Η Ελλάδα στην κορυφαία τριάδα των ισχυρότερων ναυτιλιακών κρατών με στόλο αξίας $183 δις
InBusinessNews 08:25 - 25 Ιουνίου 2025

Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία εισέρχεται στο δεύτερο μισό του 2025 με αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, παρά τις γεωπολιτικές εντάσεις και την οικονομική αβεβαιότητα.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της VesselsValue, οι αξίες των ναυτιλιακών περιουσιακών στοιχείων-assets παραμένουν υψηλές, αποτυπώνοντας τη συνεχιζόμενη ισχυρή ζήτηση για σύγχρονα πλοία και τη συνεχιζόμενη έλλειψη νέων ναυπηγήσεων.
Στην κατάταξη των ισχυρότερων ναυτιλιακών κρατών, η Κίνα διατηρεί την πρώτη θέση παγκοσμίως με στόλο αξίας 271 δις δολαρίων, επιβεβαιώνοντας τον αυξανόμενο ρόλο της στο διεθνές εμπόριο και τη ναυπηγική βιομηχανία.
Στη δεύτερη θέση η Ιαπωνία, με στόλο 230 δις δολαρίων, διατηρώντας τη μακρά παράδοση δυναμικής παρουσίας στη ναυτιλία.
Την τρίτη θέση καταλαμβάνει η Ελλάδα, με στόλο αξίας 183 δις δολαρίων, εδραιώνοντας για ακόμη μια χρονιά την ηγεμονία της στην ποντοπόρο ναυτιλία δεξαμενόπλοιων και φορτηγών- bulk carriers.
Στην τέταρτη θέση βρίσκονται οι Ηνωμένες Πολιτείες με στόλο συνολικής αξίας 116,5 δις δολαρίων, παρουσιάζοντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον λόγω της διαφοροποίησης των ναυτιλιακών τους δραστηριοτήτων.
Σύμφωνα με ανάλυση της Veson Nautical, κορωνίδα του αμερικανικού στόλου παραμένει η βιομηχανία κρουαζιέρας, η οποία αποτελεί το ισχυρότερο του περιουσιακό στοιχείο με αξία 60,1 δις δολαρίων και 203 πλοία.
Οι δύο κορυφαίες εταιρείες κρουαζιέρας στον κόσμο, Carnival και Royal Caribbean, διατηρούν την έδρα τους στις ΗΠΑ, συμβάλλοντας καθοριστικά στην πρωτοκαθεδρία της χώρας στον συγκεκριμένο τομέα.
Η ζήτηση για κρουαζιέρες έχει εκτοξευθεί τα τελευταία δύο χρόνια, ενώ η περιορισμένη διαθεσιμότητα μεταχειρισμένων πλοίων – αποτέλεσμα της πανδημίας -έχει οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των αξιών ακόμα και για παλαιότερα σκάφη.
Δεύτερος σε αξία τομέας στον αμερικανικό στόλο είναι τα Offshore Support Vessels (OSV), με 12,4 δις δολάρια, αποτελώντας μάλιστα τον μεγαλύτερο τομέα του στόλου σε αριθμό πλοίων (35,5%).
Ακολουθούν οι μονάδες υπεράκτιας γεώτρησης (MODU) με αξία 11,6 δις δολάρια και 90 μονάδες, καθώς και τα δεξαμενόπλοια, αξίας 8,9 δις δολαρίων με στόλο 229 πλοίων. Σημαντική κίνηση καταγράφηκε φέτος με την εξαγορά 6 VLCC από την International Seaways, συνολικής χωρητικότητας 300.000 DWT έκαστο.
Τέλος, ο τομέας των container ships εμφανίζει αξία 5,4 δις δολαρίων με 109 πλοία, καταγράφοντας εντυπωσιακή αύξηση τιμών λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων στη Διώρυγα του Σουέζ και το Στενό του Ορμούζ που επιμηκύνουν τα δρομολόγια και ενισχύουν τη ζήτηση.

Σταθερές οι αξίες παρά τις προκλήσεις
Σε γενικότερο επίπεδο, οι αξίες των ναυτιλιακών assets παραμένουν ιδιαίτερα ισχυρές το 2025, παρά τη σχετική υποχώρηση σε ορισμένους ναύλους.
Η περιορισμένη διαθεσιμότητα ναυπηγικής ικανότητας, η έντονη ζήτηση για σύγχρονα μεταχειρισμένα πλοία και η αβεβαιότητα γύρω από νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς διαμορφώνουν ένα περιβάλλον αυξημένης επενδυτικής προσοχής στα υπάρχοντα πλοία.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της ανόδου καταγράφονται στον τομέα των offshore πλοίων, όπου τα 5ετή Platform Supply Vessels (PSV) διαπραγματεύονται 163% υψηλότερα από τον 10ετή ιστορικό μέσο όρο, ενώ τα Anchor Handling Tug Supply (AHTS) πλοία φτάνουν το 155%.
Αντίστοιχα, στον κλάδο των containers, οι τιμές των 5ετών πλοίων παραμένουν 110% υψηλότερες από το δεκαετές ιστορικό μέσο επίπεδο.
Η διαφοροποίηση και η προσαρμοστικότητα του αμερικανικού στόλου αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της ευρύτερης σταθερότητας που διατηρεί η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, ακόμη και εν μέσω ενός απαιτητικού και ασταθούς διεθνούς περιβάλλοντος.
Πηγή: newmoney.gr