Νίκος Σαρρής: Νέα άλματα για την Εύρηκα, στρατηγικές συνεργασίες και εδραίωση στην ανατολική Ευρώπη
Μάριος Ιωάννου 06:30 - 26 Σεπτεμβρίου 2024
Σε περαιτέρω ενδυνάμωση της ήδη επιτυχημένης παρουσίας της σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, και δη στη Ρουμανία, προχωρώντας ταυτόχρονα σε στοχευμένες επενδύσεις σε Ελλάδα, Κύπρο και Ρουμανία, προσανατολίζεται η Εύρηκα, έχοντας επίσης στα σκαριά τον εμπλουτισμό των κατηγοριών προϊόντων που έχει στην γκάμα της μέσω στρατηγικής ενδυνάμωσης συνεργασιών.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Εύρηκα, Νίκος Σαρρής αναλύει στο InBusinessNews το αναπτυξιακό πλάνο του Ομίλου, εξηγώντας ότι έχουν δημιουργηθεί οι προοπτικές και το πρόσφορο έδαφος για εδραίωση της Εύρηκα σε νέες αγορές.
Με τις γνώσεις, τις εμπειρίες 64 ετών, την ποιότητα των προϊόντων, τη διατήρηση της σχέσης εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές, την επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό, αλλά και την τόλμη, δηλαδή κάποια από τα εφόδια που ο ιδρυτής Ξάνθος Σαρρής εμφύσησε στην επόμενη γενιά που παρέλαβε την σκυτάλη μετά τον θάνατό του, το 1981, η Εύρηκα ετοιμάζεται πλέον να ενισχύσει τα μερίδια αγοράς της σε αγορές της Ανατολικής Ευρώπης.
Αναγνωρίζοντας τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, αλλά και την σταδιακή υποχώρηση του κόστους ναύλων, υλικών συσκευασίας και ενέργειας, η εταιρεία δεν προτίθεται να προχωρήσει σε ανατιμήσεις ούτε φέτος ούτε και το 2025, εκτός σοβαρών παραγόντων, και επιπλέον εκεί όπου υπάρχει η δυνατότητα και τα περιθώρια, αναμένεται να ενδυναμώσει την πολιτική των προσφορών με στόχο την ανακούφιση των νοικοκυριών.
Οι μάρκες της ΕΥΡΗΚΑ (Εύρηκα υγρό, Εύρηκα Μασσαλίας, Εύρηκα Baby, Aroxol, Famozo, Τικ Τακ, Fioro, Roklin, Topine κλπ.) κατάφεραν να εδραιωθούν ανάμεσα στους καταναλωτές και να χρησιμοποιούν τα ονόματα αυτών των brands όταν θέλουν να αναφερθούν στα συγκεκριμένα προϊόντα. Πώς επιτεύχθηκε αυτό και πόσο δύσκολο είναι για μία νέα μάρκα να καθιερωθεί;
Πάθος, ποιότητα, επενδύσεις και long term view. Η κυπριακή εταιρεία με αυτά τα εχέγγυα και με τεράστια προσπάθεια κατάφερε να κερδίσει την εμπιστοσύνη του καταναλωτή προσφέροντάς του πάντοτε ποιοτικά προϊόντα σε λογικές τιμές.
Αυτό είναι το μεγαλύτερό μας επίτευγμα, καθώς τα προϊόντα της Εύρηκα στην κυπριακή αγορά έχουν καλύψει τις πλείστες ανάγκες του κυπριακού νοικοκυριού και καθημερινά βρίσκονται στα καλάθια των καταναλωτών. Πρόθεσή μας είναι να διαφυλαχθεί ως κόρη οφθαλμού αυτή η σχέση.
Από μία μικρή βιοτεχνία λευκαντικών στο Βαρώσι, το 1959, ο ιδρυτής της βιομηχανίας Εύρηκα και πατέρας μου, Ξάνθος Σαρρής έθεσε τις βάσεις για την μετατροπή της εταιρείας στη σημερινή τριεθνή εταιρεία, η οποία βλέπει στα μάτια τον πολυεθνικό ανταγωνισμό.
Όπως ο ίδιος ο ιδρυτής Ξάνθος έλεγε, «για να επιβιώσει κάποιος μετά από μία τέτοια καταστροφή, όπως της τουρκικής εισβολής του 1974, χρειάζεται ψυχή και εμπειρίες, αλλά και την πίστη ότι μπορείς να τα δημιουργήσεις όλα ξανά από την αρχή».
