Ας μιλήσουμε ρεαλιστικά για ESG!

Και ESG και ESG και ESG… Enough! Παρακολουθώ με τεράστιο ενδιαφέρον την υπερπροσπάθεια μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων στο να εφαρμόσουν ή καλύτερα στο να συμμορφωθούν με τις αρχές Environmental, Social και Governance (ESG). Το διαβάζουμε σε Δελτία Τύπου, το ακούμε σε ομιλίες το βλέπουμε σε διαφημίσεις, γενικά τρώμε το ESG στην μούρη με κάθε ευκαιρία, στην πραγματικότητα όμως ο μέσος πολίτης αναγνωρίζει το τι είναι το ESG; Η δική μου εμπειρία, στο δικό μας περιβάλλον, το να μιλήσεις στον μέσο πολίτη για ESG κατά την ελληνικήν ESG = Περιβαλλοντική, Κοινωνική και Εταιρική Διακυβέρνηση, αντιστοιχεί και με το ΦΜΚΓ, δηλαδή Φέξε Μου Και Γλίστρησα!

Σε πραγματικό χρόνο, το Νομοσχέδιο που αφορά το ESG βρίσκεται ενώπιον της Κυπριακής Βουλής και πάει για ψήφιση… άρα πες αλεύρι! Επί της ουσίας το ESG δεν αποτελεί πλέον marketing tool αλλά μια νέα πραγματικότητα με σοβαρές εταιρικές υποχρεώσεις.

Και αφού λύσαμε όλα τα υπόλοιπα εταιρικά ζητήματα που αντιμετωπίζαμε πχ. εργασιακά, οργανωτικά, περιβαλλοντικά, ψυχολογικά (ξέρεις τι εννοώ), ηθικά, κτλ. καιρός λοιπόν εμείς οι business oriented «παίκτες», να το πάμε ένα βήμα παραπέρα και να ασχοληθούμε πραγματικά με ESG. Δεν λέω, πιασάρικα τα ακρώνυμα E-S-G από μόνο του ακούγεται σπουδαίο, σχεδόν μεταφυσικό. Χωρίς να θέλω να υποτιμήσω τη σημασία της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, των ηθικών πρακτικών και της υπεύθυνης λήψης αποφάσεων, σίγουρα το ESG είναι σημαντικό. Ιδιαίτερα σημαντικό όμως είναι και ο πραγματικός λόγος που θέλουμε να το κάνουμε…

Σίγουρα το ESG ενδιαφέρει και έχει σημασία τα τελευταία χρόνια για τους επενδυτές, για τα στελέχη της πρώτης γραμμής αλλά και για τους PRιστες – Corporate Affairs επαγγελματίες που τραβάνε το κουπί για την υλοποίηση των Project. Ακαδημαϊκά πάντα, η συμμόρφωση με ESG δεν είναι απλά υποχρέωση, παράλληλα αποτελεί σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αφού οι καταναλωτές επιλέγουν εταιρείες – προϊόντα – υπηρεσίες από εταιρείες που δεσμεύονται στην αειφορία, την κοινωνική ευθύνη κτλ.

Ερώτηση του ενός εκατομμυρίου! Αναγνωρίζει ο Κύπριος καταναλωτής – πολίτης τι είναι το ESG; Ρεαλιστικά και απλά ΟΧΙ! Ο Κύπριος καταναλωτής κατά γενικό όρο… δεν φακκά πενιά και εννοώ ότι δεν τον ενδιαφέρει και ο κύριος λόγος είναι ότι στο παρόν στάδιο ακόμη δεν υπάρχει παιδεία επί του θέματος. Και επειδή το νόμισμα έχει δύο όψεις, εκτιμώ ότι υπάρχουν ψαγμένοι σε ένα ποσοστό 10% που έχουν την γνώση και την διάθεση.

