Πολλά και αμείλικτα τα ερωτήματα για την ηλεκτρική διασύνδεση-«Δώρο» 125 εκατομμυρίων χωρίς εγγυήσεις

Και την «πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο». Ίσως αυτή η λαϊκή ρήση να είναι η καταλληλότερη για να περιγράψει κάποιος τις απαιτήσεις του ΑΔΜΗΕ σε σχέση με το περιβόητο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου. Απαιτήσεις που παίρνουν τη μορφή πιέσεων, τελεσιγράφων έως και απειλών.

Το παρασκήνιο συνεχίζει να είναι πάντως οργιώδες, με τον ΑΔΜΗΕ να θέτει απροκάλυπτα και νέες αξιώσεις την ώρα που το Υπουργικό Συμβούλιο καλείται να εγκρίνει την πρόταση του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Παπαναστασίου για έκδοση απόφασης αναφορικά με τη χρηματοδότηση του φορέα υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης με 125 εκατομμύρια ευρώ στο στάδιο των κατασκευαστικών εργασιών.

Μια απόφαση η οποία από τη μια παραμερίζει τη ΡΑΕΚ και από την άλλη συνιστά παράνομη κρατική ενίσχυση.

Αυτό σημαίνει ότι για πέντε ολόκληρα χρόνια, η Κύπρος θα καταβάλλει €25 εκατομμύρια ανά έτος, χρηματοδοτώντας τις δαπάνες του ΑΔΜΗΕ από το 2025 μέχρι και την υποτιθέμενη λειτουργία του έργου το 2030.

Χρήματα που θα διατεθούν από τα έσοδα του κράτους από την εμπορία δικαιωμάτων ρύπων, δηλαδή έμμεσα από τους τους ίδιους τους καταναλωτές, την ώρα που η ΡΑΕΚ είχε βάλει φρένο στο να επωμιστούν οι καταναλωτές το κόστος από την 1/1/2025.

Υπάρχει όμως και συνέχεια. Οποιαδήποτε άλλα ποσά δυνατό να κριθούν ως εύλογα έξοδα του ΑΔΜΗΕ κατά την κατασκευή, θα τα ανακτήσει μετά την έναρξη λειτουργίας του έργου, μέσω χρέωσης των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας.

Δηλαδή, κι άλλα χρήματα χωρίς μάλιστα να μπαίνει «οροφή». Καθώς επίσης τροποποίηση της ρυθμιστικής απόφασης έτσι ώστε το προνομιακό ποσοστό απόδοσης του ΑΔΗΜΗΕ να καταλήγει σε 8.3% για 17 χρόνια, αντί για 12 χρόνια που προβλέπει η υφιστάμενη απόφαση.

Επιπλέον, σε περίπτωση που η Κυπριακή Δημοκρατία αποφασίσει να μπει στο έργο ως μέτοχος, τότε θα καλεστεί να συμπληρώσει οποιαδήποτε ποσά θα υπολείπονται αν ξεφύγει το κόστος κατασκευής νωρίτερα από την λειτουργία του.

Μόνο με μια λέξη μπορεί να περιγραφεί το σκηνικό: Σκανδαλώδες. Όπως σκανδαλώδης είναι και η απόφαση να δοθούν τα 125 εκατομμύρια ευρώ στον ΑΔΜΗΕ για τα επόμενα πέντε χρόνια. Χωρίς να έχει προηγηθεί αξιολόγηση της μελέτη. Χωρίς να υπάρχει ενημέρωση για τα συμβόλαια με τη Nexans. Χωρίς να έχει γίνει βυθομέτρηση και χωρίς να γνωρίζουμε το τελικό κόστος της διασύνδεσης.

Χωρίς καμιά εγγύηση και χωρίς καμιά εξασφάλιση, αποφασίζεται να δοθεί «δώρο» 125 εκατομμυρίων προς τον ΑΔΜΗΕ την ώρα που όλες οι γκρίζες ζώνες τις οποίες διαπιστώνει το Υπουργείο Οικονομικών όχι μόνο δεν φωτίζονται αλλά να γίνονται όλο και πιο μαύρες. Με πιο γκρίζα τη ζώνη του γεωπολιτικού ρίσκου.

