130 χρόνια λουκούμια Γεροσκήπου…Ο CEO της Aphrodite Delights μοιράζεται την συνταγή της διαχρονικής επιτυχίας
Χαράλαμπος Χαραλάμπους 06:30 - 06 Μαρτίου 2025

Έχοντας περάσει 130 χρόνια,από τότε που ο Σοφοκλής Αθανασίου επέστρεψε στο χωριό του από το εξωτερικό με μια συνταγή λουκουμιών, βάσει της οποίας παρασκεύασε την πρώτη παρτίδα του, το παραδοσιακό έδεσμα εξακολουθεί να παρασκευάζεται με τον ίδιο τρόπο και την ίδια συνταγή στην Γεροσκήπου υπό την Aphrodite Delights.
Όλα άρχισαν από ένα μικρό εργοστάσιο και ένα κατάστημα λουκουμιών κοντά στην πλατεία της Γεροσκήπου το 1895. Από τότε η σκυτάλη της επιχείρησης πέρασε από γενιά σε γενιά και η φήμη του προϊόντος ξεπέρασε τα γεωγραφικά όρια της Κύπρου και ταξίδεψε σε πολλές χώρες, με αποκορύφωμα το 2007, όταν το «Λουκούμι Γεροσκήπου» έγινε το πρώτο κυπριακό προϊόν που αναγνωρίστηκε επίσημα ως προστατευόμενη γεωγραφική ένδειξη (ΠΓΕ) από την ΕΕ.
Σήμερα, στο τιμόνι της Aphrodite Delights βρίσκεται ο Γιώργος Γαβριήλ, ο οποίος έχει θέσει ως στόχο την αύξησή των εξαγωγών της εταιρείας στο 50% των συνολικών πωλήσεων.
Η Aphrodite Delights, όπως δηλώνει σε συνέντευξή του στο InBusinessNews ο CEO της εταιρείας, βρίσκεται στο τέλος ενός μακρού μεταβατικού σταδίου, επανέρχεται σε μια κανονικότητα και προσπαθεί να επαμαπροδιορίσει τους στόχους της, μετά τα χτυπήματα που επέφεραν η πανδημία και οι πόλεμοι σε Ισραήλ και Ουκρανία.
Παράλληλα, ο ίδιος εξηγεί το σκεπτικό της εταιρείας να μην ξεφεύγει από τον ευρύτερο τομέα των παραδοσιακών εδεσμάτων και σχολιάζει την αυξανόμενη ζήτηση για διεθνείς γεύσεις και την ισορροπία που βρήκε η εταιρεία ανάμεσα στην σύγχρονη παραγωγή και τις παραδοσιακές συνταγές.


Μετά από 130 χρόνια ζωής, σε ποιο στάδιο βρίσκεται η Aphrodite Delights και ποιοι είναι οι στόχοι σας;
Η Aphrodite Delights βρίσκεται στο τέλος ενός μακρού μεταβατικού σταδίου, καθώς από την έναρξη της πανδημίας και μετέπειτα, με τους πολέμους του Ισραήλ και της Ουκρανίας, επηρεαστήκαμε αφάνταστα, όπως βέβαια και πολλές άλλες επιχειρήσεις.
Και αυτό γιατί είμαστε εξαρτημένοι σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό και με τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν απωλέσαμε προσωπικό και αγορές εντός και εκτός Κύπρου.
Είχαμε ως καλύτερους πελάτες μας τους Ρώσους, οι οποίοι χάθηκαν ενώ παράλληλα υπήρξαν τρομακτικές αυξήσεις στις πρώτες ύλες και στα υλικά συσκευασίας, οι οποίες μας αποσυντόνισαν αρκετά.
Στη συνέχεια δημιουργήθηκε πρόβλημα και με τους πελάτες μας από το Ισραήλ, που ήταν η δεύτερη καλύτερη αγορά μας, μετά τους Ρώσους.
Τώρα επανερχόμαστε σε μια κανονικότητα, προσπαθούμε να επαναπροσδιορίσουμε τους στόχους μας, οι οποίοι αφορούν την απεξάρτηση-σε κάποιο βαθμό-από τον τουρισμό, μέσω περισσότερων εξαγωγών.
Σήμερα οι εξαγωγές μας αντιστοιχούν στο 20%-25% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας, ωστόσο, θέλουμε να ανεβάσουμε το εν λόγω ποσοστό στο 50%.
Ποια είναι τα πιο δημοφιλή προϊόντα σας; Έχουν αλλάξει οι προτιμήσεις των καταναλωτών με την πάροδο του χρόνου;
Ως εταιρεία δεν θεωρήσαμε ορθό να ξεφύγουμε από τον ευρύτερο τομέα των παραδοσιακών εδεσμάτων, όπως τον έχουμε προσδιορίσει εδώ και καιρό, οπότε τα πιο δημοφιλή προϊόντα μας αφορούν τις κατηγορίες προϊόντων που παράγουμε διαχρονικά, δηλαδή λουκούμια, παστελάκια, πίσσα παφίτικη, κουφέτα αμυγδάλου και γλυκά αμυγδάλου.



