Powered by

Ο Κώστας Κουμής στο InBusinessNews: Πολύ σημαντικό στον τουρισμό να εκτιμάς σωστά την παράμετρο προοπτική

«Στον τουρισμό είναι πολύ σημαντικό να εκτιμάς σωστά την παράμετρο προοπτική», διαμηνύει ο Υφυπουργός Τουρισμού, Κώστας Κουμής, εκφράζοντας ταυτόχρονα την εκτίμηση πως οι επιδόσεις του τουρισμού για το 2024, τόσο σε ό,τι αφορά τις αφίξεις όσο και σε ό,τι αφορά τα έσοδα, θα είναι αντίστοιχες των περσινών.

Σε συνέντευξή του στο InBusinessNews, ο κ. Κουμής χαρακτηρίζει ως την μεγαλύτερη πρόκληση για την Κύπρο ως νησιώτικο προορισμό-και όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα-, τα όσα σχετίζονται με τον τομέα της αεροπλοΐας, υποδεικνύοντας συναφώς πως κατέστη δυνατό η πρόκληση αυτή να ξεπεραστεί.

Αναφερόμενος ειδικότερα στις προσπάθειες για αύξηση της αεροπορικής συνδεσιμότητας της χώρας μας, ο Υφυπουργός Τουρισμού αποκαλύπτει ότι η πολωνική Lot επιστρέφει στην Κύπρο μετά από δύο χρόνια παύσης.

Όπως αναφέρει ο ο Κώστας Κουμής, από την 28η Οκτωβρίου η εν λόγω εταιρεία επιστρέφει με πτήσεις τέσσερις φορές την βδομάδα για την χειμερινή περίοδο, που αργότερα θα επεκταθούν στις έξι για την θερινή περίοδο του 2025.

Ο κ. Κουμής παραθέτει τις ενέργειες που έγιναν και γίνονται για ανάπτυξη νέων τουριστικών αγορών, τονίζοντας πως εάν πέρσι φθάσαμε στις επιδόσεις του παρελθόντος, οφείλεται πρώτα και κύρια σ’ αυτή την προσπάθεια και στην ιδιαίτερη σημασία που αποδόθηκε σε κάποιες αγορές που κρίθηκε ότι έχουν προοπτική.

«Στον τουρισμό είναι πολύ σημαντικό να εκτιμάς σωστά την παράμετρο προοπτική», τοποθετείται χαρακτηριστικά.

Σχολιάζοντας τις τοποθετήσεις από πλευράς ΣΤΕΚ, ότι δεδομένου του πληθωρισμού, τα έσοδα από τον τουρισμό είναι μειωμένα σε σχέση με προηγούμενες δεκαετίες, ο αρμόδιος Υφυπουργός σημειώνει-μεταξύ άλλων- ότι ο τουρισμός ουσιαστικά άλλαξε από το 2001 μέχρι και σήμερα, με κυριότερη αλλαγή την καταναλωτική συμπεριφορά των επισκεπτών.

Παράλληλα, ο Κώστας Κουμής οριοθετεί τα όσα χρειάζονται να γίνουν, προκειμένου να επιτύχει η Κύπρος να καταστεί ολόχρονος τουριστικός προορισμός.

Βρισκόμαστε μεσούσης της καλοκαιρινής/τουριστικής περιόδου σε μια χρονιά κατά την οποία οι προκλήσεις για τουριστική βιομηχανία της Κύπρου είναι και πάλι μεγάλες. Πώς εξελίσσεται μέχρι στιγμής η σαιζόν, τόσο από πλευράς αφίξεων όσο και από πλευράς εσόδων;

Είναι γεγονός ότι οι προκλήσεις της κατά το έτος που διανύουμε είναι αρκετές. Η γεωπολιτική αστάθεια στη Μέση Ανατολή, η οικονομική κατάσταση των μεγάλων οικονομιών της Ευρώπης που λειτουργούν ως πηγές τουρισμού για τη χώρα μας, καθώς επίσης και η κρίση στον τομέα της αεροπλοΐας που επηρέασε και επηρεάζει πέραν των 40 αεροπορικών εταιρειών παγκοσμίως, είναι οι κυριότερες προκλήσεις που κληθήκαμε από την αρχή του έτους να αντιμετωπίσουμε, μαζί βεβαίως με άλλες μικρότερες προκλήσεις που επηρέασαν τις τουριστικές ροές προς τη χώρα μας, όπως είναι το Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου ή ακόμη και οι εκλογές στη Μεγάλη Βρετανία.

