Bloomberg: Τι σημαίνει η προαναγγελία δασμών 25% σε αυτοκίνητα, φαρμακευτικά και μικροτσίπ από Τραμπ
InBusinessNews 09:11 - 20 Φεβρουαρίου 2025

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, τόνισε ότι πιθανότατα θα επιβάλει δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων, ημιαγωγών και φαρμάκων της τάξης του 25%, μια κίνηση που θα αποτελέσει δραματική διεύρυνση του εμπορικού πολέμου του προέδρου.
Ο Τραμπ έχει ήδη ανακοινώσει δασμούς 25% στον χάλυβα και το αλουμίνιο που θα τεθούν σε ισχύ τον Μάρτιο.
Τα σχόλια της Τρίτης 18 Φεβρουαρίου είναι τα πιο λεπτομερή του μέχρι στιγμής, καθώς προσδιορίζει άλλους τομείς που θα πληγούν με νέους δασμούς εάν εφαρμοστούν.
«Πιθανότατα θα σας το ανακοινώσω επίσημα στις 2 Απριλίου, αλλά θα είναι γύρω στο 25%», δήλωσε ο Τραμπ στους δημοσιογράφους στο Μαρ-α-Λάγκο, όταν ρωτήθηκε για το σχέδιό του για τους δασμούς στα αυτοκίνητα.
Ερωτηθείς για παρόμοιες εισφορές σε φαρμακευτικά προϊόντα και μικροτσίπ, ο πρόεδρος είπε: «Θα είναι 25% και πάνω, και θα ανέβει πολύ σημαντικά μέσα σε ένα χρόνο». Ο Τραμπ δήλωσε ότι ήθελε να δώσει στις εταιρείες «χρόνο να επιστρέψουν στις ΗΠΑ» πριν ανακοινώσει νέους φόρους εισαγωγής.
«Όταν έρχονται στις Ηνωμένες Πολιτείες και έχουν το εργοστάσιό τους εδώ δεν υπάρχει δασμός, οπότε θέλουμε να τους δώσουμε μια μικρή ευκαιρία», είπε.
Οι νέες εισφορές στα αυτοκίνητα θα είχαν σαρωτικές επιπτώσεις στη βιομηχανία. Τα περίπου 8 εκατομμύρια επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά που εισήχθησαν στις ΗΠΑ πέρυσι αντιπροσώπευαν περίπου το ήμισυ των αμερικανικών πωλήσεων οχημάτων.
Ο Τραμπ δε διευκρίνισε αν τα μέτρα θα στοχεύουν συγκεκριμένες χώρες ή θα ισχύουν για όλα τα οχήματα που εισάγονται στις ΗΠΑ. Δεν είναι επίσης σαφές εάν τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στο πλαίσιο της συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου με τον Καναδά και το Μεξικό θα γλιτώσουν από τους ειδικούς για τον κλάδο δασμούς, εάν αυτοί τεθούν σε ισχύ.
Σημειωτέον πως την περασμένη εβδομάδα, ο Αμερικανός Πρόεδρος έδωσε εντολή στην οικονομική του ομάδα να εκπονήσει σχέδια για την επιβολή αμοιβαίων δασμών που θα αντιστοιχούν στους δασμολογικούς συντελεστές κάθε χώρας ανά προϊόν.
Οι μετοχές αντέδρασαν και υποχώρησαν σε όλη την Ασία όταν άνοιξαν οι αγορές την επόμενη ημέρα της προαναγγελίας. Ενώ οι επενδυτές έχουν θεωρήσει τις προηγούμενες απειλές για επιβολή εισφορών ως διαπραγματευτικό εργαλείο, παραμένουν επιφυλακτικοί εν μέσω της αβεβαιότητας.
Εκτεθειμένοι
Ενώ υπάρχουν ελάχιστες λεπτομέρειες σχετικά με την τελευταία απειλή δασμών, είναι σαφές ότι οι στόχοι του δεύτερου εμπορικού πολέμου του Τραμπ έχουν διευρυνθεί πέρα από την Κίνα και θα πλήξουν ιδιαίτερα την Ασία, σύμφωνα με την Αλίσια Γκαρσία Χερέρο, επικεφαλής οικονομολόγο για την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού της Natixis SA.
«Σε σχετικούς όρους, η στρατηγική Τραμπ 2.0 πρόκειται σαφώς να πλήξει τους πάντες», δήλωσε η ίδια. «Όποιος πίστευε ότι η υπόλοιπη Ασία εκτός της Κίνας μπορεί να είναι κερδισμένη σε αυτόν τον εμπορικό πόλεμο έκανε λάθος».
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι χώρες που είναι περισσότερο εκτεθειμένες στην πιο πρόσφατη ανακοίνωση περιλαμβάνουν το Μεξικό και τη Νότια Κορέα, όπου οι εξαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων προς τις ΗΠΑ αντιστοιχούν στο 2,4% και 1,8% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος αντίστοιχα, σύμφωνα με το Bloomberg Economics.
Όσον αφορά τα τσιπ, η Μαλαισία και η Σιγκαπούρη είναι από τις πιο εκτεθειμένες. Η Μαλαισία είναι ο έκτος μεγαλύτερος εξαγωγέας ημιαγωγών και εξήγαγε ημιαγωγούς αξίας ρεκόρ 601 δισεκατομμυρίων ρινγκίτ (136 δισεκατομμυρίων δολαρίων) το 2024.
