Διπλή πίεση για το ελληνικό λιανεμπόριο-Ψάχνει rebound στις εκπτώσεις
InBusinessNews 12:24 - 14 Ιουλίου 2025

Rebound στο γ’ τρίμηνο της χρονιάς αναζητά το λιανεμπόριο στην Ελλάδα -μέσω των εκπτώσεων-, καθώς από την αρχή της χρονιάς αντιμετωπίζει όλες τις παθογένειες της κατανάλωσης.
Πληθωρισμός, μειωμένο εισόδημα, «πόθος» των διακοπών για τους γηγενείς, αλλά και μεγάλη επίθεση από τις online αγορές και τις χωρίς όριο ασιατικές πλατφόρμες.
Αντίβαρο στη μέση κατανάλωση εκτιμάται ότι έχει φέρει ο τουρισμός (κυρίως οι tax free πωλήσεις) αλλά για περιορισμένες αγορές όπως εκείνες του ΝΑ Αιγαίου αλλά και τα μεγάλα αστικά κέντρα όπως η Αθήνα κι η Θεσσαλονίκη, όμως και πάλι επικεντρώνοντας στις κεντρικές πιάτσες και στα malls, αγορές που εν πολλοίς είναι αναγνωρίσιμες για το τουριστικό εισόδημα.
Οι μέχρι στιγμής τοποθετήσεις των λιανεμπόρων -πέρα από τα στατιστικά στοιχεία- είναι πως η κατανάλωση στρέφεται στο leisure και στα ταξίδια (σ.σ. όπως σημείωσε ο Βασίλης Φoυρλής στο περιθώριο της τακτικής Γ.Σ.), ενώ ο Απόστολος Βακκάκης, επικεφαλής του μεγαλύτερου ομίλου λιανικής στη χώρα (πλην τροφίμων), ανάφερε πως η αγορά συνεχίζει να κινείται πτωτικά τον Ιούνιο και τον Ιούλιο.
Το λιανεμπόριο στην Ελλάδα, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, εκτιμά ότι 600 εκατ. ευρώ πωλήσεων στη χώρα αφορούν συναλλαγές (στην πλειονότητά τους αδασμολόγητες) από τις ασιατικές πλατφόρμες (Temu, Shein), χωρίς ωστόσο να υπολογίζονται οι πωλήσεις από τις mainstream πλατφόρμες όπως η Amazon και το e-Bay, πέραν ασφαλώς των ηλεκτρονικών καταστημάτων μεγάλων λιανεμπόρων (π.χ. όμιλος Inditex), που κατέχουν μεγάλο μερίδιο online και offline στην εγχώρια αγορά.
Στην παρούσα συγκυρία, ήδη βρίσκεται κάποια «μέτρα πίσω», καθώς μεγάλες πλατφόρμες έχουν ήδη ξεκινήσει τις προσφορές και έχουν κατά τεκμήριο ξεπουλήσει το πρώτο κύμα, ενώ το ελληνικό λιανεμπόριο επιχειρεί να βρει μια ελκυστική πρόταση, που μπορεί να μην αφορά μόνο την τιμή.
Σε κάθε περίπτωση, το εμπόριο περιμένει σήμερα 14 Ιουλίου την έναρξη των εκπτώσεων, οι οποίες θα διαρκέσουν μέχρι το Σάββατο 30 Αυγούστου, ενώ προαιρετικά τα καταστήματα θα μείνουν ανοιχτά και την Κυριακή 20 Ιουλίου.
ΕΛΣΤΑΤ και απογοήτευση
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ο κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025 ανήλθε σε 16,16 δις ευρώ, σημειώνοντας αύξηση μόλις 0,6% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2024.
Εξαιρουμένων των καυσίμων, των οχημάτων και των τροφίμων, ο κύκλος εργασιών στο λιανεμπόριο κατά το α' τρίμηνο του 2025 διαμορφώθηκε σε 5,58 δις ευρώ, ενισχυμένος κατά 1,2% σε σύγκριση με το α' τρίμηνο του 2024.
Ο τζίρος, μάλιστα, σε παραδοσιακούς κλάδους του λιανεμπορίου όπως η ένδυση και η υπόδηση διαμορφώθηκε στο α' τρίμηνο του 2025 ακόμη και κάτω από τα επίπεδα του 2024.
Έτσι, για παράδειγμα, ο κύκλος εργασιών στα καταστήματα λιανικής πώλησης υποδημάτων ήταν το διάστημα Ιανουαρίου - Μαρτίου 2025 σε 106,37 εκατ. ευρώ έναντι 114,63 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2024.
Στον κλάδο της ένδυσης καταγράφηκε αύξηση φέτος, αλλά μικρή σε σχέση με το 2024, καθώς ο τζίρος διαμορφώθηκε το α' τρίμηνο του 2025 σε 702,52 εκατ. ευρώ έναντι 699,48 εκατ. ευρώ το α' τρίμηνο του 2024.
Πηγή: euro2day.gr