Τα τρία νομοσχέδια για αντιμετώπιση και πάταξη της αδήλωτης και παράνομης εργασίας-Τι προνοούν
Μάριος Αδάμου 06:35 - 08 Ιουλίου 2024
Πακέτο τριών νομοσχεδίων με στόχο την αντιμετώπιση και πάταξη του φαινομένου της αδήλωτης και παράνομης εργασίας, τα οποία εγκρίθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο την περασμένη Τετάρτη, κατέθεσε στη Βουλή στις 4 Ιουλίου η Κυβέρνηση.
Τα νομοσχέδια αναμένεται να τεθούν στο μικροσκόπιο της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εργασίας μετά τις θερινές διακοπές, αφού ήδη έχει καθοριστεί η ατζέντα της τελευταίας συνεδρίας της Επιτροπής πριν από το κλείσιμο του Κοινοβουλίου.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι σε δηλώσεις του ο υπουργός Εργασίας, Γιάννης Παναγιώτου, ζήτησε από την Βουλή-επικαλούμενος τον φλέγον χαρακτήρα του όλου ζητήματος- όπως μην αφεθεί να περάσει αναξιοποίητη η περίοδος του καλοκαιριού και όπως επισπεύσει την έναρξη της διαδικασίας εξέτασης και συζήτησης των τριών νομοσχεδίων.
Σύμφωνα με τον κ. Παναγιώτου, η αδήλωτη εργασία ανήλθε τον τελευταίο χρόνο στο 13%, σε σύγκριση με 8% στο πρόσφατο παρελθόν, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό, που φθάνει το 25%, εντοπίζεται στην οικοδομική βιομηχανία.
Τα νομοσχέδια
Όσον αφορά τα τρία νομοσχέδια, αυτά αφορούν:
- Τον «περί Διαφανών και Προβλέψιμων Όρων Εργασίας (Τροποποιητικό) Νόμο του 2024»,
- Τον «περί Κοινωνικών Ασφαλίσεων (Τροποποιητικό) (Αρ. 3) Νόμο του 2024», και
- Τον «περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων (Τροποποιητικό) Νόμο του 2024».
Σύμφωνα με κοινή εισηγητική έκθεση που συνοδεύει τα νομοσχέδια, σκοπός του πρώτου νομοσχεδίου είναι η διευκόλυνση στην πληροφόρηση για τους όρους εργοδότησης των εργοδοτουμένων και η αποτελεσματική εφαρμογή και έλεγχος της εφαρμογής του «περί Διαφανών και Προβλέψιμων Όρων Εργασίας Νόμου του 2023».
Με βάση το προτεινόμενο νομοσχέδιο, προστίθεται εδάφιο που δίνει εξουσία στον Υπουργό Εργασίας, εφόσον το κρίνει αναγκαίο, με Διάταγμά του, το οποίο δημοσιεύεται στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας, να καθιστά υποχρεωτική για τον εργοδότη τη δήλωση των στοιχείων της ενημέρωσης για τους ουσιώδεις όρους εργοδότησης σε πληροφοριακό σύστημα που θα καθοριστεί στο Διάταγμα, καθώς και άλλες πληροφορίες που Θα διέπουν τη συγκεκριμένη υποχρέωση του εργοδότη.
Αυστηρότερα πρόστιμα
Σκοπός του δεύτερου νομοσχεδίου, εξάλλου, είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου, ώστε, όταν επιθεωρητής διαπιστώσει περίπτωση αδήλωτης εργασίας μισθωτού, έστω και αν πρόκειται για παράνομη απασχόληση, να επιβάλλει στον εργοδότη εξώδικο πρόστιμο €1.000 για κάθε τέτοια περίπτωση.
Σε περίπτωση επανάληψης του αδικήματος εντός δύο ετών, από τον εργοδότη για δεύτερη φορά, ο επιθεωρητής θα μπορεί να επιβάλλει πρόστιμο €2.000 για κάθε περίπτωση αδήλωτου μισθωτού, και σε περίπτωση τρίτης φοράς ο επιθεωρητής θα μπορεί να επιβάλλει πρόστιμο €3.000.
Σύμφωνα, πάντως, με τις διατάξεις του τροποποιητικού νομοσχεδίου, ανεξάρτητα με την επιβολή των πιο πάνω προστίμων, ο Διευθυντής των Υπηρεσιών Κοινωνικών Ασφαλίσεων, θα μπορεί να διεκδικεί με πολιτική αγωγή και οποιοδήποτε ποσό οφείλεται στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων.
Όσον αφορά, δε, το τρίτο νομοσχέδιο, αυτό αποσκοπεί στην ευθυγράμμιση του «περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων Νόμου» με τις πρόνοιες του «περί Κοινωνικών Ασφαλίσεων (Τροποποιητικού) (Αρ. 3) Νόμου του 2024», ώστε να εισαχθούν πρόνοιες για έκδοση εξώδικου προστίμου σε περίπτωση διαπίστωσης από επιθεωρητή αδήλωτης εργασίας.
Σημειώνεται πως, και τα τρία νομοσχέδια έχουν τύχει του απαραίτητου νομοτεχνικού ελέγχου από τη Νομική Υπηρεσία, ενώ έχει γίνει και γραπτή διαβούλευση με τα μέλη του Εργατικού Συμβουλευτικού Σώματος, τα οποία κατέθεσαν στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων τις γραπτές τους θέσεις και επιφυλάξεις για αυτά.