Όσα ξεκαθάρισαν οι εταιρείες εισαγωγής οχημάτων στην ερευνητική για τους takata

Με την κατάθεση των υπόλοιπων πέντε μαρτύρων από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων και Ηλεκτρικών Οχημάτων, που είναι παράλληλα ιδιοκτήτες ή στελέχη των εταιρειών που διανέμουν οχήματα στην Κύπρο, συνεχίστηκε η Ερευνητική Επιτροπή για τους ΤΑΚΑΤΑ.

Μετά την πρώτη συνεδρία, όταν αποκαλύφθηκαν οι προθέσεις του ΣΕΜΗΟ, ο οποίος έδειξε ως υπαίτιους για τα κενά και τις αστοχίες που οδήγησαν στο σκάνδαλο των ΤΑΚΑΤΑ, το κράτος και τους εμπόρους οχημάτων από τρίτες χώρες, η τριμελής Ερευνητική Επιτροπή κάλεσε ως μάρτυρες άλλα πέντε πρόσωπα από από εταιρείες για να παραθέσουν τις θέσεις τους.

Πρώτοι κατέθεσαν οι εκπρόσωποι της Χαράλαμπος Πηλακούτας ΛτΔ, η μαρτυρία των οποίων δεν κατατέθηκε στην προηγούμενη δικάσιμο αφού ζητήθηκαν πληροφορίες για δικαστική απόφαση του 2008 που αφορούσε ελαττωματικό αερόσακο.

Ο μάρτυρας ανέφερε πως η ανάκληση που έγινε, ήταν σχετικά με κωδικοποίηση συστήματος και όχι ελαττωματικό αερόσακο.

Όπως είπε ο μάρτυρας, «ενημερώσαμε τότε, το 2008, όλους τους εμπλεκόμενους και διεκπαιρεώσαμε την ανάκληση στο 100%. Ο συγκεκριμένος αερόσακος είχε ειδοποίηση για ανάκληση του 2019, ωστόσο το 2022 έγινε έλεγχος και δεν είχε πρόβλημα. Μέχρι το 2017 αφορούν οι ανακλήσεις αερόσακων για την BMW».

Πρόεδρος Ερευνητικής: To 2022 έγινε θανατηφόρο δυστύχημα, με θύμα τον Κυριάκο Όξινο. Ήταν μάρκας BMW. Έγινε έρευνα από την Αστυνομία και διαπιστώθηκε ότι ήταν σε γνώσεις σας πως υπήρχαν ελαττωματικοί αερόσακοι. Διαχωρίσατε τους αερόσακους σε τρεις κατηγορίες. Πώς του διαχωρίσατε; Εάν τα χωρίζαμε σε κόκκινο, πορτοκαλί ή κίτρινη που θα εντάσσατε εκείνο το όχημα;

Μάρτυρας: Στην κίτρινη προειδοποίηση. Το εργοστάσιο λέει ότι άμεσα πρέπει να γίνει ανάκληση.

Πρόεδρος Ερευνητικής: Αν λέμε άμεσα, πως εντάσσεται στην κίτρινη;

Μάρτυρας: Τότε ενημερώσαμε το ΤΟΜ για τρεις ανακλήσεις, η μία εκ των οποίων ήταν για άμεση ακινητοποίηση.

Πρόεδρος Ερευνητικής: Νιώσατε την ανάγκη να ενημερωθεί το κοινό εκτός από το ΤΟΜ για τις ανακλήσεις;

Μάρτυρας: Δεν ενημερώσαμε το κοινό. Δεν βγάλαμε ανακοίνωση.

Βορκάς: Είχε ανάκληση;

Μάρτυρας: Είχε λανθασμένα στοιχεία, στείλαμε επιστολή, δεν ανταποκρίθηκε κανείς και δεν ήρθε ποτέ στα γραφεία μας από το 2011 μέχρι το 2023.

Βορκάς: Δεν αγοράστηκε από τη γιαγιά του θύματος;

Μάρτυρας: Μάλιστα.

Βορκάς: Πώς δεν τους εντοπίσατε;

Μάρτυρας: Τηλεφωνήσαμε δύο φορές και δεν ανταποκρίθηκε κανείς.

