Ο τομέας της επικοινωνίας, του μάρκετινγκ και της διαφήμισης... Μια σαφής και ξεκάθαρη εικόνα της αγοράς
Δώρα Πάμπουλου 06:40 - 23 Αυγούστου 2024
Το 2024 αναμένεται να ολοκληρωθεί ως μια ενδιαφέρουσα χρονιά για τον τομέα της επικοινωνίας, του μάρκετινγκ και της διαφήμισης, όπως εκτιμούν οι συμμετέχοντες στο αφιέρωμα Communication 2024, που δημοσιεύεται στο τεύχος Αυγούστου του περιοδικού ΙΝ Bunisess.
Στο πλαίσιο του αφιερώματος, το οποίο μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ, στελέχη σημαντικών εταιρειών του κλάδου, αφού κάνουν μια αναδρομή για το πώς άρχισαν και πού βρίσκονται σήμερα, δεν διστάζουν να αναφερθούν στο ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα και στο πώς αυτό διαφοροποιεί την εταιρεία τους σε μια αγορά που συγκεντρώνει ενδιαφέρουσες προοπτικές.
Οι προκλήσεις, βεβαίως, δεν λείπουν, στην εποχή των ραγδαίως εξελισσόμενων τεχνολογιών και του ΑΙ, όμως ακόμη κι αυτές αξιοποιούνται προς όφελος των εργασιών και συνεπώς των πελατών.
Για τις αλλαγές που ήλθαν και σε άλλες που αναμένονται στη σφαίρα του communication μίλησαν, επίσης, οι επικεφαλής αρμόδιων φορέων και συνδέσμων, δίνοντας σαφή και ξεκάθαρη εικόνα της αγοράς.
- ΡΟΝΑ ΚΑΣΑΠΗ-ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΑΡΧΗΣ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ ΚΥΠΡΟΥ
Πώς έχει διαμορφωθεί ο ρόλος της Αρχής στη βάση των νέων ψηφιακών δεδομένων και πόσο έχουν αλλάξει οι προτεραιότητές της;
Τα νέα ψηφιακά δεδομένα βρίσκουν την Αρχή μπροστά σε μία τεράστια πρόκληση, έχοντας, πλέον, ενισχυμένες εξουσίες και ευθύνες από τον νέο ρόλο του Εθνικού Συντονιστή Ψηφιακών Υπηρεσιών, που έχει αναλάβει.
Η Αρχή, επιπρόσθετα του ραδιοτηλεοπτικού πεδίου, ανέλαβε την εποπτεία και την επιβολή στην Κύπρο του ευρωπαϊκού κανονισμού για τις ψηφιακές υπηρεσίες, που στοχεύει στη δημιουργία ασφαλούς, προβλέψιμου και αξιόπιστου διαδικτυακού περιβάλλοντος μέσα από τη θέσπιση μέτρων και υποχρεώσεων για τις online πλατφόρμες, όπως, Meta, X, TikTok κι Aliexpress και τις μηχανές αναζήτησης, όπως, οι Google και Bing.
Τα Μέσα, ανέκαθεν διαμορφωτές γνώμης, ικανά να δημιουργούν ή να καταργούν τάσεις, αντιλήψεις και στερεότυπα, να ασκούν κριτική και έλεγχο, στην ψηφιακή εποχή ασκούν ακόμα μεγαλύτερη επιρροή λόγω, κυρίως, της ευκολίας πρόσβασης, της ταχύτητας και της αμεσότητας που τα χαρακτηρίζει.
Προτεραιότητά μας στην Αρχή παραμένει η προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων των πολιτών, ιδιαίτερα των ανηλίκων, η αποτελεσματική και ωφέλιμη εποπτεία των οπτικοακουστικών και ψηφιακών υπηρεσιών.
Ταυτόχρονα, η ευημερία των πολιτών αλλά και των εποπτευόμενών μας. Στοχεύουμε σε μία σύγχρονη Αρχή έτοιμη να ανταποκριθεί επάξια στους πολλαπλούς της ρόλους και στη ραγδαία εξέλιξη των ψηφιακών δεδομένων.
- ΣΩΤΗΡΟΥΛΑ ΣΩΤΗΡΙΟΥ-ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΦΟΡΕΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ (ΦΕΔ)
Ποια είναι τα θέματα που απασχολούν τον Φορέα Ελέγχου Διαφήμισης την περίοδο αυτή;
Ο Φορέας Ελέγχου Διαφήμισης ασχολείται διαχρονικά με θέματα που άπτονται του ελέγχου κάθε μορφής διαφήμισης, λειτουργώντας με γνώμονα την προστασία του καταναλωτή.
