Αλέξης Βαφεάδης: Νέος εργολάβος για τον δρόμο Πάφου-Πόλεως τον Σεπτέμβριο...«Δεν έχουμε χάσει λεφτά»
InBusinessNews 16:23 - 20 Φεβρουαρίου 2025

Την πρόθεση της Κυβέρνησης να προχωρήσει με την υλοποίηση ενός αυτοκινητοδρόμου τεσσάρων λωρίδων που να συνδέει την Πάφο με την Πόλη Χρυσοχούς επαναβεβαίωσε ο Υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης.
Σε δηλώσεις έπειτα από συνεδρία την Πέμπτη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου, που συζήτησε κεκλεισμένων των θυρών, το θέμα της ακύρωσης του συμβολαίου για τον δρόμο Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς, ο κ. Βαφεάδης, ανέφερε ότι το Υπουργείο προχωρεί τώρα με τις διαδικασίες προσφοροδότης της πρώτης φάσης του έργου με σκοπό τον Σεπτέμβριο του 2025 να υπάρχει εργολάβος για το έργο, τον Φεβρουάριο του 2026 να προσφοροδοτηθεί η επόμενη φάση που είναι η Πόλη Χρυσοχούς προς το Στρουμπί και σε ένα χρόνο μετά από αυτό να προχωρήσει το έργο από το Στρουμπί προς την Πάφο.
Ανέφερε πως πέραν του δρόμου η πρόθεση είναι να προχωρήσουν και με τη σύνδεση της Μεσόγης αλλά και με είσοδο/έξοδο στη Μαραθούντα, ώστε να μπορέσει όλη η περιοχή να επωφεληθεί αυτής της νέας διασύνδεσης.
Σημείωσε ότι όλα αυτά τα έργα θα γίνουν ακολουθώντας νόμιμες διαδικασίες, προσφορές, αξιολογήσεις και μελέτες βιωσιμότητας.
«Αυτός ο δρόμος δεν είναι μόνο για να διαχειρίζεται αυτοκίνητα, είναι για να δώσει ένα μέλλον σε όλους τους κατοίκους της Πόλης Χρυσοχούς και της περιοχής εκεί γενικά. Να τους δώσει μια ευκαιρία για γρήγορη πρόσβαση στην παιδεία, στις υπηρεσίες υγείας και στην εργασία», ανέφερε.
Ταυτόχρονα, είπε, θα δοθεί νέα και εύκολη πρόσβαση για όλους τους Κύπριους στην Πόλη Χρυσοχούς, κάτι που θα επιτρέψει, ανέφερε, την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής και την καταπολέμηση της αστυφιλίας.
Ερωτηθείς αν η Κυπριακή Δημοκρατία βγήκε ζημιωμένη ή κερδισμένη από τον τερματισμό του έργου, ο κ. Βαφεάδης, ανέφερε ότι ο τερματισμός οποιουδήποτε έργου είναι πισωγύρισμα. Ωστόσο, είπε ότι σε κάποιες περιπτώσεις πρέπει να γίνεται αυτός ο τερματισμός για να μπορέσεις να προχωρήσεις, διότι αλλιώς θα πηγαίνεις συνεχώς πίσω ή θα μένεις στάσιμος.
Πρόσθεσε ότι το έργο έπρεπε να τερματιστεί με βάση τους κανονισμούς που πρέπει να ακολουθεί το κράτος, ώστε να μπορέσουν στη συνέχεια να προχωρήσουν στην υλοποίηση του έργου.
Σημείωσε επίσης ότι η αξία της εκτελεσθείσας εργασίας που έγινε από τον εργολάβο ήταν γύρω στα €16 εκατομμύρια και έχει πληρωθεί από την Κυβέρνηση το 90% του ποσού.
«Συνεπώς, με βάση τα δεδομένα αυτά, εύκολα μπορεί κάποιος να διαπιστώσει ότι δεν έχουμε χάσει λεφτά», είπε.
Περαιτέρω ο Υπουργός ανέφερε ότι ενώπιον της Επιτροπής Ελέγχου περιέγραψαν την αλήθεια γύρω από τα γεγονότα τα οποία έχουν διαδραματιστεί μέχρι τον τερματισμό αυτής της σύμβασης, με λεπτομερή ανάλυση από το Τμήμα Δημοσίων Έργων.
Όσον αφορά το θέμα των εγγυήσεων, σημείωσε ότι η Νομική Υπηρεσία είχε την ευκαιρία να παρουσιάσει τον χειρισμό ενώπιον του δικαστηρίου και δήλωσε ικανοποιημένος από αυτούς τους χειρισμούς.
Δρόμος δύο λωρίδων είναι «δρόμος σκοτώστρα», είπε ο Ο. Μιχαηλίδης
Στη συνεδρία της Επιτροπής κλήθηκε να παρευρεθεί και τέως Γενικός Ελεγκτής της Δημοκρατίας, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, ο οποίος αναφέρθηκε σε κάποιους κινδύνους σε σχέση με τους χειρισμούς που έγιναν κατά τον τερματισμό της σύμβασης και κυρίως σε σχέση με θέματα τα οποία έχουν περιληφθεί και στην απόφαση του δικαστηρίου που εκδόθηκε τον Νοέμβριο.