Βεβαίως η πιο μεγάλη πρόκληση όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα, ήταν τα όσα σχετίζονται με τον τομέα της αεροπλοΐας. Ως νησιωτικός προορισμός που είμαστε, με γεωγραφική απόσταση από τις μεγάλες πηγές τουρισμού της Ευρώπης που δυστυχώς λειτουργεί πολλές φορές ως μειονέκτημα, τα όσα απασχόλησαν και απασχολούν εφέτος τον τομέα της αεροπλοΐας ήταν μια μεγάλη πρόκληση, που ευτυχώς την ξεπεράσαμε.

Με όλα αυτά τα δεδομένα λοιπόν, τα στατιστικά των αφίξεων του πρώτου εξαμήνου, καταγράφουν αύξηση στις αφίξεις της τάξης του 2.4% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, και σίγουρα μας αφήνουν σε μεγάλο βαθμό ικανοποιημένους, καθώς το κάθε αποτέλεσμα θα πρέπει να κρίνεται υπό τις τρέχουσες περιστάσεις.

Βεβαίως να σημειώσω ότι αναφερόμαστε σε άνοδο η οποία προστίθεται στην περσινή άνοδο του 20.1%.

Αναφορικά με τα έσοδα, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα, το πρώτο τετράμηνο του έτους καταγράφει αύξηση της τάξης του 5.5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Από τα πιο πάνω συμπεραίνεται, ότι ο στόχος που είχαμε θέσει στην αρχή του έτους, για μια επίδοση αντίστοιχη με την περσινή θα επιτευχθεί, αλλά όπως έχω δηλώσει πάρα πολλές φορές τουρισμός δεν είναι μονό στατιστικά στοιχεία αφίξεων και εσόδων.

Μια πιο βαθιά ανάλυση, καταδεικνύει ότι η μέση διάρκεια παραμονής μειώνεται, ως φυσιολογικό επακόλουθο του γεγονότος ότι η αγοραστική δύναμη εκατομμυρίων πολιτών ανά τον κόσμο μειώνεται, κάτι που με τη σειρά της επηρεάζει τις πληρότητες των ξενοδοχειακών μονάδων, την ίδια στιγμή που η κρίση της αεροπλοΐας, άρα και η μείωση των εντάσεων συγκεκριμένων πτητικών προγραμμάτων, έστω για συγκεκριμένη χρονική περίοδο έχει επηρεάσει αρνητικά τις επιδόσεις πλατφορμών κρατήσεων με ότι αυτό συνεπάγεται για τον τουρισμό της χώρας μας.

Άρα, όπως είπατε και πιο πάνω, οι ενδείξεις και οι εκτιμήσεις για την εξέλιξη της σαιζόν μέχρι το τέλος του χρόνου συνηγορούν πως θα «πιάσουμε» τις επιδόσεις του 2023...

Τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου κατά το οποίο παρουσιάστηκε αύξηση της τάξης του 2.4% στις αφίξεις τουριστών καταδεικνύουν πως ναι, θα έχουμε μία επίδοση αντίστοιχη με την περσινή σε επίπεδο τουριστικών αφίξεων, ενώ και στα έσοδα αναμένεται ότι θα έχουμε μία αντίστοιχη με την περσινή επίδοση.