Από τις Επιτροπές του ΦΕΔ έχουν ελεγχθεί και εξεταστεί περισσότερα από 200 παράπονα για διαφημίσεις, τα οποία τυγχάνουν διαχείρισης με υπευθυνότητα, βάσει και της σχετικής εμπειρίας και εξειδίκευσής τους.
Στο πλαίσιο αυτό εστιάζουμε στη ρύθμιση της διαφήμισης από influencers. Φέτος τον Μάρτιο, ως ΦΕΔ, εδραιώσαμε τη συνεργασία μας με την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή (ΥΠΚ) μέσω της υπογραφής μνημονίου συνεργασίας, στοχεύοντας στην ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τις εμπορικές πρακτικές των influencers στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.
Ήδη έχει ξεκινήσει η πρώτη δέσμη ενεργειών που απορρέουν από το εν λόγω μνημόνιο με την έκδοση οδηγού για το Influencer Marketing από τον ΦΕΔ, ο οποίος έχει αναγνωριστεί ως καλή πρακτική (best practice) από την ΥΠΚ και συμβάλλει στην καθοδήγηση των influencers και των επιχειρήσεων για τον θεμιτό τρόπο λειτουργίας τους.
Παράλληλα πραγματοποιούνται ενημερωτικές δράσεις, που αφορούν στις επιχειρήσεις, σχετικά με τις νομικές και δεοντολογικές υποχρεώσεις που προκύπτουν από τη διαφήμιση, ενώ προγραμματίζεται αντίστοιχη εκστρατεία ενημέρωσης από τον ΦΕΔ και την ΥΠΚ για το καταναλωτικό κοινό το φθινόπωρο.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι εργαζόμαστε αποφασιστικά και με πίστη στο όραμα και στη δέσμευσή μας, ως ΦΕΔ, προκειμένου να διασφαλίζεται η διαφάνεια και η υπευθυνότητα στη διαφήμιση.
- ΔΕΣΠΩ ΛΕΥΚΑΡΙΤΗ-ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΥΠΡΟΥ (ΣΔΕΚ)
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες τάσεις που βλέπουμε φέτος στον τομέα της διαφήμισης και της επικοινωνίας και που αποδίδονται;
Οι τάσεις που παρατηρούνται σήμερα είναι πολύ λυπηρές, γιατί αρκετοί πελάτες θεωρούν ότι με το να είναι online είναι αρκετό. Το πού και πότε θα διαφημίσεις εξαρτάται από το κοινό στο οποίο απευθύνεται το προϊόν.
Είναι πολύ σημαντικό να αναλύσεις τα θέλω του καταναλωτή καθώς και τις συνήθειες που έχει, ποια Μέσα χρησιμοποιεί και ποια Μέσα μπορεί να τον πείσουν. Στην Κύπρο μας, δυστυχώς, δεν αλλάζουν γρήγορα οι τάσεις και πρέπει να βρούμε τους τρόπους να επισπεύσουμε τις αλλαγές.
- ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ-ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΔΙΑΦΗΜΙΖΟΜΕΝΩΝ ΚΥΠΡΟΥ
Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι διαφημιζόμενοι στην εποχή της ψηφιακής επικοινωνίας;
Η ψηφιακή επικοινωνία παίζει σήμερα τεράστιο ρόλο στην προώθηση των brands. Μέσα σε αυτό το ψηφιακό περιβάλλον οι διαφημιζόμενοι καλούνται να αντιμετωπίσουν διάφορες προκλήσεις και να βρίσκονται σε μια συνεχή κατάσταση μάθησης.
Κάποιες από τις προκλήσεις είναι η προσαρμογή στις συνεχείς εξελίξεις της τεχνολογίας και στις τάσεις που αλλάζουν τη συμπεριφορά του καταναλωτή καθώς και η προσέγγιση του σωστού κοινού τη σωστή στιγμή με το κατάλληλο περιεχόμενο (personalization).
Σημαντικό ζήτημα αποτελεί, επίσης, ο μεγάλος αριθμός ψηφιακών καναλιών στα οποία απαιτείται από τα brands να έχουν παρουσία, με αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους.
Επιβάλλεται, ταυτόχρονα, η δημιουργία αυθεντικού περιεχομένου που θα ξεχωρίσει σε ένα cluttered περιβάλλον, όπου ο καταναλωτής έρχεται σε επαφή με εκατοντάδες μηνύματα καθημερινά.
