Σκληρό πόκερ για το τερματικό-Ο «όμηρος» των Κινέζων, η υπέρβαση της Λευκωσίας και το διαζύγιο που πλησιάζει

Ολοένα και πιο κοντά στο διαζύγιο οδηγούνται ΕΤΥΦΑ και CPP Metron λόγω της αρνητικής στάσης που τηρεί εδώ μήνες η κινεζική κοινοπραξία, αλλά και ως αποτέλεσμα της ουσιαστικής αδυναμίας της εταιρείας να ολοκληρώσει το τερματικό εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και αεροποίησης του LNG στο Βασιλικό.

Μάλιστα, όπως δήλωσε χθες ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, μετά τη συζήτηση του θέματος σε κεκλεισμένων των θυρών συνεδρία της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής, «υπάρχει μια θέληση των δύο συμβαλλόμενων μερών, ΕΤΥΦΑ και κινέζικης εταιρείας CPP Metron, να καταλήξουν σε κάτι διαφορετικό που θα αφορά ένα ορίζοντα ολοκλήρωσης του τερματικού εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και αεροποίησης του LNG στο Βασιλικό, πιθανόν και εκτός της σύμβασης».

«Όλες οι εναλλακτικές είναι στο τραπέζι και είναι σε συζήτηση μεταξύ των συμβαλλομένων μερών», υπογράμμισε ο υπουργός Ενέργειας.

Πάντως, παρότι ο υπουργός Ενέργειας δεν ήταν σε θέση να πει πόσο θα διαρκέσουν αυτές οι διαβουλεύσεις, καθώς, όπως εξήγησε, «δεν είναι η πιο εύκολη διαπραγμάτευση που εξελίσσεται αυτή την στιγμή», εντούτοις, όπως πληροφορείται το InBusinessNews, οι τελικές αποφάσεις για τη διακοπή ή όχι της σύμβασης αναμένεται να ληφθούν πριν από το τέλος του τρέχοντος μηνός.

Οι αξιώσεις της CPP

Σύμφωνα με τις ίδιες με πληροφορίες του InBusinessNews, και παρότι ο υπουργός Ενέργειας δεν άνοιξε πλήρως τα χαρτιά του σε σχέση με το θέμα, όπως όλα δείχνουν η επιλογή του τερματισμού της σύμβασης είναι πλέον πιο ορατή από ποτέ, αφού η κινεζική κοινοπραξία προβάλλει συνεχώς νέες απαιτήσεις, ειδικά για το πλοίο «Προμηθέας», οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές, τόσο από την ΕΤΥΦΑ όσο και από την Κυβέρνηση.

Η λήψη της απόφασης, ωστόσο, για τερματισμό της σύμβασης, δεν είναι σε καμία περίπτωση εύκολη υπόθεση, αφού για να προχωρήσουν ΕΤΥΦΑ και Κυβέρνηση σε κάτι τέτοιο, θα πρέπει πρώτα να αφιχθεί στην Κύπρο το «Προμηθέας», το οποίο αυτή τη στιγμή η κινεζική κοινοπραξία αξιοποιεί ως διαπραγματευτικό όπλο, προκειμένου να κερδίσει ό,τι περισσότερο μπορεί.

Με στόχο, μάλιστα, το πλοίο να φθάσει το συντομότερο στην Κύπρο, ΕΤΥΦΑ και Υπουργείο Ενέργειας καταβάλλουν προσπάθειες για να πληρωθεί ένα μέρος των απαιτήσεων που διεκδικεί η CPP και αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη εντατικές διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών για κατάληξη σε μία συμφωνία που να τις ικανοποιεί κατά το μέγιστο δυνατόν.

Σύμφωνα, επίσης, με πληροφορίες του InBusinessNews, η CPP προκειμένου να παραδώσει τον «Προμηθέα» αξιώνει την καταβολή επιπρόσθετου ποσού που αγγίζει τα 30 εκατομμύρια ευρώ, ένα ποσό που θεωρείται υπερβολικό από την κυπριακή πλευρά, η οποία ξεκαθάρισε ότι σε καμία απολύτως περίπτωση δεν πρόκειται να το καταβάλει.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στο InBusinessNews αρμόδια πηγή, «η CPP ουσιαστικά κρατά όμηρο το πλοίο στην Σαγκάη και ζητά να κάνουμε υπερβάσεις πέραν της σύμβασης, προκειμένου να το αποκτήσουμε. Εμείς είμαστε έτοιμοι να κάνουμε μεν μία υπέρβαση, αλλά πρώτα πρέπει να γίνει ένας συνολικός υπολογισμός κόστους-οφέλους και να διαφυλαχθεί ότι δεν θα γίνει διασπάθιση δημοσίου χρήματος».

Αξίζει να σημειωθεί πως οι διαπραγματεύσεις με την CPP γίνονται σε επίπεδο Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΤΥΦΑ σε πλήρη συνεννόηση με το υπουργείο Ενέργειας σε ανώτατο επίπεδο και δη με τον αρμόδιο Υπουργό, Γιώργο Παπαναστασίου.

Έτοιμος ο «Προμηθέας»

Σημειώνεται πως αναφορικά με την πλωτή μονάδα, δηλαδή το πλοίο «Προμηθέας», ο υπουργός Ενέργειας είπε μετά το πέρας της χθεσινής κεκλεισμένων των θυρών συνεδρία της Επιτροπής Ενέργειας της Βουλής, ότι αυτή «είναι συμπληρωμένη και είμαστε σε διαβούλευση με τον εργολάβο και με τον νηογνώμονα που θα δώσει την συγκεκριμένη πιστοποίηση και μπορεί το πλοίο να πλεύσει από την Κίνα προς το Βασιλικό, νοουμένου ότι υπάρχουν όλα τα έγγραφα και γίνουν όλες οι διευθετήσεις για τον απόπλου του πλοίου προς το Βασιλικό».

Δειτε Επισης

Παρατείνεται μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου το σχέδιο χορηγιών «Ηλεκτροκίνηση με τα 1000»
Διχασμός στην ευρωπαϊκή αγορά ρεύματος-Φθηνή η Δύση και ακριβή η Ανατολή
Πέντε παράγοντες που θα μπορούσαν να ωθήσουν το πετρέλαιο στα 90 δολάρια το 2024
«Αξιοπιστία»... made in China-Η καταγγελία της σύμβασης από CMC και η δικλείδα ασφαλείας της Κ.Δ. για «Προμηθέα»
Καταγγέλλει την CMC και τα μέλη της η ΕΤΥΦΑ-«Δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν πλήρως οι υποψίες μας...»
Δεν μιλούσαν για τερματισμό, αλλά μόνο για παράδοση του πλοίου οι Κινέζοι-«Δεν είναι κακά νέα»
Αιφνιδίασαν την Λευκωσία για το τερματικό οι Κινέζοι...«Άλλα μας έδειχναν και άλλα έπραξαν τελικά»
Τέρμα οι Κινέζοι από το τερματικό στο Βασιλικό-Αποχωρούν πυροβολώντας κατά της ΕΤΥΦΑ
Κέρδη άνω του 2% για το αμερικανικό αργό λόγω μείωσης των αποθεμάτων-Άνοδος 1,6% για το Brent
Η Βουλγάρα ευρωβουλευτής Τσβετελίνα Πένκοβα πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Ενέργειας