Φόβοι αναζωπύρωσης πληθωρισμού από το υψηλό κόστος στην παγκόσμια ναυτιλία

Η αυξανόμενη πίεση από το υψηλότερο κόστος μεταφοράς και ασφάλισης εμπορευμάτων με φορτηγά πλοία ανά τον πλανήτη αναβιώνει τον φόβο της επιστροφής του πληθωρισμού.

Η κρίση στη Μέση Ανατολή και η αναταραχή από το μπλοκάρισμα στην Ερυθρά Θάλασσα με τις επιθέσεις των Χούθι δημιουργεί διαταραχές στην κίνηση της εφοδιαστικής αλυσίδας και ανεβάζει ξανά το ρίσκο μετακύλισης του αυξημένου κόστος στο ράφι στις τιμές των καταναλωτικών προϊόντων αλλά και στις βιομηχανίες που σχεδιάζουν κεφαλαιουχικές επενδύσεις, αναφέρει το Bloomberg.

Η ιστορική διακοπή των 25 τρισ. δολ. στο παγκόσμιο εμπόριο αγαθών που κορυφώθηκε πριν από δύο χρόνια με την πανδημία άφησε τα βαθιά οικονομικά σημάδια του πληθωρισμού και την παράνοια σχετικά με τις ελλείψεις.

Αλλά δημιούργησε επίσης μαξιλάρια και πρόνοιες σε εταιρείες όπως η Globe Electric, καθώς ομάδες προμηθευτών είναι πλέον πιο ευέλικτοι χρησιμοποιώντας την τεχνολογία και εργαλεία δεδομένων για να καθοδηγούν τις αποφάσεις τους.

Μέχρι στιγμής, το παγκόσμιο εμπόριο αντέχει το πρώτο σοκ μετά την πανδημία, χωρίς αξιοσημείωτη έξαρση των παγκόσμιων τιμών καταναλωτή. Αλλά αυτό δεν είναι εγγυημένο ότι θα διαρκέσει εάν τα εμπόδια αποδειχθούν μακροχρόνια ή αν αρχίσουν να βαλτώνουν τα logistics.

Για τις κεντρικές τράπεζες σε όλο τον κόσμο που έχουν αρχίσει ή ετοιμάζουν μειώσεις στα επιτόκια, οποιαδήποτε αναζωπύρωση του πληθωρισμού των τιμών καταναλωτή θα αποτελούσε σημαντική πρόκληση. Εξ ου και η επιφυλακτικότητα στον ρυθμό των κινήσεων κυρίως από ΕΚΤ και Fed.

Ο δείκτης Drewry World Container που παρακολουθεί την αγορά εμπορευματοκιβωτίων έχει καταγράψει υπέρογκες αυξήσεις στα ναύλα.

Σύμφωνα με τον δείκτη, η μέση τιμή μεταφοράς για ένα μεγάλο κοντέινερ 40 πόδια αυξήθηκε σε σύγκριση με το 2023 κατά 233%. Σε ορισμένες διαδρομές οι τιμές εκτοξεύθηκαν ακόμα περισσότερο.

«Πιστεύουμε ότι οι αγορές υποτιμούν τον κίνδυνο αύξησης των τιμών της ναυτιλίας», έγραψαν οι οικονομολόγοι της Nomura με επικεφαλής τον Τζορτζ Μοράν στο Λονδίνο σε ένα σημείωμα την Τετάρτη.

«Το μοντέλο μας υποδηλώνει ότι μπορεί να υπάρξει αξιοσημείωτη ανοδική πίεση στον πληθωρισμό».

Πόσο εύθραυστο είναι το παγκόσμιο εμπόριο φαίνεται από τις επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα από τους Χούθι που κρατούν πάνω από έξι μήνες, όταν λίγοι ήταν οι "ειδικοί" οι οποίοι προέβλεψαν ότι θα διαρκούσαν τόσο πολύ.

Αν και οι διαταραχές δεν έχουν αγγίξει τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι εισαγωγείς προειδοποιούν ότι το κόστος θα πρέπει τελικά να μετακυλιστεί στους καταναλωτές τους.

Η πιο πρόσφατη κρίση έρχεται ακριβώς τη στιγμή που οι χονδρέμποροι και οι λιανοπωλητές στις ΗΠΑ και την Ευρώπη σπεύδουν να εφοδιαστούν με αποθέματα, ενόψει της επιστροφής στα σχολεία από Σεπτέμβριο, αλλά και για τις εορταστικές αγορές στο τέλος του έτους.

Στην εξίσωση προστίθεται και το ενδεχόμενο μιας απειλής υψηλότερων δασμών από τις ΗΠΑ στις κινεζικές εισαγωγές.

Και κάπως έτσι το κοκτέιλ γίνεται ξανά εκρηκτικό...

Δειτε Επισης

Τα πολυτελή μοντέλα και supercars από το στόλο της E-Cars Group που θα δείτε στο Limassol Motion Event 2024
Αντίστροφη μέτρηση για το «opening» του νέου Jumbo στη Λευκωσία-Η εξέλιξη των έργων και πότε ανοίγει
Jumbo: Μικρή αύξηση των πωλήσεων στην Κύπρο το οκτάμηνο-Πώς κινήθηκε ο Αύγουστος
Γιώργος Φωτίου-Bean Bar: Τα μυστικά για την επιλογή του καλύτερου και ποιοτικότερου καφέ
Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Αιτήσεις μέχρι 6 Οκτωβρίου για την δεύτερη άτυπη ομάδα εργασίας για το χαλλούμι
Λ. Καρακατσάνης: Η DUST+CREAM που ήρθε εν μέσω πανδημίας στην Κύπρο και αλλάζει τους κανόνες της ομορφιάς
O επαναπροσδιορισμός του εμπορίου ξεκινά από το E-Commerce Conference
Αυξήθηκε σε αξία και σε όγκο το λιανικό εμπόριο τον Ιούλιο
Αυτοκίνητα από €500 μέχρι €25.000 στον πλειστηριασμό της Τρ. Κύπρου
Σε ποια φάση βρίσκεται το Neo Plaza-H πιο πρόσφατη εξέλιξη και η δικαστική μάχη που συνεχίζεται