε ατόμου. Σκοπός πρέπει, επίσης, να είναι η δημιουργία ενός περιβάλλοντος που θα ενθαρρύνει όλους να δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό, να νιώθουν υπερήφανοι για την εργασία τους, να απολαμβάνουν τη συνεργασία με τους συναδέλφους και τους πελάτες τους και να εμπιστεύονται τους ανθρώπους με τους οποίους εργάζονται, ώστε να επιτυγχάνουν τους επιχειρηματικούς τους στόχους».
Μαρία Σεργίου, associate director Talent Team EY Cyprus
«Όταν το εργασιακό περιβάλλον είναι καλό, τότε ο εργαζόμενος γίνεται πιο αποδοτικός, αποτελώντας παράλληλα πόλο έλξης για νέο προσωπικό. Ένα άριστο εργασιακό περιβάλλον οικοδομείται μέσα από την καθημερινότητα των ανθρώπων. Η σωστή δομή μιας εταιρείας, οι προοπτικές ανέλιξης και η δυνατότητα συμμετοχής του προσωπικού στη λήψη αποφάσεων, η διαρκής επιμόρφωση και η παροχή κινήτρων για συνεχή βελτίωση, η αξιοκρατία, ο σεβασμός με τον οποίο ο κάθε εργαζόμενος πρέπει να αντιμετωπίζεται ξεχωριστά ως άνθρωπος και όχι απλώς σαν ένας αριθμός, ο επαγγελματισμός και ταυτόχρονα το ανθρώπινο πρόσωπο και οι σχέσεις εμπιστοσύνης αποτελούν ουσιώδεις συνιστώσες για μια εταιρεία, αν θέλει να ονομάζεται best work place».