Η απίστευτα γρήγορη επαναδραστηριοποίηση της Εταιρείας και την έναρξη της παραγωγής των προϊόντων ΕΥΡΗΚΑ στη Λεμεσό το 1974 κράτησε ζωντανό το τρίπτυχο της επιτυχίας των μαρκών της Εύρηκα «Άνθρωπος-Ποιότητα-Εμπιστοσύνη».
Ισχυρές επιδόσεις για 2023 και 2024
Πώς κινείται η εγχώρια αγορά στις κατηγορίες προϊόντων, στις οποίες δραστηριοποιείστε; Πώς έκλεισε το 2023 για τον Όμιλο και ποιες οι εκτιμήσεις σας για φέτος;
Οι αγορές σε Κύπρο, Ελλάδα και Ρουμανία κινούνται οριακά θετικά και νοιώθουμε σιγά σιγά την οικονομική κόπωση των καταναλωτών.
Γι’ αυτό τον λόγο και παρόλο που το 2023 είχαμε αύξηση στις πωλήσεις κατά 11%, φθάνοντας τα €66 εκατ. κι ενώ για το 2024 περιμένουμε περεταίρω αύξηση 10% και πωλήσεις €73 εκατ., εντούτοις για το 2025 θα κρατήσουμε μικρό καλάθι.
Συνεργασίες με ντόπιους-Εδραίωση Aroxol στην Ανατολική Ευρώπη
Πώς αποτιμάτε την παρουσία σας στις υπόλοιπες αγορές, όπως η Ελλάδα και η Ρουμανία;
Η Εύρηκα Ελλάς Α.Ε. με 180 άτομα προσωπικό και πωλήσεις €34 εκατ., καταγράφει αξιοσημείωτα μερίδια αγοράς, αποτελώντας υπολογίσιμο αντίπαλο για τους ανταγωνιστές της.
Επειδή, όμως, δεν καλύπτει στον ίδιο βαθμό τις ανάγκες του ελληνικού νοικοκυριού όπως η Εύρηκα Κύπρου, θεωρούμε ότι υπάρχει η προοπτική για περαιτέρω δυνατή ανάπτυξη.
Όσον αφορά τη ρουμάνικη εταιρεία INTERSTAR CHIM SA, την οποία εξαγοράσαμε το 2005, προχωρήσαμε στην αγορά με τις δικές της μάρκες, εισάγοντας και το brand Aroxol, το οποίο έφτασε πια να αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο παίκτη της εν λόγω κατηγορίας στη ρουμανική αγορά.
Θα πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι η ρουμανική εταιρεία με 220 άτομα προσωπικό και πωλήσεις €30 εκατ. αποτελεί τη μεγαλύτερή μας αγορά.
Ποιοι οι επόμενοι στόχοι και πλάνα σας; Να αναμένουμε νέα brands, προϊόντα ή/και οποιαδήποτε άλλη επέκταση και συνεργασία;
Επειδή στην κυπριακή αγορά έχουμε μεγαλώσει τόσο πολύ με τις μάρκες μας αλλά και με συνεργασίες, όπως με την εταιρεία Πατριώτης, πλέον αναζητούμε και μελετούμε νέες ευκαιρίες διαφοροποιώντας με αυτό τον τρόπο το χαρτοφυλάκιο προϊόντων μας.
Απλώς, θα έριχνα το γάντι σε Κύπριους φίλους/συνεργάτες επιχειρηματίες να πιούμε έναν καφέ. Στοχεύουμε επίσης στην επέκταση σε νέες κατηγορίες προσωπικής φροντίδας, μέσω της ελληνικής εταιρείας Septona, με την οποία διατηρούμε πολυετή συνεργασία.
Στόχος μας είναι η ενδυνάμωση αυτής της στρατηγικής συνεργασίας με περεταίρω ενίσχυση των μεριδίων αγοράς στην Κύπρο.
Υιοθετώντας διαφοροποιημένες στρατηγικές για τις τρεις χώρες, στις οποίες δραστηριοποιείται η Εύρηκα (Κύπρο, Ελλάδα, Ρουμανία), μπορούμε παράλληλα να παίξουμε ένα διεθνοποιημένο παιχνίδι με όχημα τη μάρκα Aroxol στην Ανατολική Ευρώπη, οι πωλήσεις του οποίου φτάνουν τα €23 εκατ. για το 2024.
Μεταξύ άλλων, θα επιδιώξουμε την ενίσχυση των πωλήσεων του προϊόντος, σε χώρες, όπως Βουλγαρία, Ουγγαρία, Σερβία, Γεωργία, Μαυροβούνιο και Αλβανία.
