Γ. Χρυσοχός: Βεβιασμένη η συμφωνία για GSI, πάμε να δώσουμε 125 εκατ. χωρίς να γνωρίζουμε το τελικό κόστος
Μάριος Αδάμου 06:30 - 05 Σεπτεμβρίου 2024
Βεβιασμένη θεωρεί την κατ’ αρχήν συμφωνία που επιτεύχθηκε τη Δευτέρα για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας ο Σύνδεσμος Αγοράς Ηλεκτρισμού (ΣΑΗ), τονίζοντας ότι το κράτος δεν πρέπει να παρέμβει στις αποφάσεις της ΡΑΕΚ.
- Διαβάστε εδώ: Διαβουλεύσεις επί διαβουλεύσεων και νέα συνεδρία του Υπουργικού την Πέμπτη για την ηλεκτρική διασύνδεση
- Διαβάστε εδώ: Στην πρίζα η Κυβέρνηση… Οι μελέτες, οι διευκρινήσεις, οι ανησυχίες, οι μπηχτές και τα διαφορετικά χαρτοφυλάκια
Μιλώντας στο InBusinessNews, και κληθείς να σχολιάσει τις τελευταίες εξελίξεις σε σχέση με το έργο, ο πρόεδρος του ΣΑΗ, Γιώργος Χρυσοχός χαρακτήρισε «λανθασμένο αυτό που γίνεται», υπογραμμίζοντας πως «με την απόφαση που λήφθηκε, το κράτος έρχεται και παραμερίζει, περιθωριοποιεί στην ουσία, τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου, η οποία είναι ανεξάρτητη και αρμόδια για το έργο».
- Διαβάστε εδώ: Οι εννέα συν μία μαύρες τρύπες του Great Sea Interconnector-Το υπόμνημα ΣΑΗ στον Νίκο Χριστοδουλίδη
- Διαβάστε επίσης : Η επιστολή της Βουλής στον Χριστοδουλίδη για την ηλεκτρική διασύνδεση-«Έντονες επιφυλάξεις»
«Η ΡΑΕΚ, με απόφασή της, είπε ότι δεν θέλω να επιβαρυνθεί, να πληρώσει ο Κύπριος καταναλωτής, πριν τη λειτουργία της ηλεκτρικής διασύνδεσης κι έρχεται τώρα το κράτος, προσπερνά την ΡΑΕΚ και αναλαμβάνει να πληρώσει το ίδιο 125 εκατομμύρια ευρώ. Από πού, όμως, θα πληρώσει αυτά χρήματα; Από το Ταμείο ρύπων, τους οποίους πληρώνει ο καταναλωτής», τόνισε.
Συνεπώς, συμπλήρωσε ο κ. Χρυσοχός, «στην ουσία θα επιβαρυνθεί ο Κύπριος καταναλωτής, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο».
«Πώς μπορείς να πας και να δώσεις κρατική χορηγία σε ένα έργο, χωρίς να πάρεις μετοχές ή έστω εξασφαλίσεις. Τι σημαίνει ανάκτηση εξόδων και γιατί αναγνωρίζουμε στον ΑΔΜΗΕ ένα τέτοιο δικαίωμα;», διερωτήθηκε.
Επίσης, συνέχισε, «πάμε να δώσουμε 125 εκ. ευρώ για το έργο χωρίς να γνωρίζουμε το τελικό κόστος. Τι θα γίνει εάν αύριο το κόστος κατασκευής, για τους οποιουσδήποτε λόγους, αυξηθεί στα 3 ή 4 δισεκατομμύρια ευρώ και έρθει ο ΑΔΜΗΕ και μας πει ότι δεν έχει τα κεφάλαια για να ολοκληρώσει το έργο, τί θα κάνουμε;
Θα αφήσουμε το έργο στη μέση; Θα το σταματήσουμε;», διερωτήθηκε περαιτέρω, εκφράζοντας τη θέση πως «το κράτος δεν έπρεπε να αναλάβει μία τέτοια ευθύνη από τη στιγμή που δεν ξεκαθαρίστηκε ακόμη το τελικό κόστος του έργου».
Όπως εξήγησε, «αυτή τη στιγμή η Nexans, δεν έδωσε τελικό κόστος για το έργο, διότι δεν έκανε βυθομετρήσεις. Πώς εμείς θα πάμε να δώσουμε 125 εκ. ευρώ; Είναι βεβιασμένο και λανθασμένο αυτό που πάει να γίνει», υπέδειξε.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΑΗ, «η Κυβέρνηση δεν έπρεπε να παρέμβει στο έργο και στις αποφάσεις της ΡΑΕΚ. Πρέπει να αφήσει την ΡΑΕΚ να λάβει απερίσπαστη τις αποφάσεις της, ως αρμόδια και ανεξάρτητη Αρχή», τόνισε υποδεικνύοντας πως «η ΡΑΕΚ έχει τους λόγους της που πήρε τις αποφάσεις που έλαβε».
«Οι αποφάσεις της ΡΑΕΚ βασίστηκαν στο ότι, πρώτον δεν ξεκαθαρίστηκε ακόμη το τελικό κόστος και δεύτερο δεν είναι ξεκάθαρο πότε θα ολοκληρωθεί το έργο», επεσήμανε κάνοντας εκ νέου λόγο για βεβιασμένη απόφαση.
Η κατ' αρχήν συμφωνία
Υπενθυμίζεται πως, σύμφωνα με την κατ’ αρχήν απόφαση, η Κυπριακή Δημοκρατία θα χρηματοδοτεί από το 2025 και μέχρι την ολοκλήρωση του έργου το 2030, με 25 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο και συνολικά με 125 εκ. ευρώ τις δαπάνες του ΑΔΜΗΕ.
Το ποσό αυτό-125 εκ. ευρώ-η Κυπριακή Δημοκρατία θα το καταβάλλει από το Ταμείο Ρύπων, το οποίο αντλεί έσοδα από την εμπορία δικαιωμάτων ρύπων.
Για να καταστεί, ωστόσο, κάτι τέτοιο εφικτό, θα πρέπει να ληφθεί σχετική απόφαση από το Υπουργικό Συμβούλιο, ενώ δεν αποκλείεται να χρειαστεί και νομοθετική ρύθμιση.