Χ. Παπαχαραλάμπους: Από τον ήλιο και τη θάλασσα, στην εμπειρία και τη στρατηγική
Δόνα Καπαρτή 09:25 - 11 Ιουλίου 2025

Σε μια περίοδο που ο τουρισμός στην Ευρώπη μεταμορφώνεται ταχύτερα από ποτέ, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών και Τουριστικών Πρακτόρων Κύπρου (ACTTA), Xάρης Παπαχαραλάμπους, σκιαγραφεί το παρόν και το μέλλον των ταξιδιωτικών επιλογών των Κυπρίων, αναλύει τις ανάγκες της ξενοδοχειακής βιομηχανίας και δίνει στοχευμένες συστάσεις στους Κύπριους ξενοδόχους μέσα από αποκλειστική του συνέντευξη στο newsletter του ΠΑΣΥΞΕ, «Ξενοδόχος».
Αφετηρία της συζήτησης ήταν τα νέα στοιχεία του ETC, σύμφωνα με τα οποία η Ισπανία κατέχει την πρώτη θέση στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων ταξιδιωτών για το καλοκαίρι του 2025.
Ο ίδιος εξηγεί: «Η Ισπανία είναι εκ των πραγμάτων πρώτη. Είναι μια χώρα με δεκάδες εκατομμύρια τουρίστες και αποτελεί τον μεγαλύτερο προορισμό για τους Ευρωπαίους πολίτες. Βρίσκεται κοντά στη Γερμανία και την Αγγλία, που είναι μεγάλες αγορές για τον εξερχόμενο τουρισμό».
Όσον αφορά τις προτιμήσεις των Κυπρίων, σημειώνει πως «ενδεικτικά, 80% των Κυπρίων καταλήγει στην Ευρώπη. Η Ελλάδα προηγείται με μεγάλη διαφορά». Αν και η Ισπανία παραμένει θελκτικός προορισμός, «λίγοι Κύπριοι πάνε λόγω πτήσεων», υπογραμμίζει, εξηγώντας ότι η απουσία απευθείας συνδέσεων είναι καθοριστικός παράγοντας. «Οι περισσότεροι προτιμούν προορισμούς με απευθείας πτήσεις».
Ένα ακόμη ενδιαφέρον φαινόμενο είναι η άνοδος της ζήτησης σε χώρες όπως η Πολωνία και η Ρουμανία: «Το ότι έχουν καλυτερεύσει οι προορισμοί αυτοί σε πτήσεις σε διάφορες πόλεις, έχει προκαλέσει αυξημένη ζήτηση σε σύγκριση με το παρελθόν. Επηρεάζει θετικά και το κόστος που το μειώνει και τις ημέρες που χρειάζεται εφόσον είναι λιγότερα και γενικότερα η ευκολία των απευθείας είναι πολύ μεγαλύτερη».
«Ο κόσμος αναζητά εμπειρίες»
Όταν η κουβέντα φτάνει στις ανάγκες των ξενοδόχων, η τοποθέτηση του είναι ξεκάθαρη: «Γενικά θεωρώ ότι η διαμονή έχει πολύ μεγάλο ρόλο να παίξει όσον αφορά την ευρύτερη τουριστική ποιότητα που προσφέρει ένας προορισμός».
Παρόλα αυτά, παρατηρεί ότι «ο κόσμος αναζητά εμπειρίες, θέλει κάτι περισσότερο από θάλασσα. Βεβαίως ο ήλιος και η θάλασσα παραμένουν το κυριότερο κριτήριο, αλλά βλέπουμε αλλαγές».
Αλλαγές που αφορούν και τη σεζονικότητα. «Στους καθαρά καλοκαιρινούς μήνες θα υπάρξει μείωση. Αυξάνονται οι θερμοκρασίες, κάποιοι προορισμοί δεν είναι ελκυστικοί. Ταυτόχρονα, σε ευρωπαϊκές χώρες βελτιώνονται οι συνθήκες διαβίωσης και περιορίζεται η ανάγκη των πολιτών τους για απόδραση εκτός».