Η ανάπτυξη νέων τουριστικών αγορών

Παρατηρούμε από τα κατά καιρούς στοιχεία που βλέπουμε, τα ανοίγματα προς νέες αγορές να αποδίδουν καρπούς και η Κύπρος να καθίσταται ολοένα και πιο πολυσυλλεκτική όσον αφορά τις χώρες από τις οποίες αντλεί τουρισμό. Κάτι που σαφώς και αποτελεί επιτυχία του Υφ. Τουρισμού. Υπάρχουν σε εξέλιξη προσπάθειες και για άλλες αγορές;

Όσον αφορά την ανάπτυξη νέων τουριστικών αγορών, γίνονται συνεχώς προσπάθειες, αλλά λαμβάνοντας υπόψιν το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή έχουμε αεροπορική σύνδεση με 39 διαφορετικές χώρες, δεν υπάρχουν πολλές χώρες στις οποίες θα μπορούσαμε να στοχεύσουμε για να θεωρηθούν νέες αγορές, με εξαίρεση την αγορά της κεντρικής Ασίας, του Καζακστάν και ίσως υπό προϋποθέσεις και του Ουζμπεκιστάν, αλλά και τις μεγάλες μακρινές αγορές όπως η Κίνα, η Ινδία και οι ΗΠΑ.

Κοιτάξετε, η κάθε αγορά έχει τα δικά της χαρακτηριστικά και απαιτεί και διαφορετική προσέγγιση.

Στις δύο από τις πέντε πιο πάνω χώρες δεν έχουμε διπλωματική αποστολή, οπότε τα πράγματα δεν είναι απλά, αν και στην περίπτωση του Καζακστάν έχει ληφθεί απόφαση και προχωράμε, οπότε είναι και για εμάς πρόκληση να ανοίξουμε την αγορά, και θεωρώ ότι θα το πετύχουμε.

Στις άλλες τρεις, είμαστε παντελώς άγνωστοι, δεν υπάρχει αεροπορική σύνδεση, και δεν θα προκύψει εύκολα, εάν δεν εργαστούμε εντατικά για την άνοδο της αναγνωρισιμότητας. Καμία αεροπορική εταιρεία δεν αποφασίζει από την μια μέρα στην άλλη για έναρξη πτήσεων, εάν δεν εκτιμά ότι συντρέχουν προϋποθέσεις επιτυχίας. Θέλω να είμαι ξεκάθαρος.

Γενικότερα, η διείσδυση σε μία νέα αγορά απαιτεί πλάνο και χρόνο, και εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση. Εδώ θα ήθελα να τονίσω, ότι, όσο σημαντική είναι η διείσδυση σε μία νέα αγορά, άλλο τόσο σημαντική είναι και η εδραίωση μίας θεωρητικά νέας αγοράς, ή και η μεγέθυνση μίας υφιστάμενης.

Δεν πρέπει να υποτιμάμε αυτές τις προσπάθειες. Εάν πέρσι φθάσαμε στις επιδόσεις του παρελθόντος, οφείλεται πρώτα και κύρια σ’ αυτή την προσπάθεια και στην ιδιαίτερη σημασία που αποδόθηκε σε κάποιες αγορές που κρίναμε ότι έχουν προοπτική.

Στον τουρισμό είναι πολύ σημαντικό να εκτιμάς σωστά την παράμετρο προοπτική.

Σε ό,τι αφορά ειδικότερα την ισραηλινή αγορά, οι απώλειες φαίνεται να μην ήταν τελικά στον βαθμό για το οποίο οι αρχικές ανησυχίες όταν ξέσπασε η σύγκρουση με την Χαμάς έκαναν λόγο;

Ως γεγονός η ροή των αφίξεων από το Ισραήλ έχει ομαλοποιηθεί και επί της ουσίας προσεγγίζει τα επίπεδα που υπήρχαν πριν από το τρομοκρατικό κτύπημα της Χαμάς τον περασμένο Οκτώβριο.

Τόσο προς το τέλος του περσινού έτους, όσο και στις αρχές του φετινού έτους καταγράψαμε όμως απώλειες.

