Τι πετύχαμε στην Ευρώπη για τα εναλλακτικά καύσιμα στις αερομεταφορές

Η πράσινη μετάβαση είναι μονόδρομος. Όμως για να είναι δίκαιη, οφείλει να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε κράτους. Η Κύπρος, ως νησιωτικό κράτος, κινδύνευε να πληρώσει δυσανάλογο τίμημα από τις ευρωπαϊκές πολιτικές για τη βιώσιμη αεροπορία. Δεν μείναμε αδρανείς. Διεκδικήσαμε και πετύχαμε.

Με μεθοδική εργασία, συνεργασίες και τεκμηριωμένες παρεμβάσεις, διασφαλίσαμε ότι οι κυπριακές θέσεις ενσωματώθηκαν στη δέσμη μέτρων «Fit for 55» της Ε.Ε. για τις αερομεταφορές, η οποία προβλέπει τη σταδιακή υποχρεωτική χρήση βιώσιμων καυσίμων (SAF) και τη φορολόγηση των ρύπων.

Οικονομική στήριξη: Μηχανισμός SAF

Διασφαλίσαμε τον SAF Allowance Mechanism, έναν μηχανισμό αντιστάθμισης του επιπλέον κόστους από τη χρήση των SAF. Καλύπτει έως και 70% της διαφοράς κόστους σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα. Για κράτη με έκταση κάτω των 10.000 km² όπως η Κύπρος, η κάλυψη φτάνει στο 100%.

Αποτέλεσμα: το κόστος δεν μετακυλίεται στους επιβάτες.

Ρυθμίσεις για νησιωτικά κράτη

Πετύχαμε να ενσωματωθούν προβλέψεις που αναγνωρίζουν τις γεωγραφικές και συγκοινωνιακές προκλήσεις των νησιών όπως:

- 10ετής μεταβατική περίοδος για την εφαρμογή των SAF

- Σταθμισμένος υπολογισμός και όχι ανά πτήση

- Εξαιρέσεις όπου υπάρχουν περιορισμοί υποδομών ή προβλήματα ανταγωνισμού

Προστασία επιβατών και τουρισμού

Χωρίς τις παρεμβάσεις μας, η υποχρεωτική χρήση SAF θα επέφερε πρόσθετο κόστος άνω των €18 δισ. μέχρι το 2050, μεταφραζόμενο σε αύξηση εισιτηρίων 40%-50%. Μια τέτοια εξέλιξη θα έπληττε καίρια:

- Τον κυπριακό τουρισμό

- Τη δυνατότητα ταξιδιού των Κυπρίων

- Τη συνδεσιμότητα της χώρας μας

Με τις ρυθμίσεις που εξασφαλίσαμε, προστατεύουμε τον επιβάτη, τον τουρισμό και τη συνδεσιμότητα της Κύπρου.

Δίκαιη μετάβαση – όχι τιμωρητική

Με πρωτοβουλία της Κύπρου, κατατεθειμένη στα Συμβούλια Υπουργών Μεταφορών και Περιβάλλοντος, εξασφαλίστηκε η αποδέσμευση 20 εκατομμυρίων δωρεάν δικαιωμάτων εκπομπών, αξίας περίπου €1,4 δισ. σε σημερινές τιμές, για τη στήριξη κρατών-μελών και αεροπορικών εταιρειών στη μετάβαση.

Η μετάβαση στην πράσινη αεροπορία γίνεται με δικαιοσύνη και κοινωνική ευθύνη και όχι με επιβολές που συνθλίβουν τις τοπικές οικονομίες.

Συμμαχίες και επιρροή

Συγκροτήσαμε τη Διακήρυξη Συνδεσιμότητας (Air Connectivity Declaration) μαζί με άλλες νησιωτικές και περιφερειακές χώρες. Η Διακήρυξη:

- Υιοθετήθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών

- Αναγνωρίστηκε ως πολιτικό σημείο αναφοράς από την Ε.Ε.

- Ανέδειξε τη σημασία της αεροπορικής συνδεσιμότητας των νησιών

- Κατέγραψε τη φωνή της Κύπρου στο κέντρο των ευρωπαϊκών αποφάσεων

Η Κύπρος δεν ακολούθησε, αλλά ηγήθηκε

Αποδείξαμε ότι όταν συνυπάρχουν η τεκμηρίωση, το όραμα και η διεκδίκηση, ακόμη και ένα μικρό νησιωτικό κράτος μπορεί να επηρεάσει στρατηγικές ευρωπαϊκές αποφάσεις.

Αυτός ο αγώνας δεν ήταν προσωπικός. Ήταν αγώνας για:

- Τις επόμενες γενιές

- Την τουριστική μας οικονομία

- Τη δίκαιη θέση της Κύπρου στην Ευρώπη της πράσινης μετάβασης

*Πρώην Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων

Δειτε Επισης

4 διαπιστώσεις από την εκπαίδευση 2 εκατομμυρίων ανθρώπων στην AI: Η δέσμευση της Amazon που έγινε πράξη
Τι πετύχαμε στην Ευρώπη για τα εναλλακτικά καύσιμα στις αερομεταφορές
Η Λευκωσία είναι άδεια, αλλά μας νοιάζει μόνο αν κολλάει η κίνηση
Αυστηρή εποπτεία των ΚΕΠΕΥ με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα
Άρθρο του CEO της Eurobank Φωκίωνα Καραβία: Ινδία, ένας στρατηγικός εταίρος για την Ελλάδα και την Κύπρο
Πώς η αδράνεια (inertia) προστατεύει το ηλεκτρικό σύστημα
Η αναθεώρηση των δημόσιων συμβάσεων: Επιτακτική ανάγκη για τον κατασκευαστικό κλάδο και την οικονομία
Η δασμολογική απειλή του Τράμπ: Ο χάλυβας, ο προστατευτισμός και ο βαθύτερος παγκόσμιος εμπορικός πόλεμος
Αγροφωτοβολταϊκά: Η απάντηση των γεωργών στην ξηρασία και την ενεργειακή κρίση
Επιστημονική εκπροσώπηση στο Δ.Σ. του ΟΑΥ: Προϋπόθεση για μία σύγχρονη και τεκμηριωμένη πολιτική υγείας