Κρίνουμε ότι η επιτυχία μπορεί να επαναληφθεί, εφόσον υπάρχει αρχικά ένα μακροπρόθεσμο πλάνο και στη συνέχεια πραγματοποιηθούν συνεχείς επενδύσεις.
Αυξήσεις τέλος, γεμάτα μπουκάλια και προσφορές εκεί όπου υπάρχει δυνατότητα
Ποιες τάσεις διαπιστώνετε μεταξύ των καταναλωτών; Έχετε διαπιστώσει κάποιες αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες μετά την πανδημία και την εκτόξευση του πληθωρισμού; Πώς επηρεάζεστε από το ευρύτερο αυξημένο κόστος; Έχετε βρει τη φόρμουλα για συγκράτηση των τιμών;
Οι καταναλωτές επιλέγουν τα αγαπημένα τους προϊόντα βάσει των προσφορών και των εκπτώσεων, λόγω της συρρίκνωσης του εισοδήματος και της αγοραστικής τους δύναμης. Κάποτε, η μελέτη των διαφημιστικών φυλλαδίων και η επιλογή προϊόντων βάσει προσφορών ήταν χόμπι, τώρα είναι ανάγκη.
Εκεί και όπου μπορούμε θα δώσουμε κάτι περισσότερο στον καταναλωτή μέσω προσφορών, αναλόγως του βαθμού υποχώρησης των τιμών, των περιθωρίων που υπάρχουν, αλλά και της έντασης του ανταγωνισμού.
Εξάλλου, οι επενδύσεις εκατ. ευρώ στις γραμμές παραγωγής μας στα εργοστάσια Βόλου και Βουκουρεστίου θα αυξήσουν την παραγωγικότητα, μειώνοντας ταυτόχρονα το κόστος παραγωγής, για να μπορέσουμε να είμαστε ακόμα πιο ανταγωνιστικοί και να προσφέρουμε ακόμα πιο μεγάλη αξία στον καταναλωτή.
Έχουμε επίσης θεσπίσει δείκτες που τους παρακολουθούμε και τους αξιολογούμε ετησίως: Κατανάλωσης φυσικών πόρων (νερό-φυσικό αέριο-ηλεκτρική ενέργεια), περιβαλλοντική συμμόρφωση των προμηθευτών μας, περιβαλλοντική όχληση από την παραγωγική δραστηριότητα των εργοστασίων μας, εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, ροές αποβλήτων κ.α. γεγονός, το οποίο συντείνει στη μείωση του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος.
Πώς σας επηρεάζει ο ανταγωνισμός από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που έχουν στα ράφια τους οι αλυσίδες υπεραγορών; Έχετε εκτιμήσει σε ποιο βαθμό περίπου φτάνει η απώλεια πωλήσεων;
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν εισέλθει σε όλες τις κατηγορίες και αποτελούν έναν από τους ανταγωνιστές των παραδοσιακών brands, κερδίζοντας μερίδια αγοράς γύρω ή/και πέραν του 10%.
Ωστόσο, η γνωστή μάρκα θα είναι πάντα κερδισμένη όσο είναι χτισμένη σωστά, διατηρεί την σχέση με τον καταναλωτή και προσφέρει ποιοτικό προϊόν σε λογική τιμή.
Ας σημειωθεί ότι η Εύρηκα παράγει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μεγάλων κατηγοριών για πολλές μεγάλες επιχειρήσεις και λιανέμπορους εντός και εκτός Ελλάδας και Ρουμανίας.
Ως οικογενειακή επιχείρηση, πώς επιτυγχάνετε την αποτελεσματική συνεργασία με την επόμενη γενιά;
Η διαδοχή αποτελεί μία από τις σημαντικότερες προκλήσεις για τις κυπριακές επιχειρήσεις και όχι μόνον. Η μετάβαση στην τρίτη γενιά καθίσταται δυσκολότερη σε σχέση με την αλλαγή σκυτάλης στη δεύτερη γενιά, η οποία ήταν παρούσα κατά την ανάπτυξη της εταιρείας και η συναισθηματική σύνδεση είναι τεράστια.
Για την τρίτη γενιά η μετάβαση ολοκληρώνεται με τον πλήρη διαχωρισμό της ιδιοκτησίας από τη διεύθυνση της εταιρείας.
Επομένως η διατήρηση management talent και η προσέλκυση νέων δυναμικών στελεχών πιστεύω θα έπρεπε να είναι ο βασικός στόχος της 3ης γενιάς.
Μόνο έτσι ο Όμιλος Εύρηκα με τα 500 άτομα προσωπικό θα κάνει καινούργια άλματα προς τα εμπρός.