O ρόλος των DDMMO στη διαχείριση των τουριστικών προορισμών

Η σημασία του τουρισμού ως οικονομική δραστηριότητα είναι αναμφισβήτητη. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (UNWTO) υπολόγισε σε 1,3 δις τις παγκόσμιες αφίξεις για το 2023 και σε 1,48 τρις δολλάρια τις τουριστικές εισπράξεις. Η οικονομική αυτή δραστηριοτητα συμβαίνει εντος των τουριστικών προορισμών που μπορεί να είναι μια πόλη, μια περιοχή, ή μια ολόκληρη χώρα.

Οι τουριστικοί προορισμοί έχουν αναδειχθεί στα μεγαλύτερα brands της τουριστικής βιομηχανίας και πολλές μελέτες έχουν καταδείξει ότι οι τουρίστες επιλέγουν πρώτα τον προορισμό τους και στη συνέχεια τα υπόλοιπα μέρη της τουριστικής τους εμπερίας (κατάλυμα, μεταφορά κτλπ).

Έτσι αυτό που είναι γίνεται επιτακτικό, έχοντας υπόψη μας την πίεση που δέχονται οι προορισμοί από τον μεγάλο αριθμό τουριστικών, την κλιματική αλλαγή και τον έντονο ανταγωνισμό είναι η σωστή ανάπτυξη, διαχείριση και το μάρκετινγκ να εξυπηρετούν τις ανάγκες του τοπικού πληθυσμού και των επιχειρήσεων.

Οι οργανισμοί DDMMOs (Destination Development Marketing and Management Organizations) πρέπει να παίξουν κεντρικό ρόλο σε αυτήν την προσπάθεια.

Τι είδους όμως οργανισμούς χρειάζονται οι τουριστικοί προορισμοί.

Η διεθνής βιβλιογραφία αλλά και η πρόσφατη έρευνα 128 τέτοιων οργανισμών από ένα παγκόσμιο δείγμα που πραγματοποιήθηκε από το συγγραφέα του άρθρου, έχουν καταλήξει σε κάποια σημαντικά ευρήματα:

  • H ιδιοκτησία του DDMMO, είτε είναι δημόσιος, ιδιωτικός ή δημόσιος-ιδιωτικός (PP) επηρεάζει την οργανωτική κουλτούρα και την ηγεσία
  • Το μέγεθος του DDMMO έχει σημαντική επίδραση στην οργανωτική κουλτούρα και την ηγεσία
  • Η Ηγεσία του οργανισμού είναι ένας από τους πιο σημαντικούς ρόλους που πρέπει να αναλάβει ένας DDMMO και επηρεάζει τη Στρατηγική και το Όραμα του καθώς και την Επιχειρησιακή Απόδοση του.
  • Οι οργανισμοί αυτοί είναι σημαντικό να δεσμεύονται από μια στρατηγική και ένα όραμα για να ακολουθήσουν μια πολιτική βιωσιμότητας και να δημιουργήσουν βιώσιμη αξία
  • Η δέσμευση για βιωσιμότητα δημιουργεί win-win καταστάσεις για όλους τους εμπλεκόμενους, προστατεύει το περιβάλλον και το ανθρώπινο δυναμικό και βοηθάει τον προορισμό να δημιουργήσει αξία για τους επισκέπτες του
  • Ταυτόχρονα βοηθάει τον προορισμό να διαφοροποιηθεί, να παραμείνει ανταγωνιστικός και να μπορέσει να δημιουργήσει καινούργια προϊόντα που οι επισκέπτες θα θέλουν να δοκιμάσουν
  • Οι DDMMOs μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο ως συντονιστές και διοργανωτές των ενδιαφερόμενων μερών (stakeholders). Μπορούν να συμφιλιώσουν αντίπαλα συμφέροντα, να δημιουργήσουν κοινό όραμα και να γίνουν ηγέτες στο τουριστικό οικοσύστημα της περιοχής
  • Τα ενδιαφερόμενα μέρη μπορούν να συνεισφέρουν με τη γνώση τους και να βοηθήσουν τους DDMMOs να διαχειρίζονται τους πόρους του προορισμού πιο αποτελεσματικά
  • Οι DDMMOs μπορούν να πετύχουν και να αποδίδουν σε υψηλά επίπεδα μόνο εάν έχουν ξεκάθαρο όραμα το οποίο συνδέεται με τις ανάγκες και προτεραιότητες των ενδιαφερόμενων μερών (stakeholders) που δραστηριοποιούνται στον προορισμό
  • Οι DDMMOs μπορούν να βελτιώσουν την απόδοση τους και να μετασχηματίσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο ακολουθώντας μια πιο φιλική προς το περιβάλλον προσέγγιση και να χρησιμοποιούν τους πόρους πιο αποτελεσματικά
  • Η βιώσιμη ατζέντα μπορεί να λειτουργήσει ως ένα κοινό στόχος που τα ενδιαφερόμενα μέρη θα μοιραστούν και θα προσπαθήσουν να πετύχουν
  • H γνώμη που έχουν τα ενδιαφερόμενα μέρη για τον DDMMO επηρεάζει την αντιμετώπιση του DDMMO και το κατά πόσο τον υποστηρίζουν.
  • Οι DDMMO πρέπει να δημιουργήσουν μια πιο ισορροπημένη προσέγγισης τουριστικής ανάπτυξης που θα λαμβάνει υπόψη τα συμφέροντα της τοπικής κοινότητας και του περιβάλλοντος
  • Οι προορισμοί που σέβονται το περιβάλλον είναι αυτοί που θα παραμείνουν ανταγωνιστικοί και θα προσφέρουν πολύτιμες εμπειρίες στους επισκέπτες τους