Μια γκρίζα ζώνη που φαίνεται να ανησυχεί, και δικαιολογημένα, περισσότερο από όλες τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη αφού δεν υπάρχει καμιά εξασφάλιση ότι δεν θα επωμιστούν οι Κύπριοι καταναλωτές το κόστος του ρίσκου αυτού.

Οπότε ας πούμε τα πράγματα με το όνομα τους: Πως αντί για σκληρό παζάρι, για άλλη μια φορά υποκύψαμε σε αφόρητες πιέσεις και απροκάλυπτους εκβιασμούς, για τους οποίους τη νύφη θα πληρώσουν οι Κύπριοι πολίτες. Οι οποίοι στο τούνελ του ακριβού ρεύματος το οποίο πληρώνουν το ένα μετά τον άλλο μήνα, δεν βλέπουν καθόλου φως.

Κι ενώ ενώπιον μας υπάρχουν λύσεις με λιγότερο κόστος και χρόνο που μπορούν να μειώσουν άμεσα την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος, το αρμόδιο Υπουργείο της Ενέργειας, επικεντρώνεται σε ένα έργο για το οποίο υπάρχουν σωρεία από αβεβαιότητες.

Με ποια λογική δίνονται 125 εκατομμύρια δώρο στον ΑΔΜΗΕ για ένα έργο υψηλού ρίσκου που είναι αμφίβολο αν θα ολοκληρωθεί αλλά δεν καταβάλλεται κάθε προσπάθεια να φέρουμε το φυσικό αέριο με τολμηρές αποφάσεις, το οποίο θα οδηγήσει σε μείωση 30% και πλέον στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος;

Τα ερωτήματα είναι πολλά. Είναι και αμείλικτα. Από τη μια η προσπάθεια που καταβάλλεται για παραμερισμό της Βουλής για να μην χρειαστεί η έγκριση του ποσού και από την άλλη η σιωπή του Υπουργείου Οικονομικών γύρω από τη νέα πρόταση των 125 εκατομμυρίων προκαλούν εύλογες ανησυχίες.

Ο Μάκης Κεραυνός, ένας τεχνοκράτης που έχει αποδείξει επανειλημμένα ότι χειρίζεται τα δημόσια οικονομικά κατά τρόπο συνετό, αποτελεσματικό και αποδοτικό, βρίσκεται αυτή τη στιγμή εκτός του κάδρου. Γιατί άραγε;

Δειτε Επισης

Πετρέλαιο: Τα δύο «αγκάθια» που φέρνουν σε θέση άμυνας τον OPEC
Τέσσερις προτάσεις Κυριάκου Μητσοτάκη προς την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν για την ενέργεια
Προς ηλεκτρική διασύνδεση με το σωστό περιεχόμενο... Κορύφωση διεργασιών για να κλειδώσει η συμφωνία
Tο πήραν πάνω τους Χριστοδουλίδης-Μητσοτάκης και πάνε για deal για την ηλεκτρική διασύνδεση
GSI: Ανακοίνωσε πρόοδο, σε διαρκή επαφή με Μητσοτάκη ο Χριστοδουλίδης-«Kάποιοι σκέφτονται τις εκλογές»
Μπουστάρισμα από Ισραήλ στην ηλεκτρική διασύνδεση-«Κορυφαία προτεραιότητα»
Χωρίς εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα η Κύπρος-Η προθεσμία Ιουνίου και η έκκληση από Κάντρι Σίμσον
Sarapis Energy: Ετοιμάζει φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 3,427 MW στην επαρχία Πάφου
Η επιβεβαίωση διαφωνιών, η αμηχανία και το νέο χρονικό ορόσημο για την ηλεκτρική διασύνδεση
Στρεβλώσεις στην εμπορία καυσίμων βλέπει ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών-Ποια είναι η απόκλιση