Άλλες προκλήσεις αποτελούν, την ίδια ώρα, η εισαγωγή του AI, η συνεχής παρακολούθηση και ανάλυση πολλών metrics, insights και data και τέλος η σωστή κατανομή του budget που θα φέρει το μεγαλύτερο ROI.
Επιπρόσθετα, μας απασχολεί έντονα η αλλαγή που παρατηρούμε στις καταναλωτικές συνήθειες λόγω του πληθωρισμού και της αύξησης των τιμών, γεγονός που δημιουργεί νέες προκλήσεις στον τρόπο δράσης των διαφημιζομένων.
Συγκεκριμένα, καλούνται να αναπροσαρμόζουν τη στρατηγική τους δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στην αξία και την ποιότητα που λαμβάνει ο καταναλωτής, στο customer experience και στη δημιουργία ισχυρών σχέσεων εμπιστοσύνης.
Οριοθετώντας το influencer marketing
- ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ (ΥΠΚ)
Το influencer marketing είναι μια σύγχρονη μορφή ψηφιακού μάρκετινγκ, στο πλαίσιο του οποίου οι επιχειρήσεις συνεργάζονται με influencers (επηρεαστές γνώμης), οι οποίοι έχοντας την ικανότητα να επηρεάζουν την κοινή γνώμη, προωθούν προϊόντα και υπηρεσίες στα κοινωνικά δίκτυα.
Η ΥΠΚ, σε συνεργασία με τον ΦΕΔ, έχουν θέσει ως στόχο την ενημέρωση των καταναλωτών και των επιχειρήσεων για την εμπορική επιδίωξη των αναρτήσεων από influencers σε πλατφόρμες και κοινωνικά δίκτυα.
Μέχρι στιγμής πραγματοποιήθηκε σχετική ενημέρωση μέσω της ιστοσελίδας και των κοινωνικών δικτύων της ΥΠΚ και έχουν σταλεί απευθείας επιστολές στις επιχειρήσεις οι οποίες διαφημίζουν μέσω των influencers.
Επιπλέον ο ΦΕΔ, με την υποστήριξη της ΥΠΚ, έχει δημιουργήσει οδηγό για το influencer marketing, ο οποίος βασίστηκε σε διεθνείς προδιαγραφές και καταγράφει δύο τρόπους για τη δέουσα γνωστοποίηση. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δημιουργήσει ιστοσελίδα με χρήσιμο υλικό προς τους influencers.
Ποιες είναι οι υποχρεώσεις που έχουν οι influencers κατά τις αναρτήσεις περιεχομένου στα διάφορα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, ώστε να είναι σύννομοι με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο αναφορικά με την προστασία του καταναλωτή;
Η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει ότι η πληροφόρηση που δίνεται στον καταναλωτή δεν πρέπει να είναι αναληθής ή να παραλείπονται ουσιώδεις πληροφορίες. Οι influencers θα πρέπει να γνωστοποιούν αν το περιεχόμενο που αναρτούν στα κοινωνικά δίκτυα έχει εμπορικό χαρακτήρα.
Οποιαδήποτε προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών μιας επωνυμίας σε μια ανάρτηση που αποφέρει έσοδα ή ωφελήματα για τους influencers, πρέπει να γνωστοποιείται ως διαφημιστική δραστηριότητα και επιπλέον να είναι ξεκάθαρη για τον καταναλωτή.
Έχοντας ως στόχο την ενδυνάμωση και την προστασία των καταναλωτών στη νέα αυτή πρόκληση του influencer marketing, ποιο είναι το μελλοντικό πλάνο δράσης;
Στις μελλοντικές προωθητικές ενέργειες της ΥΠΚ και του ΦΕΔ περιλαμβάνεται η διεξαγωγή ευρείας ενημερωτικής εκστρατείας που θα απευθύνεται στους καταναλωτές και θα τους διευκολύνει να κατανοούν κατά πόσο οι αναρτήσεις των influencers που ακολουθούν έχουν εμπορικό χαρακτήρα, αναζητώντας δηλαδή το #ad και συναφείς σημάνσεις.
Επιπρόσθετα, θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα και στα κοινωνικά δίκτυα της ΥΠΚ επεξηγηματικές οδηγίες προς τους influencers αναφορικά με την ετοιμασία του περιεχομένου που αναρτούν.
Αφού δοθεί χρονικό περιθώριο στους influencers να προβούν στις δέουσες ενέργειες όσον αφορά τις υποχρεώσεις τους, το φθινόπωρο, μέσα στο πλαίσιο εφαρμογής του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, θα προχωρήσουμε με ελέγχους σε αναρτήσεις των influencers.