Σε άλλο σημείο της κατάθεσης, ο πρόεδρος της Ερευνητικής, Μιχαλάκης Χριστοδούλου, αναφέρθηκε σε μαζικές ανακλήσεις που έγινα το 2010 στις ΗΠΑ, με τον μάρτυρα να αναφέρει ότι η πρώτη ενημέρωση που έλαβαν από την εταιρεία τους έγινε τον Οκτώβριο του 2014. Από τότε έλαβαν ενημέρωση για 14 περιπτώσεις ανακλήσεων αερόσακων. Επίσης, ο μάρτυρας κατέθεσε για άλλες ανακλήσεις που δεν αφορούσαν αερόσακους.

Ο πρόεδρος της Ερευνητικής κάλεσε τον μάρτυρα να απαντήσει σε σχέση με εγκύκλιο του ΤΟΜ, το 2017, που ζητούσε να ενημερώνεται το ΤΟΜ για οποιαδήποτε ανάκληση. Ο εκπρόσωπος της Χαράλαμπος Πηλακούτας ΛτΔ, ανέφερε ότι ενημέρωναν κανονικά.

Πρόεδρος Ερευνητικής: Το 2017έγινε άλλο τροχαίο ατύχημα, κατά το οποίο ο οδηγός τραυματίστηκε πολύ σοβαρά και κινήθηκε αγωγή στο Επαρχιακό Δικαστήριο Λευκωσίας. Στην πορεία διευθετήθηκε. Είναι το δυστύχημα που έγραψαν χθες όλες οι εφημερίδες;

Μάρτυρας: Μάλιστα. Δεν υπήρχε ενημέρωση για ανάκληση εκείνου του οχήματος και κινήθηκε αγωγή σε βάρος της BMW.

Για τον τραυματισμό του 2017, ο μάρτυρας ανέφερε ότι ήταν εισαγόμενο και δεν πωλήθηκε από την εταιρεία. Το μέλος της Επιτροπής, Μιχάλης Βορκάς, ζήτησε διευκρινίσεις για το γεγονός ότι δεν υπήρχε ανάκληση, με τον μάρτυρα να απαντά ότι ειδοποίηση για ανάκληση ήρθε αργότερα. Ο μάρτυρας ανέφερε ότι από τις 14 χιλιάδες οχήματα BMW που επηρεάστηκαν, οι οκτώ χιλιάδες άλλαξαν, ενώ τόνισε ότι πολλές φορές το κοινό δεν ανταποκρίνεται.

«Στέλναμε επιστολές, ο κόσμος δεν πήγαινε να τις πάρει»

Ακολούθησε η μαρτυρία του διευθύνων συμβούλου της Loutsios Group, Γιάννη Λούτσιου, που εισάγει οχήματα ΚΙΑ και Ιsuzu.

Ο μάρτυρας κλήθηκε να τοποθετηθεί εάν έχουν αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ τα οχήματα που εισάγουν και ανέφερε ότι τα οχήματα που εισάγουν δεν έχουν τέτοιου είδους αερόσακους. Παράλληλα, είπε πως άλλες ανακλήσεις υπάρχουν συνεχώς και τα διαχειρίζονται.

Σε σχέση με την εγκύκλιο του 2017 από το ΤΟΜ, η Ερευνητική ρώτησε κατά πόσον συμμορφώθηκε η εταιρεία, με τον μάρτυρα να απαντά, «μάλιστα».

Έδωσε πληροφορίες για τον τρόπο εισαγωγών στην Κύπρο πριν και μετά το 2004 και την είσοδο στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Για την εταιρεία, δεν υπάρχει ο διαχωρισμός των ανακλήσεων σε κατηγορίες, αλλά θεωρεί ότι όλες οι ανακλήσεις είναι επικίνδυνες.

«Στείλαμε πολλές επιστολές, πολλές δεν πήγε ο κόσμος να τις πάρει γιατί νόμιζε ότι ήταν πρόστιμα», είπε ο κ. Λούτσιος.

Ο κ. Λούτσιος ανέφερε ότι τον Νοέμβριο του 2024 απέστειλε λίστες με οχήματα που μπορεί να ήταν μέχρι 50 με 60 χρονών και μας ζήτησε να δούμε ποια έχουν αερόσακο ΤΑΚΑΤΑ.

