powered by

Gen Z: Χάνονται στην οθόνη, ενημερώνονται από το feed-Μεγάλη έρευνα της IMR/Πανεπιστήμιο Λευκωσίας™

Στο συμπέρασμα ότι η κατανάλωση και η εμπιστοσύνη στα Μέσα Ενημέρωσης διαφοροποιούνται σημαντικά ανά γενιά, με την ψηφιακή εμπειρία να κυριαρχεί στη νεότερη ηλικιακή ομάδα, κατέληξε η νέα έρευνα για την κατανάλωση και τη δέσμευση των ΜΜΕ που διεξήγαγε το IMR/Πανεπιστήμιο Λευκωσίας™.

Η έρευνα παρουσιάστηκε στο 22ο Marketing, Advertising, Media & Communication Conference 2025.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η Διευθύνουσα Σύμβουλος της IMR/Πανεπιστήμιο Λευκωσίας™, Χριστίνα Κοκκάλου, παρουσιάζοντάς την ενώπιον του επιχειρηματικού κόσμου και των επαγγελματιών του χώρου, η ετήσια μελέτη αποτυπώνει τις διαγενεακές διαφοροποιήσεις στις συνήθειες ενημέρωσης, ψυχαγωγίας και εμπιστοσύνης στο περιεχόμενο που προσφέρουν τα μέσα.

Γενιές σε διαφορετικές ταχύτητες

Η έρευνα περιέλαβε πανκυπριαίο δείγμα 1000 ατόμων από αστικές και αγροτικές περιοχές, κατανεμημένων ισότιμα ανά φύλο και καταγωγή, με ηλικιακές ομάδες Gen Z (18-26), Millennials (27-42) και Gen X (43-58).

Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν την κυριαρχία των κοινωνικών δικτύων σε όλες τις ηλικίες, με τη Gen Z να δείχνει σχεδόν απόλυτη εξάρτηση από αυτά για ενημέρωση, ψυχαγωγία και κατανάλωση προϊόντων.

Η Gen Z καταγράφει τον υψηλότερο μέσο ημερήσιο χρόνο σε social media με 4,15 ώρες, ενώ οι Millennials ακολουθούν με 2,5 ώρες και η Gen X περιορίζεται σε 1,7 ώρες.

Το Instagram και το TikTok αποτελούν τις κυρίαρχες πλατφόρμες για τους νεότερους, με την Gen Z να δαπανά καθημερινά 146 και 164 λεπτά αντίστοιχα. Αντιθέτως, η Gen X συνεχίζει να προτιμά το Facebook, παρά τη μείωση της καθημερινής χρήσης στους 45 λεπτά.

Τα social media καθοδηγούν τη δέσμευση με τα brands

Η έρευνα δείχνει ότι σχεδόν οι μισοί συμμετέχοντες στις ηλικιακές ομάδες Gen Z και Millennials αγοράζουν προϊόντα που ανακαλύπτουν μέσω κοινωνικών δικτύων.

Η σχέση εμπιστοσύνης προς το περιεχόμενο είναι ιδιαίτερα έντονη στους νεότερους, με την Gen Z να δείχνει περισσότερη εμπιστοσύνη σε ό,τι βλέπει στα social media σε σύγκριση με τις μεγαλύτερες γενιές.

Ακόμη και σε πιο εξειδικευμένα πεδία όπως η μόδα, το ταξίδι και ο τομέας HORECA, τα social media αποτελούν την κύρια πηγή πληροφόρησης για όλες τις ηλικίες, με τα ποσοστά να κυμαίνονται από 70% έως 90%.

Η στροφή από την τηλεόραση στο βίντεο κατά παραγγελία

Στον τομέα του video content, η παραδοσιακή τηλεόραση συνεχίζει να έχει θέση στη συνήθεια της Gen X, κυρίως για ειδήσεις, ενώ οι νεότερες γενιές στρέφονται αποφασιστικά προς τις πλατφόρμες streaming και τα σύντομα βίντεο.

Η Gen Z περνά κατά μέσο όρο 103 λεπτά την ημέρα παρακολουθώντας βίντεο μέσα από ιστοσελίδες και εφαρμογές-ξεπερνώντας σημαντικά τις άλλες ηλικιακές ομάδες.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στο audio content, όπου η ακρόαση ραδιοφώνου μειώνεται σταθερά, δίνοντας τη θέση της σε streaming υπηρεσίες, podcasts και audiobooks, με τη Gen Z να ακούει σχεδόν δύο ώρες streaming περιεχόμενο ημερησίως.

Τα συμπεράσματα: Ένα μέλλον περισσότερο προσωποποιημένο

Η έρευνα της IMR/Πανεπιστήμιο Λευκωσίας™ επιβεβαιώνει ότι η κατανάλωση περιεχομένου εξελίσσεται ταχέως, με έμφαση στην προσωποποίηση, την κινητικότητα και τη διαδραστικότητα. Η μετάβαση σε ένα ψηφιακό οικοσύστημα πολυμέσων δεν είναι απλώς γενεακή, είναι πολιτισμική.

Όπως σημείωσε η Χριστίνα Κοκκάλου, «η πραγματική αξία των μέσων σήμερα δεν έγκειται μόνο στην ενημέρωση ή την ψυχαγωγία, αλλά στη σύνδεση με brands, με εμπειρίες, με κοινότητες».

Και αυτό, φαίνεται ξεκάθαρα, το διαμορφώνει κάθε γενιά με τους δικούς της όρους.

Δειτε Επισης

Θλίψη Χριστοδουλίδη για τον θάνατο του Νίκου Ιωάννου-«Δήλωνε πάντα παρών στα καλέσματα της πατρίδας»
Δρ. Πέτρος Αγαθαγγέλου: Από τους πιο φωτεινούς φάρους της κυπριακής ιατρικής κοινότητας ο Νίκος Ιωάννου
Σταυριάνα Ναθανήλ: Γιατί η μάχη για την ανάπτυξη δεν κερδίζεται με μεγαλύτερους προϋπολογισμούς
Περικλής Έλληνας: Το ΑΙ αλλάζει ριζικά τον τρόπο που σχεδιάζουμε, αναλύουμε και υλοποιούμε
Ορέστης Μιχαήλ: Η νέα τάξη πραγμάτων στο… χάος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης
Το μιντιακό οικοσύστημα της Κύπρου σε νέα…συχνότητα-Οι ηγέτες του χώρου αποτυπώνουν ευκρινώς την εικόνα
Το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο χαιρετίζει έναρξη σύμβασης για ανακύκλωση πλοίων
Αφετηρία δημόσιας συζήτησης η εκδήλωση για την ισότητα των φύλων στον χώρο εργασίας και την επαγγελματική εκπαίδευση
Κατερίνα Mitchell: Η πρόκληση της επόμενης μέρας για τα ΜΜΕ
Πανεπιστήμιο Νεάπολις και Δημοκρίτειο Παν. Θράκης ενώνουν δυνάμεις για κοινό αγγλόφωνο πρόγραμμα Ιατρικής