Αυτοί, όπως είπε αφορούν την παράλειψη, όπως κατέγραψε δικαστής, της Κυπριακής Δημοκρατίας, να ενημερώσει τον ανάδοχο προτού κατάσχει την εγγυητική του, όπως και την καθυστέρηση μιας μέρας στην υποβολή της απαίτησης για την εγγυητική, κάτι που έδωσε την ευκαιρία στην εταιρεία την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου να εξασφαλίσει το προσωρινό διάταγμα, κάτι που δεν θα μπορούσε να κάνει αν η απαίτηση γινόταν έγκαιρα.
Πρόσθεσε ότι αυτά τα θέματα προέκυψαν δυστυχώς και κατόπιν γνωμάτευσης της Νομικής Υπηρεσίας και αυτό ίσως να εξηγεί και τους λόγους για τους οποίους η Νομική Υπηρεσία, με επιστολή της - την οποία ο κ. Μιχαηλίδης χαρακτήρισε απαράδεκτη- είχε προσπαθήσει να απειλήσει, όπως ανέφερε, ουσιαστικά τους Βουλευτές ότι κινδυνεύουν και με ποινική δίωξη, αν συζητούσαν το θέμα σε συνεδρία.
«Αυτό λοιπόν που είναι το ζητούμενο είναι να διασφαλίσουμε ότι ο εργολάβος, στο σενάριο το οποίο φαίνεται να είναι το πιθανότερο, είναι ο φταίχτης σε αυτή την υπόθεση, για να μην μπορέσει να επικαλεστεί δικές μας αδυναμίες διαχείρισης για να ξεφύγει των δικών του ευθυνών. Αυτό είναι το ζητούμενο για προστασία των συμφερόντων του Κυπρίου φορολογούμενου», είπε.
Παράλληλα, ο κ. Μιχαηλίδης εξέφρασε κάποιες απόψεις για τους μελλοντικούς σχεδιασμούς. Εξήγησε, ότι ο δρόμος δεν είναι καθόλου ασφαλής και τον χαρακτήρισε «δρόμο σκοτώστρα», αφού πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχει ένας αυτοκινητόδρομος που να είναι δύο λωρίδων κυκλοφορίας.
«Είναι ένας δρόμος ο οποίος σχεδιάστηκε εκτός κάθε προτύπου οδοποιίας, γιατί δεν υπάρχει παγκόσμια αυτοκινητόδρομος δύο λωρίδων κυκλοφορίας. Όσον αφορά τους σχεδιασμούς για κατασκευή τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, αυτό προφανώς θα πρέπει να γίνει στη βάση της σχετικής νομοθεσίας που υπαγορεύει τη διεξαγωγή μελέτης κόστους οφέλους για το πώς θα υλοποιηθεί αυτό το έργο», ανέφερε.
Αναφέροντας ότι το έργο αυτό είναι ένα έργο ανάγκης, σημείωσε ότι τα πρότυπα τα οποία χρησιμοποιήθηκαν δεν ήταν τα κατάλληλα. Πρόσθεσε ότι αυτό που έπρεπε να είχε γίνει, ήταν ένας δρόμος ταχείας κυκλοφορίας καινούργιος, όχι βελτίωση του παλαιού, αλλά ένας καινούργιος δρόμος ταχείας κυκλοφορίας δύο λωρίδων κυκλοφορίας με προοπτική για αναβάθμισή του στο μέλλον στις τέσσερεις λωρίδες κυκλοφορίες.
Ερωτηθείς κατά πόσο το κόστος θα ξεπεράσει και τα €300 εκατ., εξέφρασε την άποψη ότι με τα σημερινά δεδομένα και εάν όντως κατασκευαστεί δρόμος τεσσάρων λωρίδων πορείας από την Πάφο μέχρι την Πόλη Χρυσοχούς, δηλαδή 30 km, το κόστος θα είναι πολύ μεγαλύτερο από €320 εκατ.
Όταν ρωτήθηκε αν η αξιοποίηση αδρανών υλικών θα μπορούσε να ρίξει αυτό το κόστος, ο κ. Μιχαηλίδης ανέφερε ότι οι ισχυρισμοί του εργολάβου σε σχέση με τα υλικά εκσκαφών φαίνεται να μην συνάδουν με τις διεθνείς πρακτικές που έχουν σχέση με την κατασκευή έργων οδοποιίας, άρα να είναι ανυπόστατοι.
Εξέφρασε την ελπίδα ο τρόπος με τον οποίο χειρίστηκε το Τμήμα Δημοσίων Έργων τις απαράδεκτες αυτές απαιτήσεις του αναδόχου να είναι τέτοιος ώστε να έχει θωρακίσει την επιχειρηματολογία της Κυβέρνησης.