Τα παραπάνω ευρήματα της έρευνα μπορούν να οδηγήσουν σε συγκεκριμένες προτάσεις πολιτικής:

  • Οι DDMMO πρέπει να είναι το επίκεντρο του προορισμού παρέχοντας ηγεσία, στρατηγική και ισχυρή κουλτούρα, να συντονίζουν τις προσπάθειες των τοπικών ενδιαφερόμενων μερών και να διαχειρίζονται τους τουριστικούς πόρους
  • Η Ηγεσία που προσφέρουν πρέπει να είναι ανοικτή, συνεργατική, να ελέγχεται, να είναι παρούσα και να εμπνέει τα ενδιαφερόμενα μέρη
  • Πρέπει να χτίσουν ένα επιχειρηματικό οικοσύστημα και σε αυτό να προσφέρουν ηγεσία και συντονισμό ενισχύοντας την κουλτούρα ότι όλοι ανήκουν στην ίδια κοινότητα.
  • Η δημιουργία κουλτούρας πρέπει να αντιπροσωπεύει την τοπική πραγματικότητα και να δημιουργεί μια ξεχωριστή ταυτότητα για τον προορισμό
  • Να δημιουργηθεί το νομικό πλαίσιο που θα τους επιτρέψει να είναι δυναμικοί, ευέλικτοι και ικανοί να συμβαδίζουν με τις τρέχουσες τάσεις σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον
  • Οι DDMMO πρέπει να θέσουν συγκεκριμένους στόχους και πρότυπα, να προωθήσουν τη διαφάνεια και τη λογοδοσία
  • Οι DDMMO πρέπει επίσης να γίνουν πιο καινοτόμοι, να συλλέγουν, να αναλύουν και να μοιράζονται τα δεδομένα που χρειάζονται για τη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων

Από όλα τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε το σημαντικό και κεντρικό ρόλο που οι DDMMO πρέπει να παίξουν στη σύγχρονη εποχή. Είναι λοιπόν επιβεβλημένο οι τοπικοί stakeholders και οι κεντρικές κυβερνήσεις να τους βοηθήσουν και να τους επιτρέψουν να παίξουν το ρόλο που χρειάζεται για την επιτυχή και ισσοροπημένη τουριστική ανάπτυξη.

Δρ. Ιορδανης Κατεμλιάδης PhD, MSc, BSc

Lecturer of Destination Marketing & Tourism

Δειτε Επισης

Μέρα Παραδοσιακών Προϊόντων και Λαϊκής Τέχνης στην Πόλη Χρυσοχούς
Συνεχίζονται οι δωρεάν εκδρομές στον Ακάμα μέχρι τον Δεκέμβριο
Τιμήθηκαν επαναλαμβανόμενοι Ιρλανδοί τουρίστες που επισκέφτηκαν τη Λάρνακα 40 φορές
ΕΤΑΠ Λάρνακας: Ανάγκη βελτίωσης συνδεσιμότητας ορεινής Λάρνακας
ΕΤΑΠ Λάρνακας: Ενίσχυση της Επαγγελματικής Κινητικότητας
Ευκαιρίες χρηματοδότησης για μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις έως €30.000
Από τη βιομηχανία της φιλοξενίας στη βιομηχανία της εμπειρίας
ESG και τουριστική βιομηχανία
30 χρόνια αριστείας-Εορτασμοί για την επέτειο ορόσημο του Coral Beach Hotel & Resort
Almyra Hotel: Το «Ουζερί»