Αποφύγαμε να μπούμε στην αγορά των μπισκότων και των σοκολάτων, αφού πρόκειται για κατηγορίες με τεράστιο ανταγωνισμό-ειδικά από τις εταιρείες του εξωτερικού-και είναι αδύνατο να είσαι ο πιο ανταγωνιστικός.
Αντ' αυτού, προτιμήσαμε να δημιουργήσουμε παραλλαγές των δικών μας προϊόντων ή να χρησιμοποιήσουμε πρώτες ύλες της περιοχής.
Για παράδειγμα, στα λουκούμια, στα οποία δώσαμε πολλές γεύσεις με κυπριακό ή μεσογειακό στοιχείο (χαρούπι, κουμανταρία, σύκο, ούζο κτλ.), δημιουργήσαμε κατηγορίες που είναι πιο κοντά στη σύγχρονη τάση που επιζητούν οι νέοι και συγκεκριμένα με επικάλυψη μαύρης σοκολάτας ή με κάποια βότανα (άγριο γλυκό), που δίνουν μια ιδιαίτερη υφή και εμφάνιση.



Συνεπώς, αυτή τη στιγμή διαθέτουμε στην αγορά κοντά στα 100 διαφορετικά είδη λουκουμιών, μεταξύ των οποίων και με στέβια, χωρίς ζάχαρη.
Οι προτιμήσεις των καταναλωτών αλλάζουν, υπό την έννοια ότι ψάχνονται περισσότερο και αναζητούν και στα δικά μας προϊόντα κάποιες γεύσεις που βρίσκουν σε άλλα προϊόντα.
Ένα από τα προϊόντα στο οποίο δώσαμε ιδιαίτερη βαρύτητα είναι το παστελάκι, το οποίο παράγουμε με χαρουπόμελο -ταιριάζει στον τοπικό χαρακτήρα- και χωρίς γλυκόζη.
Επίσης, διαθέτουμε πολλές παραλλαγές με φιστίκι, σουσάμι, αμύγδαλο, χαλεπιανό και μαστίχα Χίου –δειλά δειλά αρχίζουμε μια συνεργασία με τα Mastiha Shop.
Σε γενικότερες γραμμές, ο προσανατολισμός μας είναι να διατηρήσουμε την κατηγορία των προϊόντων μας, ψάχνοντας παραλλαγές σε συσκευασίες, γεύσεις, μεγέθη κτλ.

Πόσο επηρεάζονται τα παραδοσιακά κυπριακά γλυκά από την αυξανόμενη ζήτηση για διεθνείς γεύσεις;
Σίγουρα, τα επηρεάζει στην τοπική κατανάλωση, αφού οι Κύπριοι καταναλωτές έχουν να διαλέξουν ανάμεσα σε μια πλούσια γκάμα προϊόντων.
Από την άλλη πλευρά, αυτό μας βοηθά σε σχέση με τους τουρίστες, οι οποίοι αναζητούν τα ντόπια προϊόντα.
Η Aphrodite Delights βρήκε τη χρυσή τομή μεταξύ της σύγχρονης παραγωγής και των παραδοσιακών συνταγών;
Μετά από 118 χρόνια στον ίδιο χώρο (στην πλατεία Γεροσκήπου), το 2007 μετακομίσαμε σε μια πιο σύγχρονη μονάδα, στη βιοτεχνική περιοχή του δήμου.
Εξακολουθούμε να ακολουθούμε την ίδια συνταγή, η οποία λόγω και της κατοχύρωσης των προϊόντων μας παραμένει σταθερή.
Ωστόσο, έχουμε μεταφερθεί σε πιο σύγχρονες μεθόδους, οι οποίες αυξάνουν και την ποιότητα και την ασφάλεια των τροφίμων.
Οπότε νομίζω έχουμε βρει την ισορροπία, να διατηρούμε την παραγωγή, να την εκσυγχρονίζουμε και να παράγουμε σε καλύτερο περιβάλλον.






Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίσατε όταν τα προϊόντα σας έλαβαν πιστοποίηση προστατευόμενης γεωγραφικής ένδειξης (ΠΓΕ) από την ΕΕ;
Το 2007 το λουκούμι Γεροσκήπου έγινε το πρώτο κυπριακό προϊόν που αναγνωρίστηκε επίσημα ως προστατευόμενη γεωγραφική ένδειξη και το 2012 ακολούθησαν τα κουφέτα αμυγδάλου και πάλι της Aphrodite Delights.
Τότε είχαμε γίνει το πειραματόζωο των κυβερνητικών υπηρεσιών θα έλεγα, αφού άλλαξαν πέντε-έξι διαφορετικές υπηρεσίες ελέγχου των προϊόντων μας.
Για 15 χρόνια κάποια αυτονόητα πράγματα που ζητούσαμε δεν μπορούσαν να γίνουν κατανοητά ενώ όταν ακολούθησαν τα άλλα προϊόντα (χαλλούμι κτλ.) σε 15 ημέρες λύθηκαν.
Σε κάθε περίπτωση είμαστε υπερήφανοι, γιατί τότε κρατούσαμε τη σημαία της Κύπρου μόνοι μας, αφού δεν υπήρχαν άλλα προϊόντα ονομασιών προέλευσης.

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίσαμε αφορούσαν το θέμα των ελέγχων, για τους οποίους δεν ήταν κανένας έτοιμος, με αποτέλεσμα να προκύπτουν δυσκολίες στην παραγωγή μας.
Στο μεταξύ, η δημοσιότητα που δόθηκε στο θέμα παρέσυρε και πολλές άλλες επιχειρήσεις να ασχοληθούν με τα παραδοσιακά εδέσματα. Για παράδειγμα «αναγκάσαμε» σχεδόν το σύνολο των ξενοδοχείων να εντάξει στο μενού του τα παραδοσιακά εδέσματα και νιώθουμε ότι ανοίξαμε την πόρτα για αυτό.
Σε πόσες χώρες εξάγετε το λουκούμι Γεροσκήπου και ποιος είναι ο όγκος των εξαγωγών σας;
Λόγω της φύσης των προϊόντων και της έντονης ανταγωνιστικότητας με άλλες χώρες οι εξαγωγές δεν είναι ποτέ σταθερές, αλλά διαχρονικά έχουμε εξάγει κυρίως στην Ευρώπη και ειδικότερα στην Αγγλία, σε αραβικές χώρες και κυρίως στην Σαουδική Αραβία, σε ΗΠΑ, Αυστραλία και Ρωσία (πριν τον πόλεμο). Δεν υπάρχει κάτι σταθερό, κάθε χρόνο αλλάζουν οι εξαγωγές μας.
Πώς συμβάλλει η Aphrodite Delights στην τοπική κοινωνία της Γεροσκήπου ή της Κύπρου γενικότερα;
Τα προϊόντα μας έχουν έναν υπερτοπικό ή υπερεθνικό χαρακτήρα, άλλωστε αυτός ήταν και ο λόγος της κατοχύρωσης. Ειδικά για την Κύπρο το προϊόν μας είναι μοναδικό, αφού η Γεροσκήπου είναι συνδεδεμένη με το λουκούμι.
Όταν η Γεροσκήπου έγινε δήμος αρχίσαμε να κάνουμε και εκδηλώσεις όπως το 2004 όταν καταρρίφθηκε το ρεκόρ Guinness για το μεγαλύτερο λουκούμι στον κόσμο (βάρους 2532 κιλών) ή η εκδήλωση «Loukoumi Art».
Θα έλεγα ότι είναι ένα και το αυτό ο χώρος παραγωγής, με το προϊόν και την εταιρεία.

Ποιοι είναι οι λόγοι που σας ώθησαν να γίνετε χορηγός της Πάφος FC και πόσο σημαντικό είναι για ένα brand, όπως το δικό σας, να ταυτίζεται με τέτοιου είδους επιτυχημένα αθλητικά σύνολα;
Μετά την ανάληψη της ηγεσίας της Πάφος FC από τη νέα διοίκηση της ομάδας, προβλέψαμε την ανοδική πορεία που θα ακολουθούσε και σκεφτήκαμε από κοινού να δίνεται ως δώρο από την ομάδα το λουκούμι Γεροσκήπου, κάτι που βοηθά στη γενικότερη προβολή του προϊόντος μας.
Θεωρούμε ότι η κατάσταση είναι win-win και για τα δύο μέρη, αφού εμείς προβάλουμε την Πάφος FC και η ίδια προβάλει εμάς.
Οπότε, η ταύτιση δύο χαρακτηριστικών της επαρχίας, δηλαδή του παλαιότερου προϊόντος της και της μοναδικής και πιο δημοφιλούς ομάδας της, νομίζω ότι μας βοηθά όλους.