Η ανακοίνωση του Τραμπ έλαβε χώρα μόλις λίγες ώρες αφότου ο πρωθυπουργός της Σιγκαπούρης Λόρενς Γουόνγκ ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να επενδύσει περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια S$ (744,8 εκατ. δολάρια ΗΠΑ) για μια νέα εγκατάσταση έρευνας και ανάπτυξης ημιαγωγών στο πλαίσιο του εθνικού προϋπολογισμού του.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας βρίσκονται επίσης στη γραμμή του πυρός, ιδίως αν οι πρόσφατες εισφορές στοιχηθούν με τις προηγούμενες. Η Ιαπωνία -όπου οι εξαγωγές αυτοκινήτων αποτελούν το μεγαλύτερο κομμάτι των εξαγωγών με τις ΗΠΑ να αποτελούν τη μεγαλύτερη αγορά- έχει ήδη θέσει το ζήτημα στον Λευκό Οίκο.
Ένας νέος δασμός 25% θα ισοδυναμούσε με το ένα τρίτο της πρόβλεψης κερδών της Toyota για το οικονομικό έτος 2025 και σχεδόν το μισό της Honda, σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence.
Εμπειρογνώμονες του κλάδου, ομάδες πίεσης και στελέχη έχουν προειδοποιήσει ότι οι νέοι απότομοι δασμοί στη βιομηχανία θα είχαν ευρείες επιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένων υψηλότερων τιμών για τους καταναλωτές και νέων απότομων δαπανών για τη βιομηχανία.
Άλλες χώρες έχουν υποσχεθεί αντίποινα μόλις εφαρμοστούν οι δασμοί του Τραμπ και δήλωσαν ότι θα στοχεύσουν πολιτικά ευαίσθητα αγαθά που κατασκευάζονται σε ρεπουμπλικανικές πολιτείες.
Ένας εισαγωγικός δασμός 25% για τα αυτοκίνητα θα άλλαζε τα δεδομένα για μια παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία που ήδη ταλανίζεται από την αβεβαιότητα που προκαλεί το δασμολογικό δράμα του Τραμπ.
Ένα παρόμοιο δράμα διαδραματίστηκε το 2018 και το 2019 κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του Τραμπ, όταν το Υπουργείο Εμπορίου διεξήγαγε έρευνα σχετικά με τις εισαγωγές αυτοκινήτων και διαπίστωσε ότι αποδυναμώνουν την εγχώρια βιομηχανική βάση.
Ο Τραμπ είχε απειλήσει τότε με δασμούς στα αυτοκίνητα ύψους 25%, αλλά τελικά δεν έλαβε κανένα μέτρο
Ο κορυφαίος εμπορικός αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ταξιδεύει στην Ουάσινγκτον αυτή την εβδομάδα για να συναντηθεί με ομολόγους του για μια τελευταία προσπάθεια να αποφευχθεί το χτύπημα των δασμών τον Απρίλιο.
Ο Τραμπ, ωστόσο, έχει σηματοδοτήσει ότι δεν υπάρχουν πολλά που μπορεί να κάνει κάποια χώρα για να ξεφύγει από τους δασμούς, αν θεωρεί ότι η εμπορική σχέση είναι ανισόρροπη.
Ο Τραμπ έχει επίσης απειλήσει και με επιπλέον δασμούς, όλα στο πλαίσιο μιας προσπάθειας εξισορρόπησης των εμπορικών σχέσεων των ΗΠΑ σε όλο τον κόσμο.
Ο πρόεδρος κατηγορεί εδώ και καιρό άλλες χώρες ότι «κλέβουν» τις ΗΠΑ και θεωρεί τους εισαγωγικούς δασμούς ως έναν τρόπο να φέρει τις βιομηχανίες πίσω στην Αμερική και να εισπράξει περισσότερα έσοδα.
Πολλοί οικονομολόγοι υποστηρίζουν πως οι δασμοί αυτοί θα αυξήσουν τις τιμές καταναλωτή για τους Αμερικανούς και θα εμποδίσουν την καταπολέμηση του πληθωρισμού.
Εν κατακλείδι, ο πρόεδρος έχει υπογραμμίσει ότι θα εφαρμόσει «αμοιβαίες» εισφορές ανά χώρα ήδη από τον Απρίλιο, αν και οι λεπτομέρειες δεν έχουν ακόμη καθοριστεί.
Έχει επίσης απειλήσει με δασμούς ορισμένους από τους μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ, όπως ένας συντελεστής 10% που έχει ήδη εφαρμοστεί στην Κίνα και δασμοί 25% στον Καναδά και το Μεξικό που έχουν αναβληθεί τουλάχιστον μέχρι τις 4 Μαρτίου.
Τα μέτρα θα προστίθενται το ένα πάνω στο άλλο, πράγμα που σημαίνει ότι οι μεξικανοί και καναδικοί παραγωγοί σε ορισμένους τομείς θα μπορούσαν να πληρώσουν έως και τρεις δασμούς.
Συνολικά, οι κινήσεις του Τραμπ, εάν τεθούν σε ισχύ, πρόκειται να αναδιαμορφώσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού και τις εμπορικές ροές, όπως και τις τιμές στις ΗΠΑ.
Οι δασμοί πληρώνονται από τους εισαγωγείς και συχνά μετακυλίονται στους καταναλωτές, αν και μερικές φορές αντισταθμίζονται από μειώσεις τιμών στο εξωτερικό.
«Φαίνεται ότι κανείς δεν βγαίνει πραγματικά αλώβητος από αυτό», δήλωσε η Κατρίνα Ελ, της Moody’s Analytics.
«Ελπίζω να τα χρησιμοποιούν ως διαπραγματευτικό εργαλείο. Αυτό που ξέρουμε από το παρελθόν είναι ότι αυτοί οι δασμοί δε λειτουργούν όπως θέλει ο Τραμπ», υπέδειξε.