Ο πρόεδρος της Ερευνητικής ανέφερε πως παρότι πέρασαν από τα χέρια του διάφορα αυτοκίνητα και παρά το γεγονός πως ότι γίνεται ενημερώνεται άμεσα το κοινό, διερωτήθηκε πως γίνεται για τους ΤΑΚΑΤΑ να μην ενημερώθηκε κανείς πριν το θανατηφόρο δυστύχημα του Κυριάκου Όξινου.

«Εντυπωσιάστηκα ότι έγιναν όλα αυτά τα πράγματα με τραυματισμούς και θανάτους και δεν άκουσα ποτέ όλα αυτά τα πράγματα. Ήμουν τριάντα χρόνια Δικαστής και ποτέ μου δεν άκουσα τίποτε», είπε ο κ. Μιχαλάκης Χριστοδούλου.

Ο κ. Λούτσιος είπε πως «εμείς ως διανομείς γνωρίζαμε», με τον πρόεδρο της Ερευνητικής να απαντά «εσείς ναι. Ο κόσμος δεν γνώριζε».

Από την πλευράς του, ο κ. Βορκάς κάλεσε τον μάρτυρα να απαντήσει εάν γνωρίζει για τα γκρίζα οχήματα πώς τοποθετούνται στην αγορά, με τον μάρτυρα να επαναλαμβάνει τη θέση και των υπόλοιπων μελών του συνδέσμου, πως εισέρχεται στην αγορά μετά από έλεγχο «SVA».

Ζητήθηκε αρχείο ανακλήσεων από τη CTC Automotive

Ο μάρτυρας ανέφερε επίσης ότι για το εν λόγω όχημα έγινε ενημέρωση στο ΤΟΜ από το 2019.

Ο τρίτος κατά σειρά μάρτυρας που κλήθηκε να καταθέσει, είναι ο Σάββας Κουμής, από την εταιρεία CTC Automotive.

Ο πρόεδρος της Ερευνητικής, κάλεσε τον μάρτυρα να αναφέρει εάν υπήρξαν οποιαδήποτε προβλήματα που οδήγησαν σε ανακλήσεις, με τον μάρτυρα να αναφέρει ότι είναι θέμα της καθημερινότητάς τους τα προβλήματα, διότι πρόκειται για μηχανήματα.

Η Ερευνητική ζήτησε την κατάθεση αρχείου από τον μάρτυρα για τις ανακλήσεις που έγιναν από την εταιρεία.

Κληθείς να τοποθετηθεί εάν εντόπισαν οποιαδήποτε προβλήματα σε ό,τι αφορά στη λειτουργία του ΤΟΜ, ο κ. Κουμής είπε ότι «το πρόβλημα για μας αφορά τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα. Ενώ προσπαθούμε να βοηθήσουμε τους πελάτες, δεν έχουμε το ιστορικό. Ομολογώ ότι πολύ μεγάλος τέτοιων οχημάτων δεν είναι και τα πιο ασφαλή».

Σε ερώτηση του μέλους της Ερευνητικής Επιτροπής, Θεοδόσιου Χατζημιχαήλ εάν ο κόσμος αντιλαμβάνεται την επικινδυνότητα μιας ανάκλησης, με τον μάρτυρα να απαντά χαριτολογώντας πως «στην Κύπρο νομίζουμε ότι ξέρουμε πολλά πράγματα, ανάμεσα στα οποία και το αυτοκίνητο. Υπήρξαν πολλές περιπτώσεις που επικοινωνήσαμε με πελάτες που αρνήθηκαν να έρθουν να εκτελεστεί η ανάκληση τους».

«Οχήματα εγγράφηκαν το '24 ή ακόμα και το '25 για τα οποία υπάρχει ανάκληση από το 2021»

Ακολούθησε η κατάθεση του Αλέξη Άννινου, εκ μέρους της εταιρείας CIC, ο οποίος υιοθέτησε τις θέσεις του ΣΕΜΗΟ, συνδέσμου του οποίου διετέλεσε πρόεδρος για τέσσερα χρόνια.

Ο μάρτυρας ανέγνωσε γραπτές απαντήσεις που απέστειλε στην Ερευνητική Επιτροπή, αναφέροντας μεταξύ άλλων τη διαδικασία που ακολουθείται για την εισαγωγή οχημάτων, ενώ μιλώντας για τις ανακλήσεις υπέδειξε ότι οι εταιρείες δίνουν 18 μήνες στους διανομείς να τις εκτελέσουν.