Η αεροπορική συνδεσιμότητα

Βασικός πυλώνας της όλης πιο πάνω προσπάθειας πάντως, δηλαδή για προσέλκυση τουριστών από νέες αγορές, είναι προφανώς και η ενίσχυση της αεροπορικής συνδεσιμότητας της Κύπρου. Πού βρισκόμαστε ως προς την συγκεκριμένη παράμετρο;

Όπως ανέφερα και πριν από λίγο, αυτή τη στιγμή έχουμε αεροπορική σύνδεση με 39 διαφορετικές χώρες και εκτελούν προγράμματα από και προς τη χώρα μας 56 αεροπορικές εταιρείες.

Πρόκειται για μία αδιάκοπη προσπάθεια, που γίνεται με τη συνεργασία του Υπ. Μεταφορών και της διαχειρίστριας εταιρείας των αεροδρομίων.

Τους τελευταίους μήνες προστέθηκαν νέα δρομολόγια και νέα αεροπορικά προγράμματα από αρκετά αεροδρόμια, ενώ όπως θα έχετε προσέξει ακόμη και πριν από λίγες μέρες ανακοινώναμε νέα δρομολόγια.

Από το Μιλάνο, το Άμστερνταμ, το Αμμάν, αύξηση των συχνοτήτων από 11 διαφορετικά αεροδρόμια της Ευρώπης, ενώ μόλις προχθές ενημερωθήκαμε επίσημα ότι η πολωνική Lot επιστρέφει στην Κύπρο μετά από δύο χρόνια παύσης.

Από την 28η Οκτωβρίου λοιπόν, η LOT επιστρέφει με πτήσεις τέσσερις φορές την βδομάδα για την χειμερινή περίοδο που αργότερα θα επεκταθούν στις έξι για την θερινή περίοδο του 2025.

Αυτό ανήκει στο πλαίσιο που σας επεξήγησα νωρίτερα, που αφορά την ενδυνάμωση κάποιων αγορών, και εάν είναι κάτι που μας χαροποιεί ιδιαιτέρως είναι η συχνότητα του πτητικού προγράμματος κατά την χειμερινή περίοδο.

Ο ΣΤΕΚ και η ανάγνωση για τα έσοδα...

O ΣΤΕΚ, στο πλαίσιο πρόσφατης διάσκεψης Τύπου που παραχώρησε, διατύπωσε τη θέση πως παρά το ύψος τους, δεδομένου του πληθωρισμού, τα έσοδα είναι μειωμένα σε σχέση με προηγούμενες δεκαετίες. Πώς τοποθετείστε επί της εκτίμησης αυτής του Συνδέσμου;

Η διάρκεια παραμονής στον προορισμό και η μέση κατά κεφαλή δαπάνη είναι οι κύριες παραμέτροι που καθορίζουν τα έσοδα από τον τουρισμό, μαζί βεβαίως με άλλα στοιχεία, όπως για παράδειγμα η ύπαρξη ακριβών attractions κτλ.

Ο ΣΤΕΚ, με τον οποίο έχουμε άριστη σχέση συνεργασίας, προέβη σε μία σύγκριση μεταξύ των ετών 2001 και 2023.

Το 2001 λοιπόν, η μέση διάρκεια παραμονής ήταν 10.3 μέρες, ενώ το 2023 8.6 μέρες και φέτος ίσως η μέση διάρκεια παραμονής πέσει κάτω από τις οκτώ μέρες.

Αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο, στην οικονομική κατάσταση των κύριων μας αγορών, και έχει δυσμενείς επιπτώσεις τόσο στις πληρότητες των ξενοδοχειακών μονάδων, όσο και στα συνολικά έσοδα. Οφείλεται επίσης στην άνοδο της αγοράς του Ισραήλ, που χαρακτηρίζεται από μικρή διάρκεια παραμονής.

Την ίδια στιγμή, είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι ο τουρισμός ουσιαστικά άλλαξε από το 2001 μέχρι και σήμερα, με κυριότερη αλλαγή την καταναλωτική συμπεριφορά των επισκεπτών.