Αυτό όμως, δεν είναι απαραίτητα αρνητικό. «Δημιουργούνται ευκαιρίες. Είναι πιο εύκολο να ταξιδέψει κάποιος την περίοδο που θεωρούνταν off-season. Άρα μπορείς να επιμηκύνεις την τουριστική περίοδο και να μειώσεις τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις».
Οι ανάγκες και οι ελλείψεις
Στη συνέχεια, η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από τις αναδυόμενες ανάγκες των τουριστών. «Οι ταξιδιώτες ζητάνε εμπειρίες», επανέλαβε εκφαντικά. «Το value σε σχέση με την τιμή έχει τεράστια σημασία. Πληρώνει κάποιος και περιμένει να πάρει αυτό που αγόρασε».
Ένα ακόμα κρίσιμο ζήτημα, που επηρεάζει ουσιαστικά την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος, είναι οι ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό και υποδομές.
«Τεράστιο πρόβλημα είναι η έλλειψη προσωπικού, αλλά και οι ελλείψεις στις μεταφορές, στους οδηγούς – όλα αυτά έχουν την επίδρασή τους στην ποιότητα. Καμία βιομηχανία, ειδικά στις υπηρεσίες, δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις χωρίς τα κατάλληλα εργαλεία: είτε μιλάμε για συγκοινωνίες, είτε για ανθρώπινο δυναμικό».
Η… ξεχασμένη γερμανική αγορά
Στο σημείο αυτό, ο κ. Παπαχαραλάμους θα επαναφέρει ένα πάγιο ζήτημα: την υποαπόδοση της κυπριακής τουριστικής εικόνας στη γερμανική αγορά.
«Αν δούμε τα νούμερα της Γερμανίας πριν 25-30 χρόνια, είχαμε όσους Γερμανούς έχουμε σήμερα. Σωστά εντόπισε ο κ. Μιχαηλίδης ότι η εικόνα που έχει η χώρα μας καθορίζεται από την προβολή της».
Γιατί συμβαίνει αυτό; «Είναι θέμα προσαρμογής του προορισμού στις εν λόγω αγορές. . Το να μιλάμε γερμανικά στα ξενοδοχεία, είναι ένα παράδειγμα.. Ή προσαρμοζόμαστε στα θέλω της αγοράς, ή το ξεχνάμε. Πρέπει να δώσουμε έμφαση στην γερμανική αγορά, αλλά να εργαστούμε όλοι οι φορείς συλλογικά».
Και προσθέτει κάτι εξαιρετικά κρίσιμο για τους Κύπριους ξενοδόχους: «Η Γερμανία είναι αγορά που ταξιδεύει τη χειμερινή περίοδο. Εμείς τότε είμαστε κλειστοί. Κι αυτό δεν είναι λογικό. Άρα είναι θέμα και προϊόντος και προώθησης».
Ο παράγοντας ΜΚΔ
Τέλος, η συζήτηση αγγίζει τον ρόλο των social media. «Έχω την εντύπωση ότι επηρεάζονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – είτε για το πού θα πάνε είτε για το τι θα κάνουν εκεί που θα πάνε.
Οπόταν εξαιρετικά σημαντικό να βγάζουμε καλή εικόνα έξω και να δουλεύουμε με αυτά τα εργαλεία για θετική ανταπόκριση».
Σαφή μηνύματα
Το μήνυμα που αφήνει η συνέντευξη είναι σαφές: αν η Κύπρος θέλει να διατηρήσει και να επεκτείνει τη θέση της στον ευρωπαϊκό τουριστικό χάρτη, οφείλει να δώσει βαρύτητα στις εμπειρίες, στη διαφοροποίηση ανά αγορά, στην ψηφιακή εικόνα και κυρίως, στη συλλογική στρατηγική.
Όπως σημειώνει ο Πρόεδρος του ACTTA: «Το τουριστικό προϊόν δεν είναι μόνο ηλιος και θάλασσα. Είναι εμπειρία, συνέπεια, και προσαρμογή».