«Κάθε ανάκληση δεν έχει καθοδικό χαρακτήρα. Εξαρτάται από τη χώρα. Μπορεί ένα αντικείμενο να είναι υπό ανάκληση σε μια χώρα και σε μια άλλη χώρα να μην είναι».

Αναφερόμενος στα εισαγόμενα οχήματα, είπε πως είναι δυσανάλογος με αυτά που πωλούν οι διανομείς και υποστήριξε ότι οι έμποροι δεν ελέγχουν τα συγκεκριμένα οχήματα. «Υπάρχει ανυπαρξία πρόσβασης στα στοιχεία για τα συγκεκριμένα οχήματα. Η εταιρεία μας όποτε λάβει στοιχεία για τα οχήματα που εμπίπτουν σε μια ανάκληση, ζητούμε στοιχεία από το ΤΟΜ και ενημερώνουμε τους πελάτες μας».

Εξήγησε επίσης ότι αποστέλλονται επιστολές, αναλόγως των εντολών του κατασκευαστή, σε περιπτώσεις ανακλήσεων. «Τρέχουμε τις ανακλήσεις όχι μόνο για τους ΤΑΚΑΤΑ, αλλά και για όλα τα εξαρτήματα. Δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε για όλα τα ανταλλακτικά που βρίσκονται σε κάθε όχημα. Ο μοναδικός που μπορεί να γνωρίζει είναι ο κατασκευαστής.

Η πρώτη ενημέρωση ανάκλησης για Mercedes Benz έγινε το Σεπτέμβριο το 2019, ενώ η πρώτη γενικά ειδοποίηση για ανάκληση αποστάλθηκε το Μάρτιο του 2017, από την εταιρεία Jeep.

Ο μάρτυρας απάντησε εξάλλου σε ερώτημα πότε σταμάτησε η διάθεση των ΤΑΚΑΤΑ, αναφέροντας ότι δεν μπορεί να γνωρίζει, αφού έκλεισε το 2018 η εταιρεία.

Ο κ. Άννινος εξήγησε πως «εξυπηρετούμε οχήματα που είναι πρόσφατα γραμμένα για αλλαγή αερόσακων». Σημείωσε επίσης ότι μέχρι τον Ιανουάριο του 2025 όταν εφαρμόστηκε η Νομοθεσία δεν γίνονταν έλεγχοι. «Υπάρχουν οχήματα που εγγράφηκαν το 23, το 24, ακόμα και το 2025 για τα οποία υπάρχει ανάκληση από το 2021. Υπάρχει ανακοίνωση στο RAPEX, πριν από μερικές μέρες με ανάκληση ΤΑΚΑΤΑ».

Ο μάρτυρας κάλεσε να εφαρμοστεί η ευρωπαϊκή Νομοθεσία του 2018 για όλα τα οχήματα. Υποστήριξε εξάλλου πως δεν αναφέρεται ούτε στο Νόμο, αλλά ούτε στο διάταγμα που εκδόθηκε, η ευθύνη και ποιος πρέπει να την αναλάβει. «Εγγράφονται σήμερα πενήντα με εξήντα οχήματα. Ποιος έχει την ευθύνη να ενημερώνεται όταν υπάρχουν ανακλήσεις στα οχήματα που εισάγονται;»

Σε άλλο σημείο της κατάθεσής του, ο κ. Άννινος κατήγγειλε ότι άλλη εταιρεία είχε ανακοινώσει ανακλήσεις και τους καλούσαν οι πολίτες και τους έλεγαν ότι έλεγξαν στις διεθνείς σελίδες και δεν φαίνεται να υπόκεινται σε ανάκληση.

«Κάναμε την πρώτη ανάκληση στην Κύπρο το 1993»

Τελευταίος μάρτυρας που κατέθεσε εκ μέρους του ΣΕΜΗΟ ήταν ο κ. Σπύρος Παυλίδης της Geo. Pavlides Automotive.