Θα ήθελα να τονίσω, ότι ένα σημαντικό στοιχείο που προκύπτει από πολλές μετρήσεις διεθνώς, είναι για παράδειγμα ότι οι νεότερες γενεές των τουριστών δεν συλλέγουν souvenirs, αλλά στιγμές. Αυτό είναι πολύ σημαντικό να το θυμόμαστε, καθώς έχει πολλαπλές ερμηνείες.

Επιπρόσθετα, εδραιώθηκαν οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, εδραιώθηκαν τα αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα, που ρίχνουν το κόστος διαμονής, άρα και τα έσοδα εάν προσεγγίσουμε το θέμα με τον φακό της πολιτείας.

Η κερδοφορία των ξενοδοχείων...

Γενικότερα από πλευράς ξενοδόχων εκφράζονται παράπονα για μειωμένη κερδοφορία. Θα θέλαμε μια δική σας τοποθέτηση για το πόσο εύλογα ή όχι είναι αυτά τα παράπονα..

Είναι γεγονός, ότι σε παγκόσμιο επίπεδο, ως επακόλουθο του πληθωρισμού των τελευταίων ετών, της αύξησης των δανειστικών επιτοκίων, της αύξησης στο κόστος των πρώτων υλών, αλλά και του κόστους ενέργειας έχει μειωθεί σε αρκετές περιπτώσεις η κερδοφορία των ξενοδοχειακών μονάδων.

Αυτό όμως που θα ήθελα να επισημάνω είναι, ότι ως κυβέρνηση εργαζόμαστε με σκοπό και στόχο την οικοδόμηση ανθεκτικότητάς στην τουριστική βιομηχανία και έχουν ληφθεί αποφάσεις προς αυτή την κατεύθυνση, όπως εργαζόμαστε και προς την κατεύθυνση της επέκτασης της τουριστικής περιόδου.

Ως Υφ. Τουρισμού έχουμε εξαγγείλει σχέδια κινήτρων με σκοπό και στόχο την άνοδο της ανταγωνιστικότητας της τουριστικής βιομηχανίας, σε συνεργασία με το Υπ. Εργασίας, λήφθηκαν αποφάσεις με σκοπό και στόχο την στήριξη της βιομηχανίας σε σχέση με τα εργασιακά ζητήματα και ειδικότερα σε σχέση με την ενθάρρυνση της βιομηχανίας για συνέχιση της λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων κατά την χειμερινή περίοδο, ενώ έχουν ληφθεί και άλλες υποστηρικτικές αποφάσεις, όπως για παράδειγμα το πρόγραμμα εικονικού συμψηφισμού των λογαριασμών που στοχεύει στην μείωση του ενεργειακού κόστους των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.

Γενικότερα, έχουμε πλήρη επίγνωση, ότι η άνοδος της ανταγωνιστικότητας του τουρισμού εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την εφαρμογή οριζόντιων πολιτικών, που δεν σίγουρα δεν εξαντλούνται στα όσα ανέφερα, αλλά επεκτείνονται και σε άλλους τομείς όπως για παράδειγμα τον τομέα της εκπαίδευσης.

Έτσι θα γίνουμε ολόχρονος τουριστικός προορισμός

Καταληκτικά, το μεγάλο ζητούμενο για την τουριστική βιομηχανία της χώρας μας είναι η κατά το δυνατό μεγαλύτερη επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και εάν είναι δυνατό να καταστεί το νησί μας ένας ολόχρονος προορισμός. Σε ποιες ενέργειες προβαίνετε ή σχεδιάζετε να προβείτε προς επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου;

Για να καταστεί η χώρα μας ολόχρονος τουριστικός προορισμός, απαιτείται αρκετή προσπάθεια από ολόκληρο το τουριστικό οικοσύστημα της χώρας μας, αλλά και από τις αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ώστε να βελτιώσουμε τις υποδομές της χώρας μας ή και να δημιουργήσουμε νέες, εκεί και όπου χρειάζεται.