Σε ευρύτερη κλίμακα, αυτό επιβεβαιώνει και η έρευνα “Voice of the Consumer 2024” της PwC η οποία συγκέντρωσε δεδομένα περισσότερων από 20.000 καταναλωτών από 31 χώρες παγκόσμια. Σύμφωνα με την έρευνα λοιπόν, οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν κατά μέσο όρο 9,7% περισσότερα σε αγαθά που παράγονται ή προέρχονται από βιώσιμα υλικά ή από εταιρείες που εφαρμόζουν κριτήρια ESG. Ας πάρουμε αυτό το εύρημα ως ένα βήμα προς την σωστή κατεύθυνση.

Τα κριτήρια:

Environmental. Τα περιβαλλοντικά κριτήρια αξιολογούν τις προσπάθειες μιας εταιρείας να ελαχιστοποιήσει το οικολογικό της αποτύπωμα, μέσω της διαχείρισης των πόρων, της μείωσης της ρύπανσης και των στρατηγικών μετριασμού της κλιματικής αλλαγής.

Social. Τα κοινωνικά κριτήρια εστιάζουν στην προσέγγιση του οργανισμού σε ότι αφορά την ευημερία των εργαζομένων, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη δέσμευση στην κοινότητα, με έμφαση στην ποικιλομορφία και τις δίκαιες εργασιακές πρακτικές.

Governance. Τα κριτήρια εταιρικής διακυβέρνησης αξιολογούν τη διαφάνεια και τη λογοδοσία της ηγετικής δομής μιας εταιρείας, εστιάζοντας στη σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου, στις αμοιβές των στελεχών κτλ.

Οι εταιρείες - οργανισμοί που αναγνωρίζουν και εφαρμόζουν πρακτικές ESG (λογικά) κτίζουν κουλτούρα και επιδιώκουν πλαστά ή ρεαλιστικά μια μακροπρόθεσμη υποχρέωση στη βιωσιμότητα, την ηθική συμπεριφορά και τη δημιουργία αξίας. Την ίδια ώρα η εφαρμογή πρακτικών ESG επιβάλλει τεράστιες επενδύσεις σε υποδομές και τεχνολογίες, με τα αποτελέσματα (κατά την άποψή μου) να μην είναι εμφανή σίγουρα όχι βραχυπρόθεσμα. Παράλληλα, πέρα από την τεράστια οικονομική επένδυση, ο χρόνος και η προσπάθεια των εμπλεκομένων ίσως να μην εξισορροπεί (ακόμη) με το τελικό αποτέλεσμα.

Υ.Γ. Δεν τα βάζουμε κάτω, ως γνωστόν ο δρόμος για την Ιθάκη είναι μακρύς… γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις!

*Διευθυντής Ραδιοφωνικού Τομέα ALPHA Κύπρου / Επικοινωνιολόγος

Δειτε Επισης

Έκθεση Ντράγκι: Ο δρόμος για την ανταγωνιστικότητα στην Ε.Ε. και η περίπτωση της Κύπρου
Το sportswashing και η ειλικρινής επικοινωνία σχετικά με την ενσωμάτωση της αειφόρου ανάπτυξης στον αθλητισμό
Ο ρόλος των παρόχων διοικητικών υπηρεσιών στην ανάπτυξη της οικονομίας και ενάντια στο ξέπλυμα χρήματος
Θωράκιση του τομέα του στοιχήματος με νέα νομοθετικά εργαλεία
Πρόκληση, αλλά και ευκαιρία για την Κύπρο ο ελάχιστος φόρος 15% για τις πολυεθνικές
Πώς η ψηφιακή τραπεζική μεταμορφώνει τον χρηματοοικονομικό τομέα της Κύπρου
Οι βασικές διαφορές μεταξύ των δεικτών αναφοράς τιμών φυσικού αερίου Henry Hub και TTF
Οι «πειρατές» του χαλλουμιού-Πώς η επιτυχία του αύξησε τον ανταγωνισμό στο εξωτερικό
Η γυναικεία μοναξιά στα Διοικητικά Συμβούλια
Ο Κανονισμός ψηφιακής επιχειρησιακής ανθεκτικότητας-Μια νέα εποχή για την οικονομική ασφάλεια