Όπως ο κ. Άννινος, έτσι και ο κ. Παυλίδης ανέγνωσε γραπτές απαντήσεις που κατέθεσε στην Ερευνητική Επιτροπή. Ανάμεσα σε άλλα αναφέρθηκε στους τρόπους ενημέρωσης για ανακλήσεις και πώς ενημερώνουν με τη σειρά τους, τους πελάτες.

«Η πρώτη ενημέρωση που είχαμε για οχήματα Subaru ήταν το 2017 και ενημερώσαμε το ΤΟΜ, ενώ την ίδια χρονιά ενημερώσαμε και για τα οχήματα MAZDA», όπως είπε ο κ. Παυλίδης.

Ο κ. Χριστοδούλου ρώτησε για τις ανακλήσεις από την εταιρεία, με τον μάρτυρα να αναφέρει ότι ενδεχομένως να είναι η πρώτη εταιρεία στην Κύπρο που προέβη σε ανάκληση, το 1993.

«Το πρόβλημα σε αυτή την ανάκληση αφορά τα εισαγόμενα οχήματα. Για ένα αυτοκίνητο της Ιαπωνίας χρειαζόμαστε τρεις με πέντε διαφορετικούς τρόπους εργασίας. Πρέπει να στείλουμε ενημέρωση στο εργοστάσιο και είναι κάτι τρομερά χρονοβόρο», υπέδειξε ο μάρτυρας.

Κλήθηκε επίσης να αναφερθεί εάν υπήρχαν ατυχήματα που είχαν αντικείμενα υπό ανάκληση, αναφέροντας πως «υπήρξαν ένα δύο περιστατικά που δεν άνοιξε ο αερόσακος, αλλά όχι τίποτα σοβαρό».

Η πρώτη ανεπίσημη ενημέρωση που είχαμε, συνέχισε ο κ. Παυλίδης, «ήταν πως ενδεχόμενα να επηρέαζαν τις χώρες της Μεσογείου, λόγω θερμοκρασιών, είπε ο μάρτυρας».

Ο μάρτυρας εισηγήθηκε προληπτικά μέτρα, με ενίσχυση του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, για να μην παρατηρηθούν παρόμοια περιστατικά στο μέλλον.

Ο πρόεδρος της Ερευνητικής Επιτροπής απηύθυνε έκκληση να επικοινωνήσουν μαζί τους για να καταθέσουν οι γονείς ή συγγενείς των θυμάτων ή τραυματιών, διότι δεν θέλουν να τους αποστείλουν κλήσεις, από σεβασμό για τις απώλειές τους.

H επόμενη συνεδρία της Επιτροπής θα διεξαχθεί στις 17 Απριλίου, όπου θα κληθούν τα μέλη του Παγκύπριου Συνδέσμου Εμπόρων Αυτοκινήτων.

Δειτε Επισης

Συστήνει προσοχή η EKO Κύπρου-Ψευδείς και κακόβουλες αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Antoniades Farm: Νέο γαλακτοκομείο στο Πισσούρι-Η δυναμικότητα της μονάδας παραγωγής χαλλουμιού
Τα πρώτα εμπορικά αντίμετρα της Ε.Ε. κατά των ΗΠΑ... Δασμοί συνολικής αξίας 22 δισ. ευρώ σε αμερικανικά προϊόντα
Όσα ξεκαθάρισαν οι εταιρείες εισαγωγής οχημάτων στην ερευνητική για τους takata
Αυξήθηκε σε €1,24 δις το εμπορικό έλλειμμα το πρώτο δίμηνο του 2025
Ανέβασαν στροφές οι εγγραφές οχημάτων… Ετήσια αύξηση 4,3% τον Μάρτιο
Βοηθός τεχνητής νοημοσύνης, video streaming και Wi-Fi hotspot περιλαμβάνονται στη νέα ενημέρωση OTA της Kia
CP Herbalist: Δυναμική επέκταση με δύο νέα καταστήματα και κάθοδος στη Λευκωσία-Σε λειτουργία το εργοστάσιο παραγωγής καλλυντικών
Χ. Χριστούδιας: Συνεχίζονται οι καθυστερήσεις στον Πειραιά, άρχισαν οι ελλείψεις προϊόντων στην κυπριακή αγορά
Οι εμπορικές σχέσεις με ΗΠΑ στο έκτακτο συμβούλιο των Υπουργών Εμπορίου της Ε.Ε.-Η θέση που εξέφρασε η Κύπρος