Στο Υφυπουργείο Τουρισμού έχουμε θέσει ως προτεραιότητα τη συνεχή αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της Κύπρου και εργαζόμαστε με πλάνο το οποίο αποτυπώνεται μέσα από τα σχέδια κινήτρων που έχουμε εξαγγείλει και που αποσκοπούν στη βελτίωση της ελκυστικότητας του προορισμού, στην περαιτέρω ενίσχυση της ανθεκτικότητας των τουριστικών επιχειρήσεων, καθώς και στην ενδυνάμωση των ειδικών μορφών τουρισμού που στην προκειμένη περίπτωση είναι ένα από τα κλειδιά της επιτυχίας.

Δυστυχώς στη χώρα μας, εδώ και δεκαετίες επικράτησε μία μονοδιάστατη προσέγγιση, που σχετίζεται με το προϊόν ήλιος και θάλασσα.

Η άνοδος λοιπόν των ειδικών μορφών τουρισμού, είναι ένα από τα ζητούμενα, και εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση με την άνοδο του αθλητικού τουρισμού να είναι ήδη γεγονός.

Σημαντικό επίσης, είναι να εξευρεθούν λύσεις και σε σχέση με άλλα ζητήματα όπως για παράδειγμα η βελτίωση της αεροπορικής σύνδεσης κατά την χειμερινή περίοδο, που βεβαίως για να επιτευχθεί θα πρέπει να πείσουμε και από την δική μας πλευρά, ότι οι επιμέρους προορισμοί θα είναι ανοικτοί.

Είναι γι’ αυτό ακριβώς το λόγο, που δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στα εργασιακά ζητήματα, προκειμένου να πείσουμε τις τουριστικές επιχειρήσεις να παραμείνουν ανοικτές και την χειμερινή περίοδο.

Κάτι επίσης πολύ σημαντικό, είναι η ανάγκη ενίσχυσης των προσφερόμενων υπηρεσιών, με νέα στοιχεία και σίγουρα ιδιαίτερα σημαντικό είναι και η ενίσχυση ή βελτίωση των λεγόμενων παρατουριστικών υποδομών.

Στην συγκεκριμένη περίπτωση θα πρέπει να προστεθεί και η ανάγκη όπως η επιχειρηματική κοινότητα του τουρισμού, επιδείξει θέληση και διάθεση για να εργαστεί με μειωμένη κερδοφορία κατά την χειμερινή περίοδο με σκοπό και στόχο την λειτουργία των επιμέρους προορισμών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Δειτε Επισης

Στην Κύπρο για συνεδρία το εκτελεστικό συμβούλιο της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Συνδέσμων Ξεναγών
Διαθέσιμες 10.500 κλίνες τουριστικών καταλυμάτων από Δεκέμβριο έως Μάρτιο στην Πάφο
Invest Cyprus: Οι επιδόσεις του 2023 και η στρατηγική του 2024-Αιχμή του δόρατος ο τομέας της τεχνολογίας
Στα 3,2 δισ. ευρώ οι ξένες επενδύσεις στην Κύπρο το 2023-Δημιουργήθηκαν 2.500 νέες θέσεις εργασίας
Ο Πολύβιος Λεμονάρης νέος πρόεδρος της ΡΑΕΚ-Αυξάνονται σε πέντε τα μέλη της ανώτατης διοίκησης
Συμπληρωματικός προϋπολογισμός ύψους €109,5 εκατ.-Σε τι αφορούν οι σημαντικότερες δαπάνες
Αυξήσεις, αλλά και μειώσεις στις μέσες τιμές πώλησης καινούργιων κατοικιών-Η ανάλυση της Landbank Analytics
E.V.H. Investments: Αύξησε στο 83,93% το ποσοστό συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο της Salamis Tours
Πώς το κέντρο της Λευκωσίας γίνεται επίκεντρο της πολιτιστικής ζωής της Κύπρου
Οι προτάσεις του ΕΒΕΛ για οικονομία, κυκλοφοριακό και ανάπτυξη Λευκωσίας-«Να διασφαλίσουμε την ευημερία της χώρας»